Coincheck utsatt för intrång – kryptovalutor värda 4,2 miljarder kronor på vift

Permalänk
Melding Plague

Coincheck utsatt för intrång – kryptovalutor värda 4,2 miljarder kronor på vift

Den digitala valutamarknaden Coincheck bekräftar nu ett intrång på sin webbplats, där kryptovalutor värda 4,2 miljarder kronor försvunnit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Here we go again"

Permalänk
Medlem

Är glad varenda gång jag hör nyheter som detta att jag aldrig hoppade på bitcoin hysterin, verkar vara högst sagt extremt osäkert.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Verkar vara extremt svårt att skydda dessa sidor. Men med åtanke på att det handlar om +/- ospårbar valuta i miljardbelopp så förstår man att det är många intressenter.

Permalänk
Medlem

Cryptovaluta så osäkert, hemligheten och att det inte går spåra, gör att en sådan här valuta är för osäker.
Blir du "rånad" eller bestulen, så är det kört för dig

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dessas fantasivalutorna försvinner för gott !
Kan ju gå ganska illa verkar det som, speciellt när några av dem påverkar valutor som vi använder i verkliga livet så som USD, YEN och EUR.

Näe, sätt stopp för skiten och slöseriet av energi som kan användas till nått mycket bättre.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tror knappast att de har medel för att betala tillbaka 4,2 miljarder kronor... om de lyckas betala tillbaka är det antagligen ännu en till anledning att inte sätta in sina pengar hos dem. Det innebär troligtvis ett absurdt dyrt lån för dem, eftersom inget investeringsskydd eller insättningsskydd borde gälla här, och ingen vettig bank skulle låna ut såna summor för att bara betala ut åt kunder utan någon som helst ROI.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser "viss risk" med hantering av en valuta vars transaktioner är ospårbara och värde inte är bundet till någonting av reellt värde?

Permalänk
Medlem

Vad skiljer egentligen detta ifrån låt säga våra banker.
Varför är det enklare att hacka X "banker" som har hand om kryptovalutor jämfört med alla banker.

Aldrig varit med i hypen av kryptovalutor, håller mig till riktiga pengar

Permalänk
Medlem

Fy sjutton vad alla skurkar gnider händerna :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Vad skiljer egentligen detta ifrån låt säga våra banker.
Varför är det enklare att hacka X "banker" som har hand om kryptovalutor jämfört med alla banker.

Aldrig varit med i hypen av kryptovalutor, håller mig till riktiga pengar

Det är väl lite grann det det handlar om. Att varje sådant företag i princip skulle behöva samma säkerhet som (jag hoppas) banker har

Det är skitsvårt och kostsamt att hålla den koll som egentligen skulle krävas genom hela organisationen för att få total säkerhet.

Ändå känns det som det vore rätt enkelt, håll inte alla coins i en wallet på servern utan gör ett enkelt script som för över hela tiden till säkrare (hårdvarubaserade) wallets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad skiljer egentligen detta ifrån låt säga våra banker.
Varför är det enklare att hacka X "banker" som har hand om kryptovalutor jämfört med alla banker.

Aldrig varit med i hypen av kryptovalutor, håller mig till riktiga pengar

Den svaga punkten verkar vara växelbörser(exchanges) och onlineplånböcker. Intelligenta investerare håller inte sina cryptovalutor på sådana ställen mer än nödvändigt. Med tanke på den enorma mängden pengar dessa sajter kan tjäna och hur oreglerad marknaden för handel med kryptovalutor är så är det oundvikligt att många aktörer eftersätter säkerheten eftersom säkerhet kostar. På en mer reglerad marknad har aktörer som dessa högt ställda krav att leva upp till innan de kan etablera sig på marknaden men så är inte fallet vad gäller kryptovalutor verkar det som.

Med det sagt stjäls det mångmiljonbelopp från banker dagligen vilket bankerna har en försäkring för, du hör bara inte talas om det.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Vad skiljer egentligen detta ifrån låt säga våra banker.
Varför är det enklare att hacka X "banker" som har hand om kryptovalutor jämfört med alla banker.

Aldrig varit med i hypen av kryptovalutor, håller mig till riktiga pengar

Banker har satsat förmögenheter på säkerhet och de kör vanligen med betrodda oxh välanvända säkerhetslösningar. Det är väl det en bank erbjuder idag främst. Smidighet och säkerhet (ja utöver utlåning).
Men visst blir även vanliga banker attackerade och bestulna. Det håller bankerna vanligen tyst om och kunder märker inget för alla har kvar slantarna på sina konton. Ävrn om banken blir av med pengar. Vit lögn med tanke på att bankerna står för förlusterna vid sådana attacker. Men det går ju inte med bitcoins på samma sätt. Byts ens coins ut i sin wallet så kommer det registreras.
men huvudanledningen är alltså hur stora och rigida säkerhetsplattformarna för överföring är i traditionella banksystemsamt att bankerna täcker kunderna om det ändå fallerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min första tanke var självklart att de drar folk vid näsan och sticker med pengarna, men så läser man vidare att alla ska få tillbaka sina pengar. Hur ska de bekosta det om de verkligen blivit bestulna? Vad är det egentligen som pågår?

Det har varit väldigt mycket negativa nyheter om kryptovalutor nu på sistonne, men endå är vissa benhårt och odelat positiva. Jag tycker det är lite knäppt. Hur mångs skandaler behövs egentligen innan de lägger ner?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du nu ? Är det något man verkligen inte kan göra så är det slå ut hela systemet.

Skrivet av Ozzed:

Min första tanke var självklart att de drar folk vid näsan och sticker med pengarna, men så läser man vidare att alla ska få tillbaka sina pengar. Hur ska de bekosta det om de verkligen blivit bestulna? Vad är det egentligen som pågår?

Det har varit väldigt mycket negativa nyheter om kryptovalutor nu på sistonne, men endå är vissa benhårt och odelat positiva. Jag tycker det är lite knäppt. Hur mångs skandaler behövs egentligen innan de lägger ner?

Jämfört med ? Hur många bankrån/personrån/kreditkortsbedrägerier har skett sedan kontanter infördes ?

Det talas om det för att det är nytt och många är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är glad varenda gång jag hör nyheter som detta att jag aldrig hoppade på bitcoin hysterin, verkar vara högst sagt extremt osäkert.

Du är skadeglad bara för att du själv inte köpt några?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

haha va?

Kryptovalutor handskas felaktigt idag, precis som bankerna innan 1900, där man helt enkelt rånade bankerna.

Förvarar du dom hos DIG, istället för att låta ett företag hålla dom på deras servrar så ska vi se att det helt plötsligt blev säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som ser "viss risk" med hantering av en valuta vars transaktioner är ospårbara och värde inte är bundet till någonting av reellt värde?

Och vilket reellt värde är fiat bundet till? "värde" är subjektivt. punkt.

Permalänk
Medlem

@knge: Inte många rån där bytet varit i miljardklassen. I crypto världen är det vardagsmat nästan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Njää. Systemet med kryptovalutor behöver varken tradesiter eller online wallets alls för att fungera. Det går att byta bitcoins direkt mellan personer också så systemet behöver på intet sätt slås ut av det här. However, det är osäkert att gå runt med alla slantar på sina egna digital enheter och de man vill deala med kanske bara använder dessa online wallets vilket gör att man behöver anpassa sig till rådande tradestandard. Så dessa wallets är väl enda gångbara lösningen för många ändå. Inte minst om man vill köpa/sälja i investeringssyfte.

Men ja, nuvarande onlineplånböcker verkar sakna mycket av den säkerhet riktiga banker idag kan erbjuda. Både vad gäller intrångsskydd och mäjligheten till ersättning när företagets säkerhet sviker kunderna.
Det går emellertid att höja säkerheten för kryptovalutors handelsplattformar så det gör det inte heller dödsdömt. Men i nuläget verkar det vara rätt undermåliga plattformar som används - rent säkerhetsmässigt alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Hur menar du nu ? Är det något man verkligen inte kan göra så är det slå ut hela systemet.

Jämfört med ? Hur många bankrån/personrån/kreditkortsbedrägerier har skett sedan kontanter infördes ?

Det talas om det för att det är nytt och många är intresserade.

Skillnaden vid rån osv är att det finns en försökring i grunden, och traditionell valuta går inte under sålänge staten i botten är intresserad av att det skall finnas en valuta i landet, vilket det är klart att det är självklart att alla länders stater vill.

Krypto kommer inte backas av stater eller försäkringar på det sättet, så därför är det som tulpaner. Det är volatilt så det sjunger om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom kryptovalutor generellt sett är decentraliserade går det i princip inte att "slå ut hela systemet". Detta är bara en påminnelse för folk att inte ha sina kryptovalutor på exchanges mer än nödvändigt och om det handlar om betydande belopp skaffa sig en hårdvaruplånbok utan kontakt till Internet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kryptovalutor är dödsdömt helt enkelt för att det är för lätt att slå ut hela systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

0 koll

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Krypton osäkert?

De flesta krypton har en private/spending key och en public key. Har man bara ordning på sin privata nyckel så är det omöjligt att komma åt pengarna.

Men har man dessa tillgängliga på en internetansluten dator, då finns det alltid en risk. Vet inte riktigt hur banker har säkrat upp sina system men jag antar att det innefattar en del manuellt arbete?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av knge:

Jämfört med ? Hur många bankrån/personrån/kreditkortsbedrägerier har skett sedan kontanter infördes ?

Men här har 4,2 miljarder "försvunnit" på en gång. Hur ofta har det hänt med traditionella valutor?

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte bara återställa stulna coins? All info finns väl i ledgern?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Varför kan dom inte bara återställa stulna coins? All info finns väl i ledgern?

Om de försvunnit till en plånbok med okänd ägare blir det ju svårt. Om jag fattat saken rätt så går det tyvärr inte "ångra" transaktioner, och det kan ju i och för sig vara lite bra med. Säg att någon betalar dig i bitcoin, och allt är frid och fröjd, men sedan så ångrar köparen transaktionen, så står du där utan vara och utan pengar. Det skulle ju vara mycket snöpligt, så jag tror de gjort det så med flit att "lagt kort ligger" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans en jämförelse att förvara sina kryptovalutor på wallets online eller hur det nu fungerar är lika säkert (eller var det osäkrare?)som pengar på banken under vilda västern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag ser en del problem även med "cold wallets". Det blir en återgång till "pengar i madrassen".
Helt plötsligt har du dina pengar hemma och utsätter dom för stöld, brand och rånrisk. Spelar ingen roll hur fiffig kryptering du har, med en pistol mot tinningen.

Rån är nog bara en tidsfråga, det finns t,ex användare här på forumet som skrutit över hur mycket dom tjänar och inte är direkt anonyma.

Extra bonus att dina förlorade/rånade coins är svåra att spåra, och lycka till med försäkringsbolaget.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift