Permalänk

Spel/streaming ca 12,5k

Har efter ett par år med mac insett att jag vill kunna spela litet mer spel, och har även börjat streama mtgo vilket är något mer än vad macbooken egentligen klarar av.
Har således framför allt ett behov av mycket kraftig processor, och framtidssäkrar gärna i största möjliga mån. Tänker mig därför en intel i7 6700k och ett gforce gtx 1060. Kommer driva en ny primärskärm och en av mina gamla skärmar som sekundär (antingen nuvarande HD eller en gammal 1680*1050).

Funnit att jag kan få 6,5k om jag byter in macbooken, så tänkt att jag kan lägga ytterligare ca 10k på en ny dator och ny skärm.

Skärmmässigt tänker jag mig en BenQ 32" BL3200PT (2560x1440) vilket äter 4,8k av budgeten och lämnar ca 12k. Har i dagsläget 24" vilket känns väldigt litet då jag ser serier etc. från soffan (ca 4 meter bort..). Rimligt med 32" då mycket tid spenderas på någon meters avstånd vid spelande?

Har satt samman följande efter att ha letat runt i andra trådar och div. recensioner, fast vet samtidigt att andra vet mycket mer om detta än vad jag gör. Således; ser ni något jag bör förändra för att möta mina behov eller spara några hundringar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9591274/

Tack för att ni tar er tid!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, men mina enda fråga är:
-1060, kanske bättre att satsa på 1070 om du ska spela och streama, så du har lite mer kraft i det?

Kul att någon annan väljer en likadan kylare som man själv har

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Skulle inte kört med budget nätaggregat i det bygget. Satsa istället på EVGA GQ tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlomattsson:

...Har således framför allt ett behov av mycket kraftig processor, och framtidssäkrar gärna i största möjliga mån. Tänker mig därför en intel i7 6700k

Jag hänger inte med på ditt "således". Streama MTGO kan knappast vara särskilt krävande?!
Spara 1000K på att köra på i5 6600K istället. Skiljer så väldigt lite att du inte kommer märka det. Speciellt inte i spel och inte på ett bra tag.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i5-...
Jag kör själv på en 3770K sedan ett par år tillbaka och har inga som helst problem med någonting. Hade rått dig att köpa en sådan, men gammal teknik... Bättre att köra på den nya!

...och ett gforce gtx 1060. Kommer driva en ny primärskärm och en av mina gamla skärmar som sekundär (antingen nuvarande HD eller en gammal 1680*1050).

Här lägger du de där 1000K istället. Sparar du in en hundring eller två på att köpa mindre eller billigare minne, mindre SSD om du bara ska ha den som systemdisk, billigare CPU-fläkt och så vidare, så har du snart till ett 1070!

Skärmmässigt tänker jag mig en BenQ 32" BL3200PT (2560x1440) vilket äter 4,8k av budgeten och lämnar ca 12k. Har i dagsläget 24" vilket känns väldigt litet då jag ser serier etc. från soffan (ca 4 meter bort..). Rimligt med 32" då mycket tid spenderas på någon meters avstånd vid spelande?

Ser du serier och vill motivera skärmstorleken med det, så behöver du inte 1440p för serierna visas i 1080p som mest (i 99,9% av fallen)
GTX 1060 på 1440p innebär problem förr snarare än senare. 1440p och du ska ha ett GTX 1070 om du ska kunna spela hackfritt i de flesta spelen på bra grafikinställningar!
Jag skulle rekommendera en 27" 1080p-skärm och ett GTX 1060 eller 1440p-skärm och ett GTX 1070 beroende på var du vill lägga pengarna (Personligen kör jag 27" 1080p och kommer köpa ett GTX 1080 för att framtidssäkra Jag har inga som helst problem med pixelgröten som så många gnäller på med 1080p och 27". De sitter nog bara få centimeter från skärmen )

Tack för att ni tar er tid!

Så lite så. Bara kul!

Lycka till!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 80GB | GPU: RTX5090 | MOBO: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | DISPLAY: Mi 34" PHONE: Samsung S21 Ultra | TV: Sony X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Less is more ***

Permalänk

Tack för goda tips!

Bestämde att det kan få vara värt någon tusing eller två till och hoppade upp till nedan;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9597722/

Köpte också ett ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming OC som varit demoex så sparade någon femhundring där.

Mtgo är läskigt mycket tyngre än man tror och streaming likaså, hade nog gått att spara litet där dock.. Bytte också moderkort då flera klagat kring bios på det första.

Fick bli en 27" trots allt, sitter mest nära och har inte lidit jättemycket med att sitta långt bort. Även dags att uppgradera telefonen i dagarna och sett att man får nya samsung gear VR om man hoppar till Note 7 vilket ser ut som en toppentelefon; ska tydligen fungera ganska bra att streama serier etc till den

Åter; tack för feedback!

Skickades från m.sweclockers.com

Grammatik..
Permalänk
Medlem

Jag personligen hade kört ett EVGA nätagg istället, detta har jag idag och är hur nöjd som helst:
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w/#s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Jag personligen hade kört ett EVGA nätagg istället, detta har jag idag och är hur nöjd som helst:
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w/#s...

Håller med. Är inte Corsair's RM-serier också erkänt dåliga?

Wifi dongeln fattar jag inte heller. Om du nu ska streama och köper dator för 14k så skulle då inte jag ha lirat över wifi Rimmar dåligt med resterande komponenter. Kanske funkar jättebra dock, jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

Hur kommer det sig? Jag håller också på med att bygga ihop en dator och har en RM750x i min build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majestica:

Hur kommer det sig? Jag håller också på med att bygga ihop en dator och har en RM750x i min build.

Rmx är då en bra serie iallafall

Edit: http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

Wifi dongeln fattar jag inte heller. Om du nu ska streama och köper dator för 14k så skulle då inte jag ha lirat över wifi Rimmar dåligt med resterande komponenter. Kanske funkar jättebra dock, jag vet inte.

Wi-fi dongeln är litet av ett test, tror dock AC borde medföra tillräcklig hastighet (har Apples AC router som fungerat hur bra som helst hittills), och jag slipper dölja sladd genom lägenheten. I värsta fall får jag gräva fram nån tp kabel ur trasellådan.

Nätaggregatet fick sweclockers toppklass utmärkelse, så tror nog det räcker

Skickades från m.sweclockers.com