Uppdaterad NAS, vad göra med två WD Red 2TB-diskar?

Permalänk
Medlem

Uppdaterad NAS, vad göra med två WD Red 2TB-diskar?

Hej! Har stoppat in två 4TB diskar i min NAS och har nu de tidigare två 2TB diskarna "över". Funderar på att slänga in dom i min stationära och köra dom i raid 1. Dom kommer användas för att lagra foton som samtidigt backup'as till min NAS.

Vet att det är vanskligt med raid 1 då det räcker att ena disken kraschar för att förlora allt. Tänker dock att det inte är någon fara då backupen finns.

Fråga: Hur mycket prestandaförbättring är det med raid 1? Jag har aldrig använt mig av det tidigare. Skulle ni valt att göra något annat? Det ska väl sägas att jag har en M.2-disk som main, en SSD som "slask"-disk, en 2TB för ren lagring av foton och så nu dessa "överblivna" 2TB 3,5or.

Annars kanske någon vill byta två 2TB mot en större?

Permalänk
Medlem

raid 1 ger ingen prestandaförbättring, raid 1 är spegling. Tänker du på raid 0?

Jag hade nog valt att köra dom som 2 lösa diskar bara, finns alltid något man kan stoppa in på diskarna. Och är det så att du inte har någon användning för det så kan du alltid sälja.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbåge:

Hej! Har stoppat in två 4TB diskar i min NAS och har nu de tidigare två 2TB diskarna "över". Funderar på att slänga in dom i min stationära och köra dom i raid 1. Dom kommer användas för att lagra foton som samtidigt backup'as till min NAS.

Vet att det är vanskligt med raid 1 då det räcker att ena disken kraschar för att förlora allt. Tänker dock att det inte är någon fara då backupen finns.

Fråga: Hur mycket prestandaförbättring är det med raid 1? Jag har aldrig använt mig av det tidigare. Skulle ni valt att göra något annat? Det ska väl sägas att jag har en M.2-disk som main, en SSD som "slask"-disk, en 2TB för ren lagring av foton och så nu dessa "överblivna" 2TB 3,5or.

Annars kanske någon vill byta två 2TB mot en större?

Du tänker nog på raid 0.

För raid 0 så kan man i bästa fall 2x prestandaförbättring, blir dock inte mycket jämfört mot M.2

Då jag kör mjukvaruraid så hade jag kört de två 2TB i raid 0 -> 4TB. Då har jag 3x4 TB som jag skulle köra i raid 5 -> 8 TB användbart.

Om din nas kan konfigureras på det sättet och har minst 4 platser vet jag ju dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

raid 1 ger ingen prestandaförbättring, raid 1 är spegling. Tänker du på raid 0?

Jag hade nog valt att köra dom som 2 lösa diskar bara, finns alltid något man kan stoppa in på diskarna. Och är det så att du inte har någon användning för det så kan du alltid sälja.

Såklart menar jag raid 0 Tänkte också bara ha dom som ren lagring då bilderna bara ökar. Men det kanske vore lite gött med prestandavinst om det nu är märkbar skillnad vid arbete i Lightroom. För det är det det kommer handla om...

Skrivet av SAFA:

Du tänker nog på raid 0.

För raid 0 så kan man i bästa fall 2x prestandaförbättring, blir dock inte mycket jämfört mot M.2

Då jag kör mjukvaruraid så hade jag kört de två 2TB i raid 0 -> 4TB. Då har jag 3x4 TB som jag skulle köra i raid 5 -> 8 TB användbart.

Om din nas kan konfigureras på det sättet och har minst 4 platser vet jag ju dock inte.

NASen har bara två platser, därav bytet av diskarna. Raid 0 4TB eller två separata 2TB eller byte/sälj är nog alternativen som det ser ut...

Permalänk
Medlem

Ser ut som raid 0 kan vara till användning för lightroom. Om det är värt det vet jag dock ej. Skadar ju inte att pröva så länge du är medveten om begränsningarna samt riskerna. Jag kör raid 0 på några diskar. Var mest för att pröva men det fungerar helt okej.

Beror ju mycket på vad för typ av arbete du gör i lightroom, hur såret bibliotek du har mm.

Hade det varit jag så hade jag nog valt att köra 2 separata diskar eller raid 1. Vill ha lite redudnacy för mina bilder. Idag kör jag på 3. Lokalt, servern (next cloud) och Google drive för de sista (färdiga exporterade bilder).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5