Börja med Linux - Installation och grundläggande kunskaper
(Inkl. varför intressera sig för Linux: Appendix)

Om guiden
Efter att ha gått igenom processen av att byta ut Windows mot Linux som primärt operativsystem känner jag en avsaknad av en riktigt bra guide. De guider som funnits har antingen varit långa som böcker eller varit så pass grundligt att man egentligen inte visste vad man höll på med. Det finns många bra guider om specifika delar av Linux men ingen sammanhängande, du måste veta exakt vad du vill veta. Denna guide är ett försök att skapa universums bästa Linuxguide som jag också hoppas kommer bli en klistrad tråd i Linuxforumet när denna tävlingssektion är över(notera att jag fick idén långt innan denna tävling). Guiden kommer bygga på det gamla kinesiska ordspråket tillskrivet Lao Zi: Ge en man en fisk och han blir mätt för dagen. Lär honom att fiska och han blir mätt för resten av livet
Trots detta ska jag ändå försöka hålla en läsbar längd. För att uppnå detta kommer jag inte skriva självklara företeelser och väljer att hoppa över den fascinerande men inte helt relevanta historien om Linux.
Om Linux
Innan vi börjar studera Linux måste vi först veta vad vi studerar. Linux är världens tredje största operativsystem. Ett operativsystem är en samling program som möjliggör att applikationer kan köras på en viss sammansättning hårdvara. Utan operativsystem skulle man behöva skriva om program för varje olika sammansättning. Istället för att varje programmerare behöver skriva exakt hur man får text att visas på en skärm behöver han bara veta vilken färdig funktion han ska anropa.
I grunden av varje Linuxburk finns Kärnan som hanterar själva hårdvaran och utvecklas av de smartaste och mest respekterade medlemmarna av Linux-communityn. Men ett operativsystem är så mycket mer än en kärna. Man behöver en massa programbibliotek och mjukvara för att kunna göra simpla saker så som att lyssna på musik eller att titta på bilder. Eftersom som Linux är fritt och öppet kan man välja precis själv vad man vill ha förutom själva Kärnan. Denna process kräver dock stor kunskap och tar mycket tid och folk har därför valt att ge ut sina egna färdiga operativsystem i paket som kallas Linuxdistributioner.
Idag finns det hundratals olika konfigurationer av Linux tillgängliga för allmänheten. En av de största heter Ubuntu och det är den varianten, distributionen, jag kommer att hänvisa till fortsättningsvis i denna guide men guiden kommer vara generell nog att de flesta kommer kunna ha nytta av den. Fördelarna med att välja en populär distribution är att fler program kommer vara anpassade för dig och att det kommer att finnas fler guider tillgängliga.
Prova Linux utan att göra förändringarna till hårddisken
När du läser den här guiden kan det kanske vara intressant att ha tillgång till Linux. Genom att använda en så kallad LiveCD är detta möjligt utan att göra några förändringar till systemet. Om du inte skulle gilla det så har du fortfarande allt intakt som det var innan. Hur du gör detta står välbeskrivet på hemsidan (Try Ubuntu before you install). Notera att du kommer behöva specialprogram för att göra en LiveCD på Windows men att du har allt du behöver i Ubuntu och Mac OS X. En tredje alternativ är att köra Ubuntu från Windows genom virtualiseringsmjukvara. Men om du vet vad det är vet du nog också hur man använder det. Jag skulle dock rekommendera DVD eller CD. Då har du nämligen en stabil skiva liggandes och behöver inte oroa dig för minnesutrymme på USB:n.
Drivrutiner och lite om hårdvara
Hanteringen av drivrutiner sker annorlunda jämfört med Windows. I Linux är de flesta drivrutiner inbyggda i Kärnan och du behöver därför inte bry dig om dem. På grund av juridiska skäl kan inte alla användbara drivrutiner inkluderas utan måste laddas ner senare. Om du misstänker att något inte fungerar kan du alltid testa att googla ”namnet + linux OR ubuntu”.
Med tanke på Linux:s storlek har vissa företag valt att inte stödja det och gjort det svårt för andra att släppa fria drivrutiner. Det kommer till exempel nästan vara helt omöjligt att få ett Creative Soundblaster externt ljudkort att fungera ordentligt. Vad beträffar grafikkort så det helt klart enklare att ha en NVidia snarare än AMD. Det är inte omöjligt att få ett AMD-kort att fungerar men det kräver lite mer jobb.
En av de svåraste punkterna för nybörjare är att få det trådlösa nätverket att fungera. Antingen fungerar det direkt efter installationen eller också kommer man att få stora problem. Lättaste sättet att undvika det här är köpa ett nytt kort som fungerar med Linux eller att använda sladd.