Middle-earth: Shadow of Mordor jämförs på PC och Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Men för fasen, jag kan verkligen inte hitta minsta skillnad. Om något så tycker jag att PS4-versionen ser skarpare ut på vissa utvalda pixlar.

Det här är ju inte på något sätt en rättvis jämförelse. Jag kör själv textures på high på PC och det ser bra mycket krispigare ut än när jag drar upp klippet i full HD. Men om man nu ändå vill jämföra genom att se på klippet, så kan man fortfarande se att PC är skarpare i texturerna, men det kan mycket väl bero på att de har motion blur påslaget i konsollversionen medans det är avslaget på PC-versionen. Det är även detta som gör att det i många fall i klippet ser mycket suddigare ut i rörelse på konsollen. Sedan lär det ju inte direkt hjälpa konsollerna att de ligger på halva eller lägre bildfrekvensmässigt på konsollerna.

Pausa på tiderna nedan och jämför lite. Ser en ingen skillnad är ett besök till optikern en god idé.

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=33 (0:33)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=38 (0:38)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=72 (1:12)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=83 (1:23)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (2:09)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (2:16)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=190 (3:10)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (3:19)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=225 (3:45)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=33 (3:54)

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Min förmulering blev helt off, sorry man
Ps4 och Xbox har mer effekt av färgåtervinning i alla spel jämfört med PC. Det ser du videon då det är mer gamma över hela bilden på PC klippen.
För det andra har jag hört att det säg har blivit inspelat utan "de extra texturer" eller den modden som pushar HD texturer på PC, stämmer det eller inte?

Edit: http://kotaku.com/shadow-of-mordor-on-xbox-one-vs-ps4-vs-pc-1...

Står i artikeln.

Jag skulle gissa på att det har att göra med en rec. 709 och sRGB miss match, t.ex att konsolerna/capture cardet kör rec.709 och PC kör dom med full sRGB sen spelar upp det i rec709/sRGB, egentligen ska det inte vara nån gamma/färg skillnad på PC och konsol, tror det en en miss av dom som har gjort videon.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Jag skulle gissa på att det har att göra med en rec. 709 och sRGB miss match, t.ex att konsolerna/capture cardet kör rec.709 och PC kör dom med full sRGB sen spelar upp det i rec709/sRGB, egentligen ska det inte vara nån gamma/färg skillnad på PC och konsol, tror det en en miss av dom som har gjort videon.

Ja det klipper är löjligt amatörmässigt. PC'n versionen ser verkligen skit ut, hur suddig som helst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det här är ju inte på något sätt en rättvis jämförelse. Jag kör själv textures på high på PC och det ser bra mycket krispigare ut än när jag drar upp klippet i full HD. Men om man nu ändå vill jämföra genom att se på klippet, så kan man fortfarande se att PC är skarpare i texturerna, men det kan mycket väl bero på att de har motion blur påslaget i konsollversionen medans det är avslaget på PC-versionen. Det är även detta som gör att det i många fall i klippet ser mycket suddigare ut i rörelse på konsollen. Sedan lär det ju inte direkt hjälpa konsollerna att de ligger på halva eller lägre bildfrekvensmässigt på konsollerna.

Pausa på tiderna nedan och jämför lite. Ser en ingen skillnad är ett besök till optikern en god idé.

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=33 (0:33)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=38 (0:38)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=72 (1:12)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=83 (1:23)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (2:09)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (2:16)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=190 (3:10)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=199 (3:19)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=225 (3:45)

https://www.youtube.com/watch?v=Yu3wtz1oVSM#t=33 (3:54)

Det är skillnad, men ingen WOW skillnad precis!
Som många påstår.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo men du kan fortfarande inte jämföra 30fps mot 120fps på en video där det inte stödjer dessa framerates. Och om du skulle dela dem på 3 som du gjorde nu så jämför du inte 30fps mot 120 längre utan 10 mot 30. Du kommer aldrig kunna se skillnaden mellan 120fps och 30fps om inte skärmen för det första kan visa upp det (alltså en 120Hz skärm krävs) samt att videon måste kunna visa upp 120fps.

Jag påstår inte att det är i den frameraten som spelet spelas i, men det är den frameraten som videon visas i, och eftersom det är videon vi ser på kan vi inte märka någon skillnad utan vi är tvungna att antingen se det med egna ögon eller att se en video som är inspelad i 120fps samt att Youtube skulle stödja 120fps (och skärmen du använder måste vara 120Hz)

Du ignorerar alltså det jag skriver.
Du tar två klipp varav det ena spelas upp i 120fps och det andra i 30fps, sätter dessa sida vid sida i en video och sedan spelar du den videon i 0,1 gånger hastigheten, plötsligt hamnar siffrorna på fpsen inom gränsen för youtube och du kan se stor skillnad trots att youtube inte kan spela 120fps?
Det man vill se är alltså inte att ena klippet spelas upp i 120fps utan man vill se skillnaden i hur lent det är och detta kan uppnås genom att spela upp båda klippen i slowmotion, du skulle alltså kunna köra ena klippet i 3fps och andra i 1fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Du ignorerar alltså det jag skriver.
Du tar två klipp varav det ena spelas upp i 120fps och det andra i 30fps, sätter dessa sida vid sida i en video och sedan spelar du den videon i 0,1 gånger hastigheten, plötsligt hamnar siffrorna på fpsen inom gränsen för youtube och du kan se stor skillnad trots att youtube inte kan spela 120fps?
Det man vill se är alltså inte att ena klippet spelas upp i 120fps utan man vill se skillnaden i hur lent det är och detta kan uppnås genom att spela upp båda klippen i slowmotion, du skulle alltså kunna köra ena klippet i 3fps och andra i 1fps.

Fast då blir inte jämförelsen 120 mot 30 utan 1 mot 3. Det är ju 120fps vs 30fps som är det man vill se inte 1fps vs 3fps

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast då blir inte jämförelsen 120 mot 30 utan 1 mot 3. Det är ju 120fps vs 30fps som är det man vill se inte 1fps vs 3fps

Dock kommer du fortfarande se skillnaden på alla animationer, vilket verkar vara precis vad careface syftar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det är skillnad, men ingen WOW skillnad precis!
Som många påstår.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte wow kanske, men om man samtidigt jämför drawdistance, antal objekt i bilden samtidigt och flytet med +60fps så blir det rätt stor skillnad..

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cavecanem:

Dock kommer du fortfarande se skillnaden på alla animationer, vilket verkar vara precis vad careface syftar på

Precis det jag syftar på.
Jag vill se hur lent det är i jämförelse bara. Hur mycket finare spelet är i trippla/kvadruppla fpsen, vilket folk missar i den här jämförelsen.

Edit: Ta en 4k bild och sätt den bredvid en 1080p bild, men 4k-bilden får inte plats i rutan, därför tar vi bara ena hörnet och zoomar in och sätter den bredvid samma hörn i 1080p och zoomar in lika mycket, målet är att se hur stora pixlarna blir på 1080p-bilden i jämförelse med den högupplösta 4k-bilden. Den effekten.

Permalänk
Avstängd

Sen kör ju konsolerna lägre upplösning också.Undrar varför det flyter?ÖHHHH?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Sen kör ju konsolerna lägre upplösning också.Undrar varför det flyter?ÖHHHH?

Om man nu vill kalla 30fps för "flyt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Sen kör ju konsolerna lägre upplösning också.Undrar varför det flyter?ÖHHHH?

Jag gjorde en snabb googling:

Citat:

The Xbox One release is immediately on the back foot, with our pixel count tests highlighting an upscaled 1600x900 resolve for the platform. In contrast with the full native 1920x1080 output on PS4, it's undoubtedly a downgrade that echoes the state of many multi-platform releases this year. However, catching this disparity does take very close attention to side-by-side shots - in part due to both versions' use of a heavy post-process anti-aliasing effect.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-shadow-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Konsolens bild är bara imponerande så länge dom jämför med samma drawdistance, upplösning, fps och texturer osv som en pc.
Överlägsen hårdvara vilket gör att sådana här tester blir helt huvudlösa och inte speciellt intressanta.

30 fps? Varsågod den som vill, men inte jag. Det är därför jag hellre lirar pc.
Man kan välja helt själv vilka inställningar man vill ha och kan på så sätt kontrollera sina fps oavsett om man prioriterar +60 eller ej.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att devs tar systemkraven från konsol rakt av, och eftersom cpu & gpu delar minne så blir det ju 4 gig till cpu'n + 2 gig videominne = 6gig. (exempelvis.)
Och sen blir det stora Ehrmagerd! rubriker när systemkraven för PC presenteras som 6 gig , och så ser det i princip likadant ut nästan.

Detta är något vi kommer att få se mycket mera av, för det är ganska problematiskt att klura ut just hur mycket minne GPU'n behöver när konsollen delar minne med cpu'n. (och inte nödvändigtvis använder lika mycket minne hela tiden.)

Resultatet kommer att bli grafikkort med 8 gig till PC. inte för att det kanske behövs, utan för att folk tror att det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet är ju att devs tar systemkraven från konsol rakt av, och eftersom cpu & gpu delar minne så blir det ju 4 gig till cpu'n + 2 gig videominne = 6gig. (exempelvis.)
Och sen blir det stora Ehrmagerd! rubriker när systemkraven för PC presenteras som 6 gig , och så ser det i princip likadant ut nästan.

Detta är något vi kommer att få se mycket mera av, för det är ganska problematiskt att klura ut just hur mycket minne GPU'n behöver när konsollen delar minne med cpu'n. (och inte nödvändigtvis använder lika mycket minne hela tiden.)

Resultatet kommer att bli grafikkort med 8 gig till PC. inte för att det kanske behövs, utan för att folk tror att det behövs.

En annan person i tråden sa att spelet bara behöver 4,5gb VRAM för ultra textures. Men 5gig kort finns inte. Så då blir det ju 6gig för att köra. Vet inte om det stämmer. Men det skulle ju kunna vara en förklaring.

Jag tycker det är bra att konsolerna dragit på bra med (V)RAM nu. Något som kan göra rätt stor skillnad i hur spel designas när man har möjlighet att ha mycket i minnet. Minneskraven lär fortsätta att stiga rätt rejält på PC nu från vad det varit förut då spelen blir designade för att använda minne.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tillägga det att har lirat spelet några timmar (tycker det är helt awesome) så har jag använt allt mitt minne 4gb på mitt 290 med hd paketet, har drops då och då, vet ej om det är att minnet måste tömmas eller alla små partiklar som svävar i luften. Men 6 gig känns faktiskt inte som en omöjlighet. För övrigt tycker jag spelet är riktigt snyggt och bra optimerat enligt mig, flyter på fint!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Precis det jag syftar på.
Jag vill se hur lent det är i jämförelse bara. Hur mycket finare spelet är i trippla/kvadruppla fpsen, vilket folk missar i den här jämförelsen.

Edit: Ta en 4k bild och sätt den bredvid en 1080p bild, men 4k-bilden får inte plats i rutan, därför tar vi bara ena hörnet och zoomar in och sätter den bredvid samma hörn i 1080p och zoomar in lika mycket, målet är att se hur stora pixlarna blir på 1080p-bilden i jämförelse med den högupplösta 4k-bilden. Den effekten.

Skrivet av Cavecanem:

Dock kommer du fortfarande se skillnaden på alla animationer, vilket verkar vara precis vad careface syftar på

Ja, och? Om du ska jämföra 120fps mot 30fps så måste du jämföra dom och inte jämföra något annat annars får du ju inte reda på hur det faktiskt ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja, och? Om du ska jämföra 120fps mot 30fps så måste du jämföra dom och inte jämföra något annat annars får du ju inte reda på hur det faktiskt ser ut

Jag tycker vi lämnar denna diskussion och lyssnar på vad Mark Twain sade för så många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

spelet flyter iaf på bra här med allt på Ultra (inkl HD tillägget) i 2560x1440. riktigt bra spel.

Coolt att det redan finns en fungerande CFX profil i och med att det är ett nVidia spel som inte har en fungerande SLI profil ute än.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Så kan det låta för den oinsatte kanske men i verkligheten är det sällan så enkelt. På en konsoll vet man vilken hårdvara man riktar sig mot och detta ger mycket större utrymme för optimering än på en PC som kan vara vilken kombination av hårdvara som helst. Det är därför "sletna" konsollportningar är så svåra att utföra.

Detta vet jag givetvis. Det var ett större bekymmer med dom gamla konsolerna som inte var x86 baserade. Men PS4/xbone kör båda x86 precis som PC med APIer inte helt olika dom på PC. Xbone kör tex en variant på DirectX.

Felet många utvecklare gör är att dom utvecklar till konsol och portar till PC istället för tvärt om, då blir det sällan bra på PC heller för det saknas tex högupplösta texturer.

Permalänk
Medlem

60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt seriöst? 6GB VRAM? Jag har precis bytt från ett single Titan Black till 2 X 970 för att få bättre prestanda på min swift.

Är det här trenden? nvidia har precis uppat sina highend gaming kort (970/980) till 4GB VRAM och i samma veva börjar spelutvecklare mata på med texturer som kräver 6GB VRAM? WTF!!! Snackar dom inte med varandra?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Helt seriöst? 6GB VRAM? Jag har precis bytt från ett single Titan Black till 2 X 970 för att få bättre prestanda på min swift.

Är det här trenden? nvidia har precis uppat sina highend gaming kort (970/980) till 4GB VRAM och i samma veva börjar spelutvecklare mata på med texturer som kräver 6GB VRAM? WTF!!! Snackar dom inte med varandra?

Dem snackade med varandra, men dem valde att snåla på alla kort. Vi kan bara hoppas på att Nvidia har ett äss i armen som dem kan släppa med mer VRAM, inget exklusivt 10 000:- kort bara... normala high end kort. Och hoppas att AMD sätter på mer VRAM på sina nya kort dem släpper i början av nästa år.

Permalänk
Medlem

Kan inte folk vara glada över konsoler istället? Det finns många som inte har råd med en speldator, eller ork, eller kunskap. En konsol är ett bra paket där du stoppar in ett spel och kör. En PC måste man alltid fippla med eller ladda ner program som fipplar automatiskt åt en.
Både XBone och PS4 kostar ca 4000kr idag. Många av era grafikkort kostar runt 4000kr och uppåt. Sen ska man ha en 8 kärnig processor a 2000kr+ sen är det 8 GB ram+, ytterligare 500-1000kr (beroende på märke och hastighet). Lägg därtill att man ska ha en hdd/ssd med lite plats, ett operativsystem som de flesta spel stödjer, chassi, nätagg.. Ja ni kanske ser att listan blir längre än det bekväma valet. Dessutom vet dom flesta att en speldator färdigbyggd brukar vara av mycket undermålig kvalitet och att dessa brukar ta bort en av fördelarna med PC, uppgraderingsaspekten. Jag tror att, utan konsoller hade vi haft max hälften så många som spelar och därmed mindre än hälften så många spelsläpp och väldigt många fler som hade gått utan jobb(t.ex. programmerare)

Själv har jag kikat på en speldator eller konsol, vi har ingen plats för ett fint tower så det skulle bli en slimmad mini-itx variant. Att få ihop mini-itx, tyst och kraftfull (allt i allt, motsvarande ett PS4/XBone) på under 5000kr är så när på omöjligt. Men för er som känner er utmanade - bring it on - någon annan kanske lyckas med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Tankade hem deras texturepack och med "Ultra" settings @ 1080p (kör ut på tv'n) så får jag ~58fps med den konfigurationen jag har nu.

Permalänk

Satan har du GTX 980 O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dem snackade med varandra, men dem valde att snåla på alla kort. Vi kan bara hoppas på att Nvidia har ett äss i armen som dem kan släppa med mer VRAM, inget exklusivt 10 000:- kort bara... normala high end kort. Och hoppas att AMD sätter på mer VRAM på sina nya kort dem släpper i början av nästa år.

Hoppas att nvidia har ett äss i armen? Personligen hade jag ju hoppats på att min 7,4K investering i 2 nya 970 för 2 veckor sedan skulle låta mig pumpa ut nya speltitlar på fullt fläsk (max inställningar, texturer m.m.) på en 1440P Rog Swift. Så verkar ju INTE vara fallet Dom kan fara åt H**vete!

Nån som vill köpa en dator?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Ärligt talat vägen den här diskussionen har tagit är jättelöjlig och det behöver faktiskt inte vara en tävling mellan olika system. Givetvis kan en PS4 rent tekniskt inte tävla med en betydligt dyrare pc-konfiguration, varför behöver det ens diskuteras?

Spelkonsoler är viktigt för tillgänglighet av spelandet. Många gillar känslan av att sitta i soffan och spela samt vill inte behöva uppgradera sitt system på några år, man får ju faktiskt tekniskt sett bättre och bättre spel till en konsol över tid utan att behöva uppgradera komponenter som ett pc-system behöver för att förbättra prestanda/grafik osv.

För själva gaming-community:t behövs både pc-spelandet och konsolspelandet. Så lägg nu ner den här löjliga diskussionen om vad som är bäst. Vi vet ändå allihop om att uttrycket "bäst" är högst subjektivt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Kan inte folk vara glada över konsoler istället? Det finns många som inte har råd med en speldator, eller ork, eller kunskap. En konsol är ett bra paket där du stoppar in ett spel och kör. En PC måste man alltid fippla med eller ladda ner program som fipplar automatiskt åt en.
Både XBone och PS4 kostar ca 4000kr idag. Många av era grafikkort kostar runt 4000kr och uppåt. Sen ska man ha en 8 kärnig processor a 2000kr+ sen är det 8 GB ram+, ytterligare 500-1000kr (beroende på märke och hastighet). Lägg därtill att man ska ha en hdd/ssd med lite plats, ett operativsystem som de flesta spel stödjer, chassi, nätagg.. Ja ni kanske ser att listan blir längre än det bekväma valet. Dessutom vet dom flesta att en speldator färdigbyggd brukar vara av mycket undermålig kvalitet och att dessa brukar ta bort en av fördelarna med PC, uppgraderingsaspekten. Jag tror att, utan konsoller hade vi haft max hälften så många som spelar och därmed mindre än hälften så många spelsläpp och väldigt många fler som hade gått utan jobb(t.ex. programmerare)

Själv har jag kikat på en speldator eller konsol, vi har ingen plats för ett fint tower så det skulle bli en slimmad mini-itx variant. Att få ihop mini-itx, tyst och kraftfull (allt i allt, motsvarande ett PS4/XBone) på under 5000kr är så när på omöjligt. Men för er som känner er utmanade - bring it on - någon annan kanske lyckas med detta.

Nej, för den summan som konsollerna kostar får du inte en bättre PC. Men tänk lite längre; på konsollerna behöver du betala för online och ett premium för spelen. Sony och Microsoft förlorar/tjänar väldigt lite på varje konsoll men tar igen det på dyra onlinetjänster och dyra spel. På några år har du tjänat in en fin PC om du köper några spel om året och använder onlinetjänsterna.

Och med en PC kan du göra så mycket mer än att bara spela. Det får inte glömmas bort.

Vi hade en diskussion i en tråd för ett tag sedan och vi kom fram till att man kunde köpa en fin PC för över 10 000 + spel under ett antal åt för samma pris som en konsoll + spel och onlinetjänster för samma antal år. För det priset kan du nog få ett GTX 970 och en 4690K om du snålar lite på andra grejer.

Men, det är klart att det är lättare att "betala av" lite varje år än att ha en stor klumpsumma direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej, för den summan som konsollerna kostar får du inte en bättre PC. Men tänk lite längre; på konsollerna behöver du betala för online och ett premium för spelen. Sony och Microsoft förlorar/tjänar väldigt lite på varje konsoll men tar igen det på dyra onlinetjänster och dyra spel. På några år har du tjänat in en fin PC om du köper några spel om året och använder onlinetjänsterna.

Och med en PC kan du göra så mycket mer än att bara spela. Det får inte glömmas bort.

Vi hade en diskussion i en tråd för ett tag sedan och vi kom fram till att man kunde köpa en fin PC för över 10 000 + spel under ett antal åt för samma pris som en konsoll + spel och onlinetjänster för samma antal år. För det priset kan du nog få ett GTX 970 och en 4690K om du snålar lite på andra grejer.

Men, det är klart att det är lättare att "betala av" lite varje år än att ha en stor klumpsumma direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

I din sista mening slår du huvudet på spiken. Tillgänglighet kallas det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti