Logitech lägger universalfjärrkontrollerna Harmony på hyllan

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning då man kan göra det mesta med diverse med olika applikationer och automatiserade hem.

Det är ju inte många som sitter med en TV utan vare sig bluetooth eller internetuppkoppling idag. Rena IR-lösningar och så vidare är ju ganska dött.

Det var bra så länge det behövdes, fram tills för sju år sen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Aldrig förstått varför man ska behöva logga in på Logitech för att programmera fjärren?

Jag tror att det är för att alla skulle ta del av fjärrkontrollkoder när dom vill lägga in en enhet i sin Harmony. När man lär upp Harmony ifrån en befintlig fjärrkontroll så laddas koderna upp till molnet och ligger där för nästa person som kanske vill lära upp sin Harmony men saknar en fungerande originalfjärrkontroll(jag har själv haft det behovet med reläkort ifrån Velleman för att styra belysning och totalt slå av all 230VAC till TV-bänken).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Förstår dem, många ljudanläggningar tar lver tv’ns ljud helt och låter en höja och sänka med valfri kontroll, har du en applebox behöver du bara sätta på tv’n sen sköts allt via applekontrollen, myclet smidigare än att växla runt till förbannelse på en harmony.

Till att börja med, den fjärr som följer med ATV 4k kan vara historiens sämsta fjärrkontroll. Totalt oergonomisk och en touchyta som ofta är en mardröm att använda. Att mata in ett lösenord på 20 tecken (nej, jag har ingen Iphone så jag kan inte använda mobilen) med Apples usla skärmtangentbord på touchytan ger lätt kramp i tummen...

Och "växla runt"? Du har aldrig använt en Harmony. Jag trycker på "Titta på TV" och tv, förstärkare och ATV startar med rätt ingångar valda. Knappar för att navigera. Enkelt och tydligt.

Skrivet av takeoninja:

Tycker det alltid varit en onödigt dyr produkt med väldigt lite poäng bakom. Kör med en oneforall fjärr som kostade mig 400 spänn och allt den inte stödjer ur förpackning går att programmera in på en kvart, inklusive flirc grejer för att styra HTPC. När de dessutom började med sitt cloud BS så blev det för mig helt obegripligt hur någon kunde betala över 1000 kronor för det.

Har Oneforall aktiviteter? Att kunna trycka "Titta på TV" eller "Spela Xbox One" och allt startar gör min Harmony Ultimate till familjens favorit bland teknikprylar hemma. En annan toppensak med de Harmony som använder hubben är att de pratar wifi med hubben och därmed är helt okänsliga för vart man pekar fjärren. Eller om man ligger under en filt i soffan och har fjärren därunder. All teknik under tvn hemma är dessutom bakom stängda dörrar och kunde lika gärna varit på andra sidan väggen för med hubben spelar det ingen roll. De ca 1500 kr jag gav för Ultimate med hubb kan vara ett av mina bästa och mest prisvärda teknikköp någonsin.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hur detta kommer påverka Hub i längden är jag mest orolig över, har sneglat på en för att kunna ex växla mellan ingångar på teven med rösten osv. Även för att kunna ex automatisera att om jag avsluta en cast till min chromecast så byter Harmonyn till TV ingången automatiskt mm.
Vore ju lite tråkigt om jag nu köper en, sen slutar den fungera om ett år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Ett steg i rätt riktning då man kan göra det mesta med diverse med olika applikationer och automatiserade hem.

Det är ju inte många som sitter med en TV utan vare sig bluetooth eller internetuppkoppling idag. Rena IR-lösningar och så vidare är ju ganska dött.

Det var bra så länge det behövdes, fram tills för sju år sen.

Fast Harmony är inte en ren IR-lösning. Samtidigt håller jag i viss mån med dig. TV-fjärren räcker för den dagliga användningen för de flesta idag. Min TV och dess fjärr kan ju styra de flesta inkopplade enheter utmärkt, dock inte mer avancerade saker på receivern exempelvis, men det behöver man inte så ofta förstås.

Men makron är trevliga, det stöder inte min TV-fjärr. Och det är fint att kunna justera belysningen automatiskt beroende på vad jag vill göra och så, vilket min TV inte gör om jag inte köper en SmartThings-hub och låter den styra mitt "smarta hem".

Skrivet av nilsson:

Hur detta kommer påverka Hub i längden är jag mest orolig över, har sneglat på en för att kunna ex växla mellan ingångar på teven med rösten osv. Även för att kunna ex automatisera att om jag avsluta en cast till min chromecast så byter Harmonyn till TV ingången automatiskt mm.
Vore ju lite tråkigt om jag nu köper en, sen slutar den fungera om ett år.

Logitech säger att de ska fortsätta stöda enheterna så länge folk använder dem, men det får man nog ta med en stor nypa salt förstås. Men det lär ju fungera i ett antal år framöver i alla fall, och det kan ju bli så att de öppnar upp enheterna när de lägger ner så att man kan koma runt kravet på molntjänsten och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror inte ens de styrs av beancounters/övernitiska ekonomer längre, utan typ... en tärning?

Könske sett för mycket South Park och kör med höna de också:

Permalänk

Man kunde önskat att den divisionen blev uppköpt av google, med mål från google att skapa en ny hub som kombinerar logitechs stöd för styrning med google homes stöd för styrning (eller bygga in dom funktionerna i deras smarta högtalare/smarta skärmar)
En sådan hub skulle då dessutom kunna agera länk mellan smarta strömbrytare från en tillverkare med lampa eller uttag från annan tillverkare.
Sen är det möjligt att google i det läget helt skulle satsa på röststyrning och att 3e part skulle få stå för fysiska fjärrkontroller, men någon eller några skulle nog tillgodosett behovet av fjärrkontrollshårdvara.

Att harmony istället läggs ned är väldigt tråkigt att höra. Det finns ingen ersättare. Till min brors hemmabio har vi programmerat in diverse sekvenser, för att kunna växla till rätt ljudläge, eller bildläge, och makron för antingen projektorn eller tvn. Att kunna utföra en åtgärd som kräver 15 eller så knapptryckningar med 1 knapptryckning är oerhört smidigt. Med en projektor kan det ta ett tag innan man får bild, men med makro så kan man få fjärren att fortsätta skicka styrkommandon till andra enheter innan man ens ser vad man gör. Och har man en enhet som är segstartad så kan man också lägga in fördröjningar som gör att nya kommandon inte skickas förrän enheten är redo. Dock så hade jag önskat att man hade fullständig kontroll över ordning, vissa saker går inte att ordna om, vilket gör att man inte kan skapa den absolut tidseffektivaste sekvensen, men oavsett är det smidigare och oftast även snabbare än att behöva växla fjärrkontroller.

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte jättekonstigt kanske nu när i princip allt kan styras från andra smartenheter. Antagligen inte jättemånga som köper dessa fjärrkontroller längre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Har man digitalbox och ljudlimpa eller stärkare kopplat till sin tv, så har inte jag upplevt att man kan styra allt via en fjärrkontroll, som inte är en universalfjärrkontroll, det brukar vara på sin höjd två enheter som man har tillräcklig kontroll över.
Lägg till dvd/bluray spelare (ev spelkonsoll, till vilken fjärr inte ens följde med), så går det verkligen inte att klara sig på en fjärr.
Och sen kanske man dessutom har en box för streaming som kom med fjärr.

Man kanske bara behöver starta en enhet och kanske göra ett val och att man därefter klarar sig bra med en fjärrkontroll, men vilken beror på vad man gör, så man behöver ha flera fjärrkontroller liggandes tillgängliga för vardagsbruk, även om man primärt bara använder en för den aktuella aktiviteten.
Med universalfjärrkontroller så kan man ofta stoppa undan alla andra tills dess att man behöver komma åt någon ovanlig inställning som inte är värd att programmera in om den inte stöds direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom den lär behöva sitta i laddaren konstant vet man ju var den är
Tills batteriet ger upp och sprättar lös skärmen eller tar eld.

Ganska enkelt att byta batteri faktiskt. Gjort det själv:
https://www.ifixit.com/Guide/Logitech+Harmony+Touch+Battery+R...

En uppdatering de kunde gjort är ju en modell med utbytbart batteri utan verktyg....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barsk66:

Ganska enkelt att byta batteri faktiskt. Gjort det själv:
https://www.ifixit.com/Guide/Logitech+Harmony+Touch+Battery+R...

En uppdatering de kunde gjort är ju en modell med utbytbart batteri utan verktyg....

Jag tror han syftade på lösningen att använda en surfplatta med IR-port istället för Harmony.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

En STOR anledning till att jag använder deras hubb är RF mellan fjärr/hubb så man slipper leka sniper varenda gång man ska göra nåt vilket är åt helvete för vanligt med många fjärrkontroller/enheter.
En annan är hur enkelt/skönt är det att hålla "fjärren" i ena handen en längre tid, en 7"-10" tab3 (var det jag såg vid en snabb googling) skulle jag troligen inte gissa mig till att den ligger perfekt i handen i några timmar.

En tredje är kan du sköta byte av kanal/ingångar/volym/browsa runt i en htpc/mediaspelare på tab3én med en näve som kanske är gömd under filt/täcke, dvs inte titta på den?

Ej vara beroende av google/logitech/apple/etc låter väldigt bra.
Så hur har du tänkt bygga det? Dvs utan att använda en apple/android/microsoft mobil/platta/etc som "fjärr"!
Har själv inte sett något som helst projekt som ens kommer i närheten av att ha en BRA hållbar fjärrkontroll som skickar RF signaler till en hubb/IR transmitters och hubben sen styr allt.

Jag kanske är lite cp skadad, men jag gick runt med min tab 3 8 tum i fickan och hade den som en vanlig mobil och tyckte den
var lagom stor, men visst man kan inte klara av att byta med en hand.

När jag menar att inte vara "beroende" så menar jag att man inte ska behöva deras server eller skicka data i mellan, det finns så mycket man kan hosta själv som tex "google voice assistant" då kan man hosta en egen så slippar man all data som skickas till dom samt till USA.

Men kanske inte kan uppnå samma passform/BRA hållbar fjärrkontroll, men det skulle nog kunna gå att få den att funka helt okej.

Skrivet av snajk:

Jo det är ju alltid kul. Samtidigt är det ju väldigt svårt att få något som funkar lika bra och smidigt som en genomtänkt produkt.
Nja, min första Harmony-fjärr kostade typ 300 och var en vanlig multifjärr. Molnlösningen är väl inte den bästa men samtidigt ger ju mjukvaran möjligheter som inte riktigt finns hos konkurrenterna. Exempelvis kan man flytta runt funktionerna som man vill på knapparna. Min receiver har exempelvis ett par funktioner som ligger på ganska specifika knappar på dess fjärr som inte kom med i standardmappningen, men i mjukvaran kan jag välja över en lista med alla tillgängliga funktioner (även sådana som inte fanns på originalfjärren) och mappa dem till valfri knapp. På min dåvarande TV kom jag åt en massa smarta genvägar och så den vägen, originalfjärren hade bara en knapp för att byta ingång (Ext) men jag kunde sätta specifika ingångar på olika knappar, eller direktåtkomst till inställningsmenyer som med originalfjärren hade krävt flera steg. Sen var ju den ändå ganska begränsad med tanke på att det är instegsmodellen, men redan där fick jag ju mer än alla tidigare multifjärrar jag använt. Begränsningen låg i antal enheter och antal makro-knappar, och att man inte kunde pussla ihop en egen fjärr med knappar från flera enheter tillsammans om man inte gjorde det den jobbiga vägen och la till knappar till "fel" enhet genom inlärningsfunktionen och originalfjärren.

Sen är det lite kul att skapa något eget, som man själv kan utveckla och förbättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fuck. Min Harmony Companion styr TV, digitalbox, receiver, Xbox, HTPC (någorlunda) och bluray. Nu åker jag och köper en reserv att lägga på hyllan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

...
Sen är det lite kul att skapa något eget, som man själv kan utveckla och förbättre.

Jo det är det förstås. Men för mig är ju Harmony Hub en del i det. Det kanske hade gått med en raspberry med diverse moduler eller så, men det hade varit svårt att få det snyggt och bra. Nu kan jag styra allt via Google Home eller liknande, men jag kan också köra Home Assistant och styra allt via det, eller bygga mina egna grejer med exempelvis detta npm-paket. Hubben är ju uppkopplad på WiFi-nätverket hemma, och den har ett par bra IR-sändare som kan placeras ut strategiskt ifall det behövs, så allt kan gömmas undan snyggt utan problem och jag kan köra mina egna kommandon som jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte jättekonstigt kanske nu när i princip allt kan styras från andra smartenheter. Antagligen inte jättemånga som köper dessa fjärrkontroller längre.

Fast samtidigt är det lite konstigt eftersom de i stort sett har monopol på marknaden och även om efterfrågan inte är gigantisk så finns den där. 80 % av inläggen i den här tråden är ett tecken på det.

Sen undrar jag seriöst vad för smidiga smartenheter det finns som kan styra min hemmabioanläggning (och helst även Philips hue)?

Röststyrning och smartphones/surfplattor har nämnts i tråden men de är i mitt tycke allt annat än smidigt. Jag förstår inte riktigt hur röststyrning ska fungera om jag t.ex. vill bläddra i mitt filmbibliotek för att leta efter en trevlig film. ”Går ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner”?

Sen är det alltid, i min erfarenhet, en seg upplevelse med röststyrning. Dels fungerar det inte 100 % av gångerna, speciellt inte med bakgrundljud och dels så tar det ändå en liten stund att säga frasen samt för maskinen att förstå och skicka vidare rätt signaler. Snabbare och enklare med en fjärrkontroll.

Nackdelarna med smartphone/surfplatta har redan nämnts i tråden. För min egen del så faller det mest på att de endast har touchscreen. Om jag inte 100 % av gångerna kan trycka på rätt knapp utan att kolla på fjärrkontrollen så är det ingen bra fjärrkontroll.

Skrivet av superegg:

Sen är det lite kul att skapa något eget, som man själv kan utveckla och förbättre.

Ja, ibland.

Frågar 1000 människor på stan om de vill ha en fjärrkontroll som ”just works” (efter enklare inställningar i app eller dyl.) eller en fjärrkontroll där de måste lägga ner många timmar innan det fungerar halvbra... Då säger nog ca 999 stycken att de vill ha den enklare varianten.

Permalänk
Medlem

Trist.
Själv kör jag med en Philips Pronto. Den lades också ned för några år sedan. Inte lika konstigt eftersom användarskaran var betydligt mindre än Harmonys. Främst pga att den kostade 10 000 kr och uppåt. Synd att nu även Harmony går samma öde till mötes. Men misströsta ej för era kontroller kommer nog fungera länge till. Min Pronto funkar lika bra idag som för 5-6 år sedan när Philips lade ner projektet.

Permalänk
Medlem

För mig som förlamad, utan fingerfunktion är produkter som Harmony Hub en life saver. Liknande produkter finns (typ Broadlink). Styr allt via mobilen och Home Assistant, ibland hänger sig CEC och andra smartare funktioner, medans IR nästan alltid fungerar. Styr även AC och min säng via IR.

Använder dock inte "Aktiviteter" utan har mina egna scener/script/automatiseringar via Home Assistant. En knapp för att stänga av belysning, stänga av TV, låsa dörren, tända sovrum, sänka säng, mute'a dator, dra ner rullgardiner och slå på TV i sovrum med rätt volym är ganska nice. En blandning av chromecast, zigbee, ssh-kommandon och IR styrning. Och känner jag inte för att trycka på knappen ber jag google om det.

Hoppas dom kan släppa allt som OpenSource det skulle göra susen!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, kan inte tänka mig att gå tillbaka till tiden innan Harmony. Kanske borde passa på att köpa en till och hoppas att de faktiskt fortsätter supporta produkterna iaf i några år till så att ett alternativ hinner dyka upp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Trunk:

Fast samtidigt är det lite konstigt eftersom de i stort sett har monopol på marknaden och även om efterfrågan inte är gigantisk så finns den där. 80 % av inläggen i den här tråden är ett tecken på det.

Sen undrar jag seriöst vad för smidiga smartenheter det finns som kan styra min hemmabioanläggning (och helst även Philips hue)?

Röststyrning och smartphones/surfplattor har nämnts i tråden men de är i mitt tycke allt annat än smidigt. Jag förstår inte riktigt hur röststyrning ska fungera om jag t.ex. vill bläddra i mitt filmbibliotek för att leta efter en trevlig film. ”Går ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner” ”gå ner”?

Sen är det alltid, i min erfarenhet, en seg upplevelse med röststyrning. Dels fungerar det inte 100 % av gångerna, speciellt inte med bakgrundljud och dels så tar det ändå en liten stund att säga frasen samt för maskinen att förstå och skicka vidare rätt signaler. Snabbare och enklare med en fjärrkontroll.

Nackdelarna med smartphone/surfplatta har redan nämnts i tråden. För min egen del så faller det mest på att de endast har touchscreen. Om jag inte 100 % av gångerna kan trycka på rätt knapp utan att kolla på fjärrkontrollen så är det ingen bra fjärrkontroll.

Att 80% av inläggen här i tråden säger det, säger trots allt inte särskilt mycket En skara Sweclockare är såklart inte tillräckligt för att fortsätta produktion.

Angående smidiga smartenheter så har du Chromecasts, till exempel, funkar väldigt smidigt och inga röstkommandon behövs om du inte vill. Du kan styra både med röst, telefon och medföljande kontroll.

Jag var själv sugen på en Logitech-fjärr för ett par år sedan, men insåg att den inte behövs längre med dagens alla smartenheter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ännu ett i raden av märkliga beslut från Logitech.

Jag tror inte ens de styrs av beancounters/övernitiska ekonomer längre, utan typ... en tärning?

Knappast märkligt beslut. Harmony må vara bra men det säljer knappt och har sjunkit under en lång tid. Tror inte heller de vill sälja varumärket utifall att de i framtiden ska göra en nysatsning på smart hem och då vill återuppliva Harmony.

Det här har man kunnat förutspå under en lång tid, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

En annan toppensak med de Harmony som använder hubben är att de pratar wifi med hubben och därmed är helt okänsliga för vart man pekar fjärren.

Nej! Förutom att man slipper leka sniper!
Mellan fjärren och hubben är det RF som används INTE wifi.
För min del är det två saker som gör att RF är ett mycket bättre val för detta jobb.
1, Strömåtgång/batteritid RF drar oerhört mycket mindre ström, det skulle handla om byte/ladda batteri 1-2 gånger i veckan istället för 1-2 gånger om året om det enda som hände var ett byte från RF till wifi.
2, Delay/Latency.
Wifi har jämfört med RF en hel del latency dvs det tar x antal MS för nåt att hända och den kan variera en hel del med, samma sak med bluetooth men inte riktigt lika mycket.
Detta kan göra att ibland när man trycker på en knapp så händer inget så man trycker igen och vips så händer två knapptryck, sen med bluetooth så kan man relativt ofta få det så att ett knapptryck helt enkelt inte registreras alls.
Med andra ord så är det oerhört irriterande när detta händer.

Den lilla nackdelen med RF är att det har kortare räckvidd än wifi, men oftas lite längre än bluetooth.

Skrivet av Svantesson666:

Men misströsta ej för era kontroller kommer nog fungera länge till. Min Pronto funkar lika bra idag som för 5-6 år sedan när Philips lade ner projektet.

Problemet är ju inte att dom skulle sluta fungera om servrarna försvinner, för den kommer fortfarande att fungera.
MEN man kommer INTE att kunna lägga till någon ny enhet heller ta bort en gammal/trasig enhet, heller ändra nåt i programmeringen för det krävs det åtkomst till servrarna.

Och om jag minns rätt så hade väl pronto fjärrana alla IR koder/osv inprogrammerat och behövde/hade ingen internetåtkomst?
Om så då är det ju enbart nya koder som inte kommer fungera men går troligen att läggas in manuellt.

Skrivet av snis:

Hoppas dom kan släppa allt som OpenSource det skulle göra susen!

Hoppas kan man ju men risken att det kommer hända är ju troligen tyvärr lika stor som att vinna högsta vinsten på lotto/travet/måltipset samtidigt.

Skrivet av waeras:

Tråkigt, kan inte tänka mig att gå tillbaka till tiden innan Harmony. Kanske borde passa på att köpa en till och hoppas att de faktiskt fortsätter supporta produkterna iaf i några år till så att ett alternativ hinner dyka upp.

Köp inte slut på dom innan jag har fått pengar och kan köpa en, era j*****

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att ICA Maxi i Göteborg (Mölndalsvägen), och kanske andra Maxi, har Harmony Companion för 799:-.
I mitt tycke den bästa varianten då man "slipper" pekskärm till förmån för fler riktiga knappar och batteri som räcker hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja, känner själv inte en enda person som använder röststyrning. Känns som att det är några år bort innan röststyrning slår på riktigt (dock vet jag bara en person som har en Harmony).

Några väntar tills man kan köra lokalt utan att skicka all data till tredje part.

Bara att du inte känner nån betyder inte att röst kontroll kommer ta över i framtiden. Själv har jag Google speaker och Google "7 tum platta) Använder google för tända/släcka lampa, luftrenare dagligen. Använder endast min Harmony Hub till TV/AV.

https://www.nelsonbostock.com/blog/voice-controlled-devices-d...

https://www.ibc.org/trends/voice-control-to-dominate-143m-hom...

https://digital.gfk.com/gfk-voice-control

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Bara att du inte känner nån betyder inte att röst kontroll kommer ta över i framtiden. Själv har jag Google speaker och Google "7 tum platta) Använder google för tända/släcka lampa, luftrenare dagligen. Använder endast min Harmony Hub till TV/AV.

https://www.nelsonbostock.com/blog/voice-controlled-devices-d...

https://www.ibc.org/trends/voice-control-to-dominate-143m-hom...

https://digital.gfk.com/gfk-voice-control

Är dock skillnad på att ta över i framtiden och redan nu dominera. Just nu lär manuellt göra allt fortfarande leda.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nej! Förutom att man slipper leka sniper!
Mellan fjärren och hubben är det RF som används INTE wifi.

Tack! Det vet jag ju, när jag tänker efter.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har fått CEC att funka tillfredställande mellan shield, förstärkare och teve. Det mesta styrs dock med hjälp av google home, antingen via automationer eller direkta integrationer...

Här finns inte en enda kontroll framme pga barn, hur smidigt som helst.. är det något som behöver finjusteras så görs det med shield eller förstärkar-fjärrappen i telefonen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Problemet är ju inte att dom skulle sluta fungera om servrarna försvinner, för den kommer fortfarande att fungera.
MEN man kommer INTE att kunna lägga till någon ny enhet heller ta bort en gammal/trasig enhet, heller ändra nåt i programmeringen för det krävs det åtkomst till servrarna.

Och om jag minns rätt så hade väl pronto fjärrana alla IR koder/osv inprogrammerat och behövde/hade ingen internetåtkomst?
Om så då är det ju enbart nya koder som inte kommer fungera men går troligen att läggas in manuellt.

Ja det stämmer. Trodde Harmony fungerade likadant. Nu förstår jag bättre varför folk är extra oroliga/besvikna. =/

Permalänk
Medlem

Synd! Har både Harmony, Flirc och en Broadlink IR-sändare. Harmony är ursmidigt! Man förstår ju varför det barkar dit det gör; gemene man klarar sig med HDMI CEC och nån streamingburk och ljudlimpa förutom det som finns i TVn. Sen en enhet/telefon/padda till sina Hue-lampor och liknande.

Själv har jag satt upp allt med dubblering genom Harmony och Flirc och använder min Broadlink så jag kan göra typ allt med allt. Men jag har massor av apparater, en fläskig hemmabio med extra allt och en massa hemautomationsgrejor. Det är mera en hobby än bara en ”styra 3 burkar”-grej. I sommarstugan gäller TV, ljudlimpa och ATV 4k. Där är allt enklare och fritt från legacy. Det är både utveckling, förenkling, men också tillbakagång.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har haft ett antal och de är ju de överlägset bästa multifjärrarna. Senast köpte jag en Harmoney Hub med fjärr och den går att styra med Google Assistant, vilket är trevligt. De har inte världens bästa gränssnitt för programmering av fjärren eller så, men mig veterligen finns det inga alternativ. De som kommer närmast är väl One For All men de känns rätt B och vad jag förstår har de ingen integration mot något utan är bara en multifjärr som de har sett ut och fungerat i många år.

just för integration till smarthem så finns både z-wave till ir eller tex brodlink som både kör ir och rf 433mhz
sedan föredrar jag nog ändå harmoney hub med dom extra små ir sändarna som går placera lite var stans, enda jag inte gillar som brodlink kan göra är att starta en annan scen och låta den första vara igång, tex stänger harmony av ac om man startar tv (helt idiotiskt egentligen) för att komma runt det får jag köra två scener en för bara tv och en för tv och ac.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Trist! Har använt min Harmony One i 12-13 år, och har länge sneglat på en uppgradering, men har varit så nöjd med den att har aldrig slagit till på nytt