Spärrat Microsoft-konto

Permalänk

Spärrat Microsoft-konto

Fick imorse meddelande om att mitt microsoft-konto spärrats. Det stod något om att det verkade som att kontot användes för att skicka spam. Jag bytte lösenord enligt rekommendationen och tog bort mitt epost-konto från outlook-inställningarna. Att notera är att detta började iom nya Fall Creators Update.

Var kan felet ha legat? Jag har microsoft-kontot bundet till min gmail-adress. Är min gmail hackad? Har nyligen bytt lösenord på gmail och har tvåstegsverifiering för att kunna logga in där.

Fick en virusvarning för en tid sedan när en utgåva av CCleaner tydligen var smittad av trojan (det gick att läsa om det på deras webbplats) men vad jag läste mig till var inte den skadliga koden exekverad på mitt system (OS med 64bitar var inte berörda). Kan det ändå vara där felet ligger? Nu hittar varken Windows Defender eller Malwarebytes några fel.

Om felet är på just datorn (denna används endast till speltjänster och netflix, står i tv-bänken) så blåser jag bara ur den.

Vad ska man göra?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad ska man göra?

Ring Microsoft. Eller Poolia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fick imorse meddelande om att mitt microsoft-konto spärrats. Det stod något om att det verkade som att kontot användes för att skicka spam. Jag bytte lösenord enligt rekommendationen och tog bort mitt epost-konto från outlook-inställningarna. Att notera är att detta började iom nya Fall Creators Update.

Var kan felet ha legat? Jag har microsoft-kontot bundet till min gmail-adress. Är min gmail hackad? Har nyligen bytt lösenord på gmail och har tvåstegsverifiering för att kunna logga in där.

Fick en virusvarning för en tid sedan när en utgåva av CCleaner tydligen var smittad av trojan (det gick att läsa om det på deras webbplats) men vad jag läste mig till var inte den skadliga koden exekverad på mitt system (OS med 64bitar var inte berörda). Kan det ändå vara där felet ligger? Nu hittar varken Windows Defender eller Malwarebytes några fel.

Om felet är på just datorn (denna används endast till speltjänster och netflix, står i tv-bänken) så blåser jag bara ur den.

Vad ska man göra?

Byta lösenord bör görs från en maskin som är fri från virus osv. Annars finns en risk att dom får reda på nya också.

Säkerhets program är mer som brandmän. De släcker elden men de bygger inte upp det nedbrända. Skadorna kan fortfarande vara kvar även om man fått bort alla virus osv.

Man bör göra en ren installation (från dvd/usb) om har man fått mycket virus osv eller som för dig att du trodde du fåtta bort det men att det nu visar sig att det fortfarande kan vara något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fick samma problem för en vecka sedan. Har försökt sedan dess att återställa kontot men får bara "tjänsten är för tillfälligt nere, försök senare".

Har kontaktat MS-supporten som bara hänvisar till länkar som ger samma svar som ovan.
Har gjort det sista möjliga genom att skicka in ett mailformulär från ett nytt konto (enligt rekommendation från MS), men inget händer.

Har varit i kontakt med växeln, men de får/kan inte koppla vidare och kontoteamet har inga kontaktvägar internt eller externt.

Microsoft bör man hålla sig ifrån gällande mail, molnlagring etc etc, för om kontot spärras är det omöjligt att få tillbaka om "tjänsten tillfälligt är nere".

Har inte fått ett svar på vad som hänt annat än "ditt konto har haft onormal användning och då spärras det". Inget svar heller på varför kontot inte går att återställa.

Inga virus funna på datorn och ingen onormal användning från mitt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Microsoftkonto som är spärrat av samma anledning som dig.
Det har för mig visat sig vara HELT omöjligt att få tillbaka kontot. Jag har provat alla kontaktvägar som går, har ringt alla telefonnummer men ingen kan hjälpa till. Alla refererar bara till samma länk och har ingen lust att lyssna på problemet

Har gett upp helt nu och inser att jag aldrig kommer få tillbaka min gamla mejl

Permalänk
Medlem

Hade ni 2faktors autentisering på era konton?

Permalänk
Inaktiv

Japp, Microsoft är fruktansvärda när det kommer till det problemet.

Har tvåstegsverifiering via sms eller mail. Koden kommer, jag knappar in, de ber mig skapa nytt lösen, när jag gjort det och klickar på bekräfta kommer meddelandet "ett tillfälligt fel har uppstått med tjänsten, var god försök senare".

Inne på dag 8 nu sedan felanmälan, ingen hjälp, bara länkar som leder mig tillbaka till tvåstegsverifieringen och felmeddelandet.

Har gjort en återställningsbegäran via mail. Fick då samma länkar igen. Skickade då en del material i olika mail för att visa att jag är jag. Fick till svar att om jag inte slutar att "spamma" deras mail kommer de inte hjälpa mig. Jag skickade som sagt olika mail med olika innehåll för att verifiera min identitet....

Spelar ingen roll vem jag mailar, alla vägar leder till länkarna och deras automatiska återställningstjänst.

Växeln svarar att de inte kan se några nummer eller personer i deras system och koppla mig. Då frågade jag vilken roll de då har eftersom de inte kan koppla samtal. "Vi kopplar samtal på begäran när någon söks"....suckar och åter suckar.

Skulle strunta i det om det inte var för att jag har köpt massa officeprodukter, använder drive till backup till allt och har min mail kopplad till spel för åtskilliga summor.

Har idag mailat lite personer i styrelsen för Sverige. Nästa steg blir att kontakta media. Vore bra om fler kunde ge sig tillkänna så vi kan trycka till dem hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Great...nu erkänner de att "de har fel på sin tjänst och många andra har samma problem och tekniker jobbar för fullt för att lösa problemet".

När det är löst och om jag någonsin kommer att få tillbaka mitt konto vill ingen svara på.

Aldrig mer Microsoft som backup och mail.

Permalänk
Medlem

Hej

Ring 08 55 99 00 00 (Microsoft Sverige) men var berädd på dryga frågor etc. och väntetid!!!
Endast kontortid som du kommer till en människa efter ett tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dack3:

Hej

Ring 08 55 99 00 00 (Microsoft Sverige) men var berädd på dryga frågor etc. och väntetid!!!
Endast kontortid som du kommer till en människa efter ett tag.

Hej,

Har ringt dem flera ggr. Alla säger samma sak, "gå in på hemsidan och följ återställningsproceduren".

Har förklarat att den inte fungerar och nu fått det bekräftat. Så det känns skönt att de inte kan skylla på mig längre.
De är som papegojor. Bara upprepar det de hör.

Permalänk
Medlem

Någon progress i ärendet ??

Att riskera att man inte kan komma åt sina data pga. kontostrul hos MS är lika illa som att råka ut för en diskhaveri med svarvad skiva med data förlorad för alltid och är det sådant strul så måste man verkligen överväga sina val av molntjänster och kanske tvingas att ha mer än en som hålls synkad... - alternativ alltid en synkad upplaga av sina filer på molnet, på disk hemmavid...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Någon progress i ärendet ??

Att riskera att man inte kan komma åt sina data pga. kontostrul hos MS är lika illa som att råka ut för en diskhaveri med svarvad skiva med data förlorad för alltid och är det sådant strul så måste man verkligen överväga sina val av molntjänster och kanske tvingas att ha mer än en som hålls synkad... - alternativ alltid en synkad upplaga av sina filer på molnet, på disk hemmavid...

Helt plötsligt gick det att logga in. Inget krav på identifiering. Inget krav på lösenordsbyte. Ingen förklaring.

Jag lämnar Microsoft för gott och kommer köra Samsungs konto för kalender och resten synkar jag dagligen med min PC som jag har bra koll på.

Skickades från m.sweclockers.com