Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fyra smarta brytare från Deltaco

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vet du hur högljudda switcharna är när man stänger på/av dem?

Du hör ett klick när du sätter på/av de. Inte särskilt högt ljud

Permalänk

Har flera lampor samt brytare från Deltaco och är helnöjd.
För den som har tid och ork för HomeAssistant så finns det en lösning för att styra dem lokalt d.v.s utan att enheten har någon internetaccess.

Och när man väl kan styra dem lokalt utan att gå via deras molntjänst.... Tiden mellan att man trycker på knappen i HomeAssistant till att lampan tänds är obefintlig.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Har de något API där man kan styra det via HA istället för deras egen app? Hittar inget alls om det på deras sida.

Köpte en förra året och det var givetvis precis då de slutade använda ESP chip så de inte längre går att flasha om. Blev faktiskt en till nu för en vecka sedan då jag inte hittat någon annan vettig utomhus plugg heller.

Vore ju i alla fall ett steg bättre att man kunde ha de via ett moln i Tyskland än ett i Kina via Tuya.

Kolla in localtuya till HA. Är lite pill med att få fram lokala id-nycklar för att styra dem lokalt men man slipper flasha om dem iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Och inte ETT ENDA ORD runt IT-säkerhet nämns i testet.
Hur länge lovar billighets Deltaco supportera produkten med uppdateringar?

Hade varit skönt om det fanns några regler kring ansvar för IoT produkter så vi alla skitprodukter som kommer bita oss i häcken senare.

Av den där simpla anledningen köper iaf inte jag "smarta produkter".

Jag överlever med mekaniska strömbrytare och WiFi-tom kyl, frys, spis & mikro, kaffebryggare, vattenkokare, tvättmaskin och torkskåp, samt skohorn!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Har de något API där man kan styra det via HA istället för deras egen app? Hittar inget alls om det på deras sida.

Köpte en förra året och det var givetvis precis då de slutade använda ESP chip så de inte längre går att flasha om. Blev faktiskt en till nu för en vecka sedan då jag inte hittat någon annan vettig utomhus plugg heller.

Vore ju i alla fall ett steg bättre att man kunde ha de via ett moln i Tyskland än ett i Kina via Tuya.

Nej, glöm det.

Har försökt få mina att begränsas och endast köras lokalt, men det är inte möjligt, utan dem måste köras via deras app med kontakt med deras "servrar i Frankfurt".

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur noggrant dessa mäter uttagen effekt, helst per typ av last?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kommer man åt dem via internt IP eller måste man ha appen?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Hade dom haft integration med Smartthings hade jag köpt massor!

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om automatiseringana körs i en molntjänst känns det inte särskilt smart att koppla kylskåpet bakom detta.

Vad händer om man har strömavbrott, och sedan kommer strömmen igång igen, men inte Internet? Jag föreställer mig att kylskåpet då fortsatt kommer vara avstängt tills att internetanslutningen kommer igång igen och tjänsten säger åt smart pluggen att starta. Extra risk för förstörda matvaror...

Och vad är det för information man kan få nytta av genom att veta vad ens kylskåp drar egentligen? Vad ska jag göra med informationen om hur mycket mitt kylskåp drar? Hur förbättrar det mitt liv?

Om du verkligen måste veta vad ditt kylskåp drar så bör man använda en produkt som inte kan stänga av kylskåpet.

Pluggen är på som default.

Skrivet av Daemon:

Jag slog till på en SH-P02E för ett tag sedan. Verkar intressant att börja bygga lite scenarion men gillar inte riktigt utformningen på appen för det mer basic jag använt den till. Hoppas att de bygger om lite.

https://i.imgur.com/kMb3jjl.png
I min mening för stora knappar för strömbrytarna och hade gärna sett effektövervakning på "framsidan".
Känns lite weird att den övre/Switch 1 också är den högra på uttaget om man satt uttaget "rättvänt" (loggan åt rätt håll), iaf. för mig känns det bakvänt även om det givetvis bara är att vända den "fel" för att lösa det.

Har inte grävt jättedjupt i appen heller men verkar inte gå att stänga av LED-indikatorerna på den heller, stort minus i min bok.

I övrigt helt ok! Har kört uttag från D-Link och TP-Link tidigare.

Alternativet är ju att inte låsa in sig i ett ekosystem och istället köra öppna standarder som Matter nu när det kommer på bred front. Jag skulle rekommendera att hålla igen på köpen och vänta tills detta är utbrett, borde ske under året

Skrivet av SuperSverker:

Nej, glöm det.

Har försökt få mina att begränsas och endast köras lokalt, men det är inte möjligt, utan dem måste köras via deras app med kontakt med deras "servrar i Frankfurt".

Om man är väldigt händig med elektronik kan man flasha med en USB<->UART och tasmotizer. Men förutom det är det rätt kört. Som sagt, vill man ha valfrihet låser man inte in sig i ekosystem utan kör öppna standarder.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig tillåta en Internet-Of-****-grej bakom brandväggen på mitt nätverk hemma.

Dessutom är det numera så pass många andra nätverk och andra enheter på 2,4 GHz-bandet i mitt flerbostadshus att det i praktiken är oanvändbart annat än i samma rum som routern står i.

Citat:

Den här brytaren har inbyggd timerfunktion vilket gör den till en bra kandidat för exempelvis en kaffemaskin.

Om kaffepulvret ligger i kaffebryggaren över natten så oxiderar det och smaken förstörs.
Om man ändå ska ladda den kvällen innan så kan man lika gärna kall-brygga kaffet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Frågan är, kan man styra exempelvis SH-P01 med Hue appen?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vilket perspektiv tänker du på, det är ju ett ganska brett begrepp.
Är inte en retorisk fråga alltså, tänker mer vad du hade velat se kring IT-säkerhet i sådan här produktgenomgång mer specifikt.

Vad händer när deras Frankfurt-server blir hackad och folks uttag sätts på och av?

Jag förstår inte hur någon kan kan vilja ha något uppkopplat mot molnet.

Tycker även det är otydligt hur mkt av funktionaliteten som går via denna Frankfurt-server?
Kan man alltså inte sätta på/av uttag även om man är i samma nätverk men internet är nere?

Var körs logiken för automatiseringarna?

Det känns inte som att fördelen med att ”slippa” en gateway/server lokalt vägs upp av att istället vara beroende av en molntjänst…

Permalänk
Medlem

Just wifi kopplade "billiga" märken känns väldigt osäkert. Men man får ha skiten på ett eget vlan...
Sen känns det tråkigt att köpa wifiprodukter idag som inte kommer stödja WPA3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bra fråga.

Det jag tänker på är lite Deltacos "trackrecord" när det gäller just IT-säkerhet och att leverera uppdateringar samt om leverantören har någon ide kring hur länge dom planerat att supportera produkten.
Deltaco är enligt mig ett "billighetsmärke" och att tro att dom ska leverera uppdateringar i flera år (som kostar pengar) utan att ha någon betalmodell för sina tjänster känns inte rimligt.

Sen finns såklart andra aspekter om det går att sätta upp dessa på ett isolerat nät (och om det stöds av tillverkaren), hur mkt info som appen vill slanga ur våra mobiler för att fungera, krav på öppna portar osv. Men det är kanske lite overkill.

Men tycker det är av vikt att ta upp supportaspekten, Deltaco tjänar pengar på att sälja produkter, inte underhålla dom.

Jag har arbetat som systemutvecklare i ganska många år nu, är intresserad av data- och IT-säkerthet, och det enda jag tänker när jag läser om sådana här produkter är "Varför vill man ha sånt här i sitt hem?" För mig så är det man vinner på det i form av bekvämlighet inte alls i paritet med de möjliga felkällor man introducerar. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad "smarta" prylar tillför, och jag bor i lägenhet så det är inte så jobbigt för mig att använda de traditionella strömbrytarna.

Och om Deltaco skulle vara så mycket sämre på säkerhet än de dyrare märkena vet jag inte. Det är nog bra många här som har kört, eller kör, prylar med säkerhetshål som ni bara inte läst om.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Mer saker på 2.4ghz nej tack.
Sedan är jag allergisk mot "smarta" uttag direkt på wifi dels för sårbarheter rent säkerhetsmässigt men även för den air time dessa tar upp då dom inte brukar ha bättre än N standard. För att inte tala om yttligare en sak som ska slåss på det väldigt fulla 2.4 bandet. visst enstaka spelar mindre roll men ska man ha ett gäng och kanske redan har har ett 50 tal andra enhter då blir det nog märkbart. Tips om ni använder denna typ av uttag, kolla mängden data dom skickar under en vecka, vissa märken och modeller skickar helt sinnessjuka mängder data.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Ser ingen användning för dessa.

Dom kommer inte ihåg om dom är på/av om elen försvinner.
Många saknar energimätare, det är ändå ett måste.
Bara 10 ampere.
Går inte att köras localhost, vill inte ha dessa uppkopplad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Och inte ETT ENDA ORD runt IT-säkerhet nämns i testet.
Hur länge lovar billighets Deltaco supportera produkten med uppdateringar?

Hade varit skönt om det fanns några regler kring ansvar för IoT produkter så vi alla skitprodukter som kommer bita oss i häcken senare.

Förstår inte riktigt varför du använder ordet "test"? Det här är ju reklam för Deltaco. Farsoten med "sponsrat innehåll" lär nog inte försvinna i närtid, så det är nog bara att bita ihop. Här är det ju uppenbart och tydligt markerat, men man blir ju lite tveksam nästa gång en Deltaco produkt är med i ett icke-sponsrat test.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Pluggen är på som default.

Det är i så fall tvärt emot det som står i artikeln:

Citat:

Först vill jag påpeka att Deltacos brytare är ställt att alltid befinna sig i avstängd läge efter strömavbrott. Det här skulle innebära att om du exempelvis kopplat in en sådan här brytare till kylskåpet, kommer det att vara avstängt även när strömmen kommer tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle aldrig tillåta en Internet-Of-****-grej bakom brandväggen på mitt nätverk hemma.

Dessutom är det numera så pass många andra nätverk och andra enheter på 2,4 GHz-bandet i mitt flerbostadshus att det i praktiken är oanvändbart annat än i samma rum som routern står i.

Om kaffepulvret ligger i kaffebryggaren över natten så oxiderar det och smaken förstörs.
Om man ändå ska ladda den kvällen innan så kan man lika gärna kall-brygga kaffet.

Det skulle vara om man hade en kaffebryggare med en inbyggd kvarn som mal kaffet precis innan det bryggs, men då tror jag inte man kan få kaffe att bryggas bara genom att sluta strömmen till bryggaren. En sådan avancerad kaffebryggare kanske rent av har en timer inbyggd.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...