fixa nätverket i källaren, funkar denna kabel(sista sidan)

Permalänk
Medlem

Jag skulle undersöka om det inte går att dra en nätverkskabel i de existerande kabelkanalerna som ligger i väggen. Inte säkert att det blir mindre kabel, men har man tur så kan man spara många meter på det och så slipper man att sätta upp kabellister genom hela huset.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Skölden i kabeln är ledande, och kopplas inte den på rätt vis mot en "jord" så kommer den orsaka problemen den är tänkt att lösa, på ställen där det normalt inte skulle finnas några problem.

För att den ska fungera behöver hela kedjan vara byggd med det i åtanke.
Det ska bara användas i områden som är utsatta för stora störningar, tex i närheten av starkström.

edit: Alla vanliga TP kablar är tvinnade just för att motverka och minska alla normala "mindre" störningar.

okej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jaha, kan inte så mycket om kablar, på vilket sätt kan de ge mer problem och varför är de krångligare? (nyfiiken)

vad menar du men kontakterinsverktyg som ja skulle behöva?

Du måste ha kontakter i varje ände på kabeln. Kontakterna köps lösa och sedan tar du ett tångliknande verktyg och pressar samman kontakt och kabel.
Det finns iofs kontakter som där det inte behövs verktyg för att fästa kabel i kontakt. Jag har testat några stycken men de fungerar sisådär. Men är absolut ett alternativ om du inte har tillgång till eller vill köpa en kontakteringsverktyg/tång.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av Docker:

Du måste ha kontakter i varje ände på kabeln. Kontakterna köps lösa och sedan tar du ett tångliknande verktyg och pressar samman kontakt och kabel.
Det finns iofs kontakter som där det inte behövs verktyg för att fästa kabel i kontakt. Jag har testat några stycken men de fungerar sisådär. Men är absolut ett alternativ om du inte har tillgång till eller vill köpa en kontakteringsverktyg/tång.

jaha då får de väll bli en vanlig U/utp kabel då

riktigt dumt nu men hur skulle jag använda nätverksuttaget? det var ju bara en nätverksingång? hur skulle dom funka?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jaha då får de väll bli en vanlig U/utp kabel då

riktigt dumt nu men hur skulle jag använda nätverksuttaget? det var ju bara en nätverksingång? hur skulle dom funka?

Man monterar installationskabel i plintarna i den "fasta" delen av ett vägguttag, och kom ihåg att man INTE ska använda patchkabel, det är den kabel man har mellan olika uttag på utsidan och den ger glapp om man monterar den fast.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man monterar installationskabel i plintarna i den "fasta" delen av ett vägguttag, och kom ihåg att man INTE ska använda patchkabel, det är den kabel man har mellan olika uttag på utsidan och den ger glapp om man monterar den fast.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

men behöver jag inte dra likadant om jag sätter in nätverksuttag? jag måste väll dra sladd från router till nätverksuttaget och från nätverksuttafget till min stationära dator, vilket då blir samma sak som jag drar direkt från router till stationära eller hur funkar det? (dum man känner sig)

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig någonsin du kommer behöva skärmad kabel i ett hemnätverk.
På en industri drog våra industrielektriker nätverket själva då vi som har kompetens för det inte hade tid då, de lade nätverkskabeln i en 10 meter lång kabelgrav med en 10 kVolts kabel bland annat, samt ett 50tal andra kablar (går till ett gäng maskiner på området), nätverket har aldrig strular för dom och ett test på t.ex bredbandskollen ger oklanderliga resultat. Så att du får problem för att den ligger nära en kabel till några vägguttag hemma ser jag som ytterst osannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

De råd Docker ger dig är vettiga. Använd oskärmad kabel och gör en snygg installation från början. Att krångla med "påhittade" dragningar som ser ut som skit rekommenderas inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, var trött på det trådlösa så jag drog en tp kabel genom taket upp till övervåningens vindsutrymme och monterade ett uttag i väggen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

men behöver jag inte dra likadant om jag sätter in nätverksuttag? jag måste väll dra sladd från router till nätverksuttaget och från nätverksuttafget till min stationära dator, vilket då blir samma sak som jag drar direkt från router till stationära eller hur funkar det? (dum man känner sig)

Ska du ha en fast installation eller lösa kablar ? Man använder olika saker för det, kabel och kontakter är olika på kabelsidan, däremot är båda rj 45.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha en fast installation eller lösa kablar ? Man använder olika saker för det, kabel och kontakter är olika på kabelsidan, däremot är båda rj 45.

vet inte riktigt vart gränsen går för fast installation men det jag tänk så är det lös installation då det är löst uttag i båda ändar, jag drar nätverksladden på väggen/taket alternativt borrar hål i taket och kör upp sladden på vinden och borrar sen hål vid mitt rum och drar ner den från vinden till mitt rum och sladden går direkt från router till datorn.

Hur skulle fast installation gå till?

Permalänk
Rekordmedlem

Fast installation är när man sätter upp vägguttag, att fästa en kabel med hankontakter är nån sorts "halvfast installation"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fast installation är när man sätter upp vägguttag, att fästa en kabel med hankontakter är nån sorts "halvfast installation"

asså ska man dra nätverksladden i väggen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

asså ska man dra nätverksladden i väggen?

Det behöver man inte göra men det syns ju mindre om den ligger i rör i väggen jämfört med om man klamrar kabeln på utsidan eller använder nån form av kabellist.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver man inte göra men det syns ju mindre om den ligger i rör i väggen jämfört med om man klamrar kabeln på utsidan eller använder nån form av kabellist.

var det de som docker menade i sitt inlägg att jag skulle dra kabeln genom väggen till något uttag nere i källaren och därifrån till datorn?

men då måste jag ju bryta upp vägar/golv/tak ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

var det de som docker menade i sitt inlägg att jag skulle dra kabeln genom väggen till något uttag nere i källaren och därifrån till datorn?

Om du har möjlighet till det. Det är inget man behöver göra om man inte har koll på sina väggar, kan tänkas. Går ofta att dra hyfsat snyggt ändå, beror ju helt på hus och layout.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Genom väggen brukar innebära att borra ett hål och trä igenom en kabel som mestadels går utanpå väggen, främst för att förenkla dragningen, inte för att dölja den, men det går ju att göra det helt inbyggt också, tex fräsa ett spår i väggen eller en list/sockel och lägga in kabeln men det är ju oftast inget man gör såvida man inte ska renoverar lite mer ordentligt eller åtminstone tapetsera om.

Visa signatur

Permalänk

Vill du komma billigt (allt är relativt) och effektivt undan utan att det ska se supersnyggt hade jag köpt dessa två och dragit själv:

https://www.dustinhome.se/product/5010101391/patch-kabel

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Notera att om du bara råkar vara studentregistrerad på DustinHome så får du denna kabel för 182 kronor

Dra en kabel direkt så slipper du alla "men", "om", "hur" & "kanske"

Direktkabel i hemmet är vad man bör ha ifall man värderar stabilitet och hastighet.

//MVH Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Genom väggen brukar innebära att borra ett hål och trä igenom en kabel som mestadels går utanpå väggen, främst för att förenkla dragningen, inte för att dölja den, men det går ju att göra det helt inbyggt också, tex fräsa ett spår i väggen eller en list/sockel och lägga in kabeln men det är ju oftast inget man gör såvida man inte ska renoverar lite mer ordentligt eller åtminstone tapetsera om.

okej jo vi har tänkt borra hål upp i vinden för att slippa dra kabeln runt rummet och sen dra ner den från vinden till mitt rum.
Men vad är skillnad mellan patch kabel och de andra kablarna haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

okej jo vi har tänkt borra hål upp i vinden för att slippa dra kabeln runt rummet och sen dra ner den från vinden till mitt rum.
Men vad är skillnad mellan patch kabel och de andra kablarna haha

Flerkardelig (flera ledare i varje enskild tråd av de åtta totalt) kabel ska endast användas för att sätta på lösa kontakter och tål många böjningar samt ger bra kontakt för det ändamålet. Passar mycket dåligt i uttag/paneler och ger inte gastät anslutning, oxiderar därför och glappar även lätt upp.

Enkardelig kabel ska användas till patchpaneler och uttag, tål inte så mycket rörelse men ger bäst resultat i fasta installationer och i de kontaktplintar som finns i uttag/paneler. Kallas installationskabel. Ger gastät och långtidsstabil anslutning i uttag/paneler. Passar inte vanliga kontakter utan kan ge dålig kontakt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Flerkardelig (flera ledare i varje enskild tråd av de åtta totalt) kabel ska endast användas för att sätta på lösa kontakter och tål många böjningar samt ger bra kontakt för det ändamålet. Passar mycket dåligt i uttag/paneler och ger inte gastät anslutning, oxiderar därför och glappar även lätt upp.

Enkardelig kabel ska användas till patchpaneler och uttag, tål inte så mycket rörelse men ger bäst resultat i fasta installationer och i de kontaktplintar som finns i uttag/paneler. Kallas installationskabel. Ger gastät och långtidsstabil anslutning i uttag/paneler. Passar inte vanliga kontakter utan kan ge dålig kontakt.

vad ska jag använda då om jag drar direkt från router till dator? eftersom jag kommer dra längs vägg/tak så lär det ju bli rätt många böjningar på sladden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vad ska jag använda då om jag drar direkt från router till dator? eftersom jag kommer dra längs vägg/tak så lär det ju bli rätt många böjningar på sladden

Du ska använda kabel utifrån vilka anslutningar du ska använda som jag skrev, det är viktigare än allt annat.

För övrigt menade jag upprepade böjningar vid användning, t ex om det sitter en kontakt som upprepade gånger tas ur och sätts i, men de böjningar det medför, men det är därför man använder flerkardelig kabel till lösa kontakter. Enstaka böjningar vid installation klarar givetvis en installationskabel.

Man ska aldrig ha kontakt i ena änden och uttag (med plint som anslutning) i den andra eftersom man då får usel kontakt på minst ett ställe pga kabeltypen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man göra en "riktig fast installation" sätter man upp vägguttag i båda ändar och från dem drar man sen en patchkabel till dem maskin man ska koppla in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sluta tänka så mycket.
Köp kabel. Dra kabeln snyggaste vägen. När det är klart funderar du över om du vill montera vägguttag eller bara klämma på två kontakter.
Klart.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Docker:

Sluta tänka så mycket.
Köp kabel. Dra kabeln snyggaste vägen. När det är klart funderar du över om du vill montera vägguttag eller bara klämma på två kontakter.
Klart.

Det är det allra sämsta man kan göra eftersom man ska använda olika typ av kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du ska använda kabel utifrån vilka anslutningar du ska använda som jag skrev, det är viktigare än allt annat.

För övrigt menade jag upprepade böjningar vid användning, t ex om det sitter en kontakt som upprepade gånger tas ur och sätts i, men de böjningar det medför, men det är därför man använder flerkardelig kabel till lösa kontakter. Enstaka böjningar vid installation klarar givetvis en installationskabel.

Man ska aldrig ha kontakt i ena änden och uttag (med plint som anslutning) i den andra eftersom man då får usel kontakt på minst ett ställe pga kabeltypen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=406065
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2112586

skulle dom här funka att dra längs väggarna från routern till datorn där jag böjer sladden ett antal ggr när jag klamrar fast den vid väggen?

https://www.dustinhome.se/product/5010310273/natverkskabel
https://www.dustinhome.se/product/5010757399/patch-kabel
nätverkskabel eller patchkabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=406065
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2112586

skulle dom här funka att dra längs väggarna från routern till datorn där jag böjer sladden ett antal ggr när jag klamrar fast den vid väggen?

https://www.dustinhome.se/product/5010310273/natverkskabel
nätverkskabel eller patchkabel?

Alla kablar du köper monterade med hanar är patchkabel, installationskabel säljs bara som metervara och den är enkardelig och ska temineras i plint, tex i vägguttag eller en patchpanel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Jag skulle undersöka om det inte går att dra en nätverkskabel i de existerande kabelkanalerna som ligger i väggen. Inte säkert att det blir mindre kabel, men har man tur så kan man spara många meter på det och så slipper man att sätta upp kabellister genom hela huset.

Även om detta är fullt möjligt och säkert inte påverkar överföringen så är det inte i linje med starkströmsföreskrifterna, en signalkabel och kraftkabel delar sällan rör om man inte vet att isoleringen är likvärdig.
Om han kan hitta rör för telefon eller antenn är det bättre.

Även om inte detta skulle vara orsaken till en eventuell brandskada så är det något en inspektör anmärker på.

Tänkte bara ta upp det, även om jag har dragit mer än catX i samma rör som kraftkabel.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Enkardelig kabel ska användas till patchpaneler och uttag, tål inte så mycket rörelse men ger bäst resultat i fasta installationer och i de kontaktplintar som finns i uttag/paneler. Kallas installationskabel. Ger gastät och långtidsstabil anslutning i uttag/paneler. Passar inte vanliga kontakter utan kan ge dålig kontakt.Man ska aldrig ha kontakt i ena änden och uttag (med plint som anslutning) i den andra eftersom man då får usel kontakt på minst ett ställe pga kabeltypen.

men då eftersom de känns för avancerat att bryta upp vägg/tak/golv i hela huset som skulle behövas om man skulle göra fast installation? med nätverksuttagen så drar jag en flerkardelig patchkabel direkt från routern ner till någon acesspunkt eller switch i mitt rum i källaren och därifrån en till patchkabel från switch till datorn. Dock har jag inte råd med switch just nu så får bli en flerkardelig patchkabel direkt från router till datorn, för de är väll flerkardelig patchkabel jag ska använda vid denna installation.

Men hur var det med glapp och oxidering, kommer vi behöva byta ut sladden varje halvår då den är så lång och kanske inte på jättebra ställen? och böjarna var inge problem va?

skulle du rekomendera denna: ?

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan göra en fast installation utanpåliggande. problemet med att dra en fäst patchkabel är att det oftast är "ändarna" som går sönder, det är därför man sätter upp vägguttag och har en patchkabel sista biten för patchkabeln går lätt att byta ut om den skadas.

Kabeln lär inte oxidera så den glappar på "månader" men en fast installation räknar man snarare med att den ska fungera i minst 20år

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan göra en fast installation utanpåliggande. problemet med att dra en fäst patchkabel är att det oftast är "ändarna" som går sönder, det är därför man sätter upp vägguttag och har en patchkabel sista biten för patchkabeln går lätt att byta ut om den skadas.

Kabeln lär inte oxidera så den glappar på "månader" men en fast installation räknar man snarare med att den ska fungera i minst 20år

okej men hur var de där multiman skrev att man hellst inte ska böja enkarderlig installationskabel för många ggr? jag koommer ju behöva böja sladden 20 ggr minst om jag ska klamra den vid väggen?

och är det svårt att montera installationskabeln i plinten i nätverksuttaget?