Unreal 2 kantutjämning!

Permalänk

fler bilder här: http://slaner.com/oskar/pics/Unreal%202/Oskar

System:
GeForce 3 Ti200 (oklockat)
2x 128mb rdram
IP 4 1.7ghz

Game:
1024x768, Medium details
Kör med 4x Kantutjämning, filtrering av.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Hm.. Jag kör nu i 1024x768, medium/high på båda (tror jag kör medium), och får mellan 20 och.. 160 fps.
Normalt så ligger den på 35-45, det känns för det mesta om att det hackar lite. Jag får ungefär samma här som i 640x480 med quincunx FSAA, så jag bytte. Hur kan ni få så mycket bättre?
I introt när man precis ser in genom fönstret ligger jag på 22fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Har lagt till några fler bilder i min mapp. Jag hann bara ta bilder under breafing mm så jag vet inte vad jag har för fps i själv spelet. Men under brefingen låg den mellan 19 och 30...

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

SLUTA SKRIV LAGGA INNAN JAG DÖR !!!

För övrigt : Är det någon fler än jag som har texture fel på gubbarna ? Någon som vet hur man fixar det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuppaS

För övrigt : Är det någon fler än jag som har texture fel på gubbarna ? Någon som vet hur man fixar det ?

Jäpp!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=12625...

Vassego!

Permalänk
Medlem

a3t : Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Hur är det med refreshrate? .. Får man bättre prestanda med lägre frekvens och tvärtom?

Detta är det första spelet jag spelat där man kan ändra raten.

Refreshrate = Det är hur många ggr din skärm/grafikkort uppdaterar bilden. Detta styr du via ditt grafikkort. Om du har en refreshrate på 60 Hz så uppdateras bilden på skärmen 60 ggr per sekund. M.a.o. kan du enbart få 60 fps. ÄVEN om du har 120 fps i själva spelet så ser du bara 60 fps.
Så du ska ha en refreshrate på minst 85 Hz, gärna 100 Hz. Sedan sätter du på (denna är på som default) vsynk. Då synkas fps med refreshrate. För du har ingen anledning att köra med 120 fps i spelet då du bara kan se tex 85. Det som händer då är att du upplever små ”synkfel” i bilden.

Nu kanske du har räknat ut själv att du får mer ”prestanda” om du ökar refreshrate. Du får alltså mer äkta fps.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ahh!.. så det är det Verticalsync gör!

vad bra, då vet jag detta!

Men om jag ställer refreshraten på 85Hz och mitt graffe bara pallar 60 fps, och jag kör utan v-sync.. då händer ingenting förutom att jag kör på graffekortets maximala fps väl?

Kan någon kanske förklara det här med bilinear och trilinear buffering med?!.. på eller av?

Jag kör 800 x 600 nu med det mesta på, vsync av och FSAA av. Men det kan hacka ganska duktigt när det händer mycket. Ska det göra det med mitt system?

Permalänk
Medlem

Borde det inte flyta på bättre för er med Radeon 9700?
Sitter på en Shuttle SB51G 2,4GHz, 512 2700 o GF3 Ti500 (ej klockat nåt)

kör på 1024x 786 eller va det nu e...
max på allt
85hz
inga kantutjämningar o sånt...sitter ju faktiskt på ett gf3

får runt 20-70 fps när det e nåra fiender som vill mig illa...20 e när den där snubben i kameran byter mening när han snackar...

o jag tyckte inte spelet va speciellt roligt...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahh!.. så det är det Verticalsync gör!

vad bra, då vet jag detta!

Men om jag ställer refreshraten på 85Hz och mitt graffe bara pallar 60 fps, och jag kör utan v-sync.. då händer ingenting förutom att jag kör på graffekortets maximala fps väl?

Kan någon kanske förklara det här med bilinear och trilinear buffering med?!.. på eller av?

Jag kör 800 x 600 nu med det mesta på, vsync av och FSAA av. Men det kan hacka ganska duktigt när det händer mycket. Ska det göra det med mitt system?

Vsynk på = Du får inte mer FPS än vad din uppdateringsfrekvens (Refreshrate) är. Men du kan självklart få mindre. Har du en FPS mellan 30 och 100 FPS och din uppdateringsfrekvens på skärmen är på 85 Hz så får du mellan 30 och 85 FPS.

Vsynk av = Du kan få vilken FPS som helst. Men när du kommer över din uppdateringsfrekvens så kan det bli synkfel på bilden.

Synkfel upplevs så här. Om du vrider dig 90 grader snabbt i tex UT2003 så kan halva övre skärmen vara lite före halva nedre skärmen. Det är som om halva skärmen klipps av i mitten och segar efter en bit.

Det där med bilinear och trilinear är jag inte så haj själv på. Det har något med hur texturerna ”suddas” ut på objekten. Alltså, om du ställer dig mitt framför en vägg så är det ju inte så trevligt att se pixlarna på texturen. Då ”suddar” man ihop pixlarna så det blir en mjuk ”övergång” mellan varje pixel.

Skillnaden mellan bilinear och trilinear har jag fattat som att det är bättre kvalitet på trilinear, men det tar visst lite mer prestanda.

Sedan har du ”Anisotrophic Filtering”, det är också ett sätt att ”sudda” ut pixlar.
Det är bättre än trilinear men tar också mer kraft från GPU:n

”Alpha-Blending” är ett sett att få texturer/objekt ett genomskinligt yttre så som glas och vatten.

”Bump Mapping” gör att man kan få texturer att se tredimensionella genom att på konstgjord väg ge skuggor på en textur. Lite svårt att förklara på ett enkelt sätt. Om du har ett objekt som ser ut som en platt vägg. På denna lägger du en textur av tegelstenar. Om du nu låter en lampa åka runt framför denna vägg så märker man snabbt att tegelstenarna ser helt platta ut.
Då kan man tillverka en svartvit bild där man markerar med vitt där tegelstenen ska vara lite högre än där murbruket är. Lägger man sedan på denna ”Bump Map” på texturen (man ser aldrig ”pumb map:en”, utan det är mer som en information) så vet 3d-motorn att den ska generera en liten skugga på original texturen.
Nu kommer det se ut som om tegelstenarna sticker ut från väggen.

Man gör så här för man inte kan tillverka ett objekt där varje tegelsten är med i objektet. Ju mer objekt, desto mer CPU/GPU krävs.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hmmm, har ett Geforce 2 + Athlon XP 1.54Ghz så det ska bli intressant och se hur bra Unreal 2 flyter på min dator.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuppaS

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Grejen är att det drar mer prestanda att ha VSync på... i alla fall i Jedi Knight2 så jag förmodar att det gäller övriga spel också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Vsynk på = Du får inte mer FPS än vad din uppdateringsfrekvens (Refreshrate) är. Men du kan självklart få mindre. Har du en FPS mellan 30 och 100 FPS och din uppdateringsfrekvens på skärmen är på 85 Hz så får du mellan 30 och 85 FPS.

Tror du har lite fel där, om man har en Refreshrate på typ 60Hz och inte ditt system klarar av det så halveras Frameraten till 30 FPS alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Grejen är att det drar mer prestanda att ha VSync på... i alla fall i Jedi Knight2 så jag förmodar att det gäller övriga spel också

Jag tittade på det, och det verkar som att det inte drar några märkbara resurser från CPU och minnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980

Tror du har lite fel där, om man har en Refreshrate på typ 60Hz och inte ditt system klarar av det så halveras Frameraten till 30 FPS alltså.

Va, det var nyheter för mig iaf. Bara för att ens fps går under uppdateringsfrekvensen för skärmen så dyker fps ner till hälften av skärmens uppdateringsfrekvens? Det låter inte särdeles troligt, iaf har jag aldrig råkat ut för det i nåt spel.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Men hur i hela glödheta?

Hur kan vissa grabbar här i tråden lira i 1024x768 med AA påslaget med ett GF3,
När jag måste lira i typ 800x600 med ganska mycket godis, låga skuggor och AA av för att ligga på en framerate på 20 - 45 fps?

Ställer jag upp på 1024x768 så kommer jag sällan över 25 - 30 fps.

Borde inte mitt system prestera bättre än så? (se sign nedan.) även om det inte är nått värstingsystem så borde jag komma en bra bit på vägen iaf.

Permalänk

Jag har exakt samma fenomen som du a3t. Jag fattar inget. Jag börjar undra vad man ska spela det på. 1024x768, utan AA, eller 800x600 med 2x AA? Eller 800x600 utan AA? Jag har spelat det i 1024x768 med allt på max utom shadow detail. Den har jag på medium. Men det är ospelbart, typ 15-25 fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, nu missuppfattade du allt det jag skrev…

Jag sa att du kan inte får MER FPS än vad din uppdateringsfrekvens (Refreshrate) är.
Din uppdateringsfrekvens är låst på tex 85 Hz, det är inget som ändras.
Uppdateringsfrekvensen är den tid det tar för att rita upp bilden på din monitor. Om du har 85 Hz i uppdateringsfrekvens så ”ritas” bilden upp 85 ggr per sekund på din skärm. Om du har uppdateringsfrekvensen på 100 Hz så ritas bilden upp 100 ggr per sekund.
Alla nya skärmar klarar av 85 eller högre Hz i 1024*768 upplösning.
Ingen skärm kan ha lägre en 60 Hz.

Får kanske även förtydliga att det inte tar någon prestanda från CPU:n eller GPU:n att ha en hög uppdateringsfrekvens på skärmen. Det har alltså inte någon med att räkna ut något med uppdateringsfrekvensen (typ ett 3d-objekt eller något liknade).
Det handlar bara om hu många ggr bilden ritas upp FYSISKT på din skräm.
Om du har en FPS på 50 och en uppdateringsfrekvens på 100 Hz så ritas samma bild upp 2 ggr på din skärm (100/50=2).
Om du har en FPS på 200 och en uppdateringsfrekvens på 100 Hz så kommer du bara att se varannan bild som 3d-motron räknar ut (100/200=0,5).

Med andra ord så finns det ingen anledning att få 200 FPS när du ändå inte kan se dom. Det finns ju snubbar som kör med 60 Hz på sin skärm och skryter med att dom får 120 FPS på sitt spel. Men dom ser fortfarande bara 60 FPS då skärmen inte ritar upp mer. Detta gäller även om du kör Vsynk på eller av. Det Vsynk gör är att 3d-motorn inte ger mer FPS än vad du har ställt uppdateringsfrekvensen för skärmen på.
Om du kan få tex 120 FPS kontinuerligt från 3d-moton och du har vsynk på så kommer du HELA tiden få 85 FPS (om du nu har ställt in skärmen på 85 Hz) och med detta få en perfekt synk med din skärm. Man får då en mycket mjukare och mer ”skönare” uppritning från 3d-motorn.

Man ska försöka ha minst 85 Hz i uppdateringsfrekvens. En del har den på 60 Hz och då flimrar vita/ljusa partier på skärmen då ögat hinner uppfatta ”uppritningarna”. Man kan även få ont i ögonen och få huvudvärk av att köra på lägre än 85 Hz, men detta är lite från person till person.

Om du har Vsynk på så blir det alltså så här:

Vsynk = på.
Uppdateringsfrekvens = 85 Hz
FPS = Kan varierar mellan 30 och 100.

Det som då händer är att din aldrig kan få FLER FPS än 85. Men du kan få lägre FPS. Men uppdateringsfrekvensen är alltid på 85 Hz.

Hängde du med nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

eax

eax har ingenting med audio positioning att göra.. eax står för Environmental Audio eXtensions (eller ngt sådant) och använder en DSP för att kasta effekter på ljud (reverb, occlusion et cetera) och alltså ingenting med positioneringen att göra!

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur i hela glödheta?

Hur kan vissa grabbar här i tråden lira i 1024x768 med AA påslaget med ett GF3,
När jag måste lira i typ 800x600 med ganska mycket godis, låga skuggor och AA av för att ligga på en framerate på 20 - 45 fps?

Ställer jag upp på 1024x768 så kommer jag sällan över 25 - 30 fps.

Borde inte mitt system prestera bättre än så? (se sign nedan.) även om det inte är nått värstingsystem så borde jag komma en bra bit på vägen iaf.

Jag sitter också på ett GeForce 4 Ti-4600, fast tillsammans med en XP1900+ och 512Mb PC2700. Lite sämre dator, så jag får också lite sämre prestanda än dig. I 800x600 med mycket godis, fast utan AA ligger jag på kanske 20-50fps.
En polare till mig kan köra spelet med bättre flyt på en t-bird 1.1Ghz, 512Mb RAM och ett Radeon 8500. Exakt vilka prestanda han får har jag inte kollat, men jag har sett att det flyter bättre med i stort sett samma inställningar.
Riktigt märkligt faktiskt. Dessutom är det ofta så att jag får egendomligt dåliga prestanda i nya spel, och andra med just GeForce 4 lider av samma problem(iaf tillsammans med AMD).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Jag sitter också på ett GeForce 4 Ti-4600, fast tillsammans med en XP1900+ och 512Mb PC2700. Lite sämre dator, så jag får också lite sämre prestanda än dig. I 800x600 med mycket godis, fast utan AA ligger jag på kanske 20-50fps.
En polare till mig kan köra spelet med bättre flyt på en t-bird 1.1Ghz, 512Mb RAM och ett Radeon 8500. Exakt vilka prestanda han får har jag inte kollat, men jag har sett att det flyter bättre med i stort sett samma inställningar.
Riktigt märkligt faktiskt. Dessutom är det ofta så att jag får egendomligt dåliga prestanda i nya spel, och andra med just GeForce 4 lider av samma problem(iaf tillsammans med AMD).

Kort sagt så suger våra grafikkort?! ..

Permalänk
Avstängd

Knashatt: var det inte precis det den förre killen sa också?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Citat:

Nä, nu missuppfattade du allt det jag skrev…

Jag sa att du kan inte får MER FPS än vad din uppdateringsfrekvens (Refreshrate) är.
Din uppdateringsfrekvens är låst på tex 85 Hz, det är inget som ändras.
Uppdateringsfrekvensen är den tid det tar för att rita upp bilden på din monitor. Om du har 85 Hz i uppdateringsfrekvens så ”ritas” bilden upp 85 ggr per sekund på din skärm. Om du har uppdateringsfrekvensen på 100 Hz så ritas bilden upp 100 ggr per sekund.
Alla nya skärmar klarar av 85 eller högre Hz i 1024*768 upplösning.
Ingen skärm kan ha lägre en 60 Hz.

Får kanske även förtydliga att det inte tar någon prestanda från CPU:n eller GPU:n att ha en hög uppdateringsfrekvens på skärmen. Det har alltså inte någon med att räkna ut något med uppdateringsfrekvensen (typ ett 3d-objekt eller något liknade).
Det handlar bara om hu många ggr bilden ritas upp FYSISKT på din skräm.
Om du har en FPS på 50 och en uppdateringsfrekvens på 100 Hz så ritas samma bild upp 2 ggr på din skärm (100/50=2).
Om du har en FPS på 200 och en uppdateringsfrekvens på 100 Hz så kommer du bara att se varannan bild som 3d-motron räknar ut (100/200=0,5).

Med andra ord så finns det ingen anledning att få 200 FPS när du ändå inte kan se dom. Det finns ju snubbar som kör med 60 Hz på sin skärm och skryter med att dom får 120 FPS på sitt spel. Men dom ser fortfarande bara 60 FPS då skärmen inte ritar upp mer. Detta gäller även om du kör Vsynk på eller av. Det Vsynk gör är att 3d-motorn inte ger mer FPS än vad du har ställt uppdateringsfrekvensen för skärmen på.
Om du kan få tex 120 FPS kontinuerligt från 3d-moton och du har vsynk på så kommer du HELA tiden få 85 FPS (om du nu har ställt in skärmen på 85 Hz) och med detta få en perfekt synk med din skärm. Man får då en mycket mjukare och mer ”skönare” uppritning från 3d-motorn.

Man ska försöka ha minst 85 Hz i uppdateringsfrekvens. En del har den på 60 Hz och då flimrar vita/ljusa partier på skärmen då ögat hinner uppfatta ”uppritningarna”. Man kan även få ont i ögonen och få huvudvärk av att köra på lägre än 85 Hz, men detta är lite från person till person.

Vsynk = på.

Det som då händer är att din aldrig kan få FLER FPS än 85. Men du kan få lägre FPS. Men uppdateringsfrekvensen är alltid på 85 Hz.

Hängde du med nu.

Helt riktigt! Denna killen vet vad han snackar om, och han snackar en hel del

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vsynk = på.

Hängde du med nu.

Men iaf så blir det ju som jag skrev, fast jag formulerade mig väldigt dåligt, man ser bara 30FPS när man har en 60hz skärm och 30-59 FPS med vsync på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men iaf så blir det ju som jag skrev, fast jag formulerade mig väldigt dåligt, man ser bara 30FPS när man har en 60hz skärm och 30-59 FPS med vsync på.

He he, med risk att folk blir galna om jag skriver långa inlägg så ska jag här göra ett kort.

Nä, det är fortfarande fel.
Man ser inte bara 30 FPS med 60 Hz på skärmen och Vsynk på.
Du ser mellan 30 till 60 FPS om skärmen är inställd på 60 Hz och du har Vsynk på.

Var får du att man BARA ska se 30 FPS?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

men asså e det inte mellan 1 o 60?
man kan ju ha 1 fps... det hade jag i doom 3

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem

"Vsynk = på.
FPS = Kan varierar mellan 30 och 100."
Nu blev det ju lite fel
Mellan 1 och 85 menar du väl?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"Vsynk = på.
FPS = Kan varierar mellan 30 och 100."
Nu blev det ju lite fel
Mellan 1 och 85 menar du väl?

Nja, kanske skrev lite dumt där.

Det jag mena var så här:

Vsynk är på
Uppdateringsfrekvens på skärmen är 85 Hz
Datorn klarar av att rendrera mellan 30 och 100 FPS.

Tack vara Vsynk så ”stoppas” allt över 85 FPS.

Nöjd

Visa signatur