Middle-earth: Shadow of Mordor jämförs på PC och Playstation 4

Permalänk
Relik 📜

Riktiga entusiaster har så klart både en fläskig PC och senaste generationens konsol(er). Sparkontot är bara en illusion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I din sista mening slår du huvudet på spiken. Tillgänglighet kallas det.

Alternativt kortsiktighet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ärligt talat vägen den här diskussionen har tagit är jättelöjlig och det behöver faktiskt inte vara en tävling mellan olika system. Givetvis kan en PS4 rent tekniskt inte tävla med en betydligt dyrare pc-konfiguration, varför behöver det ens diskuteras?

Spelkonsoler är viktigt för tillgänglighet av spelandet. Många gillar känslan av att sitta i soffan och spela samt vill inte behöva uppgradera sitt system på några år, man får ju faktiskt tekniskt sett bättre och bättre spel till en konsol över tid utan att behöva uppgradera komponenter som ett pc-system behöver för att förbättra prestanda/grafik osv.

För själva gaming-community:t behövs både pc-spelandet och konsolspelandet. Så lägg nu ner den här löjliga diskussionen om vad som är bäst. Vi vet ändå allihop om att uttrycket "bäst" är högst subjektivt.

Den kom upp just därför att dom ju jämför grafiken på konsol hela tiden med pc. Det finns ingen rim och fason på en sådan jämförelse. Dom måste antagligen ha som mål med detta att locka över pc gamers till konsolerna eller något. Dom vet också att 97% av pc-gamers inte har Titankort för 8000:- med 6 Gb minne, så varför inte göra en optimering så att vram minnetskravet sänks på pc-spelen?
Vi vet att pc är överlägsen, frågan är bara om amd och nvidia kommer att lägga in mera vram i sina kommande kort med en vettig prislapp, ska bli mycket intressant att se utvecklingen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Riktiga entusiaster har så klart både en fläskig PC och senaste generationens konsol(er). Sparkontot är bara en illusion.

Exakt.

Förstår inte varför man måste välja sida. Samma sak med operativsystem, jag tycker det är kul med både iOS och Android och både OS X och Windows.

Kommer inte bli att jag sätter den stationära datorn i vardagsrummet vid TV:n så det känns naturligt att det hamnar en konsol där. Det är rätt befriande att inte behöva hålla på att uppdatera mjukvaran lika ofta som på en dator och att man får en handkontroll som bara funkar.

Ser absolut charmen med både datorspelande och konsolspelande.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Den kom upp just därför att dom ju jämför grafiken på konsol hela tiden med pc. Det finns ingen rim och fason på en sådan jämförelse. Dom måste antagligen ha som mål med detta att locka över pc gamers till konsolerna eller något. Dom vet också att 97% av pc-gamers inte har Titankort för 8000:- med 6 Gb minne, så varför inte göra en optimering så att vram minnetskravet sänks på pc-spelen?
Vi vet att pc är överlägsen, frågan är bara om amd och nvidia kommer att lägga in mera vram i sina kommande kort med en vettig prislapp, ska bli mycket intressant att se utvecklingen här.

Det handlar ju inte om att "locka över" någon. Bara det uttrycket i sig är ganska dumt då man inte måste "välja sida".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Alternativt kortsiktighet

Verkligen inte. Spelen optimeras till konsolerna över hela deras livsspann, detsamma kan inte sägas om pc-komponenter.

Jag är både konsol- och pc-spelare och tycker inte att man behöver välja sida, men jag förstår verkligen dem som inte kan eller vill lägga 10-12k på bordet och behöver uppgradera sina komponenter ganska ofta för att hålla samma standard i spel hela tiden. Därmed blir spelandet mer tillgängligt för fler när det finns alternativ som spelkonsoler.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Typ. Men det måste ju givetvis vara en tävling för vissa.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det handlar ju inte om att "locka över" någon. Bara det uttrycket i sig är ganska dumt då man inte måste "välja sida".

Så du kommer att köpa spelet till både till pc och ps4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Så du kommer att köpa spelet till både till pc och ps4?

Nix detta kommer jag att köpa till den svarta lilla burken som det står Playstation 4 på. Du vet det går att gilla spel så mycket så att man har både pc och konsol utan att för den delen ha nåt komplex som gör att man måste rättfärdiga "sitt val" som det bästa och vettigaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkligen inte. Spelen optimeras till konsolerna över hela deras livsspann, detsamma kan inte sägas om pc-komponenter.

Jag är både konsol- och pc-spelare och tycker inte att man behöver välja sida, men jag förstår verkligen dem som inte kan eller vill lägga 10-12k på bordet och behöver uppgradera sina komponenter ganska ofta för att hålla samma standard i spel hela tiden. Därmed blir spelandet mer tillgängligt för fler när det finns alternativ som spelkonsoler.

Du behöver inte uppgradera någonting för att hålla samma standard, vill du ha en högre standard så behöver du däremot uppgradera (ex PS3 > PS4).

Permalänk
Medlem

Du behöver inte uppgradera någonting för att hålla samma standard, vill du ha en högre standard så behöver du däremot uppgradera (ex PS3 > PS4).

Klart du behöver eftersom nyare spel ofta kräver bättre specs. Utvecklingen går trots allt framåt, även om det inte syns i alla spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej, för den summan som konsollerna kostar får du inte en bättre PC. Men tänk lite längre; på konsollerna behöver du betala för online och ett premium för spelen. Sony och Microsoft förlorar/tjänar väldigt lite på varje konsoll men tar igen det på dyra onlinetjänster och dyra spel. På några år har du tjänat in en fin PC om du köper några spel om året och använder onlinetjänsterna.

Och med en PC kan du göra så mycket mer än att bara spela. Det får inte glömmas bort.

Vi hade en diskussion i en tråd för ett tag sedan och vi kom fram till att man kunde köpa en fin PC för över 10 000 + spel under ett antal åt för samma pris som en konsoll + spel och onlinetjänster för samma antal år. För det priset kan du nog få ett GTX 970 och en 4690K om du snålar lite på andra grejer.

Men, det är klart att det är lättare att "betala av" lite varje år än att ha en stor klumpsumma direkt.

Håller inte med om att spelen blir dyrare på konsoler, Iaf inte om man gör som jag. Efter att jag spelat igenom ett spel säljer jag det för i stort sett samma summa jag köpte det för/byter rakt av med ett likvärdigt spel. Sen har du PS+ som kostar 480 kr per år och där får du ett x antal spel i månaden "gratis" då.

Ska man sen sitta och räkna kostnader över en längre tid får man räkna med att en högpresterande PC drar betydydligt mycket mer ström.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, hur gamla är alla ni som har så stora komplex att ni måste sitta här och komma fram till att ni har den bästa lösningen? Vi gillar alla spel, kan vi inte vara glada för det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man måste ju rätta folk

Själv spelar jag både på PC och konsol.

Sen så är ju forum till för att tjafsas och gnabbas på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Klart du behöver eftersom nyare spel ofta kräver bättre specs. Utvecklingen går trots allt framåt, även om det inte syns i alla spel.

Jag tror att du och jag har en totalt olika uppfatting av vad "samma" betyder, så jag tror vi lämnar den diskussionen därhän då den inte leder någonvart. Jag har heller inget emot att folk köper konsoller för sina egna pengar (jag har en PS3'a här hemma), även om jag personligen är av den uppfattningen att konsollerna är skadliga för spelbranschen i stort då de håller tillbaka utvecklingen för mycket pga sin klena hårdvara och långa uppdateringscykel.

Men det skulle uppskattas om du slutade påstå att jag måste ha en 10000-kronors PC som jag dessutom behöver uppgradera för tusentals kronor varje år för att kunna köra konsollportningar. Jag har en dator med ett GTX 570 som går hur bra som helst att köra alla nya spel, den datorn kostade mig ca 5000:- att bygga (räknar på att värdet av grafikkortet nu är ca 600:-). Jag är också fullständigt övertygad om att den utan problem kommer att klara av den sista PS4-portningen som görs innan PS5 kommer ut.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du och jag har en totalt olika uppfatting av vad "samma" betyder, så jag tror vi lämnar den diskussionen därhän då den inte leder någonvart. Jag har heller inget emot att folk köper konsoller för sina egna pengar (jag har en PS3'a här hemma), även om jag personligen är av den uppfattningen att konsollerna är skadliga för spelbranschen i stort då de håller tillbaka utvecklingen för mycket pga sin klena hårdvara och långa uppdateringscykel.

Men det skulle uppskattas om du slutade påstå att jag måste ha en 10000-kronors PC som jag dessutom behöver uppgradera för tusentals kronor varje år för att kunna köra konsollportningar. Jag har en dator med ett GTX 570 som går hur bra som helst att köra alla nya spel, den datorn kostade mig ca 5000:- att bygga (räknar på att värdet av grafikkortet nu är ca 600:-). Jag är också fullständigt övertygad om att den utan problem kommer att klara av den sista PS4-portningen som görs innan PS5 kommer ut.

Det är ingen som påstått att du MÅSTE ha en 10 000kr-pc. Däremot är det däromkring och över som de flesta som spyr galla över konsolerna befinner sig. Den jämförelsen är idiotisk.

Det är nog heller inget tvivel över att titlarna till konsolerna kommer att bli mer och mer optimerade och på så vis framöver kunna erbjuda bättre grafik eller bättre fps. Detta är nog inget din dator kommer kunna erbjuda.

Sedan att påstå att konsolerna är skadliga är ett totalt vansinnigt uttalande. Det är ju faktiskt tillgängligheten de erbjuder som gör att vi har så pass många gamers som vi har i världen idag. Utan den stora andelen hade spelbranschen varit otroligt liten och din s.k utveckling långt mycket mindre avancerad än den vi ser idag.

Så tänk lite längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ingen som påstått att du MÅSTE ha en 10 000kr-pc. Däremot är det däromkring och över som de flesta som spyr galla över konsolerna befinner sig. Den jämförelsen är idiotisk.

Det är nog heller inget tvivel över att titlarna till konsolerna kommer att bli mer och mer optimerade och på så vis framöver kunna erbjuda bättre grafik eller bättre fps. Detta är nog inget din dator kommer kunna erbjuda.

Sedan att påstå att konsolerna är skadliga är ett totalt vansinnigt uttalande. Det är ju faktiskt tillgängligheten de erbjuder som gör att vi har så pass många gamers som vi har i världen idag. Utan den stora andelen hade spelbranschen varit otroligt liten och din s.k utveckling långt mycket mindre avancerad än den vi ser idag.

Så tänk lite längre.

Utveckingen av hårdvara inom datorindustrin är långt framför det som sitter, och kommer sitta i senaste generationens spelkonsoller i ca sju år framåt. Att säga att konsollerna överhuvudtaget kommer vara ens i närheten av så avancerad som den hårdvara som sitter i datorer om sju år är felaktikgt.

Edit, städade upp språket lite, man ska inte hetsa upp sig för mycket på internet.

Och 10000kr-kommentaren är för att du angav den summan i ett tidigare inlägg, och även om vi vet att man inte behöver så dyra datorer, så är det många mindre insatta som faktiskt tror det är så att man måste lägga utt 10000kr för att öht kunna spela ett spel på en PC, det är därför jag inte tycker om att den myten fortsätter underbyggas.

Permalänk
Medlem

även om jag personligen är av den uppfattningen att konsollerna är skadliga för spelbranschen i stort då de håller tillbaka utvecklingen för mycket pga sin klena hårdvara och långa uppdateringscykel.

Lägg ner. Har du någon aning om hur många spel som släpps till konsol som aldrig ens når PC? Det är snarare konsoler som driver på spelutvecklingen. När det gäller den långa uppdateringscykeln tror jag snarare att konsolköparna uppskattar den då de inte behöver köpa en ny konsol lika ofta som PC-spelarna behöver uppgradera sin hårdvara för att kunna maximera grafiken i de senaste spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Lägg ner. Har du någon aning om hur många spel som släpps till konsol som aldrig ens når PC? Det är snarare konsoler som driver på spelutvecklingen. När det gäller den långa uppdateringscykeln tror jag snarare att konsolköparna uppskattar den då de inte behöver köpa en ny konsol lika ofta som PC-spelarna behöver uppgradera sin hårdvara för att kunna maximera grafiken i de senaste spelen.

Jag menar att jag tror spelbranschen sett bättre ut om konsollerna aldrig funnits, inte att "det vore bäst om alla slutade tillverka spelkonsoller nu!".

Edit: "Bättre" behöver nödvändigtvis inte betyda "större"

Permalänk
Medlem

Jag menar att jag tror spelbranschen sett bättre ut om konsollerna aldrig funnits, inte att "det vore bäst om alla slutade tillverka spelkonsoller nu!".

Edit: "Bättre" behöver nödvändigtvis inte betyda "större"

Men desto fler spelare, desto mer avancerade och fler spel kommer utvecklas.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Men desto fler spelare, desto mer avancerade och fler spel kommer utvecklas.

Tycker innovationen försvinner då marknaden blir större, mer och mer pengar läggs på marknadsföring samtidigt som det mesta som släpps är "säkra kort" (ex ett CoD/Battlefield/AssCreed om året) där spelen knappt förändrats alls. Och även när man kommer med nya IP's så vågar man inte alls prova något nytt, ta ex. Destiny, även om det är ett ok spel så har det ju noll innovation.

Så håller inte riktigt med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Min förmulering blev helt off, sorry man
Ps4 och Xbox har mer effekt av färgåtervinning i alla spel jämfört med PC. Det ser du videon då det är mer gamma över hela bilden på PC klippen.
För det andra har jag hört att det säg har blivit inspelat utan "de extra texturer" eller den modden som pushar HD texturer på PC, stämmer det eller inte?

Edit: http://kotaku.com/shadow-of-mordor-on-xbox-one-vs-ps4-vs-pc-1...

Står i artikeln.

Angående gamma så har jag dessvärre inga kommentarer men jag vet då att vissa inspelningar verkar ha gjorts på PC utan att ha igång ultra-texturerna, men även utan dessa så ska det finnas skillnader.
Jag antar att det största skillnaden som är en "dealbreaker" för min egen del är det faktum att man kan spela i konstant 60 FPS på PC (eller mer) istället för att vara låst på 30 FPS på en konsol. Men även att man har större flexibilitet med skärmupplösning och dylikt.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kanske om du spelar på en 5 år gammal TN panel och du har dålig syn i allmänt, det är en väldigt stor skillnad i kvalitet. Ultra texturerna ger en mycket skarpare och klarar bild som ger en mycket högre immersion. Grattis om du inte kan se skillnaden, men påstå inte att det inte är någon skillnad.

Skillnaden är massiv när man väl spelar. PÅ samma sätt som att det är påfrestande för ögonen att titta på ett uppskalat lågupplöst filmklipp, det känns jobbigt och man vill helst titta bort. Att ha en skarp och klar bild med högupplösta texturer är en nödvändighet för många av oss, inga ögon-defekt filter som DoF och blur, det sker naturligt och behöver inte skapas artificiellt, dem använder enbart sådana ögon-defekts filter för att gömma lågupplösta texturer och modeller. Dessa ögon-defekts filter orsakar illamående och huvudvärk dock, tar man bort dem så ser man dem lågupplösta texturerna bakom och det är ingen vacker syn heller.

tydligen kan du ej läsa vad jag har skrivit

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

tydligen kan du ej läsa vad jag har skrivit

Du har så dålig syn att du inte ens kan läsa vad du själv skriver? Du påstår att det inte är någon skillnad mellan high och ultra texturer, det är en stor skillnad i klarhet/krisphet och ger en mycket mer immersiv/flytande känsla med ultra texturer över high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Hoppas att nvidia har ett äss i armen? Personligen hade jag ju hoppats på att min 7,4K investering i 2 nya 970 för 2 veckor sedan skulle låta mig pumpa ut nya speltitlar på fullt fläsk (max inställningar, texturer m.m.) på en 1440P Rog Swift. Så verkar ju INTE vara fallet Dom kan fara åt H**vete!

Nån som vill köpa en dator?

Själv sitter jag på en 2560x1600 HP LP3065 och väntar på bättre tider, har en 5-6K att lägga ut på ett grafikkort men har inte funnits något att uppgradera till sedan GTX680 :/. Inte med trenden som finns på VRAM krav på spelen dvs. Mitt GTX680s mesiga 2GB räcker inte långt det heller, kan inte spela BF4 på högre en medium, annars tar VRAM slut och det blir en powerpoint presentation av spelet. Skyrim med texturmoddar snuddar uppe i 1.9GB VRAM, och skyrim är från 2011. Allt efter det har bara ökat markant.

Håller hårt i mina slantar tills en värdig uppgradering kommer, rå GPU prestanda betyder ingenting med fjuttigt lite VRAM. Och jag ger blanka fan i energieffektivitet eller energisnålhet, prestanda > allt. 4GB VRAM skulle vart för 7** kort och 6GB VRAM för 9** kort. Men nvidia/AMD följde inte trenden som spelmarknaden satte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du har så dålig syn att du inte ens kan läsa vad du själv skriver? Du påstår att det inte är någon skillnad mellan high och ultra texturer, det är en stor skillnad i klarhet/krisphet och ger en mycket mer immersiv/flytande känsla med ultra texturer över high.

Tydligen ska du försöka övertala dig själv om vad jag har skrivit ..har aldrig nemt ``skilnaden mellan high och ultra o sluta spela ALLAN

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nån som vill köpa en dator?

Vad ska du ha?

OT: Har kanske 6GB vram o göra med PS4 och Xbone? PS4 har 2GB reserverat för OS, alltså 6 kvar till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Konsolens bild är bara imponerande så länge dom jämför med samma drawdistance, upplösning, fps och texturer osv som en pc.
Överlägsen hårdvara vilket gör att sådana här tester blir helt huvudlösa och inte speciellt intressanta.

Ja, och inte bara det. Att jämföra en specifik konsol med konceptet "PC" är ju bara dumt, det kan ju absolut vinklas hur man vill i dylika tester beroende på den hårdvara man nyttjar i PCn. "PC" kan ju vara i princip vad som helst, medan en specifik konsol är en specifik produkt med specificerad hårdvara. Det blir liksom som om man skulle jämföra vad som är godare: En banan, eller en frukt.

Permalänk
Medlem

Utveckingen av hårdvara inom datorindustrin är långt framför det som sitter, och kommer sitta i senaste generationens spelkonsoller i ca sju år framåt. Att säga att konsollerna överhuvudtaget kommer vara ens i närheten av så avancerad som den hårdvara som sitter i datorer om sju år är felaktikgt.

Edit, städade upp språket lite, man ska inte hetsa upp sig för mycket på internet.

Och 10000kr-kommentaren är för att du angav den summan i ett tidigare inlägg, och även om vi vet att man inte behöver så dyra datorer, så är det många mindre insatta som faktiskt tror det är så att man måste lägga utt 10000kr för att öht kunna spela ett spel på en PC, det är därför jag inte tycker om att den myten fortsätter underbyggas.

Jag har inte nämnt något om sju år, varför hittar du på egna saker som du sedan påstår att jag har sagt? Har dock sagt att generellt går det ej att jämföra en gaming pc med en konsol, vad är problemet?

Det du inte verkar förstå är att spelen som släpps i början av en spelkonsols livsspann inte är speciellt optimerade. Så har det varit med i stort sett alla konsoler som någonsin släppts. Spelen är betydligt mer grafiskt avancerade efter 1-2 år och riktigt rejält optimerade efter det. Så kontentan är att med en konsol får du bättre och bättre optimerade spel desto längre du äger den. Vill du ligga på samma grafiska nivå med en PC (vi tar HIGH som exempel) så kommer du inte att klara det år efter år när det kommer nya spel utan att uppgradera till nya komponenter. DÄRFÖR anser jag att konsoler ökar tillgängligheten till spel för många som inte kan lägga mycket pengar på en dator eller uppgradera osv, eller lägga en klumpsumma som är större än deras plånbok medger.

Sedan är det faktiskt så att vill du hålla en någorlunda hög grafisk nivå på spel och att det sedan ska hålla åtminstone ett par år så kommer du få lägga ut runt 10 000kr för en dator. Du kan klara dig på mindre, men då är det många titlar där du får nöja dig med lägre upplösning och lägre inställningar för att få det tillräckligt spelbart.

Det är ok att argumentera men jag gillar inte att du hittar på saker och sedan lägger fram dem som att jag påstått det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker innovationen försvinner då marknaden blir större, mer och mer pengar läggs på marknadsföring samtidigt som det mesta som släpps är "säkra kort" (ex ett CoD/Battlefield/AssCreed om året) där spelen knappt förändrats alls. Och även när man kommer med nya IP's så vågar man inte alls prova något nytt, ta ex. Destiny, även om det är ett ok spel så har det ju noll innovation.

Så håller inte riktigt med om det.

Detta måste ha varit årets inlägg alltså Logiken är ju så fantastisk att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Visa signatur