Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Så vad du med andra ord säger är att alla civilrättsliga tvister är utpressning? Gör skillnad på civilrätt och straffrätt!
Det känns inte riktigt som att du är hemma alls på den juridiska spelplanen. Men det är faktiskt så att lagen förordar att man försöker förlikas i en tvist, innan man blandar in en domstol i frågan. Det är till och med så att rätten kan anse att en rättegång helt kunnat undvikas och den kärande (alltså den som lämnat in stämningsansökan) kan bli ålagd att betala rättegångskostnaderna, även om denna vunnit rättegången (och alltså hade rätt i sak), om denne inte givit till den svarande (alltså den andra parten) möjlighet att lösa tvisten utan rättegång.

Alltså, enligt lag bör man försöka lösa tvisten innan man lämnar in en stämning. Detta måste ju i så fall börja med att en part anklagar den andra för något, gärna skriftligt. Men detta är alltså olagligt i din mening... Snacka om moment 22...

Se mitt svar till Bloodstainer ovan. Det kan inte vara "UTPRESSNING" att göra det lagen förordar att man ska göra, även om man eventuellt förlorar i en domstolsförhandling. Däremot måste det finnas någon form av skälig grund för vad man påstår. Man får alltså inte skicka brev till godtyckliga personer och kräva pengar för att de till exempel felparkerat, om du varken har någon rätt att utkräva felparkeringsavgift eller har något som på något sätt styrker att det skett.

Om du däremot har rätt att utkräva en sådan avgift (till exempel som markägare) och har något som styrker att denna påstådda parkering har skett, så har du full möjlighet att kräva ersättning innan du lämnar in en stämningsansökan (även om alltså rätten skulle komma fram till att det inte var någon felparkering till följd av till exempel otydlig skyltning, etc.).

För det första är brott mot trafikförordningen är inte riktade mot personer och du har således ingen rätt att kräva ersättning för sådana brott. Du kommer inte heller att lyckas få någon ersättning/skadestånd för andra begångna brott, om du inte är brottsoffer eller nära anhörig till brottsoffret.

För den andra så handlar detta inte om "sätta godtyckliga böter". Detta är civilrättsligt och då kan böter aldrig utdömas, det är bara om åklagare eller vissa andra typer av myndigheter är inblandade som böter kan utskrivas.

Eftersom du inte verkar ha någon direkt koll på hur det svenska rättssystemet fungerar kanske du borde läsa på lite mer innan du uttalar dig om vad som är ett rättssäkert samhälle...

Det finns en rad felaktiga påståenden i ditt inlägg.

  • Nej, du behöver inte söka tillstånd hos Länsstyrelsen eller erhålla godkännande från "övervakade" personer för kameraövervakning på plats där allmänheten inte har tillträde (till exempel din bostad), förutsatt att det sker i egenskap av privatperson.

  • Nej, Länsstyrelsen avgör inte vad som kan och inte kan användas som bevismaterial. Vi har fri bevisföring i Sverige (till skillnad från till exempel USA) och du kan således använda bilder från "olovliga" kameror som bevis. Däremot riskerar du givetvis att själv att bli utredd för brott mot just kameraövervakningslagen.

  • Det är absolut inte omöjligt att få tillstånd för kameraövervakning av en näringsfastighet, bensinmackar, banker, matvarubutiker, ja i stort sett alla dessa etablissemang har faktiskt tillstånd för kameraövervakning. Om du inte kan få det på ditt sommarställe kanske det snarare beror på vilken typ av näringsverksamhet du bedriver där?

Så det enda som krävs är att de som skickar ut maffiabreven är de som behöver göra stämningsansökan? Då de inte kan bevisa någonting så ligger det då alltså på domstolen att göra de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så det enda som krävs är att de som skickar ut maffiabreven är de som behöver göra stämningsansökan? Då de inte kan bevisa någonting så ligger det då alltså på domstolen att göra de.

Va? Vart har jag sagt något av detta?
I en civilrättslig tvist får båda parter själva presentera sin bevisning. Det är sedan upp till domstolen att bedöma den bevisning som lagts fram av parterna i målet. Det jag försökte få dig att förstå är att lagen förordar att man försöker lösa tvisten innan det går till en domstolsförhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är helt oväsentligt om hantverkaren "bevisligen" har varit där eller inte. Det är domstolen som värderar bevisen för att sedan avgöra om bevisningen är tillräcklig eller inte. Det låter ju snarare på dig som att du kräver att den kärande själv måste ta på sig domar-hatten och själv avgöra fallet, innan han får låta en domstol pröva frågan.

I ena exemplet så ska domstolen ta ställning till huruvida hantverkaren är ansvarig för att badrummet blivit fuktskadat. I detta aktuella fallet får en domstol ta ställning till huruvida advokatbyråns bevisning räcker för att konstatera brott mot upphovsrätten.

Enligt vissa så har Europa-domstolen slagit fast att man som ägare av ett internetabonnemang inte kan hållas ansvarig för det som sker från den uppkopplingen. Enligt några andra så ska det finnas en dom som säger motsatsen. Jag har inte läst någon utav dessa och detta har mig veterligen blivit prövat i svensk domstol ännu, så jag kan således inte uttala mig om hur domstolen kommer värdera denna bevisning (eller om det kan tänkas finnas ytterligare bevisning). Vad jag vet är att dessa advokatfirmor framgångsrikt övertygat domstolar att internetleverantörer ska tvingas ge ut namnen på sina kunder, så uppenbarligen ligger det något i detta...

Jag jobbar definitivt inte för något av dessa bolag och om du vill höra min personliga åsikt så tycker jag att det vore befängt om man är helt ansvarig för sin internetuppkoppling. Men vad jag tycker och vad lagen säger är tyvärr inte alltid samma sak.

Du har återigen massa fel.
Först kan vi skilja på två saker, Kameraövervakningslagen gäller endast övervakningskameror som är varaktigt uppsatta. Således är att gå runt och filma med sin mobiltelefon inte kameraövervakning i lagens mening och således helt okej, även på allmän plats. Jag behöver alltså inte be om ditt godtycke innan jag filmar dig på stan.

Menar du vidare att din "bekanta" gick till Länsstyrelsen och frågade om han kunde använda kamerabilder från sin altan som bevisning efter ett inbrott, och de sa nej?

Fri bevisföring - Källa: Åklagarmyndigheten (https://www.aklagare.se/ordlista/f/fri-bevisprovning/)
Gällande övervakningskameran så är det okej att övervaka sin private bostad och inhägnade trädgård (känna Datainspektionen):
Så jag vet inte vad din vän försökt tuta i dig, men det är fel på varenda punkt...

Tur att du kan så mycket. Han hade satt upp kameror på sitt fritidshus. Han fick inbrott men materialet från kamerorna ogillades av åklagaren pga kränkande fotografering. Så utredningen lades ned. Om man nu får filma hur som helst så skulle det inte vara något problem. Pratade med polis om detta och det stämmer. Man får sätta upp kameror men dessa ger inte som helst skydd i integritetssyfte. Den finns en lag som fungerar som en vågskål där brottet skall vara hyfsat grovt om det skall vara okej som bevismaterial och inbrott är inte grovt i det avseendet. Där väger värnandet om integriteten mer.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Va? Vart har jag sagt något av detta?
I en civilrättslig tvist får båda parter själva presentera sin bevisning. Det är sedan upp till domstolen att bedöma den bevisning som lagts fram av parterna i målet. Det jag försökte få dig att förstå är att lagen förordar att man försöker lösa tvisten innan det går till en domstolsförhandling.

Och eftersom tvisten är helt och hållet ensidig och det aldrig skett något brott, hur skulle det då se ut juridiskt sätt ifall de anklagande drar igång en domstolsförhandling under t.ex. felaktig information om att eventuella brott som begåtts, som egentligen aldrig inträffat?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och eftersom tvisten är helt och hållet ensidig och det aldrig skett något brott, hur skulle det då se ut juridiskt sätt ifall de anklagande drar igång en domstolsförhandling under t.ex. felaktig information om att eventuella brott som begåtts, som egentligen aldrig inträffat?

Fast hur menar du att det skiljer sig mot andra tvistemål? Om jag anklagar dig för att ha krossat en ruta på min bil eller om jag anklagar dig för att olovligen delat mitt upphovsrättsskyddade verk är ju samma sak. Jag kan både ha rätt eller ha fel, att jag har fel, och att det inte kan klargöras att du förstört min ruta (eller delat mitt verk), innebär inte per automatik någonting alls. Det vore ju helt orimligt om varje person som stämt någon och sedan förlorat i domstolen, per automatik blir dömd för att felaktigt ha anklagat den andre...

Däremot så finns det ju lagar som gör att man inte kan anklaga någon för vad som helt och på vilka grunder som helst, då kan det röra sig om ett förtal eller falsk tillvitelse. Men då handlar det i regel om väldigt grova överträdelser där man uppsåtligen anklagar någon man vet är oskyldig eller gör det för att utsätta någon för andras missaktning. Men med tanke på att domstolen redan ålagt internetleverantörer att ge ut sina kunders identiteter (baserat på den bevisning som upphovsinnehavaren presenterar), så ser jag det som omöjligt att en stämning mot någon av dessa ens skulle vara i närheten av att handla om förtal eller falsk tillvitelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Tur att du kan så mycket. Han hade satt upp kameror på sitt fritidshus. Han fick inbrott men materialet från kamerorna ogillades av åklagaren pga kränkande fotografering. Så utredningen lades ned. Om man nu får filma hur som helst så skulle det inte vara något problem. Pratade med polis om detta och det stämmer. Man får sätta upp kameror men dessa ger inte som helst skydd i integritetssyfte. Den finns en lag som fungerar som en vågskål där brottet skall vara hyfsat grovt om det skall vara okej som bevismaterial och inbrott är inte grovt i det avseendet. Där väger värnandet om integriteten mer.

Fast det du säger är ju uppenbart felaktigt. Eller menar du att lagboken (35 kap 1§), Åklagarmyndigheten och de första 5000 första träffarna på Google har fel?

Vad du presenterar som källa är en hörsägen baserat på vad en "bekant" och en polis sagt till dig. Om de nu har sagt vad du hävdar har de fel och borde omedelbart anmälas för tjänstefel och bli uppsagda. Dock är det mer sannolikt att det har missuppfattas på vägen. Annars är du givetvis välkommen att presentera beslutet att nedlägga förundersökningen med hänvisning till att man inte kan använda bilder på gärningsmannen på grund av "kränkande fotografering"!

Jag kan även hitta tiotals eller hundratals rättsfall där man bland annat tömmer såväl brottsoffer som misstänktas telefoner på bilder och videofiler för att binda någon till brottet. Tror du att gärningsmännen då ger sitt godkännande till polisen så att de kan se filmen när han slår ihjäl någon?

Så släpp den här pucken nu, det finns ingen chans i världen att du kan övertyga någon om att vi inte har fri bevisföring i Sverige.

Permalänk

Jag fick detta idag, dom har skickat ut till 35.000 personer alltså. Vad ska man göra??
Verkar ju vara rena maffian, blev bara arg när jag såg det. Att dom inte blivit polisanmälda för förtal??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jag fick detta idag, dom har skickat ut till 35.000 personer alltså. Vad ska man göra??
Verkar ju vara rena maffian, blev bara arg när jag såg det. Att dom inte blivit polisanmälda för förtal??

Skickades från m.sweclockers.com

Byt operatör till någon som inte lämnar ut dina uppgifter

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Jag fick detta idag, dom har skickat ut till 35.000 personer alltså. Vad ska man göra??
Verkar ju vara rena maffian, blev bara arg när jag såg det. Att dom inte blivit polisanmälda för förtal??

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken advokatbyrå är det du fått brev från?
Hur mycket tycker de att du ska betala för att de ska känna sig nöjda?
Vilken bredbandsleverantör har du?
Bra om dessa uppgifter finns med från början så vi som läser här kan se hur dessa ärenden fortlöper.

Permalänk
Medlem

Tänk på att dessa "kravbrev" är ett enkelt sätt att dra in pengar. Att dra det till domstol är mycket mer komplicerat även för advokatfirmor och dessutom är det inte ens säkert att domstolarna tar upp ärendet.

Dessa brev förefaller bara att vara en variant av de "erbjudande"-fakturor från bluffbolag som förekommer av och till.

Permalänk
Medlem

@Killmaster: Att sluta fildela är ju oxå ett alternativ?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tänk på att dessa "kravbrev" är ett enkelt sätt att dra in pengar. Att dra det till domstol är mycket mer komplicerat även för advokatfirmor och dessutom är det inte ens säkert att domstolarna tar upp ärendet.

Dessa brev förefaller bara att vara en variant av de "erbjudande"-fakturor från bluffbolag som förekommer av och till.

Juridiskt är dessa brev endast förlikningsförslag.
Därför kan man som mottagare helt enkelt strunta i att besvara breven. Ett förslag kan man avvisa utan att meddela avsändaren.
Hade de verkligen velat ha betalt och var beredda att ta strid för det hade de skickat en faktura istället.
Då måste man som mottagare bestrida fakturan om man inte vill betala.
Men dessa advokatbyråer vill inte ha någon domstolsprövning av några fakturor eftersom ett utslag som går dem emot skulle ge en tydlig signal om att de är ute i ogjort väder från början. Det går inte att styrka någon fildelning bara genom en ip-adress och uppgift om någons bredbandsabonnemang. Det måste finnas en enskild person som kan bindas till handlingen och det blir svårare.

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

@Killmaster: Att sluta fildela är ju oxå ett alternativ?

Filmen skulle ha laddats upp i April 2018, känns knappast ens värt för bolagen att dra det inför rätta. Dom hoppas väl pä att dom 70.000 som fått kravbreven att en tiondel betalar,. Jag har inte längre kvar Telia som ISP och känner inte igen filmen som skulle ha laddats upp.
Det troliga är att någon bekant tog hem filmen. Vad är preskibitionstiden för detta typ av brott??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Filmen skulle ha laddats upp i April 2018, känns knappast ens värt för bolagen att dra det inför rätta. Dom hoppas väl pä att dom 70.000 som fått kravbreven att en tiondel betalar,. Jag har inte längre kvar Telia som ISP och känner inte igen filmen som skulle ha laddats upp.
Det troliga är att någon bekant tog hem filmen. Vad är preskibitionstiden för detta typ av brott??

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte fildelat något på flera år. Fick en till påminnelse nyss. Vad jag vet har ingen dömts ännu?
En ip adress är inget fysiskt bevis på vem som fildelat. Kan lika gärna varit en kompis som varit på besök.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Fick idag hem ett brev från "Innerstans Advokatbyrå" där Alex Bloch kräver 7000:- för nedladdningen av filmen Hellboy. Någon mer som fått sånt här skräp?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fick idag hem ett brev från "Innerstans Advokatbyrå" där Alex Bloch kräver 7000:- för nedladdningen av filmen Hellboy. Någon mer som fått sånt här skräp?

Har personligen inte fått något liknande brev.. däremot skulle det bli intressant och se om dessa iglar kan bevisa vem och vilka som har fildelat just den film de hänvisar till.

Alex Boch är dessutom bara juristkandidat enligt deras hemsida. Med andra ord... bara en glorifierad praktikant fram tills denne får sin licens. Så inte ens byrån verkar lägga mycket vikt vid detta ärende.

Just Innerstans advokatbyrå tas upp i denna artikel.

https://www.helpforsakring.se/det-haer-faar-du-hjaelp-med/kon...

En sak är dock säkert. Dessa advokatfirmor har än så länge inte tagit någon inför rätta och därför är dessa brev bara för att skrämma folk att betala. Skrattretande att det ens är lagligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Extremaz: Fick samma brev med precis samma innehåll. En snabb googling gav att Alex B har hållt på så här i minst två år. Många som fått samma massmail men hittills har inget hänt. Till och med Uppdrag Granskning har gjort ett reportage om dessa 'hotbrev'. Och som sagt, om de skickar ut 30 000 brev och 1000 betalar i ren panik och skräck, så har de ju hystat in 7 miljoner utan större ansträngning... tror inte heller att de kommer lägga ut massa pengar och tid på att jaga de som inte betalar.
De som har fått brevet och struntat i det får iofs upp till 3 påminnelser men sen verkar det inte hända mycket

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BerraJobb:

Har inte fildelat något på flera år. Fick en till påminnelse nyss. Vad jag vet har ingen dömts ännu?
En ip adress är inget fysiskt bevis på vem som fildelat. Kan lika gärna varit en kompis som varit på besök.

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Swede:

@Extremaz: Fick samma brev med precis samma innehåll. En snabb googling gav att Alex B har hållt på så här i minst två år. Många som fått samma massmail men hittills har inget hänt. Till och med Uppdrag Granskning har gjort ett reportage om dessa 'hotbrev'. Och som sagt, om de skickar ut 30 000 brev och 1000 betalar i ren panik och skräck, så har de ju hystat in 7 miljoner utan större ansträngning... tror inte heller att de kommer lägga ut massa pengar och tid på att jaga de som inte betalar.
De som har fått brevet och struntat i det får iofs upp till 3 påminnelser men sen verkar det inte hända mycket

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket ska ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket ska ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Ett förlikningserbjudande är inte en faktura. Beror ju på innehållet i just det brevet, men i tråden har det generellt framkommit att breven inte är fakturor, alltså gäller inte principen att man måste bestrida.

Edit: om inkasso hör av sig ska man självklart bestrida. Det har väl inte hänt vad jag förstår.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

nu är jag ingen jurist eller ens nära men detta låter rätt långsökt egentligen om man drar paralleller med bil tex så måste dom bötfälla föraren inte ägaren så får en fartkamera inte med föraren så kan dom ej skicka en böter till ägaren av bilen. Varför skulle det egentligen skilja sig här? Kan verkligen vara ute och snurra nu men hade varit roligt om man fick lite klara svar om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

Det är väl vad upphovsrättshavarna tycker. Frågan har väl egentligen inte blivit prövad. Om man kan bevisa att man inte kan ha laddat ner en fil (bortrest el likn.) har jag svårt att se att man kan anses ha gjort något fel. Står mitt namn på abonemanget finns det ju presumption att jag laddat ner, men den presumptionen kan man ju bryta.

Edit: Finns även en EU-dom som säger att den som står bakom abonnemanget på öppna nätverk inte är ansvarig för intrång upphovsrätten. Detsamma bör gälla för andrahandsuthyrning.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

Fast det där är väl inte prövat än om det faktiskt gäller vad jag vet och ingen vill väl direkt pröva det för det kommer falla? Svensk lag allmänt fungerar ju inte på detta sätt. Exempelvis fortkörningar m.m. likaså folk som varit in dragna i saker när de kört TOR exit nods har aldrig hållits ansvariga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast det där är väl inte prövat än om det faktiskt gäller vad jag vet och ingen vill väl direkt pröva det för det kommer falla? Svensk lag allmänt fungerar ju inte på detta sätt. Exempelvis fortkörningar m.m. likaså folk som varit in dragna i saker när de kört TOR exit nods har aldrig hållits ansvariga.

Sant.

Man bör även tänka på att bevisbördan, det vill säga vem som ska bevisa något, ligger olika i brottmål och civilmål.

Dessa upphovsrättsstämningar är civilrättsliga. Det innebär att det blir jobbigare för den enskilde, som måste visa att han inte gjort vad som påstås. En IP-adress är (eller bedöms i alla fall vara) ett ganska tungt bevis för att det sannolikt var du som laddade ner, men det är klart att man kan komma med motbevis också.

Det finns vad jag sett inget i lagen som säger att man har strikt ansvar för sin bredbandsuppkoppling, på samma sätt som det finns för barn och husdjur. Med tanke på hur bra folk i allmänhet är på IT-säkerhet vore det en urdum sak att lagstifta om, dessutom.

Jag kan tycka att maktförhållandet mellan bolag med stora ekonomiska resurser och en enskild privatperson är skevt, och att förfarandet är oetiskt. Det är en skrämseltaktik, och jag tycker inte att man ska belöna bolag som står bakom sånt här.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

Jaså? Kan du ge länk till den paragrafen i lagboken?

Skrivet av anon301768:

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket ska ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Nej. Detta är inte en faktura eftersom det kräver specifika tillstånd att sända ut utan detta är helt enkelt ett brev som uppmanar dig att betala (Förlikning som det så fint heter) samtidigt som det levererar ett illa dolt hot att man annars tas inför rätta. Något som aldrig skett tydligen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Det här tillvägagångssättet är inte rättssäkert då helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar.

Även kaféer med wi-fi kan bli ansvariga för vad deras besökare gör. På samma sätt kommer privatpersoner inte längre att våga ge släkt och vänner tillgång till nätverket hemma i bostaden, eftersom de då kan råka ut för kravbreven.

Bahnhof har hittills aldrig lämnat ut kunduppgifter som kan användas för den här typen av utpressning. Skälet är att vi värnar om våra kunders integritet och lagrar data i högst 24 timmar. Vi sparar alltså inte loggfiler om våra kunder vilket gör det omöjligt att knyta IP-nummer till en specifik kund.

https://utpressningskollen.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Det här tillvägagångssättet är inte rättssäkert då helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar.

Även kaféer med wi-fi kan bli ansvariga för vad deras besökare gör. På samma sätt kommer privatpersoner inte längre att våga ge släkt och vänner tillgång till nätverket hemma i bostaden, eftersom de då kan råka ut för kravbreven.

Bahnhof har hittills aldrig lämnat ut kunduppgifter som kan användas för den här typen av utpressning. Skälet är att vi värnar om våra kunders integritet och lagrar data i högst 24 timmar. Vi sparar alltså inte loggfiler om våra kunder vilket gör det omöjligt att knyta IP-nummer till en specifik kund.

https://utpressningskollen.se/

KAN och BLIR är två skiljt olika saker. Just i detta fallet har flertalet jurister gått ut och sagt att man måste länka ett brott till person.. inte till IP. Det finns ju ändå en orsak varför dessa advokatfirmor inte vill ta det till rätten. Detta pga. att chansen att man förlorar är ganska stort och därför vill man helst slippa ett prejudikat som mer eller mindre skulle vara förödande för denna fråga.

https://www.svt.se/special/kravbreven/#kapitel4

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Nu sätter Danmarks Østre Landsret (motsvarande hovrätt) stopp för verksamheten i en färsk dom som fastslår att operatörer inte längre kan tvingas lämna ut uppgifter om personer som misstänks för fildelning till filmbolag och deras advokatfirmor. Hädanefter ska danska operatörer endast behöva lämna ut kunduppgifter till poliser i samband med bekämpning av terrorbrott och annan grov brottslighet, och inte till privata aktörer med kommersiella intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nu sätter Danmarks Østre Landsret (motsvarande hovrätt) stopp för verksamheten i en färsk dom som fastslår att operatörer inte längre kan tvingas lämna ut uppgifter om personer som misstänks för fildelning till filmbolag och deras advokatfirmor. Hädanefter ska danska operatörer endast behöva lämna ut kunduppgifter till poliser i samband med bekämpning av terrorbrott och annan grov brottslighet, och inte till privata aktörer med kommersiella intressen.

Trevligt. Förhoppningsvis sprider detta sig till Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Spelar ingen roll vem som har laddat, de är den som står som kund av ip nummret som är skyldig om man kollar vad dom går på, till och med om man hyr ut i andra hand är man skyldig om den som hyr gör något olagligt, läser man vad dom menar så är ägaren av ip adressen skyldig oavsätt.

Helt fel, det är den som utför "nerladdningen" som är ansvarig och inte ägaren av uppkopplingen, oavsett vad advokatbyrån påstår.
Detta har varit uppe i olika ärenden inom EU och du är alltså inte ansvarig för vad någon annan gör på din uppkoppling.

Skrivet av anon301768:

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket ska ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Inte rätt här heller eftersom breven som skickas ut inte är fakturor och därför inte kan skickas till varken inkasso eller kronofogde.

Skrivet av anon301768:

Det här tillvägagångssättet är inte rättssäkert då helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar.

Även kaféer med wi-fi kan bli ansvariga för vad deras besökare gör. På samma sätt kommer privatpersoner inte längre att våga ge släkt och vänner tillgång till nätverket hemma i bostaden, eftersom de då kan råka ut för kravbreven.

Bahnhof har hittills aldrig lämnat ut kunduppgifter som kan användas för den här typen av utpressning. Skälet är att vi värnar om våra kunders integritet och lagrar data i högst 24 timmar. Vi sparar alltså inte loggfiler om våra kunder vilket gör det omöjligt att knyta IP-nummer till en specifik kund.

https://utpressningskollen.se/

Nej kaféer kan inte hållas ansvariga för vad deras kunder gör.

Skrivet av anon301768:

Nu sätter Danmarks Østre Landsret (motsvarande hovrätt) stopp för verksamheten i en färsk dom som fastslår att operatörer inte längre kan tvingas lämna ut uppgifter om personer som misstänks för fildelning till filmbolag och deras advokatfirmor. Hädanefter ska danska operatörer endast behöva lämna ut kunduppgifter till poliser i samband med bekämpning av terrorbrott och annan grov brottslighet, och inte till privata aktörer med kommersiella intressen.

Detta är dock positivt att någon rättsenhet äntligen tagit ställning mot dessa utpressningar, även om det inte är i Sverige så sprider det sig förhoppningsvis till övriga länder inom kort.