mobilsurf i norge och legit powerbank?

Permalänk
Medlem

mobilsurf i norge och legit powerbank?

Tjenare, ska på skidläger om ungefär 6 veckor och så blir det nog närmare 15 timmars buss/båtresa(bor på Gotland så det blir en bit). Och det klarar inte mitt mobilbatteri i närheten av så då funderade jag på om man skulle köpa en powerbank. Då hittade jag en på ebay på "100000mAh" vilket i praktiken hade varit väldigt bra, men kan det ens vara i närheten av att stämma?
http://www.ebay.com/itm/100000mAh-Dual-USB-Waterproof-Solar-B...

Sen funderade jag på mobilsurf från tele2 kontantkort, går det på den surfpotten jag har i sverige eller blir det massa andra kostnader eller hur funkar det? om någon har koll på det så får ni gärna berätta så jag vet vad jag ska göra när jag kommer dit. Vill ju såklart kunna köra spotify i backen och kunna kommunicera med dom andra/dom som e hemma

Permalänk
Avstängd

100 000 mah för $15 - nej

Kan varmt rekommendera denna: https://www.komplett.se/product/823090/telefoni/mobiltelefon-...

Detta är en väldigt prisvärd powerbank med tanke på nuvarande priset, jag gav 250 för min och jag är helnöjd. (räcker 3-4 laddningar & har 2A output).

Permalänk
Medlem

Ang. mobila abonnemang så skulle du kunna byta till Telia, de har nämligen infört att inga roamingavgifter finns inom Baltikum (Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland eller Litauen).

Tro aldrig något som står på eBay, finns inte en chans att det är 100.000 mAh - Möjligtvis om man slår ut på att du kan få det med hjälp utav Solen.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan varmt rekommendera denna: https://www.komplett.se/product/823090/telefoni/mobiltelefon-...

Detta är en väldigt prisvärd powerbank med tanke på nuvarande priset, jag gav 250 för min och jag är helnöjd. (räcker 3-4 laddningar & har 2A output).

Skrivet av Schten:

Ang. mobila abonnemang så skulle du kunna byta till Telia, de har nämligen infört att inga roamingavgifter finns inom Baltikum (Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland eller Litauen).

Tro aldrig något som står på eBay, finns inte en chans att det är 100.000 mAh - Möjligtvis om man slår ut på att du kan få det med hjälp utav Solen.

Det e just det jag tycker e lite intressant, vanliga brukar vara på kanske 10kmAh men sen kommer dom med 100kmAh o ett ännu bättre pris. Det ser vra ut på papper men verkligheten tvekar ju jag med på såklart. Men om någon har en sån så kan ni ju få säga hur långt den räcker ungefär

Gäller det även telias kontantkort? för vi ska bara upp en vecka så jag orkar inte fixa ett abbonemang o grej. För helst använder jag bara mitt vanliga kontantkort så jag slipper massa fix med sånt. Sen tror jag att jag får köpa spotify premium så jag kan använda det offline ändå Men jag vill ju fortfarande kunna surfa.

Permalänk
Medlem

Batterierna i sådana där powerbanks är vanligen 18650 litiumbatterier.
Sådana batterier har vanligen 2500mAh (finns upp till 3500mAh) i kapacitet.

För att ett sådant batteripack ska ha 100 000 mAh så krävs det alltså mellan ~29 och 40 stycken litiumbatterier.

Ett sådan batteri är 18mm i diameter och 65mm långa).

Ofta lägger man batterierna med långsidorna mot varandra i sådana batteripack.

Batteripack på 100 000 mAh bör då minst vara 522mm långa med den högre batterikapaciteten vilket är strax över en halvmeter.
Det går ju förstås även att stapla på höjden också och då blir det ju bara hälften så långt med två lager, men då blir ju batteripacket tjockare

Det borde finnas batteripack med den kapaciteten, men då handlar det nog mer om batterier till elcyklar

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Batterierna i sådana där powerbanks är vanligen 18650 litiumbatterier.
Sådana batterier har vanligen 2500mAh (finns upp till 3500mAh) i kapacitet.

För att ett sådant batteripack ska ha 100 000 mAh så krävs det alltså mellan ~29 och 40 stycken litiumbatterier.

Ett sådan batteri är 18mm i diameter och 65mm långa).

Ofta lägger man batterierna med långsidorna mot varandra i sådana batteripack.

Batteripack på 100 000 mAh bör då minst vara 522mm långa med den högre batterikapaciteten vilket är strax över en halvmeter.
Det går ju förstås även att stapla på höjden också och då blir det ju bara hälften så långt med två lager, men då blir ju batteripacket tjockare

Det borde finnas batteripack med den kapaciteten, men då handlar det nog mer om batterier till elcyklar

Indeed, det är total bullshit - det är inte ens värt att fundera på att köpa något sådant. Bättre att gå på det som har specs som står skrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Gäller det även telias kontantkort? för vi ska bara upp en vecka så jag orkar inte fixa ett abbonemang o grej. För helst använder jag bara mitt vanliga kontantkort så jag slipper massa fix med sånt. Sen tror jag att jag får köpa spotify premium så jag kan använda det offline ändå Men jag vill ju fortfarande kunna surfa.

Tyvärr, gäller inte kontaktkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Nej. Det gäller bara abonnemang hos Telia. Se om du inte kan beställa hem ett SIM kort från Netcom (Telia i Norge) eller Telenor Norge, det skulle jag ha gjort. Och sedan laddat på det med typ någon form av surf under 30 dagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

köpte mig ett https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/por...

är super nöjd med den och för 99kr tror jag inte man hittar billigare, då 2000 mAh brukar ligga på 69-99kr

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips ni gett, blir nog en eller kanske till och med två av dom cider123 länkade då den black South länkade inte finns i lager. Sen får jag väl lösa det med internet på plats om nu mitt internet är svindyrt att använda där. Men tack ska ni ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Denna är riktigt bra, och även OnePlus powerbank är riktigt bra. Har båda två och föredrar den andra pga. det smidigare formatet.
Jag och två kompisar tågluffade i somras med en varsin OnePlus powerbank, och dom var riktigt smidiga och bra att ha med sig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Denna är riktigt bra, och även OnePlus powerbank är riktigt bra. Har båda två och föredrar den andra pga. det smidigare formatet.
Jag och två kompisar tågluffade i somras med en varsin OnePlus powerbank, och dom var riktigt smidiga och bra att ha med sig.

Ah, ser riktigt trevligt ut och även det prisvärt - aa det är lite bättre format för att ha i fickan absolut! Bra om man är på språng, nästan så att jag vill beställa ett sådant också, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Länken är lite trasig, men Google är min vän jag råkar ju ha en OPO så en OPO powerbank hade ju inte varit dumt. Är det den du föredrar? Det var ju inte så dumt pris på den så det kanske blir någon sån då

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Länken är lite trasig, men Google är min vän jag råkar ju ha en OPO så en OPO powerbank hade ju inte varit dumt. Är det den du föredrar? Det var ju inte så dumt pris på den så det kanske blir någon sån då

Ja, kanske blev lite luddigt. Jag föredrar oneplus powerbanken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

kör på oneplus one powerbanken, den räcker utan problem!

köp dig ett kontantkort när du kommer över gränsen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ja, kanske blev lite luddigt. Jag föredrar oneplus powerbanken.

Den verkar bra men frakten var ju inte lika intressant. Men det blir väl troligen frakt från komplett med så då är det inte så stor skillnad egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Den verkar bra men frakten var ju inte lika intressant. Men det blir väl troligen frakt från komplett med så då är det inte så stor skillnad egentligen.

Eftersom Komplett är baserat i Norge så är fraktkostnaden förmodligen betydligt lägre än från Oneplus som återfinns i Kina.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Lager i UK

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Du måste ändå förmodligen betala frakten mellan Kina och UK även om fördelen med lagret är att du inte behöver vänta så länge på att produkten hamnar i brevlådan jämfört om produkten hade fått åka hela vägen från Kina vid orderingång.

Kan dock poängtera att jag inte har någon aning om vad fraktkostnaden ligger på hos varken Oneplus eller hos Komplett..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du måste ändå förmodligen betala frakten mellan Kina och UK även om fördelen med lagret är att du inte behöver vänta så länge på att produkten hamnar i brevlådan jämfört om produkten hade fått åka hela vägen från Kina vid orderingång.

Kan dock poängtera att jag inte har någon aning om vad fraktkostnaden ligger på hos varken Oneplus eller hos Komplett..

Nu blev det rörigt...

Betala frakten från kina till UK för att sedan skicka till sverige/norge? du betalar frakten från det landet som lagret finns.

Om du syftar på att frakten från kina till UK är inräknat i försäljningspriset, ja...det är allt som säljs.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det e just det jag tycker e lite intressant, vanliga brukar vara på kanske 10kmAh men sen kommer dom med 100kmAh o ett ännu bättre pris.

Att du skriver "kmAh" är ungefär som att påstå att man har en hårddisk på 500 kilomegabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Nu blev det rörigt...

Betala frakten från kina till UK för att sedan skicka till sverige/norge? du betalar frakten från det landet som lagret finns.

Om du syftar på att frakten från kina till UK är inräknat i försäljningspriset, ja...det är allt som säljs.

Det är helt upp till återförsäljaren att avgöra huruvida vad som ska inräknas i frakten men jag har väldigt svårt att föreställa mig frakten mellan Kina och Storbritannien skulle vara gratis. Utan det är något som kunden måste betala, oavsett om det är inkluderat i fraktkostnaden eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Att du skriver "kmAh" är ungefär som att påstå att man har en hårddisk på 500 kilomegabyte

kilometerAmperetimmar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kilometerAmperetimmar?

Snarare "KiloMilliAmpereTimmar"?

Men Kilo och Milli tar ju ut varandra så helt meningslöst ja. Enbart amperetimmar är en enhet som funkar rätt bra.

EDIT:
Typ som att säga millikilometer istället för bara meter. Men det är klart, det låter ju betydligt häftigare om man säger att man sprungit "50 millikilometer" än om man säger att man sprungit "50 meter".

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Skrivet av morxy49:

kilometerAmperetimmar?

Skrivet av olga32:

Snarare "KiloMilliAmpereTimmar"?

Men Kilo och Milli tar ju ut varandra så helt meningslöst ja. Enbart amperetimmar är en enhet som funkar rätt bra.

EDIT:
Typ som att säga millikilometer istället för bara meter. Men det är klart, det låter ju betydligt häftigare om man säger att man sprungit "50 millikilometer" än om man säger att man sprungit "50 meter".

Jag kom på det där efter ett tag, men efter som jag satt på mobilen orkade jag inte redigera Men när jag kom på det så lät det ganska kul och vridet Men men hjärnkontoret är inte på plats alla dagar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Jag tar nog och köper en, men först vill jag höra hur man laddar själva powerbanken? Man får inte med någon ''väggadapter'' så man kan ladda skiten i ett vägguttag?

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Jag tar nog och köper en, men först vill jag höra hur man laddar själva powerbanken? Man får inte med någon ''väggadapter'' så man kan ladda skiten i ett vägguttag?

Vanlig micro-usb, använd nätadaptern du fick med telefonen eller liknande.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Vanlig micro-usb, använd nätadaptern du fick med telefonen eller liknande.

Så man laddar den med 5V/1A adapter?

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Japp, dock så kan den laddas snabbare om man har en laddare som ger mer ström. Upp till 2A på 5V som kan göra en skillnad med tanke på hur mycket kapacitet powerbanken rymmer http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-4735_TL-PB1040...

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

1A måste den inte vara. Kan var mer eller mindre, men ju högre strömstyrka desto fortare laddar den. Min laddare är på 2.1A

Visa signatur