stämma mig över ett byta utav en iphone 4s skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du ett företag där du lämnat garanti, på bytet? I sådana fall så har du en garantitid, men den bröts när hennes kusin öppnade upp den. I sådana fall skulle hon lämnat in den till dig i sådana fall, så du kunnat rätta till felet.

Är du en privatperson, som hjälpt en kompis (som vill polisanmäla ) dig, så är det väl mest hur bra kompisar ni vill vara i framtiden.

Sen kan jag tycka att hon får skylla sig själv, när hon inte lämnar in den till en auktoriserad verkstad.

polisanmäla dig må hon kunna göra även om det inte kommer leda nånvart alls (möjligtvis om ni har ett fint avtal där du beskriver hur bra hennes telefon ska funka efter att du lagat den och att du ger garanti osv) men annars är det ju liksom bara du som hjälpt henne med nånting och det finns det nog inga lagar som säger att om man gör någon en tjänst (även om den inefattar en betalning som är en trasig laptop?) så ska dom få nån typ av garanti,

och sen att nån i iran öppnade telefonen för att felsöka lär ju inte göra saken bättre då polisen troligtvis vill ha några fina papper från en "auktoriserad" person/företag om att felet har uppstått av att du har bytt skärmen(har svårt att se hur ett skärm byte får touchen att sluta efter 2 månader)

men stämma dig kan hon nog inte göra då det knappt finns nånting som heter stämma i sverige av vad jag vet i alla fall,

du behöver nog inte oroa dig hon har nog inga lagar på sin sida snart kommer hon säkert hota dig med allt vad hennes släktingar ska göra dig och då är det bara du går till polisen så kommer hennes anmälning ogiltig förklaras troligtvis

sen så ses ju tjänsten du utfört som nån typ av svartarbete och då är hon lika skyldig som du

citat om att försingra skatt " eller hjälper någon annan att göra det. "

Nu är jag ingen paragraf ryttare och kan ha fel i många påståenden men tycker inte du ska oroa dig så mycket

Permalänk
Medlem

Tror du sitter mycket säkert, dock låter det extremt störande.
Skicka den till Iran för felsökning låter ju helt ossanolikt, det kostar pengar och tar tid?

Stå fast vid ditt ord, hon har all rätt att göra polisanmälan men hon saknar ju bevis!
Tror knappast att man tar upp rättstvister om så små summor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Simma lugnt och stå på dig. Du har inte gjort något fel i mina ögon och ska definitivt inte ersätta henne på något sätt.

Permalänk
Inaktiv

Polisen kommer inte att göra någonting då det inte ens går att bevisa att något brott begåtts. Det som kan ske är en civilrättslig process men det finns inte en advokat i landet som skulle ta i något liknande med tång. Bara advokatkostnaderna för en ev. process skulle uppgå till minst 20-30 000kr (gånger 2 ifall hon förlorar, vilket är ganska säkert att hon skulle göra).

Du skulle kunna upplysa vederbörande om att hon inte bor i USA utan i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

Ett tips norowner åk inte till Usa. Där kan hon nog "SUE you" haha

nä fan nu får vi inte tappa tråden gubbar/killar/tjejer/teknisk kunnig personal! hoppas dig all lycka norowner

Permalänk
Avstängd

Men snälla haha iran lagar iphones, snarare förstör de haha. Ska man laga något så är det i sitt land där man kan snabbt ha kontroll över hur det går till.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Med tanke på din beskrivning finns det väll knappast några kvitton åt något håll?

Exakt. Dom verkar lika röriga båda två!;)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem

jaja tusen tack grabbar, nu tror jag jag kan sova på natten kommer hålla vid mina ord o stå på mig då det är inte mitt fel då hon testade den o den funkade.

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Be henne ta hem telefonen, Om hon nu skulle orka göra det och betala kan du skruva lite i den och sedan konstatera att det sitter andra delar i den, som "Alle22" sade.

Hon kommer antagligen inte orka fixa hem den. Och hon kommer stå där med en räkning på frakt ifrån Iran och inte kunna göra någonting. Jävlas tillbaka så gott det gå bara!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

INGEN är så jävla dum så man skickar telefonen till Iran för en kontroll. Allt låter som rent bedrägeri som troligen skrivs ifrån iPhonen i fråga. Ibland önskar man att dödsstraff vore lagligt...

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jo det tänkte jag också, men för mig är det första gången jag besöker polisen ifall det händer något och för mig är polisen ingen o leka med :/ är lite nervös.

Du kan vara fullkomligt lugn, att hjälpa en vän till en vän med att byta skärm i en iphone är inget kriminellt. Om polisen lyckas hålla sig för skratt så kan de säga att detta är en tvist som hon får lösa i domstol.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tråkigt med konflikter men egentligen så rent juridiskt kan hon inte göra så mycket...
Visst, hon kan ju polisanmäla dig... vilken brottsrubricering? Att du lagade "privat" i utbyte mot en trasig laptop och sen gick touchen sönder 2 månader efteråt?
Hos testade ju att telefonen fungerade och du gav väl ingen garanti på jobbet och är du privatperson så gäller inte heller konsumentköplagen.
Dessutom kan ju touchen blivit skadad när skärmen från början skadades men felet uppkommit efteråt. Att den är trasig nu efteråt är ju större sannolikhet att det gick sönder vid första skadan än när du böt skärmen. (Ok, man kan skada touchen vid skärmbyte men då hade den ju inte fungerat efter skärmbytet, dessutom kanske skärmen har gått sönder igen och någon tomte som inte kan byta skärmar öppnade upp den och skadade touchen denna gång)

Dessutom borde du väl ha haft rätten att "rätta till felet" ifall hon hade något att anmärka, om hon skickade iväg telefonen innan funktionskontroll är det hennes problem för dessutom kan ju telefonen skadats på vägen till eller i iran.

Säg åt henne: Det fungerade när du hämtade och jag ger ingen garanti, vill du polisanmäla så gör det eftersom jag inte har begått något brott.

Eller så: Vaddå telefon, har jag lagat någon telefon? Det har jag inget minne av... Har du något kvitto på det?

Nä, detta luktar illa, efterkonstruktion och "någon annans fel" stinker denna historia...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Heh, stämma nån i Sverige. Lägg dig på soffan och ta det lugnt, du jagar upp dig helt i onödan. Be kvinnan att fara och flyga med sina orimliga resonemang.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StabTheDrama:

INGEN är så jävla dum så man skickar telefonen till Iran för en kontroll. Allt låter som rent bedrägeri som troligen skrivs ifrån iPhonen i fråga. Ibland önskar man att dödsstraff vore lagligt...

1: håller med dig. att skicka den ditt kostar ju en del....

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jo har tagit det som läxa..

Hon har inte skickat den till Iran, det är något hon säger bara. Vad ska hon polisanmäla dig för?
Let it pass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Tråkigt med konflikter men egentligen så rent juridiskt kan hon inte göra så mycket...
Visst, hon kan ju polisanmäla dig... vilken brottsrubricering? Att du lagade "privat" i utbyte mot en trasig laptop och sen gick touchen sönder 2 månader efteråt?
Hos testade ju att telefonen fungerade och du gav väl ingen garanti på jobbet och är du privatperson så gäller inte heller konsumentköplagen.
Dessutom kan ju touchen blivit skadad när skärmen från början skadades men felet uppkommit efteråt. Att den är trasig nu efteråt är ju större sannolikhet att det gick sönder vid första skadan än när du böt skärmen. (Ok, man kan skada touchen vid skärmbyte men då hade den ju inte fungerat efter skärmbytet, dessutom kanske skärmen har gått sönder igen och någon tomte som inte kan byta skärmar öppnade upp den och skadade touchen denna gång)

Dessutom borde du väl ha haft rätten att "rätta till felet" ifall hon hade något att anmärka, om hon skickade iväg telefonen innan funktionskontroll är det hennes problem för dessutom kan ju telefonen skadats på vägen till eller i iran.

Säg åt henne: Det fungerade när du hämtade och jag ger ingen garanti, vill du polisanmäla så gör det eftersom jag inte har begått något brott.

Eller så: Vaddå telefon, har jag lagat någon telefon? Det har jag inget minne av... Har du något kvitto på det?

Nä, detta luktar illa, efterkonstruktion och "någon annans fel" stinker denna historia...

jo precis, jag frågade om hon kunde hämta den så jag kunde åt minstånde byta skärm men då va svaret att iphonen var i iran..

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Låter som att hon försöker hassla (blåsa) dig, om du inte kan verifiera att den är trasig kan du inget göra åt det.
Dessutom är du privatperson och lämnar inga garantier utom om ni har kommit överens om något och hon kan bevisa detta.
Och varför skulle man skicka den till Iran det första man gör istället för att ta kontakt med personen som fixade skärmen OM den nu gick sönder efter 2 veckor?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

haha tack för alla svar, lät lite roligt att jag skulle klubba ner henne ^^ men nu är jag inte nervös längre, tack allihopa o önskar er en god 2013 så hörs vi under andra trådar <3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

haha tack för alla svar, lät lite roligt att jag skulle klubba ner henne ^^ men nu är jag inte nervös längre, tack allihopa o önskar er en god 2013 så hörs vi under andra trådar <3

du får ha en likabra år du också

men självklart vill vi höra av dig i denna tråd också om något händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

du får ha en likabra år du också

men självklart vill vi höra av dig i denna tråd också om något händer

jag skriver så snabbt något händer det är ni som räddar mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara att skita i, hon kommer ingenstans med en anmälan då det inte finns några papper på jobbet.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Den här tråden har spårat ur såpass mycket på väldigt kort tid att det inte längre går att hålla den öppen för diskussion

Tänk på vad ni skrivier i forumet, personangrepp, rasism och rena nonsens-inlägg hör inte hemma här eller på någon annan plats på SweClockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||