144 Hz skärm med DVI dual link

Permalänk
Medlem

144 Hz skärm med DVI dual link

Hej,

Jag letar efter ny skärm. Har en relativt gammal dator (ca 5 år), men den fungerar fint. Vill köpa en ny skärm så jag kan få 144 hz då min nuvarande har 60 hz. Problemet är att datorn inte har DisplayPort uttag, vilket (vad jag hittar) endast finns som anslutningar på skärmarna ute på marknaden idag.

Är det någon som har tips på en skärm som finns att köpa som har DVI dual link anslutning (som inte är dyrare än alla andra skärmar som har DisplayPort)?

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vad du har för dator när du startar en sådan här tråd. Återkom med det så ska vi hjälpa dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är ny på forumet, så har inte full koll haha

Datorn är Lenovo Erazer X310 GTX 750.

Kan jag få ut 144 hz med denna skärmen?

https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144-hz#sp...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Arroxie:

Är ny på forumet, så har inte full koll haha

Datorn är Lenovo Erazer X310 GTX 750.

Mycket bra. Det är förståeligt att du inte tänkte på att nämna datorn, särskilt med tanke på att din fråga i övrigt innehöll bra bakgrundsinformation. Ska också tacka så mycket för att du följde uppmaningen istället för att, som vissa, bråka om att man "bara ska svara på frågan" och liknande.

Citat:

Kan jag få ut 144 hz med denna skärmen?

https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144-hz#sp...

Tack för hjälpen!

Yes! Den har även DP, så du kan behålla den när du byter grafikkort eller dator. Tveksamt om den är värd 2 590 kr år 2020 dock, men jag har inget annat förslag på rak arm. Kan vara värt att slå en kik i marknaden.

Ha i åtanke att GTX 750 inte är det snabbaste kortet på marknaden, så det kanske inte orkar trycka ut särskilt många bilder per sekund i alla spel du vill spela. Men i till exempel CS kommer du märka en avsevärd skillnad. Glöm bara inte att faktiskt ställa in skärmen på 144 Hz; OS:et brukar inte göra detta automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling:

Såklart haha. Så dumt att skriva så som andra gör.

Tack för hjälpen! Spelar mestadels LoL och CS och det kommer nog fungera bra till det isåfall! Jag kör nog på den skärmen

Aa det har suttit i under alla år, och funderar på att byta ut GTX 750, men vet inte hur jag ska göra det riktigt. Chassit är rätt litet och kompakt. Finns det något grafikkort som du vet som inte är överdrivet dyrt och som passar för min dator? Eller vet du någon hemsida där man kan se vilka grafikkort som passar i vilka datorer?

Som du kanske förstår är jag inte extremt kunnig inom datorvärlden. Fick veta förra veckan att hdmi inte kan köra mer än 60 hz (haha), så tänkte att jag skulle uppdatera skärmen - därav detta inlägg. Tack så mycket för hjälp.

Permalänk
Skrivet av Arroxie:

Aa det har suttit i under alla år, och funderar på att byta ut GTX 750, men vet inte hur jag ska göra det riktigt. Chassit är rätt litet och kompakt. Finns det något grafikkort som du vet som inte är överdrivet dyrt och som passar för min dator? Eller vet du någon hemsida där man kan se vilka grafikkort som passar i vilka datorer?

Redan ett GTX 1650 vore en markant uppgradering som (tack vare DisplayPort-utgångarna) också skulle låta dig köpa en betydligt modernare skärm med FreeSync-stöd (som kan fungera med Nvidia-kort, men detta tar A4-sidor att avhandla).

Citat:

Som du kanske förstår är jag inte extremt kunnig inom datorvärlden. Fick veta förra veckan att hdmi inte kan köra mer än 60 hz (haha)

En seglivad myt med korn av sanning. Det är mycket mer komplicerat än så. Man kan inte ens säga att en viss "HDMI-version" klarar någonting, för det finns inga "HDMI-versioner" som folk tror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling:

Alright! Jag ska titta på det! Tack!

Haha okej, det hade jag inte riktigt koll på.. x) Ska ta en titt på länkarna!

Permalänk
Medlem

@Arroxie: Det finns även GTX 1650 Super, som underligt nog ligger i ungefär samma prisklass men presterar ~40% bättre än vanliga GTX 1650. De drar dock lite mer ström och kräver extra strömförsörjning från en PCIe-kontakt från nätagget, så du måste i så fall kolla upp om ditt nätagg ens har en sån kabel.

Permalänk

Och just det, @Arroxie, jag glömde helt skriva detta: Du kan inte utgå från att ett modernt grafikkort fungerar med ditt moderkort. Färdiga märkesdatorer har riktigt dåligt track record på just denna punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling, @perost

Okej! Då vet jag! Jag hör med de som jag ska köpa av om det hade fungerat för min dator

Tack så hemskt mycket för hjälpen!