Börja med Linux - Installation och grundläggande kunskaper

Permalänk

Börja med Linux - Installation och grundläggande kunskaper

(Inkl. varför intressera sig för Linux: Appendix)

Om guiden
Efter att ha gått igenom processen av att byta ut Windows mot Linux som primärt operativsystem känner jag en avsaknad av en riktigt bra guide. De guider som funnits har antingen varit långa som böcker eller varit så pass grundligt att man egentligen inte visste vad man höll på med. Det finns många bra guider om specifika delar av Linux men ingen sammanhängande, du måste veta exakt vad du vill veta. Denna guide är ett försök att skapa universums bästa Linuxguide som jag också hoppas kommer bli en klistrad tråd i Linuxforumet när denna tävlingssektion är över(notera att jag fick idén långt innan denna tävling). Guiden kommer bygga på det gamla kinesiska ordspråket tillskrivet Lao Zi: Ge en man en fisk och han blir mätt för dagen. Lär honom att fiska och han blir mätt för resten av livet
Trots detta ska jag ändå försöka hålla en läsbar längd. För att uppnå detta kommer jag inte skriva självklara företeelser och väljer att hoppa över den fascinerande men inte helt relevanta historien om Linux.

Om Linux
Innan vi börjar studera Linux måste vi först veta vad vi studerar. Linux är världens tredje största operativsystem. Ett operativsystem är en samling program som möjliggör att applikationer kan köras på en viss sammansättning hårdvara. Utan operativsystem skulle man behöva skriva om program för varje olika sammansättning. Istället för att varje programmerare behöver skriva exakt hur man får text att visas på en skärm behöver han bara veta vilken färdig funktion han ska anropa.
I grunden av varje Linuxburk finns Kärnan som hanterar själva hårdvaran och utvecklas av de smartaste och mest respekterade medlemmarna av Linux-communityn. Men ett operativsystem är så mycket mer än en kärna. Man behöver en massa programbibliotek och mjukvara för att kunna göra simpla saker så som att lyssna på musik eller att titta på bilder. Eftersom som Linux är fritt och öppet kan man välja precis själv vad man vill ha förutom själva Kärnan. Denna process kräver dock stor kunskap och tar mycket tid och folk har därför valt att ge ut sina egna färdiga operativsystem i paket som kallas Linuxdistributioner.
Idag finns det hundratals olika konfigurationer av Linux tillgängliga för allmänheten. En av de största heter Ubuntu och det är den varianten, distributionen, jag kommer att hänvisa till fortsättningsvis i denna guide men guiden kommer vara generell nog att de flesta kommer kunna ha nytta av den. Fördelarna med att välja en populär distribution är att fler program kommer vara anpassade för dig och att det kommer att finnas fler guider tillgängliga.

Prova Linux utan att göra förändringarna till hårddisken
När du läser den här guiden kan det kanske vara intressant att ha tillgång till Linux. Genom att använda en så kallad LiveCD är detta möjligt utan att göra några förändringar till systemet. Om du inte skulle gilla det så har du fortfarande allt intakt som det var innan. Hur du gör detta står välbeskrivet på hemsidan (Try Ubuntu before you install). Notera att du kommer behöva specialprogram för att göra en LiveCD på Windows men att du har allt du behöver i Ubuntu och Mac OS X. En tredje alternativ är att köra Ubuntu från Windows genom virtualiseringsmjukvara. Men om du vet vad det är vet du nog också hur man använder det. Jag skulle dock rekommendera DVD eller CD. Då har du nämligen en stabil skiva liggandes och behöver inte oroa dig för minnesutrymme på USB:n.

Drivrutiner och lite om hårdvara
Hanteringen av drivrutiner sker annorlunda jämfört med Windows. I Linux är de flesta drivrutiner inbyggda i Kärnan och du behöver därför inte bry dig om dem. På grund av juridiska skäl kan inte alla användbara drivrutiner inkluderas utan måste laddas ner senare. Om du misstänker att något inte fungerar kan du alltid testa att googla ”namnet + linux OR ubuntu”.
Med tanke på Linux:s storlek har vissa företag valt att inte stödja det och gjort det svårt för andra att släppa fria drivrutiner. Det kommer till exempel nästan vara helt omöjligt att få ett Creative Soundblaster externt ljudkort att fungera ordentligt. Vad beträffar grafikkort så det helt klart enklare att ha en NVidia snarare än AMD. Det är inte omöjligt att få ett AMD-kort att fungerar men det kräver lite mer jobb.
En av de svåraste punkterna för nybörjare är att få det trådlösa nätverket att fungera. Antingen fungerar det direkt efter installationen eller också kommer man att få stora problem. Lättaste sättet att undvika det här är köpa ett nytt kort som fungerar med Linux eller att använda sladd.

Permalänk

Börja med Linux - Installation och grundläggande kunskaper (del 2 av 3)

Filsystem och mapphierarki
Som du kommer märka när du installerar Linux kan du välja bland en mängd olika filsystem. Såvida du inte har en ovanlig disk, så som en äldre SSD, eller vet vad du vill ha kan du gott och väl köra ext4. Filsystemet kontrollerar hur filer sparas och länkas så du lär aldrig märka av det när du väl använder systemet.
Något mer intressant är hierarki som bygger på FHS-standarden vilket betyder att du kommer hitta den i så gott som alla Linux-system. Vissa distributioner väljer dock att lägga till fler grundmappar. Linux:s motsvarighet till ”C:\” är ”/” även känt som root-mappen. (Uppmärksamma att Linux använder ett rättvänt snedstreck istället för Windows felvända). Under den har vi följande viktiga mappar:

/bin/ - binaries. Innehåller essentiella exekverbara program för hela systemet. Många av programmen vi kommer bekanta oss med i terminaldelen av denna guide lagras här så som ls och grep. Icke essentiella program så som webbläsare finns inte här.
/boot/ - bootloader files. Innehåller filer som behövs vid boot:en. GRUB och Kärnan är sparad här.
/dev/ - devices. Innehåller representationer av olika enheter som mjukvaran använder för att kommunicera med hårdvaran. Varje enhet behöver inte finnas som separat fysik komponent.
/etc/. Innehåller inställningar för program som rör hela systemet.
/home/. Varje enskild användares egna utrymme. Här kan du lagra dina filer så som bilder, musik och dokument.
/lib/ - libraries. Programbibliotek(innehåller färdigskriva funktioner som essentiella program bygger på)
/media/ - Removable media. Till skillnad från Windows blir inte en DVD en egen grundmapp så som E:\ utan läggs istället här under. Det samma gäller för USB-minnen.
/opt/ - Optional Packages. Innehåller filer för program som inte vill medverka i att upprätthålla strukturen. Enligt uppgift handlar det främst om stängda program.
/proc/ - Process files. Innehåller information om hårdvaran för hjälpprogram och användare. Vad operativsystemet håller på med just nu. Vilka komponenter som är laddade och vilka processer som körs.
/sbin/ - System binaries. Innehåller essentiella program för systemadministratörer.
/tmp/ - Temporary files. Innehåller programs temporära filer som automatiskt rensas då och då.
/usr/- Unix System Resources. Platsen där de icke essentiella programmen, det vill säga majoriteten, av alla program hamnar så som Firefox, GIMP och LibreOffice. Även de mer seriösa programmen finns här.
/var/ - Variable files. Innehåller programfiler som ändras så som loggar och sparfiler(inte dokument och GIMP men till exempel spel).

Installera mjukvara
Hur man installerar mjukvara på Linux kan förvirra många Windowsanvändare. Till att börja med ska man ha klart för sig att .exe-filer endast finns på Windows. Man bör också vara medveten om att de flesta distros brukar skicka med så gott som allt man kan tänkas behöva så som GIMP, GCC och IRC-klient.
I Linux finns det många olika format som skulle kunna sätta igång en installation. En relativt vanlig som många portade spel använder(till exempel Heroes of Newerth) är .sh eller Shell Script. Som säkerhetsrutin måste du högerklicka och kryssa i make executable för att köra. Detta är dock inte det optimala sättet att installera program. Eftersom en program kan bero av tusentals andra filer som ska till en mängd destinationer, har processen automatiserats genom pakethantering. Det finns flera olika pakethanterare som är anpassade efter olika distros men konceptet är det samma. Ett paket innehåller filerna och var de ska placeras. När du i Ubuntus fall kör en kompatibel .deb-fil du hittat på internet med pakethanteraren Advanced Packaging Tool placeras filerna på angiven plats. När du avinstallerar tar APT bort dem enligt samma lista. I Windows sköts detta av separata installationsprogram vilket gör att det ibland kan finnas filer kvar när man försökt avinstallera programmet som avinstallationsprogrammet glömt räkna med.
För att garanterat få kompatibla paket bör man dock använda Ubuntus egna programvarukällor, Software Repositories. Tänk dig det hela som Steam eller App Store fast att du kan lägga till fler källor, med Ubuntus nya GUI, Software Center, är det väldigt snarlikt. Man har också låtit det ordas så att program som installeras på detta sätt kollar efter uppdateringar på ett gemensamt ställe. Varje enskilt program har alltså inte en egen uppdaterare á la Java Updater och Flash Updater som konstant plågar Windowsanvändare.
Det finns olika programvarukällor för olika ändamål och med olika administratörer. Spotify har till exempel en egen som måste läggas till i listan. AoE-klonen 0AD(alpha) finns som stabil version i Ubuntus standard källa men för att få den senaste versionen automatiskt behöver man lägga till deras egna källa.

Gaming
Med tanke på Linux:s marknadsandel utvecklas inte de stora spelen så som Call of Duty och Uncharted för Linux. Det betyder dock inte nödvändigtvis att man inte kan spela dem på Linux vilket vi snart ska återkomma till. Bland kommersiella spel anpassade för Linux hittar man främst indiespel så som Minecraft, Heroes of Newerth och Amnesia: The Dark Descent. Förutom marknadsandel är DirectX en stor anledning till detta. DirectX är ett grafikbibliotek(till skillnad från Java kan inte C++ visa grafik utan extra bibliotek) utvecklat av Microsoft som endast finns på Windows. När man väl skrivit ett helt spel för DirectX är tar det resurser att byta till det friare OpenGL som finns på Windows, Mac, Linux, Playstation och Wii. Av vanesak och klustereffekt har dock detta blivit standard hos spelutvecklare. OpenGL är dock inte sämre, Windowsfanboys hajpar DirectX 11 med ”OMG tessellation!!!1!” medan OpenGL har haft tesselering tre år innan DirectX.
Själv fäller jag inga tårar över att inte få spela ytterligare and shooter men för de som gör har Wine utveckats. Det är ingen emulator som sådan att den går långsamt och översätter varje kall men den tillåter Linux användare att köra de flesta Windowsprogram på Linux för lite extra kraft. Som tumregel kan man säga att applikationer som också har en Mac-klient så som Blizzardsspel kommer fungera felfritt medan Windowsexklusiva program troligen fungerar med lite pill. För mer info om detta rekommenderar jag denna guide: How to run Windows software on Ubuntu with Wine.

Permalänk

Börja med Linux - Installation och grundläggande kunskaper (del 3 av 3)

IRC
IRC är ett ganska stor grej på Linux och kan vara mycket användbart särskilt i början. IRC står för Internet Relay Chat och är en realtidschatt med flera olika personer på samma kanal. För att ansluta till servrarna måste du ha en IRC-klient. Ubuntu har en sådan förinstallerad som en del av chattprogrammet Pidgin men jag skulle rekommendera en riktig klient nämligen Konversation(finns med i standard programvarukällorna). När du väl har installerat den navigerar du till "Server List" och klickar på New-knappen till höger. För att ansluta till nätverket där Ubuntus hjälpkanal finns sätt "Network name" till ”Freenode”, Servers till ”irc.freenode.net”. Klicka OK och anslut. För att ansluta till själva kanalen skriver du ”/join #ubuntu”. Här kan du få hjälp i realtid med dina problem. Du kan även ansluta via webläsaren och ”webchat.freenode.net”
Förutom #ubuntu finner jag #gamedev, ##c++, ##physics och #wikipedia trevliga. På nätverket QuakeNet(irc.quakenet.org) hittar man också Sweclockers inofficiella kanal, #sweclockers vilken oftast är trevlig och aktiv på rätt tider på dygnet. Du kan förövrigt byta server genom att skriva /server quakenet.

Reserverat 2

Guiden är under konstruktion och inte riktigt färdig. Du är välkommen att ge feedback och förslag på befintlig guide. Följande rubriker är planerade:

• Office

• Terminalen

• Övrigt (workspace, root vs vanlig användare, installation)

Permalänk
Hedersmedlem

Stavning:
"operativ system" -> "operativsystem"
"system administratörer" -> "systemadministratörer"
"uppdaterade" -> "uppdaterare"
"vane sak" -> "vanesak"
"ytterliggare" -> "ytterligare"

Skrivet av LeMisanthrope01:

Linux är världens tredje största operativ system.

"Linux" är inte ett operativsystem utan en kärna. Dessutom så vore det intressant med en källa till påståendet så att man vet vad som menas. Gäller det hem-PC, inkluderat servrar, inkluderat telefoner, etc.?

I grunden av varje Linuxburk finns Kärnan som hanterar själva hårdvaran och utvecklas av de smartaste och mest respekterade medlemmarna av Linux-communityn.

Det finns ingen känd korrelation mellan smarthet/respekt och kärnutveckling.

Idag finns det hundra olika konfigurationer av Linux tillgängliga för allmänheten.

"Hundra" -> "hundratals" låter rimligare, då det inte är så lätt att räkna exakt. Första googleträffen säger ~600.

Prova Linux utan att göra förändringarna till hårddisken

Wubi är ett populärt alternativ numera.

--

/bin/ - binaries. Innehåller essentiella exekverbara program för hela systemet. Många av programmen vi kommer bekanta oss med i terminaldelen av denna guide lagras här så som ls och cd.

cd är inbyggt i skalet och ligger inte som en binär.

/dev/ - devices. Innehåller filer som möjliggör mjukvarans interagerande med nödvändig hårdvara. Fråga mig inte hur detta fungerar.

Innehåller virtuella "device"-filer som gör vanliga systemanrop möjliga för hårdvaruenheter. Det är inte filer så som textfiler - på *nix är allt en fil.

/proc/ - Process files. Innehåller filer som håller systemet igång. Fråga mig inte hur det fungerar.

Innehåller snarare information om systemkomponenter för presentation för användaren.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

säkert bra men jag tror ändå det kan vara bra att börja med en snabbare steg för steg-grej utan vidare broderier för att snabbt ge nyfikna en bild av det hela och sen förklara hur och varför saker är annorlunda. och framförallt för att inte bara skrämma bort den som är nyfiken med en vägg av text.

gen en snickare en massa fiskedrag och han vet inte vad han ska göra med dem ens om han också får en teoretisk kurs i hur man fiskar.

själva skivbränningen är en viktig bit också, vet inte hur många gånger jag läst att nån bränner en ISO på sin skiva snarare än bränner en ISO som skivan. Live-skivor kan också väldigt ofta krångla på gammal eller konstig hårdvara, USB-installationer likaså.

Skrivet av phz:

har iof sett nått liknande i redovisningsspråk, kanske är släkt med utliggare. (ej att förväxla med uteliggare)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Linux" är inte ett operativsystem utan en kärna. Dessutom så vore det intressant med en källa till påståendet så att man vet vad som menas. Gäller det hem-PC, inkluderat servrar, inkluderat telefoner, etc.?

GNU/Linux brukar förkortas Linux och även om Linux är kärnan så brukar man använda det även när man refererar till "familjen" av OS baserade på GNU/Linux för att det har fastnat hos folk och gör det mindre komplicerat att förklara.

GNU/Linux är den benämning som FSF (Free Software Foundation) föredrar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

GNU/Linux brukar förkortas Linux och även om Linux är kärnan så brukar man använda det även när man refererar till "familjen" av OS baserade på GNU/Linux för att det har fastnat hos folk och gör det mindre komplicerat att förklara.

GNU/Linux är den benämning som FSF (Free Software Foundation) föredrar.

Jag syftar inte på "GNU/Linux"-kontroversen här (själv skulle jag inte säga/skriva "GNU/Linux" om det inte behövdes för att särskilja i sak). Mitt exakta citat är inte så uttömmande, men jag hade en buss att hinna med . Vad jag främst ville var att begreppet utvecklades mer om detta nu ska vara en guide. Längre utläggning följer:

I folkmun så får man gärna säga bara "Linux" när man syftar på antingen kärnan/familjen av operativsystem (och jag gör det själv) om det är klart av sammanhanget vad man menar och alla är med på det, men om detta är tänkt vara en guide som redogör för bakgrunden för Linux för nya användare så bör man åtminstone förklara den bakomliggande situationen. Som parallell kan nämnas att det inte blir bättre av att Wikipedia inleder "Linux"-artikeln med "Linux is a Unix-like operating system". Den lilla betydelseskillnaden i "Linux is a family of Unix-like operating systems" vore en klar förbättring. Det handlar alltså inte direkt om att påpeka GNU-biten i "GNU/Linux", det handlar om att accentuera att "Linux" inte är "ett operativsystem". Om så vore fallet, vad är då Ubuntu/Debian/Arch/etc.? ...*kollar Wikipedia*... också operativsystem! OK, ska jag installera Ubuntu, Debian eller Linux?

Det är många postare på forumet som skapar problem för sig själva genom att inte klart veta skillnaden mellan t ex "Linux" och "Ubuntu". Om man som ny hör mantrat "Linux är ett operativsystem" så blir det lätt att tänka på "Linux" som man tänker på "Windows" (som de flesta är mer bekanta med), och Ubuntu/Debian/Arch/etc. ses som "underprodukter" till en övergripande Linuxentitet, med Torvalds som en sorts Gates, istf separata projekt som använder många gemensamma komponenter.

Det är kanske lättare att säga "Linux är ett operativsystem", men i en förklarande kontext är det för lätt då det missar relevant information (detta är ändå ett datorforum, så viss detalj får förekomma). "Gör saker så enkla som möjligt, men inte enklare", som Einstein säkert sagt.

(Dessutom, om "Linux" i detta fallet syftar på "alla operativsystem med Linux som bas" så ingår embeddedsystem och Androidtelefoner, varför jag frågade efter källa för påståendet. "Tredje största" blir väldigt dåligt definierat. Det approximeras i storleksordning totalt ~10 miljoner hemdatorer med Linux, men ca ~1 miljon Androidenheter aktiveras varje dag. Vad är det som mäts?)

Sammanfattning: Linux kan definieras som "en kärna" eller "en familj av operativsystem som använder Linuxkärnan" om det är klart av sammanhanget, men att definiera det som "ett operativsystem" utan vidare förklaring skapar fler problem än det löser.

Insikt: Åh gud, jag är en av dem som debatterar benämningen av Linux och precis som alla andra anser att min definition är den som logiskt håller bäst...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du kan använda GNU/Linux som namn på "operativsystemet". Då får du med det väsentliga och ingen kan gnälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@phz: Tack för korrekturläsningen. Jag siktar givetvis på att ha en felfri guide både vad beträffar innehåll och språk. Vänligt av dig att peka ut meningar som kan tolkas på felaktigt sätt.

Skrivet av phz:

Stavning:
"operativ system" -> "operativsystem"
"system administratörer" -> "systemadministratörer"
"uppdaterade" -> "uppdaterare"
"vane sak" -> "vanesak"

Illa, ibland blir det tokigt när man översätter så där i huvudet. Du missade dock "så vidare" -> "såvida" och "appedix" -> "appendix" och möjligtvis flera.

Citat:

Som någon redan nämnt har du fel här. Ordet 'Linux' har vuxit och syftar nu ett operativsystem om använder Linuxkärnan, en utveckling jag stödjer(och även Torvalds Linux naming controversy).

Citat:

Det finns ingen känd korrelation mellan smarthet/respekt och kärnutveckling.

Det beror väl på vad man menar. Vad är intelligens? Vem som helst skulle kunna arbeta men kärnan i teori men ändå vi hittar få nybörjare där. Alla som använder Linux kanske inte respekterar dem mest men det är nog många med mig som gör det.

Citat:

"Hundra" -> "hundratals" låter rimligare, då det inte är så lätt att räkna exakt. Första googleträffen säger ~600.

Det var det jag trodde jag skrev faktiskt. Fast jag trodde det var 500, beror säkert på hur man räknar.

Citat:

Wubi är ett populärt alternativ numera.

Tack för tipset! Tar upp det under installationsrubriken. Jag tror nog att de flesta föredrar att inte installera något även om de teoretiskt sätt lätt kan ta bort det.

--

Citat:

cd är inbyggt i skalet och ligger inte som en binär.

Aj då! Men även Newton var ute och cykla ibland. Byter ut det mot 'grep' då. cd hade varit så klockers eftersom jag planera att använda det, borde dock dubbelcheckat det.

Citat:

Innehåller virtuella "device"-filer som gör vanliga systemanrop möjliga för hårdvaruenheter. Det är inte filer så som textfiler - på *nix är allt en fil.

Innehåller snarare information om systemkomponenter för presentation för användaren.

Den övre var en bättre formulering som jag tänker modifiera, jag skrev dock aldrig att det skulle vara textfiler. Jag ska inte låtsas som om jag själv förstår /proc/ men enligt mina källor så är det framför allt program som behöver den informationen. Om man är intresserad kan man förstå dem själv. Jag ska ändra den.

Än en gång tack för korrekturen. Det är inte alltid lätt att veta om andra personer tolkar det man skriver på samma sätt som en själv. Ditt inlägg bumpade upp denna guide men för den icke insatte kan ditt inlägg tolkas som om allt var fel med guiden är jag rädd. Trots att tråden har fyra gånger flervisningar har den bara 1/5 fler likes. Som gentleman borde du skriva en edit längst upp och förklara att mycket av kritiken bygger på missförstånd eller en kommentar att resten är korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Som någon redan nämnt har du fel här. Ordet 'Linux' har vuxit och syftar nu ett operativsystem om använder Linuxkärnan, en utveckling jag stödjer(och även Torvalds Linux naming controversy).

Som jag utvecklade i ett senare inlägg så menar jag inte direkt "GNU/Linux"-problematiken, utan mer "är Linux ett OS eller flera eller vad?".

Det beror väl på vad man menar. Vad är intelligens? Vem som helst skulle kunna arbeta men kärnan i teori men ändå vi hittar få nybörjare där. Alla som använder Linux kanske inte respekterar dem mest men det är nog många med mig som gör det.

Ja, "vad är intelligens?" är en fråga, så att säga att de "smartaste" (om man med "smartast" menar "intelligent"; det var du som nämnde det ordet nu) jobbar med kärnan är illa definierat. Och även om de är "smarta och respekterade", är de "de smartaste och mest respekterade"? Det kan man troligen inte säga. Arbete med kärnan är givetvis inte enkelt, men det är mycket annat arbete som säkert kräver minst lika mycket tankeverksamhet.

Än en gång tack för korrekturen. Det är inte alltid lätt att veta om andra personer tolkar det man skriver på samma sätt som en själv. Ditt inlägg bumpade upp denna guide men för den icke insatte kan ditt inlägg tolkas som om allt var fel med guiden är jag rädd. Trots att tråden har fyra gånger flervisningar har den bara 1/5 fler likes. Som gentleman borde du skriva en edit längst upp och förklara att mycket av kritiken bygger på missförstånd eller en kommentar att resten är korrekt.

Mja, det ser de när de kommer hit, om inte annat. Bara för att någon (i detta fallet jag) skrivit ett meddelande så betyder det inte att jag har rätt i allt heller. Jag låter hellre läsare se själva, och ger dem tillfälle att kommentera även på mitt inlägg (vilket också redan gjorts). Formatet är vad det är i ett forum, på gott och ont.

Du ska inte tro att läsare nedvärderar guiden bara för att feedback finns; snarare tror jag att det bidrar till din "trovärdighet" och att läsare uppskattar din guide mer om de ser att och hur du svarar på feedback. Dessutom så klargör du vad du anser om punkterna i ditt inlägg ovan, så om en läsare orkar scrolla ner till mitt första inlägg så orkar de säkert dit också.

Vad gäller "Gilla"-tryckningar så skriver du ju själv att guiden inte är klar heller (dina placeholders); det påverkar nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt ok att kalla familjen av operativsystem som använder Linuxkärnan för "Linux". Men "Linux är ett operativsystem" känns inte riktigt ok, speciellt inte i en lång guide. Lika bra att reda ut begreppen först isåfall.

Visa signatur
Permalänk

Appendix

Varför välja Linux?
Du kanske undrar varför du bör vara intresserad av Linux och därmed denna guide. Själv undrar jag vilka fördelar jag ska börja med. Dels finns de ideologiska, dels finns de praktiska. Storheten i många av dem är svåra att förklara, de måste upplevas.
Friheten är något många brukar ta upp, vad det betyder måste dock utredas. Inom Linux är nästintill allting öppen källkod vilket betyder att ingen kan säga något om hur din upplevelse måste vara. Du är att fri att ändra allt hur du vill endast begränsad av din egen förmåga. Du behöver inte ens oroa dig för att någon kanske kommer tvinga dig använda Metro för att ingen kommer kunna göra det. Du kommer också slippa allt vad företagsinlåsning heter. Varför skulle du behöva köpa hela Windows för att köra Word? Varför måste iCloud vara den enda möjligheten för att synkronisera dina bilder över molnet? Öppen källkod betyder också att de inte kan påstå att äldre modeller inte kan uppgradera utan anledning (iPhone 3GS och iPhone 4 sas inte kunna utföra vägledande GPS)
Annan viktigt aspekt är att allt är gratis. Med tanke på Apple och Microsoft monopolliknande marknadsställning kan de ta vilka priser de vill(tro inte att Windows är gratis bara för att det är förinstallerat). Men mer intressant är att mjukvaran är gjord för att användas snarare än att få dig att köpa olika saker. Det är enkelt att uppgradera till nästa version av operativsystemet och du kan hämta all mjukvara du behöver utan att trassel. Du kommer inte stötta på ekonomiversioner av program och du behöver inte hålla på med lökiga torrenter.
I övrigt så är Linux mer stabilt än Windows och även säkrare. Virussäkerheten beror inte bara av att Linux består av en mindre och kunnigare användarbas utan även för att det är säkrare i sig. Personligen föredrar jag även hur man installerar mjukvara och ”workspace”, men det gäller nog inte för alla.

Permalänk

Uppdaterade med ytterligare en rubrik. Jag förstår dock fortfarande inte varför denna guide inte får den uppmärksamhet den förtjänar. Timingen borde vara helt rätt(i mellan två Windows versionen, rykten om att W8 kommer vara fail, stort hajpande av olika företag och Android som springer om iOS som det största mobila operativsystemet). Dragit på mig en fet förkylning så kommer troligen kunna bli klar med guiden i helgen oavsett intresset för den. (jag har redan bestämt innan vilket bidrag som var det bästa)

Skrivet av AndreaX:

säkert bra men jag tror ändå det kan vara bra att börja med en snabbare steg för steg-grej utan vidare broderier för att snabbt ge nyfikna en bild av det hela och sen förklara hur och varför saker är annorlunda. och framförallt för att inte bara skrämma bort den som är nyfiken med en vägg av text.

gen en snickare en massa fiskedrag och han vet inte vad han ska göra med dem ens om han också får en teoretisk kurs i hur man fiskar.

Langade en länk till varför där på toppen. Jag har ju också en inbjudande pingvin något lågupplöst förvisso. Det du säger låter förvisso sant men Ubuntu är inte så olikt Windows att bilder borde behövas. I GUI:n klickar du på knappar och saker händer. Med lite nyfikenhet borde man snabbt kunna ta igenom sig det praktiska och sedan läsa lite om det teoretiska.