Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte exakt samma båt, men har haft ångest och ja, pulsen kan rusa, haft 100 i ”vilopuls” periodvis, med spikar uppåt och över 130.

Mät inte pulsen. Prova någon typ av mindfulness, meditation eller något annat som ”tvingar” dig att vara närvarande i nuet. Och föd inte det som skapar ångest, om det är corona, sluta läsa om det! Oroa sig i förväg det leder ingenstans, ta tag i problem när och OM de uppstår, du tjänar inget på att ”ta itu” med dom i förväg om du förstår vad jag menar.

Tack för ditt svar, det uppskattas verkligen.

Permalänk

Har bara troligtvis en otrevlig influensa🤞🤞 Så jag har totalt isolerat mig i min bostadsrätt för säkerhetskull.

Permalänk
Medlem

Här hemma är det VAB för hela slanten. 2 och 5år, tydligen är det bara 2 av 18barn på förskolan/avdelningen. 😮
Barna är för övrigt "friska" men har lite lite snor under nästan och då ska dom vara hemma 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@AplAy:

Ser att du har problem med händerna du med!?

Jag tvättar händerna väldigt mycket mer nu än förr för att spara den lilla, pyttelilla, handsprit vi har kvar åt farsgubben. Har så torr hud om händerna nu att jag fått djupa sprickor på fingerknogarna. En del "vätskar" och småblöder. Bara att böja fingrarna gör att det "spricker upp" varenda gång.

Provar salvor, handkrämer till noll hjälp. Försöker plåstra en del av dem men går inte bra då jag måste "använda" fingrarna. Kört med dyra "Eucerin Aquaphor" som är som tapetklister. Kladdar timmar efter insmörjning och hjälper ändå inte. "Locobase Repair", svindyr! Samma där. Den är fet och dryg. Går aldrig in i huden utan kladdar timmar efter insmörjning, hjälper inte heller. Vete fasen vad jag ska göra..........

I övrigt så börjar jag känna mig rätt nere. Inte bara över coronaskiten utan att se folk runtom mig/oss och hur de gör. Bor på landet och måste ju handla men i och med att jag exponerar mig så exponerar jag ju farsgubben också fastän han är hemma. Ingen hemkörning av varor från någon affär/kedja. Måste in till Uppsala i morgon och handla, har inget annat val. Får hålla mig på långt avstånd från folk och hoppas på att folk ändå är så smarta att de håller sig hemma, de som behöver det.

Har två halvsyskon (viktigt för dem att betona det under uppväxten) som inte ringer och hör hur det är ens, än mindre erbjudanden om att bistå med t.ex handling. Grannar som promenerar förbi etc.....

Jag använder https://www.apotea.se/hth-skin-repair-cream-100-ml vilket funkar bra för mig. Värt att prova om du inte redan gjort det. Finns även på ICA och säkert många andra ställen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det är som det är, jag jobbar för närvarande en dag på ftg & 4 dagar hemma i veckan p.g.a. Kina skiten.

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Kör på försvarets hudsalva. Har problem med torrsprickor då och då och detta är det enda som hjälper.

Permalänk
Medlem

Mår skitbra, får äntligen jobba hemma, vilket innebär att jag slipper pendla 2 timmar per dag, vilket innebär mer tid och ork med sambo å vovve!

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jobbar med IT så brukar jobba hemma en,två dagar i veckan men nu börjar det att kännas lite ensamt och tråkigt får ju knappt träffs folk nu käns det som 😅

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad alls. Förundras mest över hur mycket folk gnäller om något som är normal-situation för mig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ingen skillnad alls. Förundras mest över hur mycket folk gnäller om något som är normal-situation för mig.

Människan vänjer sig vid saker

Permalänk
Medlem

Avskyr att jobba hemma, men har blivit nödgad senaste två veckorna (ungefär). På måndag går jag till jobbet som vanligt. Det skall bli ljuvligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jobbar inom sjukvården och det är nog ingen risk att bli av med jobbet. Det rullar på som vanligt i mitt liv.

Samma här

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hatar o jobba hemifrån! Att jag har en ett- och treåring hemma kan ju vara en bidragande faktor förstås. Samt inget bra skrivbord. Nä, det här suger!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Själv älskar jag hemmajobbet, har aldrig varit så här ostressad som nu.

Permalänk
Medlem

Studerar på Nackademin, så får CSN. På jobbet har dock alla timanställda blivit av med många pass i April och alla pass i Maj. Om det blir jobb i sommar eller inte är tveksamt.

Tur för mig så har jag sparade pengar så jag kommer klara mig utan problem, lite tråkigt att behöva plocka från sparkontot bara.

Så visst känner man en hel del stress, för snart är sommaren här. Jag som ville jobba.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kablash:

Studerar på Nackademin, så får CSN. På jobbet har dock alla timanställda blivit av med många pass i April och alla pass i Maj. Om det blir jobb i sommar eller inte är tveksamt.

Tur för mig så har jag sparade pengar så jag kommer klara mig utan problem, lite tråkigt att behöva plocka från sparkontot bara.

Så visst känner man en hel del stress, för snart är sommaren här. Jag som ville jobba.

De söker folk ti matbutiker och Coop lagret i bro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag använder https://www.apotea.se/hth-skin-repair-cream-100-ml vilket funkar bra för mig. Värt att prova om du inte redan gjort det. Finns även på ICA och säkert många andra ställen.

Tack för tipset. Ser att det också är slut på Apotea nu. Som så många andra salvor, för det har väl ingeeeenting med att göra att folk (som jag) tvättar sönder händerna!? (:P)

Skrivet av ToirRisker:

@Beginner:

Kör på försvarets hudsalva. Har problem med torrsprickor då och då och detta är det enda som hjälper.

Tack. Ska testa det med. "Dryg/fet" salva?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Funkar ganska bra hittills. Jobbar med IT och kan lätt koppla upp mig mot min skrivbordsdator på arbetsplatsen, så ingen större skillnad där. Krävs dock lite disciplin om man vill vara lika effektiv. Vi har dessutom börjat köra vår AfterWork på Microsoft Teams, vilket först lät som en vansinnig idé men funkade bra och faktiskt visade sig komma med vissa fördelar... bättre uppslutning än normalt (kollegan i karantän kunde t.o.m. vara med)... billigare öl... frugan slapp komma och hämta.
En annan positiv sak detta förde med sig var att det sannolikt ger en skjuts i vårt migreringsprojekt till Office 365. Städning bland filer är inte lika högt prioriterat hos alla enheter, så det har inte gått alltför fort. Men nu när ordet 'hemjobb' fått större bokstäver har jag en känsla av att besvärligheten i att förbereda sig minskar.

Jag försöker identifiera och fokusera på det positiva i vad pandemin för med sig. Det väger naturligtvis inte upp allt det negativa men att deppa över något man själv inte kan påverka är bortkastad livskvalitét. Man får göra det bästa av man kan, försöka se ljusglimtarna i det man inte kan påverka och sen acceptera resten. Det är väl i kort linjen jag valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Själv älskar jag hemmajobbet, har aldrig varit så här ostressad som nu.

Ta till vara på den energin och se till att jobba hemma mer även senare i så fall!

Permalänk
Musikälskare

Min ångest och stress har blivit värre och sover dåligt på nätterna, tycker inte om att jobba hemifrån utan vill ha människor runt om kring mig man kan snacka med... Inte bara jobbsnack å så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ta till vara på den energin och se till att jobba hemma mer även senare i så fall!

Jag har länge försökt få till det med min arbetsgivare, men har inte gått så bra. Så något positivt har kommit ur den här skiten iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Min ångest och stress har blivit värre och sover dåligt på nätterna, tycker inte om att jobba hemifrån utan vill ha människor runt om kring mig man kan snacka med... Inte bara jobbsnack å så

Bjud in kollegorna på virtuell fika/skitsnack via teams/zoom/andra videotjänster. Och håll det vardagliga chit-chatet mellan skrivborden via någon chattjänst ala teams/slack.

Personligen är inte avsaknaden av folk något stort problem, men har familj och pratar med någon granne utomhus emellanåt. Har dock noterat att folk säger ”hej” när man stöter på dom ute numer trots att man inte har en susning om vem dom är, de saknar antagligen också mänskliga kontakter, så ta en promenad!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@anon2110: Tack för tipset, förhoppningsvis hittar jag något som ligger lite närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Mja, förkylning är inte ett typiskt symptom på corona. Däremot upplever många ett tryck över bröstet och får svårt att andas eftersom viruset främst angriper lungorna. Men oavsett vad du har så är det förmodligen bäst att stanna hemma.

Mja, jobbar på vårdcentral, vi har ganska bra koll på symptom.
Chefs-läkaren här anser inte att vårdpersonalen ska vara hemma ifall de inte har feber.
Har släkt som jobbar på andra vårdcentraler och de har samma system.

Här kan läsa mera: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/o...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har länge försökt få till det med min arbetsgivare, men har inte gått så bra. Så något positivt har kommit ur den här skiten iallafall.

Menade mer att när du nu testat på det och gillade det så bör du ju se till att antingen få ha kvar det med nuvarande arbetsgivare eller hitta en som erbjuder det. Har själv haft arbetsgivare som inte gillade det och där blev jag inte långvarig.

Permalänk
Medlem

Mådde fint till en början. Som introvert universitetsstudent är isoleringen inget större bekymmer, även om man saknar den där sporadiska vardagsinteraktionen man fick vid lektionstillfällena innan. Men nu börjar jag känna mig rätt nedstämd och orklös. Det är all negativitet som verkligen genomsyrar allting i media nu! Folk dör; folk blir sjuka; folk är ensamma; butikerna har slut på mat; (och kanske det med störst inverkan på mig) ekonomin förväntas skita sig fullständigt lagom till sommaren - med andra ord, lagom till att jag tar examen.

Så just nu när det är tänkt att jag ska fokusera på dels examensarbete och dels på att söka jobb, så finner jag mig orklös med en känsla av hopplöshet. Jag ser inte fram emot att ta examen, för den lockande morot som är tänkt att motivera mig har liksom ryckts bort: det ser dystert ut på jobbfronten, så att säga.

Ugh... dryga tider dessa! Tur att det finns kaffe och choklad.

Visa signatur

---

Permalänk

Fick nytt jobb för 3 veckor sen som konstruktör och jobbar på relativt opåverkad. (Dock finns ju oron över att behöva gå om allt går åt pipan)
Pendlar straxt över en timme enkel väg morgon och eftermiddag och är tacksam att det är så lugnt på pendeltåg och tunnelbana, jag har tyvärr varken möjlighet att jobba hemifrån eller pendla med bil.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Mådde fint till en början. Som introvert universitetsstudent är isoleringen inget större bekymmer, även om man saknar den där sporadiska vardagsinteraktionen man fick vid lektionstillfällena innan. Men nu börjar jag känna mig rätt nedstämd och orklös. Det är all negativitet som verkligen genomsyrar allting i media nu! Folk dör; folk blir sjuka; folk är ensamma; butikerna har slut på mat; (och kanske det med störst inverkan på mig) ekonomin förväntas skita sig fullständigt lagom till sommaren - med andra ord, lagom till att jag tar examen.

Så just nu när det är tänkt att jag ska fokusera på dels examensarbete och dels på att söka jobb, så finner jag mig orklös med en känsla av hopplöshet. Jag ser inte fram emot att ta examen, för den lockande morot som är tänkt att motivera mig har liksom ryckts bort: det ser dystert ut på jobbfronten, så att säga.

Ugh... dryga tider dessa! Tur att det finns kaffe och choklad.

https://www.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M

Påminner mig om dippen efter itkrashen. Men det kommer lösa sig. Du kanske får ta ett "skitjobb" så länge. Se det som en möjlighet. Det är nu ni unga får chansen. Börsen är åt skogen och nästa fall blir säkert bostäderna. Så börja månadsspara på börsen. Viktigast är att du försöker bidra till att vara positiv.

Permalänk
Medlem

@anon2110: "unga" och "unga". Jag är 30 bast. 🙈 Att bostadsmarknaden kommer falla gör mig inte gladare heller, då jag sitter med en dyr jäkla etta som jag tänkt sälja till sensommaren/hösten.

Jaja... det är bara att hålla modet uppe.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle jag råka ut för sakerna, eller symptomen snarare, de rekommenderar att man stannar hemma för utifall-att så stannar jag hemma. Men förutom det är det business as usual som gäller och jag känner ingen oro kring det heller även om jag skulle bli smittad....

Nu är jag inte en sån som vill ut och träffa massa folk heller om jag kan undvika det. Kan tänka mig att såna personer börjar klättra på väggarna efter ett tag dock. Men en normal helg för mig tar jag det lungt framför datorn i regel. Gärna online med polarna men är många upptagna lirar jag något spel som är kul ensam bara

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |