Gå från okrypterat till krypterat - val och strategi. Bitlocker?

Permalänk
Medlem

Gå från okrypterat till krypterat - val och strategi. Bitlocker?

Hej!
Jag tänkte slå till och börja gå över till krypterade HDD's och SSD's, men är lite osäker på bästa sätt att göra det på, så tänkte därför be om lite råd. Det handlar om rätt stora mängder data.

Jag har ca 2 TB ssd och sen ca ett antal TB HDD som skall städas ordentligt innan det är klart.
Målet är att ha alla diskar krypterade om det går.

Just nu har jag ett X58 system med en Intel i7 980X. En del av diskarna är kopplade via ett RAIDkort. OS är Windows 8.1. Inget TPM chip såvitt jag vet.

Tanken är att skaffa en 6-8 TB disk i samband med städningen för att minska antalet diskar.

Fråga 1: Kryptering: Är det bitlocker som är bäst att satsa på för integrationens skulle, särskilt om man sen uppgraderar till Windows 10?

Fråga 2: Hur påverkas prestandan?

Fråga 3: Skall man först införskaffa ny disk och städa upp informationen, och sen slå på kryptering eller är det bättre att första skaffa en ny disk, kryptera och sen städa och ordna upp information?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert:
Personligen skulle jag inte använda Bitlocker, utan te.x VeraCrypt, mest för att om man ominstallerar Windows, så kan man bli utlåst från sina krypterade partitioner/diskar med Bitlocker.
Med VeraCrypt så är det bara att installera det igen, så kommer man åt dem.

Angående eventuell prestanda förlust, så är den knappt märkbar på modernare hårdvara.

Om du planerar uppgradera till Win 10, så tänk på att man måste dekryptera OS partition/disk innan, annars kommer uppgraderingen misslyckas, iaf. med 3:de parts krypterings program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Regert:

Hej!
Jag tänkte slå till och börja gå över till krypterade HDD's och SSD's, men är lite osäker på bästa sätt att göra det på, så tänkte därför be om lite råd. Det handlar om rätt stora mängder data.

Vad vill du uppnå? Är det att kunna lämna in datorn eller lagringsenheter på service utan att behöva oroa dig för att någon kommer åt dina data? Eller vill du skydda dig mot att någon knycker datorn medan du är inloggad och därigenom kan sno information lagrad på datorn, kapa konton etc?

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Det jag vill uppnå är rätt enkelt.
Jag skall hyra ut (inneboende) och vill då säkra min information. Det är första steget.
Andra steget är sen (om det blir tekniskt möjligt, man är inte där än) att koppla loss de diskar som inte hör till OS, dubbla dem och rotera dem med en offsite lösning.

Men i vilket fall vill jag kunna köra plug & play med det och ha kryptering on-the-fly.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.