Permalänk
Medlem

Fan vad fräsigt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

På toppen med tre ingångar, ledde du ihop dem (utgångarna) till samma diameter sedan (dvs en in, en ut som vanligt) eller?
(Är fanken kär i din testrigg också... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

På toppen med tre ingångar, ledde du ihop dem (utgångarna) till samma diameter sedan (dvs en in, en ut som vanligt) eller?
(Är fanken kär i din testrigg också... )

Jag hade 2 separata slangar på utgången som jag kopplade till radiatorn(radiatorn har ju några in/utgångar så var bara att koppla in det). Jag tänkte dock att eftersom in slangen inte ändrades i storlek borde det inte göra någon större skillnad.

Permalänk

its a job well done!

Permalänk
Casemod-mästare

För er som är intresserade, säljer nu vattenblocket. Men det är en engångschans, om ingen vill ha det inom en vecka får det bli prydnad i hyllan istället.

http://www.sweclockers.com/annons/109060-mr3ds-hemmabyggda-va...

Permalänk
Avstängd

Det är ju egentligen mycket billigt sett till mängden jobb och kostnader för material du har lagt ned i detta.
Man får ju knappt ens ett massproducerat stock block för det priset i handeln.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Det går ju att ses åt båda hållen. Det är billigt sett till arbetet som är utfört, men efterfrågan är troligen rätt liten med tanke på att många troligen väljer ett komersiellt block pga garanti och extra tillbehör.

1000kr känns bra som ett instegspris på blocket. Under det behåller jag det och ställer det i hyllan. Om det finns efterfrågan ökar buden i budgivningen. Och jag ger det en vecka, har jag inte fått några bud då behåller jag det och kommer inte försöka sälja det igen.

Permalänk
Medlem

fick du det sålt?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Casemod-mästare

Kolla några posts upp så är annonsen fortfarande aktiv. Kör budgivning till måndag, om jag inte fått det sålt då kommer jag inte försöka igen, då får det pryda hyllan istället.

Permalänk
Medlem

Bra gjort...
Gillar bilden med EL, diskbänk och vatten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

blir det någon skillnad på temps jämfört med t.ex något EK block? (kopparblock då ofc)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Casemod-mästare

JonatanR, jag har faktiskt inte provat så jag vet inte. Men EK-blocket är ju troligen några grader bättre för de har ju haft en mycket längre utvecklingstid än vad jag har haft.

Permalänk
Avstängd

Borde ju gå relativt enkelt att elektrolytförnickla hela eller delar av blocket om man ville, men jag tror inte att det har någon annan betydelse än rent estetiskt i detta fall. (Synd bara att nickel är så förbanskat dyrt idag, jag var annars sugen på att göra ett vattenblock för grafikkort i framtiden, få se om jag får tillfälle till det längre fram när jag får tag på ett kopparstycke som medger det (mina stockbars var litet för smala), tror dock inte det blir i samma klass som detta dock... Du är ju fanken född med maskinhandtaget i handen! ) Alla dina projekt är förbanskat snygga!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Mizzarrogh, Jag byggde ju detta vattenblocket bara som ett test, för att lättare veta hur jag ska bygga framtida vattenblock till ett scratchbyggt chassi, så nickelplätering av detta blocket är ett nono. Jag funderade dock på plätering av de nya blocken, men jag har sett att EK har haft mycket problem med deras nickelplätering på deras block så funderar faktiskt på att skita i det. Alternativt om man kan bara plätera utsidan men inte insidan där vattnet(och problemen) går. Om du har kunskap kring nickelplätering får du gärna dela med dig, för jag kan inget om det...

"Du är ju fanken född med maskinhandtaget i handen!"

Hehe, tackar jag för! Om du gillade de andra projekten ska du bara se på chassit jag ska bygga. Har tillverkat på det i 2 helger nu, ska skapa ett galleri/bygglogg när jag har tid men det ser jävligt bra ut måste jag medge!

Även om råämnet är för litet kan du ju köra ut ett test i det du har, alternativt ett CPU-block, behövs ju inga stora råämnen för det. Man lär sig alltid nått!

Permalänk
Avstängd

Nä, jag håller med om att dina block är snygga som de är, funderade mest om det skulle göra skillnad på ett grafik korts block med hänseende på korrosion, men jag tror inte det med rena kopparblock, de brukar inte ha problem.

(Det projektet skall bli minst sagt spännande! )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Du får ursäkta mig, men jag hänger inte riktigt med i ditt svar där. Menar du att nickelplätering inte är några problem med kopparblock eller att rena kopparbitar inte är några problem? Om det bara är koppar vet jag redan att det inte är några problem med korrosion dock.

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Avstängd

Jag som tänker högt i inläggen tydligen...
Satt igår och funderade över formeln och kom fram till att man troligen behöver hög ström men klarar sig med lågvolt, typ under 10V, troligen kanske runt 2-7V eller någonting sådant men en helgottas massa An om det skulle vara optimalt, men verkar inte vara så kritiskt, jag måste testa för skoj skull med lägre ström och en bil lampa ellernågot som barlast och se om det fungerar attbörja på tex 6 eller 12V... Men agget jag hittade klarade bara typ 0,5A trots att det var fysiskt stort, så måste rota litet mer i hyllorna...
Vet inte riktigt till vad man kan tänkas ha nytta av att plätera ännu, men går ju att lägga på i princip vilken metall man vill av de vanligast förekommande. Måste fila litet mer på detta,en grej jag tycker var intressant är möjligheten att om man tex täcker ett föremål med gafitpasta eller liknande borde man kunna elektroplätera även ickeledande föremål.
Måste labba litet mer med detta för kul skull.

Edit, tror inte man egentligen behöver så våldsamt med ström om man trixar litet... Hum hum... måste forska vidare på detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Har jag missförstått dig helt nu, eller nickelpläterar du själv?

Permalänk
Avstängd

Tänkte testa kopparbelägga några grejer framöver, (nickel fortsätter man med steg två efter surkoppring, krom steg tre (efter nickel), (men krom går bort för hemmabruk då det är för farligt att använda lösningarna eftersom det fälls ut 6-värt krom i lösning men nickel ger inga sådana biprodukter.)) kan ju göra en tråd om resultatet sedan om intresse föreligger.

Nackdelen dock att minsta repa på objektet framträder extremt tydligt efter nickelbadet...

Du behöver en strömkälla som kan ge relativt stabil ström men annars skiljer det inte så våldsamt mycket från eloxering.
Du kan troligen använda samma typer av strömkälla. (Har aldrig eloxerat själv i egen verkstad men principerna borde likna varandra, bara att du kör första steget i elektrolytbadet och materialvandring från en klump av materialet du önskar belägga med. (metaller jag vet fungerar är, förutom zink, koppar, silver, nickel och krom (finns några till också som fungerar (krom är svårt som sagt så jag skulle säga att det går bort i praktiken även om det är möjligt enligt samma princip som nickel (man lägger på kromet sist i så fall, dvs koppar, nickel och sedan krom), använd ordentligt skydd bara med ögonskydd och godkänt andningsfilter som klarar detta och tjocka handskar om du ändå vill testa med krom, det är främst restvätskan som är farlig efter den kemiska processen, 6-värt krom är dödligt giftigt och orsakar väldigt otäcka skador om man får det i sig. Men enbart de två första stegen fram till nickelbadet kommer man långt med (bara man inte dricker lösningen sedan och använder gummihandskar skall det inte vara någon fara )).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

hatten av, dina projekt är otroliga

Permalänk
Medlem

Vackert! Har du funderat på att göra en vanlig CPU-kylare nån gång?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Kan inte göra annat än att tappa hakan! Vilket häftigt och proffsigt projekt. Tänk om man hade sett det här galleriet innan man påbörjade sin egna vattenblockshistoria. Ta gärna en titt på mitt första galleri.

Hur som helst, riktigt intressant!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"