Då tror jag du förlorar den här kampen mot elräkningen
Motfråga: Du har väl i så fall hårddiskarna inställda så att de inte varvar ned vid inaktivitet? Om du har det så tappar du ju vinsten med att inte stänga av datorn.
Vi vänder på det - du skrev att du trodde elmätaren på Kjell är bättre än den på Clas som både har rätt specifikationer och som rekommenderas efter att kunnigt folk tittat på hur den är byggd. Vad får dig att tro att Kjells är bättre?
Jag har dem på 0% i turn hard disk after x minutes. Att ha dem varva upp och ner är inte bra för deras hälsa. Hur ska jag veta vem som är bättre? Det är ju er jag frågar för jag har noll koll när det kommer till elmätare. Jag har ingen aning vem som är bäst för att mäta elförbrukningen på datorn.
Ja, det som sliter på diskar är värme + ned och uppspinning och såklart mekaniskt slitage.
Men diskar som snurrar 24/7 i jämn temperatur håller generellt längre än diskar som spinner upp och ner.
Men frågan man får ställa sig själv är om man ändå tänkt byta ut diskarna inom 5år efter inköpsdatum så kanske det är bättre att låta de spinna ner och upp under den tiden.
Exakt! Diskar som får snurra länge utan att varva ner och upp slits mindre så är det bara. Om någon tycker annorlunda får denne gärna motbevisa mig.
Att låta dem spinna upp och ner man har data som man inte vill förlora är inget alternativ. En av hårddiskana är 8 år gammalt vid det här laget och det har inte falerat för mig någon gång. Det är en 4TB WD dock så fick en av mina minst lika gammal WD 3TB problem med dålig data så jag tog ur den.
Skaffa en NAS och sätt in dina diskar i den, jag har 2 st NAS som står inne i mitt klädförråd och dom går 24/7, men använder jag dom inte går dom ner i viloläge, den ena är snart 8 år gammal och den går ännu och den nyare är ca 4 år och funkar också bra och jag har inte bytt diskar ännu.
I datorn har jag bara SSD diskar.
En god tanke ochh jag har tänkt på det många gånger men problemet är att NAS kabinetter med inbyggd processor inte bara är dyra de drar rätt hyfsat med el också, gissar väl runt 20-30W i idle? Lägg dessutom till att hårddiskana måste vara RAID version vilket mina inte är. Ska jag köpa RAID så måste de vara CMR och i WDs fall är de 8TB modellerna och uppåt. Det blir en väldigt dyr historia allesammans.