Spelmotorn Unity får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Cylon

Spelmotorn Unity får stöd för Nvidia DLSS

Nya Naraka Bladepoint får upp till 60 procents prestandaökning och utvecklare kan börja implementera DLSS från slutet av 2021.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

"utan att kompromissa med kvaliteten." låt mig skratta

Permalänk
Moderator, Testpilot

Det börjar brinna i knutarna nu. AMD behöver en motsvarighet, och det är snart.

Sen gällande kvalité så förstår jag att det mycket beror på grundupplösningen. När den interna upplösningen är 1080p så funkar bättre än när den är 720p. Vet inte om det stämmer till fullo men det är vad jag lyckats lösa mig till.

Permalänk
Medlem

Perfekt för Valheim då det är gjort i Unity, kan ju avlasta prestandan lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

"utan att kompromissa med kvaliteten." låt mig skratta

Skratta du. DLSS är en fantastisk teknologi för de flesta av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Perfekt för Valheim då det är gjort i Unity, kan ju avlasta prestandan lite

Valheim använder inte HDRP – tvärtom använder de assets som inte har HDRP-stöd, så det blir inte lätt att konvertera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Skratta du. DLSS är en fantastisk teknologi för de flesta av oss.

DLSS är ok på stillbilder, men på Rörliga bilder ser man direkt hur mycket mer suddigt det blir vs native, Speciellt när man bara kör en 1440p skärm.

För 4k är det inte riktigt lika märkbart då man oftast skalar upp 1440p till 4k. Medans 1440p är uppskalade 700-900p beroende på vilken nivå av dlss man kör.

För mig med en 1440p skärm är det ett blurrfilter som ökar fpsen.

Permalänk
Avstängd

Intressant, men ge oss kort med bra mängd vRAM istället för att fuska till prestandan via DLSS och göra käbbel med patentspel.

Permalänk
Medlem

Love it. DLSS är bland det bästa som hänt!!
Btw, säg något som nVidia gör som är annat än Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Intressant, men ge oss kort med bra mängd vRAM istället för att fuska till prestandan via DLSS och göra käbbel med patentspel.

Det är inte mängden minne som är orsaken till att du får lägre fps (såvida du inte får slut på videominne då, men då snackar vi nog mer bildspel än lägre fps).

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av NorthLight:

Love it. DLSS är bland det bästa som hänt!!
Btw, säg något som nVidia gör som är annat än Guld

Fermi var sådär.

Beror lite på vilket tidsaspekt du vill använda dig av. Inga företag är ofelbara då de drivs av människor. Prishöjningar som har skett de senaste åren är ju heller helt guld.

Innan du säger att tekniken blivit dyrare så ta i beaktning att Nvidias marginaler har ökat konstant genom åren.

Permalänk
Medlem

"Naraka Bladepoint", bara jag som läser Baraka? Ni vet han från Mortal Kombat med tänderna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Det är inte mängden minne som är orsaken till att du får lägre fps (såvida du inte får slut på videominne då, men då snackar vi nog mer bildspel än lägre fps).

Stämmer oftast ja.

Men dagslägets 3080 med 10GB vRAM, flaskar mängden minne rejält i 4k, vilket nVidia skyltar kortet med ''4k gaming''

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Love it. DLSS är bland det bästa som hänt!!
Btw, säg något som nVidia gör som är annat än Guld

Skrivet av Dinoman:

Fermi var sådär.

Beror lite på vilket tidsaspekt du vill använda dig av. Inga företag är ofelbara då de drivs av människor. Prishöjningar som har skett de senaste åren är ju heller helt guld.

Innan du säger att tekniken blivit dyrare så ta i beaktning att Nvidias marginaler har ökat konstant genom åren.

Jo Fermi-arkitekturen var ju inte så het, eller hur var det nu? Sen har vi också VRAM-konfigurationen på Geforce 970, eller förvirringen kring alla 1060-modeller som presterar olika, osv. AMD är absolut inte änglar de heller, men helt naiv ska man inte vara, Nvidia är inte en välgörenhetsorganisation. DLSS verkar dock vara en fullträff på sistone

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Zelloxy:

"utan att kompromissa med kvaliteten." låt mig skratta

Justerat nu, det var baserat på Nvidias påstående men blev friryckt ur kontext så att det såg ut som att det var vårt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Stämmer oftast ja.

Men dagslägets 3080 med 10GB vRAM, flaskar mängden minne rejält i 4k, vilket nVidia skyltar kortet med ''4k gaming''

Jaså? Så ser det inte ut i de speltester jag sett. Bland annat Sweclockers testar ju i 4K, och då ligger 3080 med sina 10 GB strax efter 3090 som har 24 GB utan att stöta på uppenbara VRAM-brister. Typ 10% lägre prestanda är ju att förvänta med färre antal Cuda-kärnor aktiva osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Jaså? Så ser det inte ut i de speltester jag sett. Bland annat Sweclockers testar ju i 4K, och då ligger 3080 med sina 10 GB strax efter 3090 som har 24 GB utan att stöta på uppenbara VRAM-brister. Typ 10% lägre prestanda är ju att förvänta med färre antal Cuda-kärnor aktiva osv

Säger bara det som experterna säger.

Sen säger experterna också ''om man moddar spel så tar vRAM oftast slut''

Men då vet jag! Sparar alla dessa diskussioner tills nästa expert säger att vRAM räcker och blir över och sen säger att vRAM idag är alldeles för lite.

''Monster hunter world with its high res texture pack on 1440p used up 10.7gb on my 2080ti.

I tried using 34x14 res on a different PC with a 2080 card and it exceeded its 8gb vram.

Both maxed out settings.''

https://forums.evga.com/Has-anyone-had-problems-with-a-RTX-30....

Förvisso bara ett spel än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Valheim använder inte HDRP – tvärtom använder de assets som inte har HDRP-stöd, så det blir inte lätt att konvertera det.

Hepp, man kunde ju hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Skratta du. DLSS är en fantastisk teknologi för de flesta av oss.

Alla implementationer än så länge är som att ställa ned render resolution. Har ännu inte sett en implementation av DLSS som faktiskt "skapar" bättre kvalitet än vad uppskalning klarar, vilket de påstår sig kunna. Att vid uppskalning på raka kanter är en sak, men att skapa detaljer som inte syns för grundupplösningen inte ser det är omöjligt i realtid än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

DLSS är ok på stillbilder, men på Rörliga bilder ser man direkt hur mycket mer suddigt det blir vs native, Speciellt när man bara kör en 1440p skärm.

För 4k är det inte riktigt lika märkbart då man oftast skalar upp 1440p till 4k. Medans 1440p är uppskalade 700-900p beroende på vilken nivå av dlss man kör.

För mig med en 1440p skärm är det ett blurrfilter som ökar fpsen.

För mig är det tvärtom. Man ser jättesmå detaljer med dlss i 1440P.
Har dessutom råkat ut för en bugg i fortnite där man såg att spelet renderades i typ 720P innan uppskalning vilket gjorde det hela ännu mer imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Säger bara det som experterna säger.

Sen säger experterna också ''om man moddar spel så tar vRAM oftast slut''

Men då vet jag! Sparar alla dessa diskussioner tills nästa expert säger att vRAM räcker och blir över och sen säger att vRAM idag är alldeles för lite.

''Monster hunter world with its high res texture pack on 1440p used up 10.7gb on my 2080ti.

I tried using 34x14 res on a different PC with a 2080 card and it exceeded its 8gb vram.

Both maxed out settings.''

https://forums.evga.com/Has-anyone-had-problems-with-a-RTX-30....

Förvisso bara ett spel än så länge.

Du menar självutnämnda "experter"? Allokerat VRAM betyder inte samma som använt VRAM. Sen har 3000-serien förbättrad minneskomprimering också jämfört med äldre kort. Jag hade gärna sett mer VRAM på 3080, men att säga att 10 GB "flaskar rejält" är bara rent hittepå, enligt de expertrecensioner jag läst (Sweclockers, Gamers Nexus, Hardware Unboxed, några av de jag anser mest tillförlitliga och grundliga).

Förlåt om det blev lite off-topic här...

Permalänk
Medlem

Härligt! DLSS 2.0 är grymt

Permalänk
Medlem

Hoppas det är lätt att implementera. Massor av Unity-spel behöver ju en skjuts i prestanda.
Edit: ser inte ut så då det verkar kräva att spelen använder den senaste Unity-motorn som är under utveckling och än så länge betydligt mer komplicerad att använda för mindre utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Justerat nu, det var baserat på Nvidias påstående men blev friryckt ur kontext så att det såg ut som att det var vårt påstående.

Snyggt! Allt är subjektivt

Permalänk
Medlem

Undviker det gärna när det går. I Cyberpunk var det mer eller mindre nödvändigt för spelbar FPS men det såg förjävligt ut jämfört med att ha det OFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag hade gärna sett mer VRAM på 3080,

Samma här, men det hade inneburit att korten hade behövt kosta mer p.g.a. GDDR6X. Bättre att spara dom pengarna och lägga på att uppgradera oftare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

DLSS är ok på stillbilder, men på Rörliga bilder ser man direkt hur mycket mer suddigt det blir vs native, Speciellt när man bara kör en 1440p skärm.

För 4k är det inte riktigt lika märkbart då man oftast skalar upp 1440p till 4k. Medans 1440p är uppskalade 700-900p beroende på vilken nivå av dlss man kör.

För mig med en 1440p skärm är det ett blurrfilter som ökar fpsen.

Man kan ju fråga sig. Kör man hellre med lägre inställningar och har högre FPS utan DLSS eller sätter man på DLSS och kör på högsta inställningar med hög FPS?

DLSS såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samma här, men det hade inneburit att korten hade behövt kosta mer p.g.a. GDDR6X. Bättre att spara dom pengarna och lägga på att uppgradera oftare istället.

Håller med, jag vill gärna uppgradera ofta än att sitta på samma grejer jättelänge. Tycker det är spännande med ny tech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Håller med, jag vill gärna uppgradera ofta än att sitta på samma grejer jättelänge. Tycker det är spännande med ny tech.

Det känns o-tech't att inte uppgradera ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Man kan ju fråga sig. Kör man hellre med lägre inställningar och har högre FPS utan DLSS eller sätter man på DLSS och kör på högsta inställningar med hög FPS?

DLSS såklart!

Antingen skruvar man ner alla inställningar och spelar 8K upplösning utan några effekter i 20-30fps så allt ser ut som ett högupplöst Nintendo 64-spel, eller så kör man DLSS med allt ögongodis på och njuter av hög framerate samtidigt.