Butiker som fular sig..

Permalänk

Butiker som fular sig..

Jag har ett ganska vanligt för och efternamn och en mejladress därefter. Detta innebär att jag från och till får mejl som jag egentligen inte ska ha. Oftast åker mejlet i papperskorgen eller att jag snällt svarar att jag inte borde bli inkluderad i konversationen. Men då och då får man mejl som fångar ens intresse, och idag var ett sådant fall.

Huruvida mejlet är fake eller legit vågar jag inte svara på men avsändare, signatur med mera hänvisar till en och samma återförsäljare. Om detta gäller en specifik butik eller hela kedjan vågar jag inte heller svara på. Jag har censurerat bla avsändare då jag inte har som avsikt att hänga ut någon eller något utan mer att få oss konsumenter att tänka två gånger..

Dold text
Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

är väl ingen större nyhet att butiker ibland säljer returnerade produkter som nya. snyggt är det inte.

för övrigt ser texten ut som att en femtonåring har skrivit den. fullt möjligt att vissa skriver på det sättet men verkar konstigt.

Permalänk
Medlem

@absoluteRango: Och du råkar även ha en epost-adress på samma domän som ÅF?

Permalänk
Medlem

gmail? Om någon skickar mail till förnamn.efternamn@gmail.com så skickas samma mail även till förnamnefternamn@gmail.com

https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=sv

Kan vara en sån grej, kanske.

Angående mailet så är det absolut inget ovanligt i butiksvärlden, snarare en regel än undantag.

Permalänk
Medlem

Men herregud ... "krengt" och "kuttar" . Snälla någon, skjut avsändaren!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

"INGETING"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Många epostklienter ersätter ju mailadressen med typ ”Sven Svensson” i ”to” fältet, risken är då att folk väljer fel mottagare och sen inte märker av det.
Händer även mig rätt ofta att man får mails man inte ska ha, folk ör dåliga helt enkelt

Permalänk
Medlem

Varför censurerar du butiken? Du får det att låta som något som alla butiker sysslar med, samtidigt som du skyddar den fula fisken som agerar på detta sättet.

Såvitt jag vet finns det två butiker som använder olika grader av fyndvaror,
-cdon
-webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Många epostklienter ersätter ju mailadressen med typ ”Sven Svensson” i ”to” fältet, risken är då att folk väljer fel mottagare och sen inte märker av det.
Händer även mig rätt ofta att man får mails man inte ska ha, folk ör dåliga helt enkelt

Ja, men det händer ju bara om man typ redan har den andra personen bland de man kommunicerat med tidigare.

Permalänk
Medlem

Dags för lite detektivarbete, vilka datorbutiker har haft fyndvaror klass1 men tagit bort dessa?

Nä men riktigt uselt att detta görs, ge istället 5% rabatt och skriv att varan är ett återköp. Köper jag en ny produkt vill. Jag att den ska vara ny, inte att någon pillat på den.
De skulle nog till och med spara pengar på 5% billigare än arbetet med att köpa in, plombera och efterarbete (kunder som klagar)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Detta är väl något som Elgiganten redan gör?
Tänker att de har varit i tidningarna tidigare för att de sålt använda produkter som nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, men det händer ju bara om man typ redan har den andra personen bland de man kommunicerat med tidigare.

Bara utgick från att det var det som hade hänt, så det brukar vara för mig när företag skickar fel.
Att dom skulle lotta fram hans adress som alltså inte är samma företag, ja herrejävlar i så fall finner jag inga ord för inkompetensen

Skrivet av moonblase:

Dags för lite detektivarbete, vilka datorbutiker har haft fyndvaror klass1 men tagit bort dessa?

Nä men riktigt uselt att detta görs, ge istället 5% rabatt och skriv att varan är ett återköp. Köper jag en ny produkt vill. Jag att den ska vara ny, inte att någon pillat på den.
De skulle nog till och med spara pengar på 5% billigare än arbetet med att köpa in, plombera och efterarbete (kunder som klagar)

Det är ju så det funkat hittills, men förmodligen har returerna börjat bli för många...

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Han var ju inte säker på om mailet faktiskt var äkta, och det är ju dumt att hänga ut en butik om dom nu är oskyldiga

Permalänk
Medlem

Plombgate!

Permalänk
Medlem

Du kunde ha räddat oss här på swec från denna butik/kedja men du var icke man nog!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg vad som startade det, men när jag öppnar boxar jag fått levererat gör jag det på ett stort bord och mobilen spelar in min unboxing. När (inte om) jag upptäcker att något saknas eller är fel vill jag hellre ha möjligheten att visa bortom rimligt tvivel än att behöva och inte kunna.

Finns allt där - radera videon, plats på minneskortet åter. Jag gör samma med samtal, och på flera år har jag bara behövt använda en inspelning en gång, men den räddade mig från enorma bekymmer som jag inte var orsaken till (butiksförsäljare som ljög mig rätt i ansiktet var). Nu när jag tänker efter var detta nog det som startade det. Tur nog kunde jag få mannen att upprepa lögnerna på telefon.

Det är tråkigt, och det kommer fortsätta så länge folk accepterar beteendet. Jag varmt rekommenderar folk att gardera sig utifall att. Hellre ha en kondom och inte behöva än behöva och inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju så det funkat hittills, men förmodligen har returerna börjat bli för många...

Kollade på webhallens returer, mellan 8-10% två ex. Var 8.5 och 9.5%. Det verkar som att de gör en manuell bedömning eller har ett en summa beroende på vad det kostar.

Att lägga fyndvara klass 1 på 5% skulle visa att det är något som är ändrat såsom plomberingar.
Ioförsig vinner vi på detta då vi får ut originalgaranti och inte en nedbantad version.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

"INGETING"

UTHUMLA!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag kommer inte ihåg vad som startade det, men när jag öppnar boxar jag fått levererat gör jag det på ett stort bord och mobilen spelar in min unboxing. När (inte om) jag upptäcker att något saknas eller är fel vill jag hellre ha möjligheten att visa bortom rimligt tvivel än att behöva och inte kunna.

Finns allt där - radera videon, plats på minneskortet åter. Jag gör samma med samtal, och på flera år har jag bara behövt använda en inspelning en gång, men den räddade mig från enorma bekymmer som jag inte var orsaken till (butiksförsäljare som ljög mig rätt i ansiktet var). Nu när jag tänker efter var detta nog det som startade det. Tur nog kunde jag få mannen att upprepa lögnerna på telefon.

Det är tråkigt, och det kommer fortsätta så länge folk accepterar beteendet. Jag varmt rekommenderar folk att gardera sig utifall att. Hellre ha en kondom och inte behöva än behöva och inte ha.

I detta fall kan du ju spela in från när du öppnar paketet det skickades i (e-handel) eller välja en plomberad kartong i butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken butik gäller det? Låter som @Webhallen eftersom de klassar sina fyndvaror 1-5. Bäst vore om du berättade vilken butik så att den anklagade kan bekräfta eller dementera.

Edit: Såg nu att du skrev "om detta gäller en specifik butik eller hela kedjan vågar jag inte heller svara på". Då finns det nog bara en butik det kan handla om, Webhallen. Bara Webhallen som har fysiska butiker och klassar sina varor i olika nivåer (1-5).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

HK=Huvudkontoret? Själv får jag bilden av att detta rör sig om en lokal enstaka butik tillhörande en kedja. Ser dock ingen anledning till att censurera företagsnamnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@absoluteRango: Jag blir nästan mest arg av att skriver krengt istället för kränkt och "cuttad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

I detta fall kan du ju spela in från när du öppnar paketet det skickades i (e-handel) eller välja en plomberad kartong i butik.

Jag tror du missade "visa bortom rimligt tvivel". Nyckelordet är rimligt.

Permalänk

Oj, detta tog visst fart..

Skrivet av improwise:

Nej, detta blev skickat till mig gmail-konto. Utskicket var till flertalet mejlkonton, privata som konton kopplade mot ÅF.

Skrivet av elBenko:

gmail? Om någon skickar mail till förnamn.efternamn@gmail.com så skickas samma mail även till förnamnefternamn@gmail.com

https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=sv

Kan vara en sån grej, kanske.

Angående mailet så är det absolut inget ovanligt i butiksvärlden, snarare en regel än undantag.

Yes, stämmer! Det är precis en sådan grej.

Skrivet av headphoneninja:

Du kunde ha räddat oss här på swec från denna butik/kedja men du var icke man nog!

Man och man nog, ptja, vill nog snarare inte skapa en massa rabalder i onödan..

Skrivet av Raphaei:

Jag gör precis likadant! Är hemskt att man ska behöva men det är väl så det har blivit..

Skrivet av Chrisj:

@absoluteRango: Jag blir nästan mest arg av att skriver krengt istället för kränkt och "cuttad".

Yap! Var en av anledningarna till varför jag blev osäker på om det var ett fejkat mejl. Jag känner att en butiksansvarig/chef/högre uppsatt person borde använda sig av en mer korrekt svenska. Får inte ett seriöst intryck av mejlet iallafall..

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av absoluteRango:

Yap! Var en av anledningarna till varför jag blev osäker på om det var ett fejkat mejl. Jag känner att en butiksansvarig/chef/högre uppsatt person borde använda sig av en mer korrekt svenska. Får inte ett seriöst intryck av mejlet iallafall..

Jag har jobbat på många olika företag, och den typen av skriftligt språk är inte ovanligt. Oftast är det inte som man kan tro ungdomar, utan den typen av mail i min erfarenhet har kommit från äldre med ringa datorerfarenheter som insisterar att allt administrativt arbete ska finnas som papperskopior i pärmar.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara någon raketforskare för ett BC-jobb, det räcker med ett visst ordningssinne och förmåga att snacka. Oftast internrekryterar man helt enkelt någon skapligt erfaren butikssäljare. Det är ingenting konstigt alls att en 25-åring som började i butiken direkt efter gymnasiet, och fått några år under bältet, blir uppknockad till BC.

----

Trots att det inte är snyggt någonstans att gå bakom ryggen på kunderna på detta vis, så kan jag ju ha en viss förståelse för att man gör det för att slippa dyra returer när det egentligen är helt onödigt, då det bara skulle sluta i att exakt samma resultat uppnås genom att tillverkaren går igenom paketet, sätter en ny plombering, och skickar ut igen. Skribenten påtalar särskilt att det typ bara får röra sig om en sprättad tejp etc, och att varan i sig verkligen måste vara i nyskick.

Det skulle förvåna mig storligen om detta var något unikt för just denna butik/kedja.

Har själv fått ett returex till nypris hos Kjell & Co för en massa år sedan. Köpte ett SD Micro-kort, som jag hittade en fil på. Googlade filnamnet, och det visade sig vara något som Sony Ericsson-telefoner skapade när man pluggade in kortet i telefonen. Skulle ha kortet till min Nintendo DS, och hade väl egentligen inte brytt mig, om det inte visat sig att DS:en fick halva batteritiden med det kortet gentemot det gamla, så återlämnade det igen.

Det ska dock sägas att paketet var jäkligt snyggt uppsprättat, i kanten på plastblåsan som kortet ligger i, snittet nästan helt täckt av omkringliggande kartong. Jag märkte inget själv förrän jag letade aktivt. Kan lika bra varit kunden som returnerade kortet som Kjell som drog fulingen. Det var inte heller något tjafs när jag ville byta kortet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Detta är väl något som Elgiganten redan gör?
Tänker att de har varit i tidningarna tidigare för att de sålt använda produkter som nya

Elgiganten är faktiskt nog en av de enda som säljer returnerade produkter till lägre pris. Går man in i något EG-varuhus så finns det alltid t.ex returnerade hörlurar för några hundralappar billigare.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Huruvida mejlet är fake eller legit vågar jag inte svara på

Du har ju fått en direkt uppmaning att återkomma ifall det är något du undrar över. Varför inte göra det, med kopia till alla mottagare, och se vad du får för svar?

"Hej! Jag känner mig inte bekväm med den policyn. Förutom den rent moraliska aspekten, är du säker på att detta är ens lagligt? Vem på HK är det som står bakom beslutet och tar den personen på sig ansvaret om det skulle bli några legala problem?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Du har inte funderat på att det är norskt sätt att skriva och personen kanske inte är uppväxt med svenska som förstaspråk? Komplett äger ju Webhallen och Komplett är mitt inne i ett stort förändringsarbete där det vill bli nordiska Amazon, marknadsplats a la CDON mm. Fria frakten togs ju bort nyligen så de letar säkert marginaler överallt för att kunna växa maximalt nu när de ska bli apotek också (bl a, vet ej om det är genomfört än).

Jag känner inte igen mig i Komplett längre och handlar därför ytterst sparsamt där (köpt där ända sedan de startade), men en förändring där man medvetet omplomberar varor för att försöka lura kunden att varan inte är en retur, för att kunna ta fullpris, skulle inte förvåna mig, tyvärr.

http://www.ehandel.se/komplett-vaxte-25-procent-satsar-nu-pa-...
http://www.ehandel.se/Komplett-vill-bli-Nordens-svar-pa-Amazo...
http://www.ehandel.se/Kompletts-VD-planerar-fler-svenska-forv...
http://www.ehandel.se/Komplett-Apotek-siktar-pa-att-bli-Norge...

M fl artiklar som varit senaste åren.

( )

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fria frakten togs ju bort nyligen så de letar säkert marginaler överallt för att kunna växa maximalt nu när de ska bli apotek också (bl a, vet ej om det är genomfört än).

Jag känner inte igen mig i Komplett längre och handlar därför ytterst sparsamt där (köpt där ända sedan de startade), men en förändring där man medvetet omplomberar varor för att försöka lura kunden att varan inte är en retur, för att kunna ta fullpris, skulle inte förvåna mig, tyvärr.

Vet precis vad du menar och känner likadant när det kommer till Komplett. Dom har varit min go-to nätbutik för hårdvara ända sedan 2003, men nu är jag inte så säker längre...
Det är inte bara den fria frakten (även returfrakten?) dom tagit bort, utan nu ser det ut som dom även tagit bort 45 dagars öppet köp (dom har nu 14 som ordinarie.) Deras kundtjänst har även blivit mycket mindre flexibel när det kommer till service, och vägrar nu göra saker som förr var en självklarhet från deras sida.

Dom har verkligen gått ner sig det senaste året, tyvärr.
Jämför med Inet som istället nyligen börjat med fri returfrakt och utökad ångerrättstid till 30 dagar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.