Kryptovalutan Ethereum kan "stänga av" mining redan till årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Menar du att mining är rentseeking eller missförstår jag dig?

Inte helt säkert. Beror ju lite på vad syftet är. Men om man ägnar sig åt mining med det primära syftet att tjäna pengar utan motprestation så skulle jag säga att man är rent seeker. Är man däremot övertygad om att ödlor från rymden styr alla storbanker och att det primära är att man vill hjälpa till med decentralisering och ser inkomsterna som en bieffekt är det mer av en gråzon. Om man dessutom växlar in sina coins mot smutsiga centraliserade pengar och skänker till välgörenhet så tyvärr jag inte att man är ett uppruttnat rövhål, ens om det handlar om proof of work via GPU, men tyvärr verkar det för de flesta enbart handla om att utnyttja det rådande läget och tjäna pengar snabbt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte helt säkert. Beror ju lite på vad syftet är. Men om man ägnar sig åt mining med det primära syftet att tjäna pengar utan motprestation så skulle jag säga att man är rent seeker.

Det är den här situationen jag tänkte på. Du tjänar pengar för att du minear, det är själva motprestationen. Anledningen till att du får pengar för det är för att du hjälper till att hålla nätverket säkert.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Fick ett tips här på forumet igår.

Hade varit fantastiskt om alla började med Banano (BAN), som istället för att bryta valuta bygger på att man viker proteiner med hjälp av Folding@Home och får ut BAN från antalet foldingpoints

(Om man nu måste gräva, se till att gräv något som faktiskt ger en konkret nytta)

Skrivet av Göteborgaren:

Det lät ju intressant va många år sen man körde folding här för sweclaget

Det finns också gridcoin https://gridcoin.us/ där dina proof-of-research beräkningar kan göras för flera olika BOINC-relaterade projekt (https://boinc.berkeley.edu/). Exempelvis om du skulle vilja bidra med beäkningskapacitet för astronomi, fysik, matematiska eller andra medicinrelaterade projekt.

Inget fel på Folding (allt är bättre än att slösa kraft på att lösa hasher i oändligheten) men via gridcoin får man lite mer valmöjligheter vad man vill bidra till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannebanco:

Objektivt låter möjligheten att tjäna pengar på en produkt som en bättre anledning att få köpa den än att leka med den. Oavsett vad produkten produceras för.

Subjektivt borde det väl ändå vara eftersom det är din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har dock inte riktigt förstått vad de stora fördelarna är med krypto så någon får gärna förklara det för mig på ett enkelt sätt. De går ju utmärkt att handla med vår svenska valuta idag och behöver man något värde bevarande så finns det räntepapper, aktier, fastigheter, guld etc att investera i om man har mycket kapital och är rädd för inflationen. Så vad är det som är det fantastiska med krypto för mig som svensk?

Enkelt förklarat vad du skulle vinna på bitcoin jämfört med andra investeringar, dessa är de största som jag på rak arm kommer på.

- Det har slagit alla de andra investeringarna du nämner med många magnituder senaste 10 åren.
- Marknaden är väldigt likvid, du kan konvertera Bitcoin till fiat eller andra krypto 24/7 året om.
- Du kan skicka dina bitcoin till vem som helst i hela världen på en sekund till väldigt små avgifter, försök göra det med ett hus eller en guldtacka.
- Ingen kan konfiskera dina bitcoin likt man gjorde 2013 på cypern.
- Vill du låna ut dina bitcoin så kan du få >6% ränta på dom
- Du kan skicka bitcoin på Lightning network till en avgift på nån fraktions öre, till skillnad mot visa/mastercard som tar 2-5% i avgift
- Vanliga banksystemet är så osäkert så de flesta transaktioner inte är avslutade förrän upp till en månad efter.
- Har du nån gång försökt göra utlandsbetalningar så borde du uppskatta krypto där du kan verifiera allt själv var dina pengar är och om de kommit fram, vanliga banksystemet är som att skicka pengar in i ett svart hål.
- Bitcoin nätverket är öppet och kräver inget tillstånd att utveckla på, likt internet, med tiden lär vi se massa nya applikationer likt internet möjliggjort.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Bra skriven artikel för att informera.

Förhoppningsvis tar mining-hater medlemmar till sig vad skillnaden är på blockchain och kryptovalutor som använder mining. Finns inget ont i Blockchain, det är här för att stanna. Mining är bara ett sätt att hålla igång blockkedjan.

Hoppas på en mer givande diskussion i forumet än "vi mot dom" pga mining med GPU, där blockchain får skit kastat på sig som resultat.

GPU-mining är dock ett bra sett att distribuera valutan och initialt säkra block-kedjan innan man kan byta till något mer energi-effektivt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Subjektivt borde det väl ändå vara eftersom det är din åsikt.

Jag är inte tillräckligt duktig på grammatik för att avgöra. Min åsikt är subjektiv men påståendet var utifrån en objektiv förhållning, eller försök till. Alltså om jag inte lägger in mina egna värderingar i frågan borde det vara mer rimligt. Men det är ju fortfarande jag som tycker det är mer rimligt så det är ju subjektivt. Men vad är då objektivt?

Något som är sant oavsett vad du eller jag tycker. Ja, eftersom svaret kommer skilja om man frågar om pengar eller lek är viktigast så kanske man inte kan svara att det är objektivt sant att det är bättre att någon tjänar pengar på det istället för att leker med det.

Men det är inte subjektivt heller. Jag tycker inte det är viktigare att folk tjänar pengar på sina kort. Det var mer ett tankeexperiment för att försöka poängtera att allt är inte svart eller vitt.

Ja, objektivt var fel ordval men subjektivt är inte rätt heller. Jag borde bara använt ett helt annat ord tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannebanco:

Jag är inte tillräckligt duktig på grammatik för att avgöra. Min åsikt är subjektiv men påståendet var utifrån en objektiv förhållning, eller försök till. Alltså om jag inte lägger in mina egna värderingar i frågan borde det vara mer rimligt. Men det är ju fortfarande jag som tycker det är mer rimligt så det är ju subjektivt. Men vad är då objektivt?

Något som är sant oavsett vad du eller jag tycker. Ja, eftersom svaret kommer skilja om man frågar om pengar eller lek är viktigast så kanske man inte kan svara att det är objektivt sant att det är bättre att någon tjänar pengar på det istället för att leker med det.

Men det är inte subjektivt heller. Jag tycker inte det är viktigare att folk tjänar pengar på sina kort. Det var mer ett tankeexperiment för att försöka poängtera att allt är inte svart eller vitt.

Ja, objektivt var fel ordval men subjektivt är inte rätt heller. Jag borde bara använt ett helt annat ord tror jag.

"eftersom svaret kommer skilja om man frågar om pengar eller lek är viktigast" det är det som är subjektivt, att svaret varierar baserat på vem man frågar.

"Men vad är då objektivt?"
När det är fritt från åsikter eller ställningstagande.

Exempel
det är kallt ute - subjektivt
det är 20 grader ute - objektivt
Kanske lite dåligt exempel på objektivt eftersom det beror på mätpunkt, tidpunkt och många faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, då är jag med. Du har alltså missat nyheten att se GeForce kort som tillverkas framöver kommer ha begränsad Hashrate, undantaget 3090.

Sen behöver man inte hata människor för att man tycker att de som tänkt använda en produkt till det den är till för ska ha förtur i tider av bristande tillgång. Men jag förstår att det blir lättare att argumentera om man intalar sig att ens meningsmotståndare ser allt i svart och vitt.

Måste vara ett tufft beslut att nerfa sina kort för Ethereum mining när de vet att den är på väg mot PoS. Även om de lurat dig att de bryr sig om gamers, så är det genomskinligt enligt mig.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lågenergilampan och lysröret bidrar till minskade kvicksilverutsläpp
Den största källan till kvicksilverutsläpp i luften globalt sett är förbränning av kol...
Trots att lågenergilampor och lysrör innehåller kvicksilver bidrar de till att de totala kvicksilverutsläppen för att producera samma mängd ljus faktiskt minskar.

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-vi...

Mining däremot borde betraktas som brott mot mänskligheten.

Mynta fysiska mynt och sedlar och utvinning av guld borde också förbjudas?

Edit: Menar då inte guld som går till praktiska saker utan till guldreserver och liknande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Elektron:

"eftersom svaret kommer skilja om man frågar om pengar eller lek är viktigast" det är det som är subjektivt, att svaret varierar baserat på vem man frågar.

"Men vad är då objektivt?"
När det är fritt från åsikter eller ställningstagande.

Exempel
det är kallt ute - subjektivt
det är 20 grader ute - objektivt
Kanske lite dåligt exempel på objektivt eftersom det beror på mätpunkt, tidpunkt och många faktorer.

Jag svarade själv på det meningen under.
"Något som är sant oavsett vad du eller jag tycker."

Det var en retorisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Måste vara ett tufft beslut att nerfa sina kort för Ethereum mining när de vet att den är på väg mot PoS. Även om de lurat dig att de bryr sig om gamers, så är det genomskinligt enligt mig.

Om inte annat så påskyndar det ju utvecklingen. Jag hade dock gärna sett en nerf för all PoW-baserad brytning oavsett coin, men man får vara glad åt det lilla. Att de överhuvudtaget själva yttrar dig och menar att jo, GeForce är till för gaming känns väldigt bra. Långt bättre än AMD som verkar tycka att sålänge folk köper deras kort skiter de i vad de används till. Men jag hoppas den inställningen biter dem i arslet i långa loppet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande helt förundrad över att en tillverkare vill begränsa sin vara för att göra en i dagsläget mindre del av sina kunder glada.
Väldigt konstig strategi i mina ögon.
Man förstår att Nvidia kommer göra rena miningkort, sviindyra så de tjänar multum med pengar.
Att de gör det för gamers skull är bara att glömma.
Bra AMD! Hoppa inte på detta vansinnet utan låt kunden själv få bestämma.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Mynta fysiska mynt och sedlar och utvinning av guld borde också förbjudas?

Edit: Menar då inte guld som går till praktiska saker utan till guldreserver och liknande.

Guld går ju enkelt att använda till annat än spel och spekulation så det går ju att använda till annat till skillnad från kryptovalutor.
Jag är inte heller helt mot kryptovalutor men Bitcoin är inte nått seriöst system utan ett stort pyramidspel. Jag tror alltså det kommer seriösa system med tiden, sådana som går att använda på riktigt och som inte bara fungerar för spelare och kriminella men vi är inte där ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag är fortfarande helt förundrad över att en tillverkare vill begränsa sin vara för att göra en i dagsläget mindre del av sina kunder glada.
Väldigt konstig strategi i mina ögon.
Man förstår att Nvidia kommer göra rena miningkort, sviindyra så de tjänar multum med pengar.
Att de gör det för gamers skull är bara att glömma.
Bra AMD! Hoppa inte på detta vansinnet utan låt kunden själv få bestämma.

Jag håller helt med. Jag tycker det är förjävligt. Hoppas miners bojkottar Nvidia nu för att verkligen sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Helt sjukt att ett företag som gör grafikkort åt gamers har mage att vidta åtgärder som gynnar gamers!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin är inte nått seriöst system utan ett stort pyramidspel.

Hur är det ett pyramidspel?

"Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns genom följande resonemang:

En person startar ett pyramidspel
Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aeqvist:

Hur är det ett pyramidspel?

"Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns genom följande resonemang:

En person startar ett pyramidspel
Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare."

Det är de i toppen (första) som tjänar mest på det och hela uppbyggnaden skriker att det är spel/spekulation som driver det då det helt verkar sakna förutsättningar för att kunna användas seriöst tillsammans med den"vanliga" ekonomin.
Finns inte ett uns av seriositet i konceptet utan är bara ett verktyg för att möjliggöra spel och spekulation och användning av kriminella.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är de i toppen (första) som tjänar mest på det och hela uppbyggnaden skriker att det är spel/spekulation som driver det då det helt verkar sakna förutsättningar för att kunna användas seriöst tillsammans med den"vanliga" ekonomin.
Finns inte ett uns av seriositet i konceptet utan är bara ett verktyg för att möjliggöra spel och spekulation och användning av kriminella.

Det är intressant att olika personer kan titta på exakt samma sak och se så brutalt olika saker
När jag tittar på Bitcoin så ser jag inte ett uns av det du ser. Anser du även att t.ex. hela aktiemarknaden är ett stort pyramidspel då de första som köpte Apple/Amazon/Microsoft/etc-aktier tjänar mest på det? Kryptomarknaden är mer fri än aktie och fondmarknaden då bokstavligt talat vem som helst med en internetuppkoppling kan köpa kryptovalutor.

Det är sant att BTC användes i stor utsträckning av kriminella kring 2011-2013, men det är väldigt länge sedan nu som BTC generellt sett slutade användas av kriminella och det du säger är alltså en myt som än lever kvar trots att verkligheten har förändrats drastiskt.
Tittar man på den här artikeln från Forbes ser man att 2019 användes 2,1% av alla transaktioner inom krypto för kriminella aktiviteter. År 2020 hade den siffran sjunkit till 0,34%. Enligt FN används ca 2-5% av världens BNP för kriminella aktiviteter.
Kryptovalutor används alltså i dagsläget i mindre utsträckning till kriminella aktiviteter än "vanliga pengar".

Det är inte något som förvånar mig, då kryptovalutor används väldigt mycket i olika investeringar. Stora företag som Tesla, Paypal och Microstrategy har köpt enorma mängder bitcoins i investeringssyfte. Jag hoppas och tror att du inser att de inte har några kriminella syften med detta

Permalänk
Medlem

Hah.
Hela grejen med börsnotering är huvudsakligen för att ett fåtal människor i ledningen ska tjäna pengar på de aktier de äger sedan tidigare.

Å den där statistiken om "kriminella".. vem är kriminell och vem vet det?
Jag har sålt några grafikkort på blocket och varenda gång vill någon betala i cash eller krypto.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PatrickP:

Det är intressant att olika personer kan titta på exakt samma sak och se så brutalt olika saker
När jag tittar på Bitcoin så ser jag inte ett uns av det du ser. Anser du även att t.ex. hela aktiemarknaden är ett stort pyramidspel då de första som köpte Apple/Amazon/Microsoft/etc-aktier tjänar mest på det? Kryptomarknaden är mer fri än aktie och fondmarknaden då bokstavligt talat vem som helst med en internetuppkoppling kan köpa kryptovalutor.

Det är sant att BTC användes i stor utsträckning av kriminella kring 2011-2013, men det är väldigt länge sedan nu som BTC generellt sett slutade användas av kriminella och det du säger är alltså en myt som än lever kvar trots att verkligheten har förändrats drastiskt.
Tittar man på den här artikeln från Forbes ser man att 2019 användes 2,1% av alla transaktioner inom krypto för kriminella aktiviteter. År 2020 hade den siffran sjunkit till 0,34%. Enligt FN används ca 2-5% av världens BNP för kriminella aktiviteter.
Kryptovalutor används alltså i dagsläget i mindre utsträckning till kriminella aktiviteter än "vanliga pengar".

Det är inte något som förvånar mig, då kryptovalutor används väldigt mycket i olika investeringar. Stora företag som Tesla, Paypal och Microstrategy har köpt enorma mängder bitcoins i investeringssyfte. Jag hoppas och tror att du inser att de inte har några kriminella syften med detta

Börserna är inte längre nått som gynnar företaget det handlas med så de har spelat ut sitt ursprungliga syfte och gynnar bara ägarna och inte företagen, de är ett verktyg för de som vill spela på företag i stället för sport eller bingolotto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fack! Snart står man med ett kort man köpt för mycket pengar och inser att jag kan köpa fyra till för priset av mitt kort... eller?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börserna är inte längre nått som gynnar företaget det handlas med så de har spelat ut sitt ursprungliga syfte och gynnar bara ägarna och inte företagen, de är ett verktyg för de som vill spela på företag i stället för sport eller bingolotto.

Du får ju ha en liten disclaimer där det står att det här är din åsikt och inte verkligheten.

Permalänk
Medlem

Angående kriminalitet så kom Michael Morell, tidigare CIA-chef, fram till två slutsatser i en rapport:

1. The broad generalizations about the use of bitcoin in illicit finance are significantly overstated.

2. Blockchain analysis is a highly effective crime fighting and intelligence gathering tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det där stämmer nog inte om man ser till BTC/kryptovalutor som betalmedel. Inte en chans att krypto används i kriminella syften i mindre utsträckning än vanliga pengar då, relativt räknat. Droghandel på nätet är väldigt stort, sen pengatvätt m.m. Undrar även om de där siffrorna stämmer men även om de skulle göra det så är det ju bara för att det spekuleras så mycket i krypto. Inte så att folk investerar i olika valutor på samma sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller helt med. Jag tycker det är förjävligt. Hoppas miners bojkottar Nvidia nu för att verkligen sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Helt sjukt att ett företag som gör grafikkort åt gamers har mage att vidta åtgärder som gynnar gamers!

Men vadå gamers är väl inte nvidia's primära målgrupp, det låter som du tror att nvidia är ett gamingföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Men vadå gamers är väl inte nvidia's primära målgrupp, det låter som du tror att nvidia är ett gamingföretag.

Deras GeForce-kort är menade främst för gaming. Självklart har de andra segment med andra målgrupper också men det som miners börjat roffa åt sig och fått för sig att de har lika stor rätt eller till och med större rätt än gamers till är ju just GeForce.

Men visst, jag kan omformulera mig för att bli tydligare. Den primära målgruppen Nvidia her för sin GeForce-serie är gamers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Deras GeForce-kort är menade främst för gaming. Självklart har de andra segment med andra målgrupper också men det som miners börjat roffa åt sig och fått för sig att de har lika stor rätt eller till och med större rätt än gamers till är ju just GeForce.

Men visst, jag kan omformulera mig för att bli tydligare. Den primära målgruppen Nvidia her för sin GeForce-serie är gamers.

Att köpa ett grafikkort är ingen lagstadgad rättighet, var har du fått den konstiga idén ifrån? Betalar du det begärda priset då är kortet ditt, det är inte svårare än så. Vad du sedan gör med kortet har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså när nvidia ger ut ett "white paper" på hur man får använda deras slogan/tm/logo med "The way it's meant to be played"
https://www.nvidia.com/content/imagekit/guidelines/NVIDIA_TWI...

och officiella slogans för GEFORCE GTX serierna

I detta läget är man ganska klar med vad man marknadsfört sina kort för, skulle nog säga att gamers är en primär målgrupp.

Tillägg
https://www.nvidia.com/sv-se/ 2021-05-02
4 bilder högst upp i slideshow
bild 1: 3060 med texten "The ultimate play"
bild 2: Geforce Now reklam med flera spel
bild 3: Laptops med 30 serien "The ultimate play"
bild 4: RTX, IT'S ON reklam - bild på Cyberpunk 2077

Företagslösningar presenteras en halv sida ner.

De själva marknadsför sig som ett bolag för spel så inte bara äldre generationer där de belyst just spel med deras kort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det där stämmer nog inte om man ser till BTC/kryptovalutor som betalmedel. Inte en chans att krypto används i kriminella syften i mindre utsträckning än vanliga pengar då, relativt räknat. Droghandel på nätet är väldigt stort, sen pengatvätt m.m. Undrar även om de där siffrorna stämmer men även om de skulle göra det så är det ju bara för att det spekuleras så mycket i krypto. Inte så att folk investerar i olika valutor på samma sätt..

Jag har inga problem öht att tro på rapporten. Min erfarenhet inom krypto säger mig att väldigt lite av den totala volymen är knarkhandel, medan investeringar/spekulation som görs inom kryptomarknaden har fullständigt exploderat de senaste åren. Jag tror faktiskt att du är fast lite i hur krypto fungerade för många år sedan. Absolut är droghandel på nätet väldigt stort, läser man i rapporten är det dock inte den största delen av olagligheter, utan det är kategorin "scam" som står för det mesta, hyfsat tätt följt av "darknet market" (som ju med största sannolikhet är väldigt mycket knarkhandel).

Utan att vara något involverad i kriminella verksamheter har jag länge varit av intrycket att kriminella helst träffas "face to face" och använder cash då det är svårast att spåra. Och OM man som kriminell är tillräckligt teknik-kunnig för att använda kryptovalutor är man ju fullständigt dum i huvudet om man använder bitcoin när det finns så många andra privacy-coins som är näst intill helt ospårbara.

Nu säger ju FN att 2-5% av den globala BNP:t används för kriminella aktiviteter. Om jag skulle gissa så bör ju Sverige ligga under den siffran, men många länder i afrika med korrupta regeringar och liknande förmodligen ligger betydligt högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att köpa ett grafikkort är ingen lagstadgad rättighet, var har du fått den konstiga idén ifrån? Betalar du det begärda priset då är kortet ditt, det är inte svårare än så. Vad du sedan gör med kortet har ingen betydelse.

Nej visst. Men kom inte och gnäll för att Nvidia från och med snart begränsar Hashrate. Miners får såklart köpa korten om de vill och göra vad de vill med dem. Men med begränsad Hashrate är det knappast någon högoddsare att efterfrågan från just miners minskar. Sant att det som sagt är psykologiskt viktigt för just gamers att Nvidia med den här åtgärden visar att de själva tänkt sig att miners inte har lika stor rätt till GeForce som gamers och kreatörer.

Visa signatur