Få ner strömförbrukningen på datorn

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Då tror jag du förlorar den här kampen mot elräkningen

Motfråga: Du har väl i så fall hårddiskarna inställda så att de inte varvar ned vid inaktivitet? Om du har det så tappar du ju vinsten med att inte stänga av datorn.

Vi vänder på det - du skrev att du trodde elmätaren på Kjell är bättre än den på Clas som både har rätt specifikationer och som rekommenderas efter att kunnigt folk tittat på hur den är byggd. Vad får dig att tro att Kjells är bättre?

Jag har dem på 0% i turn hard disk after x minutes. Att ha dem varva upp och ner är inte bra för deras hälsa. Hur ska jag veta vem som är bättre? Det är ju er jag frågar för jag har noll koll när det kommer till elmätare. Jag har ingen aning vem som är bäst för att mäta elförbrukningen på datorn.

Skrivet av Quim:

Ja, det som sliter på diskar är värme + ned och uppspinning och såklart mekaniskt slitage.
Men diskar som snurrar 24/7 i jämn temperatur håller generellt längre än diskar som spinner upp och ner.

Men frågan man får ställa sig själv är om man ändå tänkt byta ut diskarna inom 5år efter inköpsdatum så kanske det är bättre att låta de spinna ner och upp under den tiden.

Exakt! Diskar som får snurra länge utan att varva ner och upp slits mindre så är det bara. Om någon tycker annorlunda får denne gärna motbevisa mig.

Att låta dem spinna upp och ner man har data som man inte vill förlora är inget alternativ. En av hårddiskana är 8 år gammalt vid det här laget och det har inte falerat för mig någon gång. Det är en 4TB WD dock så fick en av mina minst lika gammal WD 3TB problem med dålig data så jag tog ur den.

Skrivet av anon301768:

Skaffa en NAS och sätt in dina diskar i den, jag har 2 st NAS som står inne i mitt klädförråd och dom går 24/7, men använder jag dom inte går dom ner i viloläge, den ena är snart 8 år gammal och den går ännu och den nyare är ca 4 år och funkar också bra och jag har inte bytt diskar ännu.

I datorn har jag bara SSD diskar.

En god tanke ochh jag har tänkt på det många gånger men problemet är att NAS kabinetter med inbyggd processor inte bara är dyra de drar rätt hyfsat med el också, gissar väl runt 20-30W i idle? Lägg dessutom till att hårddiskana måste vara RAID version vilket mina inte är. Ska jag köpa RAID så måste de vara CMR och i WDs fall är de 8TB modellerna och uppåt. Det blir en väldigt dyr historia allesammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Hur visste du att man räknade ut det på det viset? Du måste jobba mycket med matte? Känner mig så dum.

Jag vill göra det lite mer avancerat. Jag låter nu datorn stå på 18 timmar varje dag i en vecka men under de 18 timmarna varje dag i en vecka spelar jag spel i genomsnitt 8 timmar. Resten av de tre veckorna står datorn på 18 timmar varje dag med 100W i genomsnitt medan den drar 180W när jag spelar.

Hur räknar man ut allt detta?

Det är basic matte från grundskolan Effekten mäts i W vilket innebär Watt per timme. Multiplicera det med hur många timmar du använder det så får du elförbrukningen i vad som kallas WattTimmar (oftast mätt som Kwh).

Nedan multiplicerar vi först effekten för idle (0.1 kW) med 10 timmar per dag i 7 dagar. Sedan multiplicerar vi effekten vid spel (0.18 kW) med 8 timmar per dag i 7 dagar. Sedan tar vi din idle-komsumtion på resterande dagar på 18 timmar * 21 dagar * 0.1 kW (detta kan bakas in i den första men ville göra det enkelt).

0.1*10*7 + 0.18*8*7 +18*21*0.1 = 54.88 kWh.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har dem på 0% i turn hard disk after x minutes. Att ha dem varva upp och ner är inte bra för deras hälsa. Hur ska jag veta vem som är bättre? Det är ju er jag frågar för jag har noll koll när det kommer till elmätare. Jag har ingen aning vem som är bäst för att mäta elförbrukningen på datorn.

Då ber jag om ursäkt, jag tolkade dig fel ovan.

Skrivet av Dinkefing:

Exakt! Diskar som får snurra länge utan att varva ner och upp slits mindre så är det bara. Om någon tycker annorlunda får denne gärna motbevisa mig.

Att starta och stoppa saker har onekligen lite risker. På mitt förra jobb hade vi under tio års tid mellan 50 och 100 datorer som var igång jämt - de flesta servrar i rack men också ett antal stationära datorer för utvecklare. Nån gång om året startades alla om samtidigt, t.ex. pga strömavbrott eller nåt planerat underhåll. När man sen försökte starta om dem var det nästan alltid nån som inte kom igång. Ibland var det nog hårddiskar, men lika ofta var det en PSU som pajat eller ett batteri som tagit slut så att maskinen inte bootade rätt. Så den erfarenheten säger att c:a 1% av omstartade maskiner fick strul, ibland men inte alltid med hårddisken.

Skrivet av Dinkefing:

Att låta dem spinna upp och ner man har data som man inte vill förlora är inget alternativ. En av hårddiskana är 8 år gammalt vid det här laget och det har inte falerat för mig någon gång. Det är en 4TB WD dock så fick en av mina minst lika gammal WD 3TB problem med dålig data så jag tog ur den.

Bara en säkerhetsfråga: du har väl backup?

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Då ber jag om ursäkt, jag tolkade dig fel ovan.

Att starta och stoppa saker har onekligen lite risker. På mitt förra jobb hade vi under tio års tid mellan 50 och 100 datorer som var igång jämt - de flesta servrar i rack men också ett antal stationära datorer för utvecklare. Nån gång om året startades alla om samtidigt, t.ex. pga strömavbrott eller nåt planerat underhåll. När man sen försökte starta om dem var det nästan alltid nån som inte kom igång. Ibland var det nog hårddiskar, men lika ofta var det en PSU som pajat eller ett batteri som tagit slut så att maskinen inte bootade rätt. Så den erfarenheten säger att c:a 1% av omstartade maskiner fick strul, ibland men inte alltid med hårddisken.

Bara en säkerhetsfråga: du har väl backup?

Lugnt!

Nej ingen backup. En backup skulle kosta mig nu om vi säger en NAS uppemot 10 000 kr. Jag vill inte riktigt investera de pengarna just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lugnt!

Nej ingen backup. En backup skulle kosta mig nu om vi säger en NAS uppemot 10 000 kr. Jag vill inte riktigt investera de pengarna just nu.

Med tanke på att du inte verkar bryr dig om datan så förstår jag inte din oro över att stänga av datorn varje dag.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att du inte verkar bryr dig om datan så förstår jag inte din oro över att stänga av datorn varje dag.

Det är ju att stänga av datorn med hårddiskar som sliter på hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lugnt!

??!!!!??!!!!

Living on the edge...

Ett par USB-diskar på 10TB kostar bara ett par tusenlappar styck, utan rea. När det är rea kan det bli ännu billigare.

Molnlagring är inte heller dyrt. Du vill ändå ha en backup nånstans där den inte brinner upp samtidigt som din huvuddator om du får en bostadsbrand. Ibland ingår det gratis i något annat, t.ex. får man det gratis hos Comhem om man har vissa abonnemang.

Att år 2021 köra utan backup förvånar mig. I alla fall om man samtidigt pratar om data man inte vill förlora. Men snälla, gör mig lite mindre förvånad och säg att du har backup på det viktigaste i alla fall, även om alla nedladdade filer och spel inte finns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sant. Dock finns det väl andra orsaker till att data blir korrpupt/försvinner/etc? Är det data men bryr sig om har man backup. Svårare än så tycker jag inte det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett virus eller malware, en bug i OSet som korrumperar hårddiskarna, strömavbrott vid fel tillfälle eller med en strömspik, ett felklick eller hjärnsläpp av dig efter fyra öl eller efter besök av kusinens barn... finns många sätt som filer kan försvinna även om du inte planerar stänga av datorn mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det data men bryr sig om har man backup. Svårare än så tycker jag inte det är.

Amein!

Permalänk
Inaktiv

För 2000-3000 per år kan du köpa molnlagring på till exempel Megasync.

För 3020 kr per år har du 16 TB lagring.
Kör själv med 2 TB lagring där jag har backup på bilder, musik m.m, sånt som jag inte kan vara utan om något skulle hända.

Sedan har jag backup på 5 st 3,5 diskar men dom ligger inpackade i antistat påsar i en mörk garderob.

Backup är ett måste, skaffar du nas har du ju betydligt större säkerhet om någon disk skulle gå sönder, du förlorar ju ingen data, har du däremot diskarna i din dator och en går sönder ja då är de kört.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

??!!!!??!!!!

Living on the edge...

Ett par USB-diskar på 10TB kostar bara ett par tusenlappar styck, utan rea. När det är rea kan det bli ännu billigare.

Molnlagring är inte heller dyrt. Du vill ändå ha en backup nånstans där den inte brinner upp samtidigt som din huvuddator om du får en bostadsbrand. Ibland ingår det gratis i något annat, t.ex. får man det gratis hos Comhem om man har vissa abonnemang.

Att år 2021 köra utan backup förvånar mig. I alla fall om man samtidigt pratar om data man inte vill förlora. Men snälla, gör mig lite mindre förvånad och säg att du har backup på det viktigaste i alla fall, även om alla nedladdade filer och spel inte finns där?

Skrivet av joakim99:

Sant. Dock finns det väl andra orsaker till att data blir korrpupt/försvinner/etc? Är det data men bryr sig om har man backup. Svårare än så tycker jag inte det är.

Skrivet av blackcoffee:

Ett virus eller malware, en bug i OSet som korrumperar hårddiskarna, strömavbrott vid fel tillfälle eller med en strömspik, ett felklick eller hjärnsläpp av dig efter fyra öl eller efter besök av kusinens barn... finns många sätt som filer kan försvinna även om du inte planerar stänga av datorn mer.

Skrivet av blackcoffee:
Skrivet av anon301768:

För 2000-3000 per år kan du köpa molnlagring på till exempel Megasync.

För 3020 kr per år har du 16 TB lagring.
Kör själv med 2 TB lagring där jag har backup på bilder, musik m.m, sånt som jag inte kan vara utan om något skulle hända.

Sedan har jag backup på 5 st 3,5 diskar men dom ligger inpackade i antistat påsar i en mörk garderob.

Backup är ett måste, skaffar du nas har du ju betydligt större säkerhet om någon disk skulle gå sönder, du förlorar ju ingen data, har du däremot diskarna i din dator och en går sönder ja då är de kört.

Svarar alla på en gång. Jag har backup men inte 24/7. Tyvärr inte backup för att backupa allt men bättre än inget. Nu till min ursprungliga fråga, nu i efterhand borde jag skapat helt två separata trådar.

Min fråga lyder vilket elmätare ska jag köpa till datorn? Jag vill ha precis elmätning från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det blir 170 öre/kWh? Jag hade inte så lite som 50 öre/kWh i Januari och allra mindre Februari som jag räknar kommer vara ännu dyrare. Som tur är dyker sådana här vintrar väldigt sällan upp.

Japp, 170 öre/kWh. Skulle gjort som jag tänkte i somras och bundit elpriset...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Min Haswell-E 5820K drar en hel del. I genomsnitt 100W enligt elmätaren och det i princip idle. Hur ska jag få ner elförbrukningen på den? Jag kör en GTX 1050 Ti och tre stycken WD hårddiskar i den.

Vad ska jag göra? Den står på i princip 24/7 och denna vinter har jag verkligen märkt hur dyrt det är att låta den stå på natt in dag ut.

Att ha en bra nätdel så kan du få ner elförbrukningen några %.

Hur vet du att den är idle, kollar du även vad CPU ligger på så att den inte är på 50% eller något sånt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Min älsta disk är sen 2006 och har nog närmre minst 3000 uppstarter ända felet är med den att den snart har slut på ersättnings sektorer.

Så planerar du byta diskar inom 20 år så är det nog inget problem om du stänger av varje natt.

Mins ite exakt hur många uppstarter den har men minst ett par tusen iaf ev över 10000 inte kollat på det på ett par år men generellt stänger jag av på nätterna och när ja inte är hemma

Edit:

detta är min disk från 2006 ish

var visst inte slut på sektorer hade för mig det...
men nästan 10k uppstarter och ca 9 år drifttid av 15år användning och nästan 2 uppstarter per dygn utslaget över de 15 åren.

är ganska säker på att de nog inte har någon större betydelse om du har många uppstarter eller ej då rotorlagret slits ut av att röra sig också sakta men säkert och förr eller senare kommer du få lagerras även om disken bara skulle ha 1 uppstart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av superegg:

Att ha en bra nätdel så kan du få ner elförbrukningen några %.

Hur vet du att den är idle, kollar du även vad CPU ligger på så att den inte är på 50% eller något sånt?

Jag har en passiv titanium räcker inte det?

Jag kollar process explorer.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte kan stänga av dator, ha den på 24/7 och betala elräkningen bara.

Visa signatur

ASUS TUF B360M-PLUS ~ Intel i5-9600K@4.6Ghz ~ HyperX 2x8GB@2666MHz
1Tb Kingston M.2 NVMe ~ RTX 2070 VENTUS 8G ~ 3xCorsair PRO LED-fläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Jag har en passiv titanium räcker inte det?

Jag kollar process explorer.

Säger inte så jättemycket, går annans att läsa om sin nätdel.

Tex om dator dra 100 Watt och nätdelen har 90% (glömde bort ordet) så kommer den totalt dra 110 Watt, om jag inte räknat fel.

Men det är inte bara CPU som dra ström utan moderkort, HDD/SSD, GPU.

Sen kanske alla rgb fläktar dra en del ström med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

80+ Titanium talar bara om att nätagget har en effektivitet på 90+% vid specifika belastningsgrader.

Brukar oftast handla om belastning runt 20-90% av max lasten på agget utanför det kan den vara betydligt sämre.

Och drar datorn 100w på likströmsidan så i bästa fall drar det 110w i väggen.

100w + 10% =110W

Visa signatur

Permalänk

Jag måste be er alla frångå mina andra frågor. Det enda svaret jag vill ha svar på i den här tråden är om vilken elmätare som bäst passar att mäta strömförbrukning från en vanlig datorlast.

Är det något speciellt chip man behöver i dem?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag måste be er alla frångå mina andra frågor. Det enda svaret jag vill ha svar på i den här tråden är om vilken elmätare som bäst passar att mäta strömförbrukning från en vanlig datorlast.

Sålänge mätaren klarar att räkna spänningen × strömmen så kan i stort sett vilken enhet som hälst fixa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har ju redan fått svar på den frågan... !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade samma dilemma som du för ett par år sen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...

Datorn har numera en 3700X på ett B550 moderkort och ligger återigen på 60 watt eller så vid "idle" trots diverse tweakande.
AMD verkar vara markant sämre på strömförbrukning när det gäller idle eller låg last.
Och det räcker med en webläsare uppe så drar den 20 watt mer enligt min mätare (Voltcraft 4000)

Med mitt trixande har jag lärt mig:
-XMP->AV, tillverkarna gömmer numera massor av små tweaks bakom XMP/DOCP.
-Multicore enhancement eller liknande-> Av, finns ingen anledning att boosta alla kärnor när en process vill ha lite kräm i en millisekund.
-Entusiastmoderkort drar mer än snikmodeller, och ofta utan att ge meningsfull skillnad i prestanda (ej överklockat då).
-HEDT moderkort är ännu värre, rent av katastrofala på idle/del-last.
-Intels Xeon processorer däremot är extremt disciplinerade vad gäller strömförbrukning.
-Intels snabbare "K" modeller drar inte nämnvärt mer ström i idle/del-last än motsvarande "T" modell trots 3x högre TDP.
-nVidias referenskort är bättre på att spara ström än custom korten, inte så konstigt kanske.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dinkefing:

Mja, jag har ingen större lust att motbevisa en främling om jag skall vara helt ärlig.
Men för din skull ställer jag frågan ändå så kan du själv fundera över det.

Ja, diskar slits av att vara igång, de slits även av att stängas av och att startas.

Vad är det som får dig att tro att det skulle vara så farligt att stänga av datorn? Skulle gärna höfta och säga att 90% av alla persondatorer stängs av minst en gång om dagen om inte flera gånger än så.

Var kommer ångesten ifrån? En artikel som skrivit att det är farligt eller är det något annat?
Det är rätt vanligt att folk har samma diskar i 10 år, detta är oavsett om man stänger av dem eller ej. Du har ingen anledning till att vara rädd för att stänga av en dator, det är fullt normalt.

Kolla t.ex på storföretag som Dell emc. Som är server storage providers (Rackservrar smockfulla med diskar)

Beroende på arbetstyp så använder de och andra företag sk. MAID (numera IPM - Intelligent Power Management) vilket innebär att diskar som inte används spinner ner för att spara på strömförbrukning, detta då det är mer ekonomiskt att låda dem spinna ner än att ha dem igång 24/7.

..
Har bara aldrig stött på någon förut som är rädd för att stänga av en dator och då jobbar jag med IT och drift samt varit nörd sedan barnsben. Det är normalt att stänga av en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Se #18943406

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Funkar denna också?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem

När man mäter "konstiga" laster som t.ex. från Switchade nätaggregat som PSUn i din dator så tenderar enklare elmätare att visa fel. Hur mycket fel det blir beror på PSUn i din dator, du kan läsa mer här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor#Switched-mode_powe...

Nyckeln till att få en så rättvisande mätning som möjligt är att använda en mätare som klarar av "Power factor", PF. Den rekommenderade mätaren på Clas är en sådan.

Använder du en mätare som inte klarar PF blir det inte helfel, men kanske 10-30% fel beroende på din dator. Den du återkommer till från Kjell verkar inte nämna denna mätmetod instruktionsboken på Kjells hemsida i alla fall.

Så om du ändå ska köpa en mätare vore det ju bättre att köpa en som är bättre och billigare. Har du redan en mätare så får du öppna instruktionsboken och kolla om det stödjer PF och sen bedöma om det är viktigt för dig.

Permalänk
Medlem

Här är en annan som säger sig klara PF mätning: https://www.elfa.se/sv/energimaetare-68kw-16a-peaktech-p9035/...

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

När man mäter "konstiga" laster som t.ex. från Switchade nätaggregat som PSUn i din dator så tenderar enklare elmätare att visa fel. Hur mycket fel det blir beror på PSUn i din dator, du kan läsa mer här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor#Switched-mode_powe...

Nyckeln till att få en så rättvisande mätning som möjligt är att använda en mätare som klarar av "Power factor", PF. Den rekommenderade mätaren på Clas är en sådan.

Använder du en mätare som inte klarar PF blir det inte helfel, men kanske 10-30% fel beroende på din dator. Den du återkommer till från Kjell verkar inte nämna denna mätmetod instruktionsboken på Kjells hemsida i alla fall.

Så om du ändå ska köpa en mätare vore det ju bättre att köpa en som är bättre och billigare. Har du redan en mätare så får du öppna instruktionsboken och kolla om det stödjer PF och sen bedöma om det är viktigt för dig.

Den klarar bara minst 5W det är ju dåligt? Den från Kjell klarar att mäta minst 0,5W.

Skrivet av loefet:

Här är en annan som säger sig klara PF mätning: https://www.elfa.se/sv/energimaetare-68kw-16a-peaktech-p9035/...

Tack men behöver ha en nu. Vad gör den bättre än den från Classe? Vad har den för chip? Vad är den minsta last den klarar att mäta?

Elfa rånar ju en. Frakten är svindyr sedan lägger de på någon sorts skatt när man är i kundvagnen.

Finns det inga bättre alternativ? Classes elmätare är ju riktigt bra förutom att den inte mäter mindre än 5W. Då förstår jag inte riktigt vad man ska ha en elmätare till om den inte klarar mindre laster.

Permalänk
Rekordmedlem

En elmätare som ska kunna mäta under 5W med bra noggrannhet blir dyr, jag tror att de som säger sig mäta >5W är ärliga medans de som säger sig mäta 0,5W och är billiga är oärliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.