DayZ Standalone - Vad vet vi?

Permalänk

Läs det här om ni vill veta det senaste:
http://dayzdev.tumblr.com/post/36771692833/dev-report-novembe...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, det borde vara realistiska, och de är inte de minsta realistiska idag De försöker ju härma realistiska ljud, men ljudkvalitén är ju hemsk.

Hoppas de kikar lite extra på ACE till Arma, främst ljudeffekterna. Är det inget ni har testat så kan jag inte annat än att rekommendera, det blir helt klart en annorlunda upplevelse från originalljuden. Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att de är så dåliga i från första början som du verkar tycka, vilka ljud är det du tycker är så hemska?

http://www.armaholic.com/page.php?id=12155

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Sant att lite är därifrån, men inte bara
Bilar med plåt för fönstren har diskuterats som jag har fattat det (Tror och hoppas själv att det kommer)
Kommer inte ihåg vad han sagt på expon precis men det har diskuterats (kan ha varit på reddit i tråden) om att man ska kunna använda dass tex, och tror det var på expon han sa att han ville att man skulle kunna bli sjuk när man var nära ett tungt "populerat" ställe?

Vart har du hittat att infon om chernarus plus?

Mvh

23:10 in på filmen, "Chernarus Plus its Done", dock uppfattar jag inte riktigt vad han säger senare, "due them being away its been very difficult for me to do exports of this" ? Antar att det är svårt för honom att visa upp delar av kartan eller något?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag och mina polare kommer förmodligen stanna kvar i vanliga DayZ i alla fall, och förhoppningsvis kommer alla galna CoD spelare försvinna med standalonen. Så vi stannar nog kvar för att göra allt vi kan för att få tillbaka det gamla DayZ och återuppbygga teamworken.

Spelat DayZ från början innan det blev så populärt. Det var tider det, varenda spelare man hittade interagerade man med och hjälptes åt och team:a upp med. Var det tillräckligt många online kunde man skapa riktigt stora grupper på 5-10 pers som sprang runt tillsammans. Kommer ihåg att jag spenderade ett antal kvällar bara på att hämta folk med bil vid kusten som dött och skjutsade dom till deras förra kropp. Spelet var typ 10 gånger roligare då än vad det är nu. Nu skjuter folk så fort dom ser än, även om man inte ens har vapen. Det förstör ju all mening med teamwork.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av jummarn:

Hoppas de kikar lite extra på ACE till Arma, främst ljudeffekterna. Är det inget ni har testat så kan jag inte annat än att rekommendera, det blir helt klart en annorlunda upplevelse från originalljuden. Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att de är så dåliga i från första början som du verkar tycka, vilka ljud är det du tycker är så hemska?

http://www.armaholic.com/page.php?id=12155

De låter inte bra helt enkelt, de låter väldigt mesiga och skumma, de som låter bäst är väl pistolerna. De ljuddämpade vapnen låter ju helt absurda, speciellt M4an, om ens vapen låter "pjoing" så vet man att något inte står rätt till. Att fyra snipers låter exakt likadant är ju också lite skumt, speciellt när ljudet låter rätt udda. Att DMRen och M14 AIM låter lika räknar jag inte med då det är samma vapen med olika sikte bara.

Skrivet av vikham:

Jag och mina polare kommer förmodligen stanna kvar i vanliga DayZ i alla fall, och förhoppningsvis kommer alla galna CoD spelare försvinna med standalonen. Så vi stannar nog kvar för att göra allt vi kan för att få tillbaka det gamla DayZ och återuppbygga teamworken.

Spelat DayZ från början innan det blev så populärt. Det var tider det, varenda spelare man hittade interagerade man med och hjälptes åt och team:a upp med. Var det tillräckligt många online kunde man skapa riktigt stora grupper på 5-10 pers som sprang runt tillsammans. Kommer ihåg att jag spenderade ett antal kvällar bara på att hämta folk med bil vid kusten som dött och skjutsade dom till deras förra kropp. Spelet var typ 10 gånger roligare då än vad det är nu. Nu skjuter folk så fort dom ser än, även om man inte ens har vapen. Det förstör ju all mening med teamwork.

Jo, det blir så när de inte uppmuntrar det minsta till samarbete. Springer man in i person finns det inga egentliga fördelar med att inte skjuta, men många fördelar med att göra det, och sen många risker med att inte skjuta. Zombies är så lätta att man inte behöver samarbeta, det finns heller oftast inga stora risker med att skjuta en spelare, om det var så att man kunde få en enorm hord med zombies efter sig om man sköt en fresh spawn med yxa så skulle det nog minska rätt rejält.

Då skulle man behöva väga risken med att skjuta mot belöningen det ger att skjuta den, eller kanske fundera över om man kunde behöva survivorns hjälp mot zombiesarna.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, det är ju rätt realistiskt att om man tänker sig att en zombieapokalyps bröt ut imorrn så ploppar det nog fram massa tält med pinkod

)

Hoppas jag verkligen! Hur ska jag annars kunna dumpa av de vapnen som man måste ha för att döda andra överlevande

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Kazen:

23:10 in på filmen, "Chernarus Plus its Done", dock uppfattar jag inte riktigt vad han säger senare, "due them being away its been very difficult for me to do exports of this" ? Antar att det är svårt för honom att visa upp delar av kartan eller något?

Han säger "explore" det vill säga utforska, inte "exports". Han refererar till att de 2 utvecklarna som har byggt den nya ön sedan ett par månader tillbaka sitter anhållna i Grekland för spionage (de var där och tog foton för Arma 3 och råkade fotografera en militäranläggning).

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iProtocol:

Han säger "explore" det vill säga utforska, inte "exports". Han refererar till att de 2 utvecklarna som har byggt den nya ön sedan ett par månader tillbaka sitter anhållna i Grekland för spionage (de var där och tog foton för Arma 3 och råkade fotografera en militäranläggning).

Är medveten av vad han säger direkt efter 23:10, och att två devs sitter i fängelse.
Det är senare vid 23:50, kanske är hans kiwi, men låter inte som korrekt engelska att säga "for me to do explores of this"

Skulle vara väldigt konstigt om han inte kan utforska kartan för att de två är borta, kartan är klar och de måste kunna testa den redan sedan länge, de som programmerar andra saker måste kunna göra det utan att behöva hjälp av de som gjort kartan.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

skulle vilja ha en global inventory som på WarZ eller tält med pinkod på

Nedgrävbara lådor som man måste hålla koll på var man grävt ner och som andra kan gräva upp om de vet var de ska gräva vore en bra kompromiss.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Nedgrävbara lådor som man måste hålla koll på var man grävt ner och som andra kan gräva upp om de vet var de ska gräva vore en bra kompromiss.

Jo, det var ju en intressant idé, dock skulle man i så fall behöva se på marken att den var uppgrävd, och även då lär det bli rätt obalancerat, det är redan idag svårt att hitta tält från någon som vet hur man gömmer dem okejbra, fatta att behöva gå runt och glo på marken för att kunna hitta en liten jordplätt som ser uppgrävd ut, man skulle i stort sett behöva gå rakt över den och glo ner i marken, tält ser man i alla fall på lite avstånd.

Tycker det skulle vara bättre att göra dem svårare att gömma, eventuellt att man kunde bygga en liten stuga, men att man behövde typ en toolbox för att kunna få upp den, eller att de inför lockpick set som man kan hitta i polisstationer eller liknande

Bäst vore väl om de införde olika modes, ett hardcore mode som är som det är nu i princip, och ett softcore som tar lite idéer från War Z, som global inventory osv. osv.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nedgrävbara lådor som man måste hålla koll på var man grävt ner och som andra kan gräva upp om de vet var de ska gräva vore en bra kompromiss.

Han har ju sagt att han vill att man ska kunna göra "Underground bases"
http://www.rockpapershotgun.com/2012/08/15/day-z-standalone-i...

Dock lite tveksam till de där...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg igår men glömde en viktig sak, han vill att "IRL skills" ska behöva användas i spelet, tex angående stjärnor, hur man ser vad som är norr etc,och om man nu ska kunna bygga bilar/crafta delar till dom så ska man typ behöva veta (eller lära sig) vilka delar man behöver.
Sen snackade han ju även om underground baser där man behöver hacka sig in, typ bruteforce:a ett kodlos då eller :P(eller ska man behöva dra en kabel från nått kraftverk och sen behöva tänka på hur stark strömmen är etc.........)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

speciellt M4an, om ens vapen låter "pjoing" så vet man att något inte står rätt till.

Sköt med colten i lumpen, den har en fjäder som går i kolven, så när man skjuter så låter det.. pjoing.. Eller åtminstone, gjorde. Det finns ju en hiskeligt massa varianter av colten.

Jag har inte spelat spelet, samt, det var ett tag sen man gjorde lumpen så frågan är hur korrekt jag skulle ha i att göra en jämförande bedömning i dagsläget.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Sköt med colten i lumpen, den har en fjäder som går i kolven, så när man skjuter så låter det.. pjoing.. Eller åtminstone, gjorde. Det finns ju en hiskeligt massa varianter av colten.

Jag har inte spelat spelet, samt, det var ett tag sen man gjorde lumpen så frågan är hur korrekt jag skulle ha i att göra en jämförande bedömning i dagsläget.

Det låter inte som en fjäder heller, i mina öron låter det inte som något man skulle kunna höra komma från ett vapen.

Såhär kan jag tänka mig att det kan låta irl, fast högre då.
http://www.youtube.com/watch?v=cGHZQ1LzI0w

Här är DayZ vapnen.
http://youtu.be/OECsW8cXyDg?t=4m17s

Först kommer Bizonen, som låter kanske värst av alla, sen M4 SD.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det låter inte som en fjäder heller, i mina öron låter det inte som något man skulle kunna höra komma från ett vapen.

Såhär kan jag tänka mig att det kan låta irl, fast högre då.
http://www.youtube.com/watch?v=cGHZQ1LzI0w

Här är DayZ vapnen.
http://youtu.be/OECsW8cXyDg?t=4m17s

Först kommer Bizonen, som låter kanske värst av alla, sen M4 SD.

Får ta och lyssna på detta om en liten stund, men som sidenote så är det enbart skytten som hör fjädern. (iom att den ligger precis vid örat)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Får ta och lyssna på detta om en liten stund, men som sidenote så är det enbart skytten som hör fjädern. (iom att den ligger precis vid örat)

Jo, men i spelet låter det lika dant om man skjuter från höften som om man siktar ordentligt, och det hörs av andra spelare på kanske 30 meters avstånd, dvs lika långt som vapnet hörs.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag och mina polare kommer förmodligen stanna kvar i vanliga DayZ i alla fall, och förhoppningsvis kommer alla galna CoD spelare försvinna med standalonen. Så vi stannar nog kvar för att göra allt vi kan för att få tillbaka det gamla DayZ och återuppbygga teamworken.

Spelat DayZ från början innan det blev så populärt. Det var tider det, varenda spelare man hittade interagerade man med och hjälptes åt och team:a upp med. Var det tillräckligt många online kunde man skapa riktigt stora grupper på 5-10 pers som sprang runt tillsammans. Kommer ihåg att jag spenderade ett antal kvällar bara på att hämta folk med bil vid kusten som dött och skjutsade dom till deras förra kropp. Spelet var typ 10 gånger roligare då än vad det är nu. Nu skjuter folk så fort dom ser än, även om man inte ens har vapen. Det förstör ju all mening med teamwork.

Jamen Vad teamworkade ni mot då ? Zombisarna ?
Det är roligt att mad måste ha teamwork mot bandits också ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Skrev ett inlägg igår men glömde en viktig sak, han vill att "IRL skills" ska behöva användas i spelet, tex angående stjärnor, hur man ser vad som är norr etc,och om man nu ska kunna bygga bilar/crafta delar till dom så ska man typ behöva veta (eller lära sig) vilka delar man behöver.
Sen snackade han ju även om underground baser där man behöver hacka sig in, typ bruteforce:a ett kodlos då eller :P(eller ska man behöva dra en kabel från nått kraftverk och sen behöva tänka på hur stark strömmen är etc.........)

haha jamen att crafta en bil och lära sig vilka delar man skulle behöva tar absolut längre tid än att stjäla en från en bandit eller nå ? Och jag tror inte att ett kompass hade varit så svårt att hitta medans ett zombie apocolypse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Jamen Vad teamworkade ni mot då ? Zombisarna ?
Det är roligt att mad måste ha teamwork mot bandits också ju

Problemet är ju att alla skjuter så fort dom ser någon. DayZ har blivit som ett Free for all i CoD. Finns ingen moral. Ända sättet att få teamwork är att spela med kompisar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Problemet är ju att alla skjuter så fort dom ser någon. DayZ har blivit som ett Free for all i CoD. Finns ingen moral. Ända sättet att få teamwork är att spela med kompisar.

Nja . Jag har då träffat en del schysta killar

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

haha jamen att crafta en bil och lära sig vilka delar man skulle behöva tar absolut längre tid än att stjäla en från en bandit eller nå ? Och jag tror inte att ett kompass hade varit så svårt att hitta medans ett zombie apocolypse

Hur många känner du egentligen som har en kompass liggande hemma, eller har du det själv? Skulle ju vara svårare än vanligt under en apokalyps, det är ju inte som att folk skulle lämna sånt efter sig direkt.

Att behöva ha kunskap om hur man bygger en bil irl låter som en riktigt dum idé, ingen skulle bygga bilar då, hittade man en bil som behövde lagas skulle man bara lägga sig i en buske och vänta till någon annan tar sig tid till att laga den, och sen skjuter man den och snor den.

Skrivet av Fabbeee:

Nja . Jag har då träffat en del schysta killar

Det är väl inte det som är poängen, förut var det så att det var väldigt sällan man blev skjuten direkt, oftast hände det att någon teamade upp med en, och var det en bandit så sköt han en om man hittade något fint vapen, men det var nästan alltid en konversation när man möttes, och några ögonblick då båda funderade på om man skulle skjuta, idag skjuter 8 av 10 direkt, oavsett vad man har för gear, oavsett om man verkar hotfull eller om man ens har sett dem. Banditerna har försvunnit och ersatts med griefers, som dödar bara för att det är kul, och för att det är kul att sabba för andra, är man bandit så dödar man för att överleva, inte för att man inte har något bättre för sig.

Tacka vet jag Frankie, som undviker så långt som möjligt med att skjuta, och ofta bara skjuter ett skott så att de svimmar, bandagerar dem och sen sticker.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur många känner du egentligen som har en kompass liggande hemma, eller har du det själv? Skulle ju vara svårare än vanligt under en apokalyps, det är ju inte som att folk skulle lämna sånt efter sig direkt.

Att behöva ha kunskap om hur man bygger en bil irl låter som en riktigt dum idé, ingen skulle bygga bilar då, hittade man en bil som behövde lagas skulle man bara lägga sig i en buske och vänta till någon annan tar sig tid till att laga den, och sen skjuter man den och snor den.

Det är väl inte det som är poängen, förut var det så att det var väldigt sällan man blev skjuten direkt, oftast hände det att någon teamade upp med en, och var det en bandit så sköt han en om man hittade något fint vapen, men det var nästan alltid en konversation när man möttes, och några ögonblick då båda funderade på om man skulle skjuta, idag skjuter 8 av 10 direkt, oavsett vad man har för gear, oavsett om man verkar hotfull eller om man ens har sett dem. Banditerna har försvunnit och ersatts med griefers, som dödar bara för att det är kul, och för att det är kul att sabba för andra, är man bandit så dödar man för att överleva, inte för att man inte har något bättre för sig.

Tacka vet jag Frankie, som undviker så långt som möjligt med att skjuta, och ofta bara skjuter ett skott så att de svimmar, bandagerar dem och sen sticker.

kanske inte bygga helt från scratch, men kanske vart man ska sätta delarna eller nått
Hursom så vill han ha IRL skills i spelet

BBtw, Frankie är awesome

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det blir innan årsskiftet, blir nog förskjutet ~1 månad skulle jag gissa på

www.reddit.com/r/dayz/comments/154fl0/in_light_of_the_recent_...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Det mest imponerande med standalone är att dom skrivit om hela nätkoden från grunden, så nu är det ett riktigt MMO.

MMO är det inte.
50-100 spelare är inte ett MMO.
Det är inte massivt någonstans. Annars kan vi klassa BF3 som MMO.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

MMO är det inte.
50-100 spelare är inte ett MMO.
Det är inte massivt någonstans. Annars kan vi klassa BF3 som MMO.

Jo.

"A massively multiplayer online game (also called MMO) is a multiplayer video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet. Many games have at least one persistent world, however others just have large numbers of players competing at once in one form or another without any lasting effect to the world at all.

MMOs can enable players to cooperate and compete with each other on a large scale, and sometimes to interact meaningfully with people around the world. They include a variety of gameplay types, representing many video game genres."

Alla spelare i DayZ Standalone kommer att vara uppkopplade till 1 stor gigantisk MMO server, du kommer att ha Inventory (Entities/Items) som i World of Warcraft, din karaktär kommer att skapas och sparas på ditt konto (MMO Servern), du kan logga in på vilken server du vill som kommer att bestå av 50-100 spelare, du kan skaffa nya grejor i ditt inventory och byta server och allt förs över

Just nu i DayZ så finns det en Public Hive som efterliknar en stor MMO Server, men den är inte uppbyggd på samma vis, och många servrar kör Private Hive så all Inventory endast sparas på den servern du skapar din gubbe på

I Standalone så kommer Private Hives försvinna och alla kommer samlas under en enda stor MMO Server som är uppbyggd från grunden för att klara av miljontals spelare samtidigt

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Jo.

"A massively multiplayer online game (also called MMO) is a multiplayer video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet. Many games have at least one persistent world, however others just have large numbers of players competing at once in one form or another without any lasting effect to the world at all.

MMOs can enable players to cooperate and compete with each other on a large scale, and sometimes to interact meaningfully with people around the world. They include a variety of gameplay types, representing many video game genres."

Alla spelare i DayZ Standalone kommer att vara uppkopplade till 1 stor gigantisk MMO server, du kommer att ha Inventory (Entities/Items) som i World of Warcraft, din karaktär kommer att skapas och sparas på ditt konto (MMO Servern), du kan logga in på vilken server du vill som kommer att bestå av 50-100 spelare, du kan skaffa nya grejor i ditt inventory och byta server och allt förs över

Just nu i DayZ så finns det en Public Hive som efterliknar en stor MMO Server, men den är inte uppbyggd på samma vis, och många servrar kör Private Hive så all Inventory endast sparas på den servern du skapar din gubbe på

I Standalone så kommer Private Hives försvinna och alla kommer samlas under en enda stor MMO Server som är uppbyggd från grunden för att klara av miljontals spelare samtidigt

Då är BF3 ett MMO.
Då man kopplar upp sig mot ett nätverk, en hive av ett slag, där man får sin profil, rank, och vapen från.
Och man kopplar upp sig mot flera olika serverar med upp till 64 spelare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Då är BF3 ett MMO.
Då man kopplar upp sig mot ett nätverk, en hive av ett slag, där man får sin profil, rank, och vapen från.
Och man kopplar upp sig mot flera olika serverar med upp till 64 spelare.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2 räknas som MMO pga enorma servrar, det har samma princip som BF3

Vi vet ännu inte player limit på DayZ Standalone i nuläget, men spelet görs för att vara kapabel till flera hundra spelare på samma server.

Med din logik så är inte WoW ett MMO, jag betalar för Arena Pass, jag loggar in på min gubbe i Arena Tournament på natten det är 50 spelare online, jag hoppar in en Arena 5v5, det är inte ett MMO enligt dig då.

Läs bara http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_gam...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Nej, du har inget inventory, du har bara en server browser, du har inte third person, finns ingen RPG aspekt, men att kalla det MMO kan man inte göra.

Läs bara http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_gam...

Låsa upp saker är ju en typ av RPG aspekt.
XP system osv.

Third person? haha vilken fjantig anledning.

Inventory = MMO? Ok..
Man har ju en form av inventory i BF3, du låser upp vapen, som du kan välja när du vill, från ditt "inventory"

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Låsa upp saker är ju en typ av RPG aspekt.
XP system osv.

Third person? haha vilken fjantig anledning.

Inventory = MMO? Ok..
Man har ju en form av inventory i BF3, du låser upp vapen, som du kan välja när du vill, från ditt "inventory"

"It is challenging to develop the database engines that are needed to run a successful MMOG with millions of players. Many developers have created their own, but attempts have been made to create middleware, software that would help game developers concentrate on their games more than technical aspects.

One of the bigger problems with the engines has been to handle the vast number of players. Since a typical server can handle around 10,000–12,000 players, 4000–5000 active simultaneously, dividing the game into several servers has up until now been the solution. This approach has also helped with technical issues, such as lag, that many players experience. Another difficulty, especially relevant to real-time simulation games, is time synchronization across hundreds or thousands of players. Many games rely on time synchronization to drive their physics simulation as well as their scoring and damage detection."

DayZ Standalone's nätverk har byggts om från grunden för att klara av miljontals spelare samtidigt, all information ska lagras i nätverket och kunna delas ut på vilken server du än spelar på, allt som händer loggas.

Går inte at jämföra Battlelog, uppbyggd på ett helt annat sätt

DayZ Developers:
"We are moving to the server-client MMO architecture model. We are making weapons and items ‘entities”, meaning we can support customization and variables assigned against items. As discussed previously, this is a massive departure from the previous engine. In many ways, once this phase is completed - one could effectively say that DayZ is running on a new version of the engine. While the graphics may look the same (for now), under the hood so much is being completely rewritten."

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur många känner du egentligen som har en kompass liggande hemma, eller har du det själv? Skulle ju vara svårare än vanligt under en apokalyps, det är ju inte som att folk skulle lämna sånt efter sig direkt.

Att behöva ha kunskap om hur man bygger en bil irl låter som en riktigt dum idé, ingen skulle bygga bilar då, hittade man en bil som behövde lagas skulle man bara lägga sig i en buske och vänta till någon annan tar sig tid till att laga den, och sen skjuter man den och snor den.

Det är väl inte det som är poängen, förut var det så att det var väldigt sällan man blev skjuten direkt, oftast hände det att någon teamade upp med en, och var det en bandit så sköt han en om man hittade något fint vapen, men det var nästan alltid en konversation när man möttes, och några ögonblick då båda funderade på om man skulle skjuta, idag skjuter 8 av 10 direkt, oavsett vad man har för gear, oavsett om man verkar hotfull eller om man ens har sett dem. Banditerna har försvunnit och ersatts med griefers, som dödar bara för att det är kul, och för att det är kul att sabba för andra, är man bandit så dödar man för att överleva, inte för att man inte har något bättre för sig.

Tacka vet jag Frankie, som undviker så långt som möjligt med att skjuta, och ofta bara skjuter ett skott så att de svimmar, bandagerar dem och sen sticker.

har du träffat frankie ? Awesome !