Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen återgå till topic "Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Alltså en del härinne verkar vara .....

Ett civilrättsmål kan kosta praktiskt taget hur mycket som helst. Det finns ingen hemförsäkring som täcker ett sådant mål som detta så det är du som privatperson som ur egen plånbok betalar 100% mot minst 2 företag som vill sätta dit dig, Dvs firman som stämmer dig samt advokater. Dessa har inte allt för sällan näst intill obegränsat med pengar och det är det som gör det Svenska rättssystemet "om man nu kan kalla det" Genomvidrigt!!!

Ta bara en sådan enkel sak som en rättstvist gällande umgänge, Där allt som oftast Mamman är den som värderas högst! Nu kommer en del feminister skrika högt men det är fakta. Man säger att domstolen ska stå på barnens sida vilket kanske är sant i 50% av fallen beroende på vem som sitter där.

Saken är att du kan lägga ut ofantliga summor utan att komma någon vart, Man kan stämma varandra tills den utan pengar får gilla läget. Det är Civilrätt i ett nötskal! Det är alltså pengar det handlar om i slutändan, Inget annat! Faller en dom går den att överklaga och så är man där igen med nya utgifter i minst femsiffrigt belopp.

Likaså här, DU får en lapp med 7000:- att betala. Gör du inte det är du 100falt rökt om det skulle bli en rättegång! 7000:- får du en advokat att göra 3 - 3,5 timmars jobb om det är någon att hänga i granen. Då har du inte ens börjat kosta. Skulle tippa på minst 120.000:- gissningsvis. Sen om du råkar vinna så går det att överklaga så ja den som har mest pengar vinner och det är lätträknat vilka det är eller hur?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Eller lånar din bil och kör för fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Borde inte vara svårt att hitta en firma där man kan sitta i receptionen och seeda via något gästnätverk.

Vet att Max Restauranger har gratis Wifi. Samma gäller McDonalds.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det här med ägaransvar över internet är ju så sjukt. Det är ju en adress. Som lagen är utformad är ägaren till huset skyldig oavsett vad som händer i huset.

Vilken lag och paragraf syftar du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Likaså här, DU får en lapp med 7000:- att betala. Gör du inte det är du 100falt rökt om det skulle bli en rättegång! 7000:- får du en advokat att göra 3 - 3,5 timmars jobb om det är någon att hänga i granen. Då har du inte ens börjat kosta. Skulle tippa på minst 120.000:- gissningsvis. Sen om du råkar vinna så går det att överklaga så ja den som har mest pengar vinner och det är lätträknat vilka det är eller hur?

Om man går på försörjningsstöd & inte äger något vad ska dom då kräva in? Vem får betala då?
Tror nog att girigheten råder dom att ta en titt exempelvis i taxeringskalendern först! Eller vad tror du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Oj.. Det märks att vissa har det för bra när dom kan välja exakt vart dom vill bo.

Du skulle kunna bo i ett soprum bara för att bahnhof är indraget? Alla människor som inte väljer soprum med bahnhof stället för en lägenhet utan bahnhof får skylla sig själva. Det är så simpel logik att man bara väljer att bo någonstans med bahnhof.

Vi har inte bahnhof här. Och jag har inte lust att lägga några miljoner på att köpa ett ställe bara för att bahnhof finns där. Men men, jag får väl skylla mig själv som ger sjutton i att ta lån hos banken för att få bahnhof.

Förövrigt så är detta helt absurt. Varför agerar rättsväsendet snabbare på detta? Det är knappt så polisen får gå igenom datalagring om det inte finns en absolut misstanke om brott? och då att en domstol får avgöra om polisen har rätt att kolla igenom en person lagrad information.
Eller skickar dom ut breven helt i blindo? bara sprider dom runt sig och hoppas på att få napp?

Känner mig lite osäker att köra wifi nu i lägenheten ärligt talat.

Oj! Du beter dig som du fått en jantelagsspark rakt i mjälten, kola ner dig lite va

Jag kan ju trösta dig med att vem som helst kan få deras VPN för 49Kr i månaden.

Sen vet jag inte vad du gapar om miljoner för? Jag betalar ca 6900Kr i månaden i hyra för en lägenhet i Jönköping. Det är inte så att man måste ha bostadsrätt på Lidingö för att kunna ha Bahnhof.

Sen är det min egen åsikt att ett boende som inte erbjuder valfrihet åt ägaren/hyresgästen inte är värt det. Ska jag flytta någonstans så skall min internetleverantör finnas, min elleverantör finnas, och kranvattnet skall smaka som jag vill, annars får det fan vara. Livet är för kort för att ens eget hem skall få ha saker man stör sig på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Handlar väl mest om "laglig" vs "olaglig" egentligen.

En stor mängd fritt tillgängligt material är det många som anser vara en rättighet. Varför?

Så länge folk inte får tag på det de vill ha så kommer det finnas piratkopiering.

Det är verkligheten, jag svarade på din förra fråga eftersom du hade en naiv utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Alltså en del härinne verkar vara .....

Ett civilrättsmål kan kosta praktiskt taget hur mycket som helst. Det finns ingen hemförsäkring som täcker ett sådant mål som detta så det är du som privatperson som ur egen plånbok betalar 100% mot minst 2 företag som vill sätta dit dig, Dvs firman som stämmer dig samt advokater. Dessa har inte allt för sällan näst intill obegränsat med pengar och det är det som gör det Svenska rättssystemet "om man nu kan kalla det" Genomvidrigt!!!

Fast i detta fall gissar jag att det skulle behandlas som ett Förenklat tvistemål av domstolen och då gäller lite annat. Det beror väl iof på vilket skadestånd som skulle yrkas på, dvs vad upphovsrättslagen ger för utrymme. Men så vida man inte drivit en större torrentsite eller liknande är det nog tveksamt om man kan kräva mer än ett halvt basbelopp.

Permalänk
Medlem

Någon som kan posta det faktiska innehållet i brevet för det utskick som det nu pratas om? Verkar vara mest fria fantasier och spekulationer i tråden så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Någon som kan posta det faktiska innehållet i brevet för det utskick som det nu pratas om? Verkar vara mest fria fantasier och spekulationer i tråden så här långt.

Har inte sett något utskick, men advokatbyrån säger att går det till domstol så kommer dom att kräva full kostnad eller dyl..
https://www.breakit.se/artikel/10474/fildelarnas-nya-skrack-k...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Oj! Du beter dig som du fått en jantelagsspark rakt i mjälten, kola ner dig lite va

Jag kan ju trösta dig med att vem som helst kan få deras VPN för 49Kr i månaden.

Sen vet jag inte vad du gapar om miljoner för? Jag betalar ca 6900Kr i månaden i hyra för en lägenhet i Jönköping. Det är inte så att man måste ha bostadsrätt på Lidingö för att kunna ha Bahnhof.

Sen är det min egen åsikt att ett boende som inte erbjuder valfrihet åt ägaren/hyresgästen inte är värt det. Ska jag flytta någonstans så skall min internetleverantör finnas, min elleverantör finnas, och kranvattnet skall smaka som jag vill, annars får det fan vara. Livet är för kort för att ens eget hem skall få ha saker man stör sig på.

Jo du har rätt. Jag läste ditt inlägg för snabbt och tolka det fel.

Jag menar mer på att det inte finns några hyresrätter utan minst 12+ år i kö. Och köpes är inte ett alternativ. Jag är fast med en butter leverantör med kass hastighet som kostar skjortan.

Jag börjar känna mig som en gammal gubbe och blir lätt vresig i julstressen. Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Hej bilägare!

Vi har uppmärksammat att du kört för fort 17032 gånger de senaste åren. Betala 7000 kr eller riskera ackumulerad böter av dessa 17032 fortkörningar.

PS Vi har inte använt oss av vanliga fartkameror utan vi har utnyttjat övervakningskameror i vägkorsningar och beräknat utifrån ett antal mätpunkter.

PS2 Det spelar ingen roll om någon annan har kört bilen. Du som bilägare är ansvarig för hur fort bilen körs.

PS3 Vi gör detta på uppdrag av amerikanskt jättebolag som säljer kameror svenska staten.

mvh

Advokatfirma XX

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jo du har rätt. Jag läste ditt inlägg för snabbt och tolka det fel.

Jag menar mer på att det inte finns några hyresrätter utan minst 12+ år i kö. Och köpes är inte ett alternativ. Jag är fast med en butter leverantör med kass hastighet som kostar skjortan.

Jag börjar känna mig som en gammal gubbe och blir lätt vresig i julstressen. Ber om ursäkt.

Sant. Jag flyttade till min hyresrätt 2012 och då var det inte den bostadsbrist det var nu så läget är ett annat. Men jag tycker det är sorgligt att man "tvingas in" med en viss leverantör. Där jag bor har vi Telia Öppen Fiber så det är väl åtminstonne 12+ operatörer att välja mellan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller så låter man helt enkelt bli att piratkopiera så sitter man ännu säkrare

Nu är jag klart skeptiskt till detta med kravbrev som koncept med allt vad de innebär med rättssäkerhet mm, men det bästa sättet att undvika detta är faktiskt att endast utnyttja de lagliga kanaler som finns. Och är man missnöjd med pris/kvalitet/utbud så gör som med det mesta annat, dvs låter bli att konsumera...vilket faktiskt även det är ett alternativ

Skrivet av Wiruz:

Alltså en del härinne verkar vara .....

Ett civilrättsmål kan kosta praktiskt taget hur mycket som helst. Det finns ingen hemförsäkring som täcker ett sådant mål som detta så det är du som privatperson som ur egen plånbok betalar 100% mot minst 2 företag som vill sätta dit dig, Dvs firman som stämmer dig samt advokater. Dessa har inte allt för sällan näst intill obegränsat med pengar och det är det som gör det Svenska rättssystemet "om man nu kan kalla det" Genomvidrigt!!!

Ta bara en sådan enkel sak som en rättstvist gällande umgänge, Där allt som oftast Mamman är den som värderas högst! Nu kommer en del feminister skrika högt men det är fakta. Man säger att domstolen ska stå på barnens sida vilket kanske är sant i 50% av fallen beroende på vem som sitter där.

Saken är att du kan lägga ut ofantliga summor utan att komma någon vart, Man kan stämma varandra tills den utan pengar får gilla läget. Det är Civilrätt i ett nötskal! Det är alltså pengar det handlar om i slutändan, Inget annat! Faller en dom går den att överklaga och så är man där igen med nya utgifter i minst femsiffrigt belopp.

Likaså här, DU får en lapp med 7000:- att betala. Gör du inte det är du 100falt rökt om det skulle bli en rättegång! 7000:- får du en advokat att göra 3 - 3,5 timmars jobb om det är någon att hänga i granen. Då har du inte ens börjat kosta. Skulle tippa på minst 120.000:- gissningsvis. Sen om du råkar vinna så går det att överklaga så ja den som har mest pengar vinner och det är lätträknat vilka det är eller hur?

Då blir frågan - Vad händer om man inte har piratkopierat men får ett kravbrev på 7000 kr?

Jag föreslår att civilmålskostnaderna ändras så att den som drar inför rätta får betala dubbla rättegångskostnader (lika mycket till den åtalade som till sig själva). Om det blir en fällande dom så kan den skyldige betala sin del haha, japp det lär hända

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant. Jag flyttade till min hyresrätt 2012 och då var det inte den bostadsbrist det var nu så läget är ett annat. Men jag tycker det är sorgligt att man "tvingas in" med en viss leverantör. Där jag bor har vi Telia Öppen Fiber så det är väl åtminstonne 12+ operatörer att välja mellan.

Berätta gärna mer om din hyresrätt i denna tråd, kanske posta lite bilder också och ringa på hos grannarna också höra vad dom tycker om bostadsmarknaden i allmänhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Betala eller stå inför domstol?
För det första så är inte skulden lagligt lagd.
För det andra är det direkt hot å psykiskt lidande.
För det tredje så äger dom inte skulden dvs inkassoverksamhet.
För de fjärde så hur i h-vete har dom fått privata uppgifter PUL lag?

Sen måste vi införa i dagens tider att detta är en diskriminering för fritt tänkande å direkt hot mot demokrati om fri rörlighet!

Den biten gillade jag! Ska nog ta o skicka ett brev till dessa tomtar där jag kräver dom på 7000kr för att dom fått mig att må psykiskt dåligt.

Permalänk
Medlem

Hittade detta könginlägg på feber.se angående samma sak. Väljer att posta det här för... ja, det är köng.

Tittar lite snabbt på allabolag vilka befattningshavare det är och vilka andra företag dessa befattningshavare har.

En hel drös med advokatbyråer, företag som sysslar med boenden för ensamkommande (som går från noll till miljoner i omsättning på något år) osv.

Alla advokatbyråer har Migrationsverket som största kund (offentliga uppgifter). En del konkurser.

Moderna parasiter som både mjölkar statskassan och nu privatpersoner.

👍

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hittade detta könginlägg på feber.se angående samma sak. Väljer att posta det här för... ja, det är köng.

Tittar lite snabbt på allabolag vilka befattningshavare det är och vilka andra företag dessa befattningshavare har.

En hel drös med advokatbyråer, företag som sysslar med boenden för ensamkommande (som går från noll till miljoner i omsättning på något år) osv.

Alla advokatbyråer har Migrationsverket som största kund (offentliga uppgifter). En del konkurser.

Moderna parasiter som både mjölkar statskassan och nu privatpersoner.

👍

Du hittar det även på första sidan i denna tråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Fast i detta fall gissar jag att det skulle behandlas som ett Förenklat tvistemål av domstolen och då gäller lite annat. Det beror väl iof på vilket skadestånd som skulle yrkas på, dvs vad upphovsrättslagen ger för utrymme. Men så vida man inte drivit en större torrentsite eller liknande är det nog tveksamt om man kan kräva mer än ett halvt basbelopp.

Beror på hur många filmer ja, Alla vet ju vad dom som åkt dit för en film betalat så jag tror min beräkning är låg inklusive advokatkostnad.
Vad tror du man tjänar på? 7000:- eller en rättegång?
https://www.nyteknik.se/digitalisering/hd-sa-hog-ar-boten-for...
Tror dom flesta kan räkna på det och det är därför det skickas ut brev som tolkas som hot, Rättsvidrigt i ett rättsvidrigt land!

Upphovsrätt är nog enda gången rätten inte mjäkar med den som står på andra sidan!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du hittar det även på första sidan i denna tråd

Ja jävlar du! Haha! Tåls att spridas mer utifall någon är som jag och hoppar till slutet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ja jävlar du! Haha! Tåls att spridas mer utifall någon är som jag och hoppar till slutet.

Då kan man kanske be om någon form av källa till det som skrivs? Om saker ska spridas så kan det vara bra att bekräfta att det som skrivs är korrekt. Nu är det mycket möjligt att det är så, men det finns alltid en poäng i att vara lite källkritisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

De kör igång en torrent klient. plockar ut alla ip nummer som laddar hem just filen de är intresserade av under en viss tid och datum.

Sedan ålägger de bredbandsleverantören att berätta vem som står på detta ip nummer under denna tid.

Så har de listan och skickar ut förlikningsbreven.

Skrivet av Tekoppar:

Kanske har missat det, är det någon som vet om brottet görs när en torrent har laddats ner till 100% eller så fort man påbörjar en nerladdning så begår man ett brott? För vissa filer går ju inte och använda förrens 100% har laddats ner och borde således enbart ses som ett brott när 100% har laddats ner.

Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur deras bevisning ser ut?

Vem som helst kan ju göra påståendet att dom har en logfil som visar att IP a.b.c.d har anslutit till deras torrentklient och överfört data.

Men hur ska dom bevisa att just exakt det datat faktiskt har kommit från det IP och att set IP med 100% säkerhet var leasat av just den personen vid det tillfället?

Det kräver ju både att ISP kan visa på att dom har 100% korrekta loggar som omöjligen kan manipuleras samtidigt som minst en av aktörerna mellan den anklagades dator och advokatfirmans dator har loggat och sparat trafiken som överfördes, samt att även den parten går att lita på.

Alla IP adresser som vid något tillfälle varit kopplat till den specifika torrent svärmen är loggade, så de går med ungefär denna logik: "du stoppade ner en chokladkaka i fickan och därför kan du ha stulit den, vi kommer inte använda mer specifik information för annars kan vi inte ställa dig inför rätta"

Tror dock inte att det behövs 100% exakta loggar, olika internet hastigheter från alla involverade kommer ändra den generella nedladdningstiden, men man lär se skillnad om typ 90% loggade ip adresser har typ 30 sekunder leech jämtemot 30 minuter.

Faktum är att just filmer är det medium som är mest sårbart för piratkopiering, tack vare filmindustrin (vet ej varför, kanske idetorka och kopiering av andras fimkoncept). Serier, musik och spel kan ganska ofta få personer att komma tillbaka med tanke på att de ofta är korta eller kan pausas utan att man missar något. En film är ofta en engångsgrej som filmtillverkare hoppas på att tjäna biljettpengar på, de filmer som är värda att se fler än en gång är oftast riktigt bra, till skillnad från t.ex. filmen som njord påstår folk med akt och mening vill se. Undra vilken floppad film de försöker tjäna tillbaka pengar på nu?

Något annat intressant från artikeln:

Citat:

Så går piratjakten till – steg för steg

1. Filmbolagen samarbetar med advokatbyråer och teknikleverantörer som kan spåra vilka IP-nummer som använts för att ladda ned filmer via bit-torrent-teknik. Den som laddar ned bidrar även genom att samtidigt ladda upp delar av samma fil till andra.

2. Advokatbyråerna går till svenska domstolar för att kräva ut kunduppgifter från de stora internetleverantörerna. På så sätt får de ut namn på de misstänkta fildelarna.

3. Standardiserade kravbrev, eller erbjudanden om förlikning, skickas ut till tusentals svenskar.

4. Den som vägrar att betala hotas att dras inför rätta, där skadeståndskraven kan bli mycket högre. I nuläget finns dock inga uppgifter om att detta verkligen har skett.

Detta står på breakits sida, så det är inte ett rakt uttalande från advokat, men det påvisar att man ska tolka det som en hotning, antingen betalar du eller så kommer du att få lida. Vilket Block nästan säger:

Citat:

...
Alex Block försäkrar dock att byrån kommer att driva civilrättsliga processer mot de som inte betalar.

”Det är vår avsikt, även om vi helst vill undvika det. Vi måste göra verklighet av våra krav, annars fungerar inte detta”, säger han.

Vilket är exakt samma sak, betala eller annars.

I en rättssal undrar jag om de faktiskt kan komma med ett fall med de som inte har leechat nog länge för att rimligtvis ha laddat ner (och speciellt upp) filmen, skulle tänka mig att många fall skulle rasa om de vägrar att ge ut konkret bevis på hur mycket data faktiskt har blivit laddat upp eller ner (läs chokladkake exemplet ovan). Enligt Media Protector själva ska deras mjukvara profilera en seeder/leecher så bra att de har ett solklart fall, vilket skulle kräva mer konkret bevis än "vårat program loggar IP adresser!" som hotbreven säger.

Undrar hur förlikningar och hot om stora summor pengar faktiskt ser ut lagligt sett, varför skicka brev om 7000:- när de kan skaffa mycket mer pengar genom att gå direkt till domstol med så starka bevis? Det skulle avböja fler personer från att fildela och förmodligen vara mer effektivt i slutändan (gå på de som har fildelat mest), men kräver förståss lite mer energi än att vara lat och hota folk med förlikning eller domstol

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser ett möjligt utnyttjande av detta för riktiga bluff fakturor i framtiden när det börja bli en så här vanlig metod.
Det skulle ju lika bra kunna vara ett kriminellt nätverk eller vem fan som helst som skriver ut några tusen sådana här egna kravbrev och skickar till slumpvis folk. Räcker ju att några blir rädda och betalar.

Jag tycker man bör slänga skiten som skickas ut nu, om det skulle gå vidare så säger man att man trodde detta handlade om något illegalt organiserat för man själv har inte laddat ner något olagligt utan någon annan måste ha gjort det på ens nätverk (och sen ställer in sitt wifi till öppet).

Permalänk
Medlem

Kan inte folk gå ihop och skicka liknande kravbrev fast med högre belopp och bara till alla anställda i advokatfirmorna som gör så här, det lär ju va några själv där som tankat illegalt

Annars kanske Anonymous skulle kunna hacka de advokaternas datorer och hänga ut dem med vad för icke legala material de har själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har inte sett något utskick, men advokatbyrån säger att går det till domstol så kommer dom att kräva full kostnad eller dyl..
https://www.breakit.se/artikel/10474/fildelarnas-nya-skrack-k...

Ja, vad annat ska dom säga "Om ingen pröjsar så kommer vi inte driva det vidare för vi tror inte vi kan vinna"?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de flesta eller kanske alla (?) säkerhetsprotokoll på en vanlig router idag går att knäcka relativt lätt för den som vet vad denne sysslar med så låter det sjukt att personen som står för uppkopplingen ska hållas ansvarig utan att kunna ens behöva lägga fram mer än en IP-adress som bevismaterial. Den visar ju enbart vilket hushåll den går till. Inte vilka enheter som funnits bakom. Vem som helst i en hyreslägenhet kan ju teoretiskt sett ha nyttjat ditt nätverk när som helst om du inte har koll och vidtar rätt många eller framförallt dryga åtgärder för att försöka förhindra det. Tänker främst på att blockera allt utom ett set tillåtna mac-adresser, men även sådana går ju att sniffa fram och spoofa hur lätt som helst. Tycker nog att där måste finnas en längre tids loggar som alla visar aktiv ned- och uppladdning av upphovsskyddat material för att en ska kunna utesluta att någon som bor i bostaden ligger bakom.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Ja det låter mycket rimligare. Dock anar jag att det är en hyfsad del av kakan som även går till dessa advokatbyråer då det är samma sorts folk som byggt HVB hem. Verkar vara av den giriga sorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Alltså en del härinne verkar vara .....

Ett civilrättsmål kan kosta praktiskt taget hur mycket som helst. Det finns ingen hemförsäkring som täcker ett sådant mål som detta så det är du som privatperson som ur egen plånbok betalar 100% mot minst 2 företag som vill sätta dit dig, Dvs firman som stämmer dig samt advokater. Dessa har inte allt för sällan näst intill obegränsat med pengar och det är det som gör det Svenska rättssystemet "om man nu kan kalla det" Genomvidrigt!!!

Ta bara en sådan enkel sak som en rättstvist gällande umgänge, Där allt som oftast Mamman är den som värderas högst! Nu kommer en del feminister skrika högt men det är fakta. Man säger att domstolen ska stå på barnens sida vilket kanske är sant i 50% av fallen beroende på vem som sitter där.

Saken är att du kan lägga ut ofantliga summor utan att komma någon vart, Man kan stämma varandra tills den utan pengar får gilla läget. Det är Civilrätt i ett nötskal! Det är alltså pengar det handlar om i slutändan, Inget annat! Faller en dom går den att överklaga och så är man där igen med nya utgifter i minst femsiffrigt belopp.

Likaså här, DU får en lapp med 7000:- att betala. Gör du inte det är du 100falt rökt om det skulle bli en rättegång! 7000:- får du en advokat att göra 3 - 3,5 timmars jobb om det är någon att hänga i granen. Då har du inte ens börjat kosta. Skulle tippa på minst 120.000:- gissningsvis. Sen om du råkar vinna så går det att överklaga så ja den som har mest pengar vinner och det är lätträknat vilka det är eller hur?

Rättssystemet är inte uppbyggt på det sätt som du försöker formulera. Jag ställer mig även frågande till att företagen och byrån från artikeln i fråga skulle ha obegränsat med pengar. Att en advokatbyrå har god ekonomi saknar för övrigt relevans.

Ditt andra stycke har absolut ingenting att göra med artikeln eller din text. Är du möjligtvis missnöjd med det svenska rättssystemet på grund av en gammal vårdnadstvist?

Jag håller inte heller med om att det skulle vara "civilrätt i ett nötskal". Civilrätt och utgången är absolut inte baserat på vem som har mest pengar. Däremot kan ett företag ha ett intresse av att ta en part till domstol beroende på omständigheterna. Har någon kränkt din upphovsrätt finns det goda skäl till att börja en förhandling med motstående part.

7000kr är dock en relativt rimlig summa beroende på det upphovsrättsliga intrånget (självklart varierar det från fall till fall). Grunden i Sverige är att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats. Det är ytterst tveksamt om endast en IP-adress skulle räcka som bevisning. Mest pengar vinner inte.

Skrivet av heatm:

Hittade detta könginlägg på feber.se angående samma sak. Väljer att posta det här för... ja, det är köng.

Tittar lite snabbt på allabolag vilka befattningshavare det är och vilka andra företag dessa befattningshavare har.

En hel drös med advokatbyråer, företag som sysslar med boenden för ensamkommande (som går från noll till miljoner i omsättning på något år) osv.

Alla advokatbyråer har Migrationsverket som största kund (offentliga uppgifter). En del konkurser.

Moderna parasiter som både mjölkar statskassan och nu privatpersoner.

👍

Att en allmänpraktiserande advokatbyrå har stor omsättning på grund av asyl- och migrationsrätt är inget konstigt. Som vi alla vet så har Sverige tagit in en stor skara flyktingar vilket gjort att behovet av ombud har ökat. Konkurser är för övrigt väldigt vanligt. Alla företag går inte lika bra som Facebook.

Sen är svaret nej på frågan om jag själv är advokat eller jurist. Jag har dock svårt för folk som inte verkar förstå sig på olika delar i ett samhälle. Att ta ut sin ilska på en advokatbyrå eller ett ombud är beklämmande. Företag och privatpersoner som har fått sin upphovsrätt kränkt behöver oftast hjälp med rådgivning.

Det märks tydligt att en stor skara människor på Sweclockers inte förstår sig på upphovsrätten. Hur skulle ni känna om ni skapade en låt, laddade upp den på YouTube, för att Avicii eller något sedan skulle ta låten och hävda att det är hans? Han tjänar miljoner på er låt och ni blir lämnade med ingenting. Förutom vetskapen om att det tog er 6 månader att skapa låten.
Exemplet ovan är inte en direkt jämförbar situationen i artikeln. Men jag anser att de ideella och ekonomiska rättigheterna i upphovsrättslagen inte är orimliga. Det finns idag ett flertal tjänster som tillhandahåller film, musik och spel för en liten summa pengar. Sluta snylta på andras verk.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej?

De erbjuder dig ett settlement, där 7000:- är priset de bestämt för stölden av vad det nu råkar vara.
Du kan också kasta brevet i soporna och riskera betydligt högre kostnader i domstol.

Stämmer ju fan inte alls, om någon har fildelat och betalar finns det inget som säger att man kommer undan straff, det här är inte en juridisk bestämmelse, de vill att man betalar för att de hotar en. En settlement är det då inte, då det inte innebär att du inte kommer bli stämd i efterhand. Sluta upp med att sprida misinformation. Det här är utpressning, inget annat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X