Nya lurar, Sony MDR-1A eller Audio Technica ATH-M50x?

Permalänk
Avstängd

Nya lurar, Sony MDR-1A eller Audio Technica ATH-M50x?

Hej Sweclockare!

Jag är inne på att köpa ett par nya hörlurar, har kollat runt en del och fastnat för Sony MDR-1A & Audio Technica ATH-M50x. Men nu kommer beslutsångesten och därför gör jag nu denna tråd och hoppas att få hjälp med vilka som är det bättre alternativet. Ni får gärna tipsa om andra lurar också, men jag själv har hittat dessa 2 alternativ som verkar bra.

Hörlurarna kommer användas till spel mestadels CS:GO, musik samt film.
Idag har jag ett par Qpad QH-90 men känner lite för att uppgradera mig och har hört att hörlurar + modmic är ett bättre alternativ än nytt headset.

Länk till Sony MDR-1A : https://www.dustinhome.se/product/5010807624/mdr-1a---black
Länk till Audio Technica ATH-M50x : http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Ingen som har någon tanke?

Permalänk
Medlem

Det är bra lurar båda två och i samma klass så det är svårt att påstå att den ena är bättre än den andra, det är mer en smaksak som avgör vilket ljud som man föredrar eftersom alla lurar trots alla har tydligt olika ljudsignatur.

Personligen skulle jag välja Sonyn helt enkelt för att den är något smidigare i designen, alltså inte baserat på själva ljudet eftersom båda är tillräckligt bra för att ungefär vem som helst skulle bli nöjd med vilken som ...

edit. jag är rätt säker på att AT-luren har högre nivå på basen som standard om man inte använder någon form av tonkontroll, är man BassHead lär man föredra den.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan QH-90 och någon av de där lurarna är ganska liten, så om det bara är för att uppgradera tycker jag definitivt du bör lägga ribban högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej Sweclockare!

Jag är inne på att köpa ett par nya hörlurar, har kollat runt en del och fastnat för Sony MDR-1A & Audio Technica ATH-M50x. Men nu kommer beslutsångesten och därför gör jag nu denna tråd och hoppas att få hjälp med vilka som är det bättre alternativet. Ni får gärna tipsa om andra lurar också, men jag själv har hittat dessa 2 alternativ som verkar bra.

Hörlurarna kommer användas till spel mestadels CS:GO, musik samt film.
Idag har jag ett par Qpad QH-90 men känner lite för att uppgradera mig och har hört att hörlurar + modmic är ett bättre alternativ än nytt headset.

Länk till Sony MDR-1A : https://www.dustinhome.se/product/5010807624/mdr-1a---black
Länk till Audio Technica ATH-M50x : http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...

Tack på förhand!

Skrivet av the squonk:

Det är bra lurar båda två och i samma klass så det är svårt att påstå att den ena är bättre än den andra, det är mer en smaksak som avgör vilket ljud som man föredrar eftersom alla lurar trots alla har tydligt olika ljudsignatur.

Personligen skulle jag välja Sonyn helt enkelt för att den är något smidigare i designen, alltså inte baserat på själva ljudet eftersom båda är tillräckligt bra för att ungefär vem som helst skulle bli nöjd med vilken som ...

edit. jag är rätt säker på att AT-luren har högre nivå på basen som standard om man inte använder någon form av tonkontroll, är man BassHead lär man föredra den.

Har ingen erfarenhet utav sony lurarna men vad jag kan säga är att m50x är riktigt bra lurar. Det är sant att det är lite mer bas i dem i jämförelse med m50 men att gå så långt och säga att den är för BassHead är nog att ta i lite

Skulle du tycka att det är lite mycket bas i m50x så skulle jag rekommendera m50 istället, mer eller mindre samma lur, mindre bas!

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Okej, då går jag nog på Sony luren då den är på rea! Tack så mycket!

Skrivet av Olegh:

Skillnaden mellan QH-90 och någon av de där lurarna är ganska liten, så om det bara är för att uppgradera tycker jag definitivt du bör lägga ribban högre.

Är det verkligen ingen nämnvärd skillnad?

Skrivet av Niner0:

Har ingen erfarenhet utav sony lurarna men vad jag kan säga är att m50x är riktigt bra lurar. Det är sant att det är lite mer bas i dem i jämförelse med m50 men att gå så långt och säga att den är för BassHead är nog att ta i lite

Skulle du tycka att det är lite mycket bas i m50x så skulle jag rekommendera m50 istället, mer eller mindre samma lur, mindre bas!

Tror jag kör på Sonyn ljudet verkar ju inte ha så stor skillnad mer än basen. Tack så mycket!

Permalänk
Inaktiv

Om qpad lurarna är rätt lika Beyerdynamic DT770 (vilket dom borde vara) så hade iaf jag inte uppgraderat, tycker DT770 är dom bästa lurarna för multimedia i den klassen, imo så är m50 lite för platta och saknar lite umpf i basen för spel och film (kanske är annorlunda med 50x dock?). Hur som helst bör du nog inte köpa något utan att provlyssna först i det här fallet, kan till å med vara så att du gillar dina qpad bättre en de alternativen. Har dock inte hört mdr1a, men gillade inte den gamla mdr-modellen, som imo hade en rätt grötig bas.

Permalänk
Medlem

Problemet med MDR-1A är att de kräver att du har en AMP eller DAC för att få ut det mesta av dem.
Jag har ägt M50 och har en MDR-1A just nu men om jag jämför den med ett logitech headset jag har så hör jag inte skillnaden tillräckligt klart för att behålla 1A.
Jag är nog mer åt lite basigare lurar, och då funkar inte MDR-1A då jag annars måste lägga minst 500 kronor extra för att få ut rätt ljud ur dom.
Tänk efter noga innan du inskaffar dig MDR-1A, de har korta kablar som är av hög kvalité och om du vill ha samma kablar fast längre får du punga ut minst 800 kronor, eller 200 kronor för ett par med mindre kvalité.
Samtidigt som lurarna är bra för smartphones så funkar de inte så bra för datorn, de har låg Ohm vilket gör att de låter super diskant(de högre frekvenserna) om man inte sänker output på front-audio-in, annars som sades innnan: minst 500 kronor extra.
Har också ägt qpad 90, de tycker jag var bra ljudmässigt, men inte på komfort sidan(de går ej att vända) och micen kunde man kasta direkt. M50 vinner egentligen på allt bortsett från att de inte har en mic.
Annars vill du ha bättre ljud får du lägga nån tusenlapp extra.

Nu skrev jag massa negativt men det bästa med 1A är soundstage, komfort och ljudkvaliten, klarheten.

Permalänk

Köpte Sony MDR-1A från dustin ett par dagar efter jul och fick hem dom idag. Skulle egentligen dröjt till 26:e pga att de inväntade ny leverans av lurarna. Ialf, sitter o lyssnar musik i luren nu och tycker att det är grymt ljud, hittills bästa hörluren jag ägt. mer bas än jag hade förväntat mig. Sitter som en smäck på min skalle, hur sköna som helst samt så gillar jag designen o utseendet. De där andra AT-lurarna funderade jag också på faktiskt, men tyckte de såg för fula ut, o jag kommer ha med mig ut mkt så. Dock så ska dom vara grymt bra med. Hört mkt gott om de med. Så vilka är ju en smaksak.

Permalänk

Lånar tråden: Det lutar sig mer och mer att det blir en Sony MDR-1A, de verkar vara väldigt bra för pengarna (1200kr i kampanj nu.)
Dock är det ju en 3,5 kontakt som är 4-polig och undrar om det finns något usb-ljudkort som tar en 4-polig 3,5mm kontakt, för det brukar ju bara vara två stycken 3,5(en för mick och en för ljud).
Jag måste kunna använda det som ett headset till datorn, men hur är mikrofonen?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Lånar tråden: Det lutar sig mer och mer att det blir en Sony MDR-1A, de verkar vara väldigt bra för pengarna (1200kr i kampanj nu.)
Dock är det ju en 3,5 kontakt som är 4-polig och undrar om det finns något usb-ljudkort som tar en 4-polig 3,5mm kontakt, för det brukar ju bara vara två stycken 3,5(en för mick och en för ljud).
Jag måste kunna använda det som ett headset till datorn, men hur är mikrofonen?

Finns billiga adapters som löser det, splittar till två separata 3.5mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Finns billiga adapters som löser det, splittar till två separata 3.5mm

Vet det, men det blir ingen försämring av ljudet då?
Om inte, då är det bara att köpa ett usb-ljudkort och plugga in dem i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vet det, men det blir ingen försämring av ljudet då?
Om inte, då är det bara att köpa ett usb-ljudkort och plugga in dem i?

Du kommer inte märka någon skillnad på ljudet. Ja då är det bara att tuta o köra, ljudkabeln i förstärkaren och mikrofon i datorn, du kan behöva en förlängare till mikrofonkabeln

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

En fråga, det finns ju hörlurar med löstagbar 3,5 kontakt. Då borde man väl kunna köpa en 4-pol 3,5 hane hane med mikrofon på kabeln. Om det går, vad kallas en sådan kabel?

Visa signatur

Permalänk

Jag har tillgång till de många olika lurar på jobbet. Tyvärr är det inte så ofta man kan A/B:a dem mot precis de paren man vill men ATH-M50x finns alltid några i bygget då flera kollegor har dem. Riktigt bra lurar som alltid står sig bra mot vad man än ställer mot dem. Jag ville köpa de brun/blå men när jag väl fick tummarna loss var de slut. Lite bittert, de var ju så snygga.

Permalänk

Gillar inte m50/X alls, MDR1A däremot! Färgad, rolig och mycket bas. Utsökt design och passform. Väldigt lättdriven och låter bra med i princip alla källor jag provat. Så jag förstår inte riktigt föregående talare som tycker det är för lite bas och att dom måste har förstärkare för att skala, tvärt emot mina egna erfarenheter.

Ett roligare köp jämfört med m50 med bättre mellanregister och en behagligare ton över lag. Ett bra köp!

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

En fråga, det finns ju hörlurar med löstagbar 3,5 kontakt. Då borde man väl kunna köpa en 4-pol 3,5 hane hane med mikrofon på kabeln. Om det går, vad kallas en sådan kabel?

Någon som vet?

Provade M50, tyckte den hadde alldeles för påträngnande diskant. MDR-1A var bättre mem fortfarande lite för stark diskant och mellanregister. Skulle vilja lite varmare och mjukatr ljud utan att det förlurar detaljer och blir mörkt.

Visa signatur