Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem

Du får nog se det som en läropeng TS, trots att inga pengar utväxlats till sist. Den som gapar över mycket är ju ett känt ordspråk av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du får nog se det som en läropeng TS, trots att inga pengar utväxlats till sist. Den som gapar över mycket är ju ett känt ordspråk av en anledning.

Gapar man verkligen efter mycket bara för att man köper en produkt och vill att företaget skall fullfölja avtalet?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Alla med otrevlig ton kan be om ursäkt när ts erkänner att han godtagit återbetalningen men anmält intresse för samma tv eller liknande och webhallen sa ja vi kollar men ni bara säger att webhallen inte får häva köpet själva blablsbka. Kund har ju gladeligen tagit tillbaka pengarna haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macan7:

Alla med otrevlig ton kan be om ursäkt när ts erkänner att han godtagit återbetalningen men anmält intresse för samma tv eller liknande och webhallen sa ja vi kollar men ni bara säger att webhallen inte får häva köpet själva blablsbka. Kund har ju gladeligen tagit tillbaka pengarna haha

Hue menar du att TS godtagit återbetalningen? Om Webhallen väljer att sätta tillbaka pengarna på hens konto, vad ska han göra då menar du? Pengarna är sekundära.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Alla med otrevlig ton kan be om ursäkt när ts erkänner att han godtagit återbetalningen men anmält intresse för samma tv eller liknande och webhallen sa ja vi kollar men ni bara säger att webhallen inte får häva köpet själva blablsbka. Kund har ju gladeligen tagit tillbaka pengarna haha

Nej, det går inte ihop. Om kunden fortsatt försöker få samma TV eller liknande så låter det väldigt osannolikt att kunden accepterat en hävning av köpet. Det talar snarare för att kunden insisterar på att ingångna avtalet fullföljs anser jag.

Permalänk
Medlem

Som jag ser hade TS genomfört transaktion, men p.g.a. skada valde att skicka tillbaka till butik för kontroll. Tycker att de borde hedra det ursprungliga klass-priset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harddrive:

Som jag ser hade TS genomfört transaktion, men p.g.a. skada valde att skicka tillbaka till butik för kontroll. Tycker att de borde hedra det ursprungliga klass-priset

Om du läser hela första inlägget så ser du att det är fraktbolaget som valt att returnera varan till Webhallen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte följde tråden igår, lade min energi på annat. Men ska citera samt svara på en del, om någon tycker att jag missat dem/något viktigt får de gärna hojta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sorry att jag inte följde tråden igår, lade min energi på annat. Men ska citera samt svara på en del, om någon tycker att jag missat dem/något viktigt får de gärna hojta.

Hur går det, har du gått vidare med det här? Har du varit i kontakt med ARN?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?

Du får käbbla hur mycket du vill om hur mycket fel du tycker Webhallen har, själv är jag bara intresserad av två saker:

  1. Hur detta skulle ha tolkats av någon som inte är en forumtyckare. Jag är dock fullt medveten om att det med stor sannolikhet inte kommer att inträffa.

  2. Hur detta skulle kunna drivas vidare till TS fördel. Jag tror ärligt att det finns möjlighet till det, men ingen vill ju diskutera det utan bara skriva att de tycker att Webhallen har fel.

Alltså, jag är en ganska resultatorienterad person, och blir litet frustrerad över fokuset på att gissa vad som gäller och fördela skuld.

Jag är inne på samma spår som dig, till viss del tycker jag att det är bra att folk skriver att de har liknande erfarenheter så att man inte känner sig som en ensam idiot; men att bara kasta skit på Webhallen utan back story är lite onödigt.

Det jag "lidit" är väl förlust av tid samt indirekt pengar då jag blivit erbjudan och accepterat ett erbjudande till ett bra pris. Likadan ny vara kostar c:a 75 % mer (~9000 vs 5200)

Skrivet av grizzly666:

Vad TS har sagt är att TS fick ett erbjudande om pengar tillbaks som det troligen tackades nej till, och sen har inget alls sagts om pengarna betalats tillbaks heller inte.

Någon annan frågade om detta också, och jag var lite otydlig här. Efter att Airmee haft sönder den första leveransens kartong (innan det konstaterades att TV:n inte blivit skadad) skrev Webhallen att de löser oss/mig som kund. Dessa pengar återbetalade de inom 3-5 dagar eller något sådant tror jag. Här frågade de inget om de skulle lösa mig, utan det gjordes bara. Jag varken accepterade eller avböjde. På detta svarade jag exakt:

Ja det var ju tråkigt, och Arimee skötte det heller inte så snyggt när de typ 19 på kvällen meddelar att leveransen blivit "försenad" efter att ha aviserat under dagen att de kommer mellan 17-22. [XXX] behövde lämna från jobbet tidigare för att kunna vara hemma vid 17 [...] Står det någonting om hur pass skadat paketet var? Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll. [XXX] kan/vill inte lägga så mycket på en TV och jag har spanat rätt länge för att hitta en så bra/prisvärd TV till [XXX] som möjligt (istället för att köpa något billigt skräp från NoN [XXX] först var inne på). Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX]/vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?

Varpå de svarade

Beklagar för allt strul angående leveransen, inte bara strulet med att det sedan också inte kom. Skadan har vi inte fått veta exakt hur det ligger till, men med all sannolikhet är denna skadad så kommer panelen vara kvaddad och därmed obrukbar för er.
Jag kan absolut undersöka, men tyvärr kommer den processen att dröja en stund då vi måste undersöka internt och sköta en reklamation mot airmee angående detta. Alternativet vi kan erbjuda är att dunka in 300kr som tillgodo på ditt konto, så kan du använda det på en TV av annan form då jag misstänker att denna TV är det slut för. Återkom gärna med hur ni vill göra så fixar vi!

Varpå jag svarade:

Tack för erbjudandet, men du får hellre undersöka hur kartongen blev skadad och om TVn fortfarande är brukbar och vad ni då vill sälja den för.

Här gav de ett erbjudande om kompensation, men jag gav ett mot-erbjudande som de accepterade. Därefter hörde de av sig c:a två veckor senare enligt vad jag skrivit innan.

Skrivet av blunden:

Läser man ett av trådskaparens inlägg längre ner ser man att Webhallen betalde tillbaka pengarna för det ursprungliga köpet. Det som hittills nekats av trådskaparen är ytterligare kompensation och andra föreslagna lösningar.

Frågan är hur man därför ska tolka detta.

Återbetalning stämmer som jag skrev ovan. De har gett mig erbjudanden, först ett som jag gav ett moterbjudande på som de accepterade. Denna överenskommelse är dock vad de sedan bröt och därefter har försökt att ge ny erbjudanden på som jag inte accepterat då jag anser att vår ursprungliga överenskommelse ska gälla. Anledningen till att jag inte accepterad deras nya erbjudanden är för att de är sämre än vår ursprungliga, speciellt det första moterbjudanden var nästan fräckt tycker jag. En äldre och sämre TV till ett högre pris, jo tack för den. Jag är inte superinsatt i TV-apparater, men tillräckligt för att tacka nej. Men hade jag inte vetat någonting hade jag väl tacksamt tagit emot och de hade blivit av med mig.

Skrivet av Zyie:

Dom har redan sålt TVn till honom, dom har redan skickat produkten, dom har ingått ett avtal med TS.
Efter det så har dom tagit tillbaka produkten igen innan den nådde hela vägen fram, inspekterat den, erbjudit TS att köpa TVn igen för ytterligare rabatt, och sedan sålt den till samma rabatterade pris till någon helt annan person.
Det handlar inte om feltryck på priset, det handlar inte om att dom inte har fler exemplar av exakt samma tv på lager, det handlar inte om att TS har gjort något fel här, och det handlar inte om att TS har valt att bryta avtalet vid något tillfälle.
Webhallen har ingått ett avtal, sålt tvn till 2 olika personer, och vill nu inte hedra det avtal dom hade i grund med TS. På vilket sätt behöver du övertalas här, jag förstår inte?
Det står klart och tydligt att dom har ingått ett avtal. Det står klart och tydligt att dom redan sålt tvn till TS. På vilket sätt är dom inte skyldiga att hålla sig till det avtal dom har ingått, och som TS redan betalat för?

På vilket sätt kan dom hävda att det inte är rimliga uppoffringar, när dom redan sålt tvn till de pris dom erbjudit TS? Att dom inte har en tv på lager med skadad kartong kan knappast räknas som en orimlig uppoffring. Det verkar ju även som att TS inte har väntat "orimligt länge" innan han framställt sitt krav, så den biten faller också bort.
Ser inte hur du känner att något här frisläpper Webhallen från att fullfölja det avtal dom ingått med till TS.

Det är ungefär såhär jag ser på det också. Jag har varit på alerten och gett nya erbjudanden de tackat ja till, sedan har de genom felkommunikation/misstag sålt "mitt personliga erbjudande" med dem till en annan kund. Någonting de förvånansvärt nog inte kunde åtgärda trots att jag hörde av mig så snabbt jag kunde. Ingen mer klass 2-TV av samma typ finns, och de vill inte sälja en ny till samma pris eller ge motsvarande erbjudanden.

Och, likt jag ovan skrivit, jag är ingen expert på TV-apparater. Någon ovan tyckte ju att denna TV inte var så bra, så om någon kunnig har ett förslag på TV Webhallen har i lager för ett "motsvarande pris" (tänk 5200 för Philips 55PUS9435) så säg gärna till. Webhallen har skrivit att jag kan peka ut en TV för att ge mig ett "fördelaktigt pris". Det kan ju vara intressant att se om de kan leva upp till detta?

Skrivet av macan7:

Fast om de har gort en återbetalning så gäller inte första avtalet. Då är det bara det muntliga som gäller och det innan är väl klart och färdigt? Arn kanske väger in det gamla avtalet i en bedömning. Men rent lagmässigt så är väl den första inte relevant om en återbetalning görs?

De återbetalade. Dock utan att fråga (om det betyder någonting).

Skrivet av Zyie:

Menar du på allvar kartongen?
TVn dom nu har sålt för 5200kr var ju fullt fungerande, och utan skador enligt TS.
TVn kostar i orginal ca 9000kr ny från Webhallen enligt TS, Webhallen har själva valt att sälja TVn för 5200kr med skadad kartong.
Menar du att det är rimligt att värdet på kartongen motsvarar de 3800kr som Webhallen själva valt att sänka priset med på TVn?
Och menar du då att det är ett tillräckligt skäl för att Webhallen ska ha rätt att häva det avtal dom har?
Om Webhallen menar att det är en skälig prissänkning, och har sålt TVn för det priset, tagit betalt av TS för den TVn, och sedan gjort ett misstag att sälja TVn för en andra gång, till det pris dom sålt TVn för till TS till en helt annat person, så har dom inte hedrat avtalet, dom har visat att dom absolut är kapabel att sälja den TVn till det priset, och att dom tycker att det är rimligt.

Jag kan inte göra någon annan bedömning längre än [...]

Jo, och det är väl här det knuten sitter. Enligt mig så gav jag ett personligt moterbjudande som de accepterade, nu vill de inte leva upp till det p.g.a. misstag.

Det svåra här är att veta exakt vad som är juridiskt gångbart, och vad som är "god sed"/kundrelationer. Jag trodde att de skulle lösa det här snyggt och enkelt genom att ta på sig misstag och stå upp för vår överenskommelse. Det vill de dock inte göra, och trådens syfte var att skaffa input i hur jag ska se på detta då jag inte har varit med om detta förut.

Det har kommit väldigt mycket input och jag ska försöka att läsa igenom allt och sedan försöka ta ett beslut. Men det vore trevligt om Webhallen svarade här i tråden, men de kan ju ignorera den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

I detta fallet får du faktiskt ta på dig ansvaret själv.
De erbjöd dig att lägga en ny order, och även mailade en länk till den produktsidan.
Du lade ingen order, utan en annan köpte den istället. Solklart att du brustit och inte köpt produkten till det pris Webhallen lade ut den för.

” (och gick tydligen inte att omdirigera konstigt nog, trots att jag kontaktade dem så fort som möjligt)”

Konstigt att de fullföljer avtalad leverans till sin kund?
Självklart kan de inte omdirigera ett paket från sin köpare till dig, som inte köpt varan eller avtalat om att köpa varan.
Nej, det är TS som brustit, och inte köpt varan dom blev erbjuden. Kunden har inte ingått något avtal med Webhallen angående den nya varan, och kan således inte komma någon vart i det fallet.

Att Webhallen erbjudit kunden att köpa till visst pris, och kunden har sagt ok till det är inte ett avtal för köp. Avtalet ingås först när köpet genomförs på webbsidan, och en orderbekräftelse skickats.
Leverans har ju skett? Det har TS erkänt.
Det ursprungliga köpet har dock återbetalats, och nytt köp har inte avtalats/skett.

TS kommer tyvärr ingen vart, utan Webhallen har ingen skyldighet att erbjuda TS samma tv som ny, för det priset.

Kunden fick möjlighet att lägga en order, men gjorde inte det. Nytt avtal har därmed inte ingåtts kring ett köp.

Ja, de skickade ut en länk runt 10-11 på förmiddagen och sedan när jag tog upp mejlet och skulle lägga orden efter jobbet var den borta. Jag fick alltså inte ens en möjlighet att köpa produkten - är det rimligt tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag är inne på samma spår som dig, till viss del tycker jag att det är bra att folk skriver att de har liknande erfarenheter så att man inte känner sig som en ensam idiot; men att bara kasta skit på Webhallen utan back story är lite onödigt.

Det jag "lidit" är väl förlust av tid samt indirekt pengar då jag blivit erbjudan och accepterat ett erbjudande till ett bra pris. Likadan ny vara kostar c:a 75 % mer (~9000 vs 5200)

Det är ju ett litet mer komplicerat ärende än normalt, med tanke på de misstag som begåtts av både Airmee och @Webhallen. Jag gissar att frånvaron av de senare i den här tråden tyder på det. Personligen är jag ju ganska stridslysten som person i sådana här fall, men det innebär ju en del arbete att dra i en sån här sak. Men har du varit i kontakt med ARN?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad TS har sagt är att TS fick ett erbjudande om pengar tillbaks som det troligen tackades nej till, och sen har inget alls sagts om pengarna betalats tillbaks heller inte.

Har redan svarat på detta, men det återkommer så tar det i en egen post. De återbetalade pengarna, dock utan att fråga hur jag ville göra så jag har varken sagt bu eller bä gällande just denna aspekt.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att "utgående produkt" som detta är inte skulle vara skäl för Webhallen att häva köpet enligt praxis. Hittar dock inte rättsfallen. Det vore helt orimligt om säljare skulle vara skyldiga att leverera varor som inte existerar.

Du skulle nog ha rätt att få invänta en ny TV i fyndvara klass 1 om du vill, men då Webhallen inte kan ge ett leveransdatum kan du aldrig skylla på att den är sen och få skadestånd, även om det tar 10 år. Svårt att få skadestånd för avsaknad av TV överhuvudtaget tror jag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Dom stoppade leveransen och tog tillbaka TVn, vid det här laget så har inte båda parter gått med på att bryta avtalet vad jag kan förstå, och Webhallen erbjöd ett ytterligare rabatterat pris på TVn dom redan hade sålt, och skickat till TS, som TS tackade ja till.
Självklart skulle inte denna länk ha varit tillgänglig för allmänheten, åtminstone tills dess att TS tackat ja eller nej till erbjudandet (förutsagt att TS svarar inom rimlig tid). Enligt TS så skulle TVn komma fram den 22/6, men fick mail från Webhallen att dom stoppat leveransen 23/6 då kartongen har blivit skadad. Samma dag frågar TS om dom kan undersöka om det bara är en kartongskada, om så är fallet vill TS fortfarande köpa TVn, inte häva köpet. Webhallen säger att dom ska undersöka TVn, och erbjuder kompensation istället, som TS avböjer. Den 9/7 meddelar Webhallen att kartongen är "definitivt kvaddad", men inga skador på TVn, och verkar då erbjuda TS att köpa TVn åter igen. När TS svarar "några dagar" senare (vilket jag tycker är rimlig tid här, och skulle bli förvånad om en domstol tycker att "några dagar" är orimligt lång tid), så säger han att han vill köpa TVn fortfarande, denna gång är den några hundra kronor billigare än första gången TS har köpt TVn.
Vad jag kan se, om det TS skriver är korrekt, så har TS hela tiden velat haft TVn, och inte velat bryta avtalet.
TS har vad jag ser, aldrig godtaget att bryta avtalet från första gången dom köpte TVn. Att Webhallen väljer att publicera TVn öppet för andra, istället för att hedra det avtal som fortfarande gäller, är inte TS fel.

Jo, det står klart från många tidigare fall, att en beställningsbekräftelse enligt lag innebär att man har ingått ett avtal.
Har han beställt den, så är det ett avtal. Även om han så beställt på faktura och inte betalat ännu. Köparen har rätt att häva avtalet här, men inte säljaren, om dom inte kan peka på tydligt tryckfel eller liknande.
Vilket det har gjorts.
Nej, TS har sagt att Webhallen skickade TVn, men att kartongen skadades längst med vägen, och aldrig nådde TS, utan skickades tillbaks till Webhallen. Ingen leverans har skett.
Återbetalning betyder inte att avtalet har brutits. Webhallen har inte rätt att bryta ett avtal, utan skälig anledning. Vad jag kan se, så finns ingen skälig anledning. Dom har sålt TVn, till ett lägre pris än vad TS betalade från början, vilket betyder att dom är kapabel att sälja TVn till det priset, så dom är även kapabel att sälja TVn till det priset till TS. Dom har således ingen grund att bryta avtalet, om inte TS själv valt att bryta avtalet, något han verkar hävda att han inte gjort, genom att först köpa TVn, sedan säga att han forfarande vill köpa TVn förutsatt att den är i fungerande skick, och sedan tackar ja till att köpa TVn till ytterligare några hundra kronor rabatt, samtidigt som han hela tiden har tackat nej till Webhallens erbjudanden om att köpa en annan TV, samma TV till mycket sämre rabatt, eller annan kompensation. Varför skulle Webhallen erbjuda någon kompensation om avtalet har brutits, lagligt? Om jag beställer en TV, och sedan avbokar den en timme senare, kommer Webhallen att erbjuda mig kompensation då menar du? Dom erbjuder självklart endast kompensation, så länge det finns ett avtal, vilket det i detta fall tycks göra.

Detta stämmer i det mesta. Kan dock lägga till ett par småsaker. Det var först Airmee som kvällen den 22/6 kontaktade mottagaren och sade att varan först skulle blir försenad, och sedan att mottagaren skulle få boka om leverans. Jag har för mig här att jag ringde till Airmee här och sade att de då får komma efter 1830 nästa gång, vilket de inte kunde göra. Dagen efter mailar Webhallen mig detta:

Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.

Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.

Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.

Beklagar för strulet!

Och därefter svarade jag det jag citerat ovan "Ja det var ju tråkigt, och Arimee [...]" och så var karusellen igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

De har inte ingått något avtal föresn köpet genomförts på hemsidan.
De har erbjudit ett lägre pris, vilket erbjudits till alla
Enligt deras fyndvaru kategori. Kunden köpte inte produkten till erbjudet pris. Enklet. Webhallen har inget nytt avtal med kunden.

Nja, det här håller inte jag med om och det är här en del av problematiken ligger.

Jag anser att jag och Webhallen hade ett, kanske kan man kalla det, bilateralt avtal mellan oss. Detta pris har inte erbjudits till alla, för att denna länk skulle inte publiceras publikt utan skickas privat till mig då vi kommit överens om att jag skulle få köpa TV:n om den fortfarande fungerade. Det var också här Webhallen som gjorde om produkten från klass 1 till klass 2, det har jag ingenting med att göra.

Då erbjudandet, som var mellan oss gick ut till "alla" tog någon annan det innan jag fått möjlighet att svara på det då jag arbetade då de mejlade mig och inte kunde fullfölja överenskommelsen förrän arbetsdagens slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Detta stämmer i det mesta. Kan dock lägga till ett par småsaker. Det var först Airmee som kvällen den 22/6 kontaktade mottagaren och sade att varan först skulle blir försenad, och sedan att mottagaren skulle få boka om leverans. Jag har för mig här att jag ringde till Airmee här och sade att de då får komma efter 1830 nästa gång, vilket de inte kunde göra. Dagen efter mailar Webhallen mig detta:

Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.

Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.

Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.

Beklagar för strulet!

Och därefter svarade jag det jag citerat ovan "Ja det var ju tråkigt, och Arimee [...]" och så var karusellen igång.

För tydlighets skull, vad exakt var svaret på detta (mer än att det var tråkigt)? Majoriteten av "diskussionen" i tråden är spekulation kring huruvida du accepterade den lösningen eller ej och aggressivt argumenterande baserat på vad det ena respektive det andra skulle implicera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, vad exakt var svaret på detta (mer än att det var tråkigt)? Majoriteten av "diskussionen" i tråden är spekulation kring huruvida du accepterade den lösningen eller ej och aggressivt argumenterande baserat på vad det ena respektive det andra skulle implicera?

Jag hade inte tänkt mig så mycket respons, och eftersom det är en del turer fram och tillbaka så blir det lätt rörigt och jag känner själv att jag rört till det med en del saker. Jag kan publicera all kommunikation i rätt ordning nedan så får ni se den; blir nästan lite som reality TV.

1. Airmee har sönder kartongen och börjar hitta på saker om försenad leverans etc. enligt ovan.

2. Konversation med Webhallen via mail.

Från Webhallen

23 Jun 2021, 08:54

Hej,

Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.

Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.

Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.

Beklagar för strulet!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
[XXX]

Från mig

23 Jun 2021, 10:00

Hej

Ja det var ju tråkigt, och Arimee skötte det heller inte så snyggt när de typ 19 på kvällen meddelar att leveransen blivit "försenad" efter att ha aviserat under dagen att de kommer mellan 17-22. [XXX] behövde lämna från jobbet tidigare för att kunna vara hemma vid 17 då det är till [XXX] TV:n är köpt.

Står det någonting om hur pass skadat paketet var? Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll. [XXX] kan/vill inte lägga så mycket på en TV och jag har spanat rätt länge för att hitta en så bra/prisvärd TV till [XXX] som möjligt (istället för att köpa något billigt skräp från NoN [XXX] först var inne på).

Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX] /vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?

Mvh [XXX]

Från Webhallen

23 Jun 2021, 13:51

Hej,

Beklagar för allt strul angående leveransen, inte bara strulet med att det sedan också inte kom.

Skadan har vi inte fått veta exakt hur det ligger till, men med all sannolikhet är denna skadad så kommer panelen vara kvaddad och därmed obrukbar för er.

Jag kan absolut undersöka, men tyvärr kommer den processen att dröja en stund då vi måste undersöka internt och sköta en reklamation mot airmee angående detta.

Alternativet vi kan erbjuda är att dunka in 300kr som tillgodo på ditt konto, så kan du använda det på en TV av annan form då jag misstänker att denna TV är det slut för.

Återkom gärna med hur ni vill göra så fixar vi!

Från mig

28 Jun 2021, 14:53

Hej igen,

Tack för erbjudandet, men du får hellre undersöka hur kartongen blev skadad och om TVn fortfarande är brukbar och vad ni då vill sälja den för.

Jag vet inte vilka rutiner som Airmee har överlag, men jag har för mig att de även levererade min TV jag köpte för några månader sedan (en 65" LG) och den låg vinklad längst in mot högra kanten i en skåpbil med baklyft. Ingenting "mjukt" emellan eller så, ej heller några spärrband vad jag kunde se som höll allt på plats. Det var en del andra paket på rad så den kunde inte helt slå över mot vänster och ligga rakt mot golvet; men vid snabba svänger eller inbromsningar finns alltid risken att skulle tippa över och vinkla sig åt andra sidan (kanske med en 45 gradig vinkel) vilket blir rätt hårda smällar ändå. Blir inte förvånad att paket går sönder om de ofta fraktas på det här sättet.

Från Webhallen

29 Jun 2021, 08:24

Hej,

Absolut, men då ber jag lagret skicka bilder till mig så for denna återkommit till oss, så kikar jag och dem tillsammans om denna är skadad internt eller ej så återkommer jag när vi fått bekräftelse på detta.

Återkommer så fort jag kan!

Från Webhallen

9 Jul 2021, 15:34

Hej,

Nu har vi mottagit denna, den funkar men kartongen är definitivt kvaddad.

Har kontrollerat att det ser bra ut med lagret och dem har skickat bilder där det inte finns synliga interna skador även när dem har startat upp den och prövat så att det inte fanns någon panelskada.

Är detta något ni fortfarande är intresserade av?

Trevlig helg!

Från mig

12 Jul 2021, 08:52

Tjena!

Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.

Eftersom kartongen är borta nu, hur fungerar frakt i sådant fall? Behöver jag hämta den hos er i butik, eller någon annanstans? Och vilket pris begär ni för den? Förut var den klass 1, men antar att den blir någon annan nu när kartong etc. är kvaddat.

Från Webhallen

12 Jul 2021, 10:35

Hej,

Frakt ska det vara ok för, den kan skickas precis som ni beställde förra!

Priset så här har du länken (fick den för 2 min sedan) till att den finns uppe att köpa på hemsidan nu! https://www.webhallen.com/se/product/329935-Philips-2020-55-L...

Trevlig måndag!

3. Här hinner någon annan köpa TV:n då jag och mottagaren går in först vid 17/18/19 eller så och ska köpa den. Ringer Webhallen dagen efter (13 Jul), men de säger att de inte kan göra något via telefon. Vi diskuterar några minuter men kommer ingenstans och vi beslutar att ta det via mejl istället.

4. Fortsatt mejlkonversation

Från Webhallen

13 Jul 2021, 09:31

Hej,

Beklagar att det strulade till sig så mycket i slutet ändå.

Jag kikade runt lite kring vad för alternativ vi hade för att kunna lösa detta, och vad vi kom fram till är att vi kan erbjuda en snarlik, i detta fall: https://www.webhallen.com/se/product/304636-Philips-2019-55-L... till priset 5578kr, så att ni får både en ny TV nedsatt + kompensation allt i ett.

Skulle detta vara något som funkar, återkom gärna så fixar vi!

Trevlig tisdag!

Från mig

13 Jul 2021, 15:20

Hej igen

Tack för erbjudandet, men denna TV är nästan ren budgetklass alternativt åtminstone ett par klasser under 55PUS9435. Främst saknar den inbyggd soundbar (vilket jag sade i samtalet var något jag letade efter) vilket ger den betydligt sämre ljud i främst lägre frekvenser (alltså, den har en svag bas), sedan har den även mycket äldre HDMI-version, en helt annan paneltyp, ett annat operativsystem, saknar flera appar samt möjlighet att lägga till vissa sådana då den inte har Android som operativsystem (vilket den andra har) och är en äldre årsmodell (den nya versionen av denna TV är 55PUS7906, vilken ni verkar få in nu i veckorna) m.m. Den har genomgående sämre betyg på flera sajter, så jag skulle inte säga att den motsvarar den andra TV:n speciellt mycket mer än till storleken och att den har ambilight. Det är väl brukligt att när man gör ett misstag att man ger ett lika bra, eller bättre, erbjudande tillbaka. Inte ett sämre erbjudande till ett högre pris (5578 vs ~5200). Enligt uppgift var ingenting fel på den andra TV, mer än att kartongen var "definitivt kvaddad". Kartongen och ev. skyddsemballage har dock inget direkt värde förutom under frakt (och då främst från grossist till detaljist), utan det är ju TV:n som är intressant.

Vi hade ju en överenskommelse om att jag skulle få köpa nämnda TV om den fortfarande fungerade, och även om jag förstår att det inte var du personligen som generade länken och publicerade denna tycker jag att ni som företag borde ta ansvar för detta - speciellt nu när processen dragit ut på tiden rätt länge och en del tid redan offrats på detta (speciellt via Airmee som gjorde att mottagaren fick lämna jobbet tidigare då det inte går att be om kvällsleverans, och att de därtill ljög och sade att leveransen var försenad när de egentligen förstört kartongen p.g.a. vårdslöshet). Det finns ingen annan modell inne just nu som uppfyller de kriterier som jag söker och som inte kostar betydligt mer (t.ex. OLED 935 serien, som dock ligger långt bortom budget) och därmed tycker jag att ni borde stå upp för motsvarande vi kom överens om. Om kartongen får smällar i leveransen igen av Airmee så kanske den ändå hamnar som kartongskada/klass 1/2 i slutändan etc., vad vet jag. Det är ju inte som att detta var den sista TV:n i lager, utan jag ser att de finns 30+ likadana kvar.

Hade det varit jag som gjort fel etc. hade jag bett om good will och hoppats på det bästa, men nu är det tvärtom. Hade jag inte hört av mig på ett par veckor förstår jag, men nu var jag alert på denna process och svarade så fort jag kunde men fick inte ens en dag på mig. Så jag tycker att du/ni bör hedra det vi kom överens om, d.v.s sagda vara till sagda pris, och sedan får ni väl ta en process med Airmee och/eller förbättra rutinerna på hur lagret hanterar returer, återköpt och informationsspridning etc. Detta ska inte behöva drabba mig i slutändan tycker jag.

Från Webhallen

16 Jul 2021, 08:55

Hej,

Förstår detta, men tyvärr har vi ingen möjlighet att fixa en likadan TV till samma pris.

Dessvärre är det den TV'n som jag länkade till sedan tidigare. Om du har andra TV'ar som du undrar om vi kan fixa några bättre priser än det som står på sidan kan du jätte gärna återkomma, så kan jag föra vidare det och se vad vi kan erbjuda.

Några exempel som jag kikat på nyss: https://www.webhallen.com/se/product/337585-TCL-55-55C815-QLE... 6839kr

https://www.webhallen.com/se/product/330399-Philips-2020-55-5... 5346kr

Om du är intresserad av något, kan vi alltid kika på det och se om vi kan fixa fram något, dessvärre kan vi inte fixa just någon sådan TV som vi utgick från i förstahand.

Beklagar ytterligare, men önskar er en trevlig helg!

Från mig

16 Jul 2021, 13:36

Hej igen,

Ni har ju möjlighet att ordna en likadan till samma pris om ni vill, det inte är ju som sagt inte någon omöjlighet då den finns kvar. I sådant fall är det för att du/ni inte vill, inte för att ni inte kan vilket är skillnad. Det handlar heller inte om några större summor, dock betydligt större för mig än för er.

Tycker att det är riktigt dåligt att ni ger mig ett offert/erbjudande och vi ingår en muntlig överenskommelse, som ni sedan bryter av olika anledningar - men sedan inte vill stå upp för det och rätta till det när möjlighet finns? Det här handlar återigen inte om jag som gjort fel, någon felskrivning eller leverantörsproblem etc. utan om ansvarstagande och att stå upp för sitt ord i den överenskommelse man hade.

Jag är tyvärr inte intresserad av de TV du länkar för motsvarande pris då de inte motsvarar 55PUS9435 i kvalité eller funktioner, och prisreduceringen är inte ens är i närheten med vad vi ursprungligen kom överens om (500-700:- gentemot 4000-5000:-). Jag har inget behov av kartonger eller ev. emballage och det var därför jag letade flera veckor efter en TV med vissa specifika funktioner till en pris som är inom den budget jag/mottagaren har. Hade jag haft mycket mer pengar hade självklart jag köpt en betydligt mer premium TV till denna mottagare.

Vilken av butikerna var det som sålde denna TV ursprungligen? Var det Bredden?

Skulle också vilja ha ett utlåtande från en annan person med mer övergripande ansvar på supporten angående detta.

Från Webhallen

19 Jul 2021, 08:33

Hej,

Vi har diskuterat eventuella lösningar med våra chefer och det som min kollega [XXX] har erbjudit per mail är vad vi kan erbjuda dig i dagens läge.

Som tidigare nämnt så om du är intresserad av någon annan tv så kan vi kika på något mer fördelaktigt pris på den.

/////////////

Slut på konversation

Kan även tillägga att jag någonstans i den senare delen av konversationen går förbi Webhallen i min stad. De sålde inte denna TV ursprungligen, men tar sig ändå tid och lyssnar och ger mig rådet att ligga på mot supporten. Har för mig att de suckar lite samt säger att det inte är första gången som lagret (?) gör misstaget att publicera länkar öppet när de inte ska vara det varpå detta händer. De kan dock inte göra så mycket då de inte sålde denna TV ursprungligen, vilket jag har full förståelse för. De ger mig även rådet att fråga vilken butik det var för att kanske ta kontakt med dem direkt och se vad de säger, men detta har jag inte fått reda på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, engagemang och tips. Jag har tyvärr inte svarat alla inlägg här eller via PM, men jag ska ta upp det senare idag/imorgon igen och ta beslut om hur jag ska göra. Måste hinna lite andra saker nu i eftermiddagen innan helgen är slut

Likt någon skrev så kanske det bästa är att släppa det och skita i det... men nu har jag också grävt ned mig i detta (lite för mycket möjligtivis) för att bara förbli passiv. Jag tänker att antingen bör jag be om förslag på ett par olika TV-apparater, eller ta det till ARN om det finns möjlighet att det leder någonvart.

Det är intressant och lärorikt med diskussionen och ni som diskuterar juridiken, så tack speciellt för det.

Är det något mer ni saknar eller vill veta så skriv här eller skicka PM.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag i detta läge informerat Webhallen att då de inte fullföljde avtalet så har jag för avsikt att genomföra ett täckningsköp enligt KKöpL 33§. De är då skyldiga att stå för merkostnaden (över 5859kr, enligt ursprungsavtalet, då existensen av detta avtal är ostridigt). Om de nekar till att stå för merkostnaden hade jag anmält fallet till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Någon annan frågade om detta också, och jag var lite otydlig här. Efter att Airmee haft sönder den första leveransens kartong (innan det konstaterades att TV:n inte blivit skadad) skrev Webhallen att de löser oss/mig som kund. Dessa pengar återbetalade de inom 3-5 dagar eller något sådant tror jag. Här frågade de inget om de skulle lösa mig, utan det gjordes bara. Jag varken accepterade eller avböjde. På detta svarade jag exakt:

Ja det var ju tråkigt, och Arimee skötte det heller inte så snyggt när de typ 19 på kvällen meddelar att leveransen blivit "försenad" efter att ha aviserat under dagen att de kommer mellan 17-22. [XXX] behövde lämna från jobbet tidigare för att kunna vara hemma vid 17 [...] Står det någonting om hur pass skadat paketet var? Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll. [XXX] kan/vill inte lägga så mycket på en TV och jag har spanat rätt länge för att hitta en så bra/prisvärd TV till [XXX] som möjligt (istället för att köpa något billigt skräp från NoN [XXX] först var inne på). Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX]/vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?

Eftersom du inte protesterade mot återbetalningen skulle det ju mycket väl kunna betraktas som en tyst accept. Då kan det ligga så illa till att du inte har så mycket att hämta. Dock hade jag frågat någon med bättre insikt i juridik än vad jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Eftersom du inte protesterade mot återbetalningen skulle det ju mycket väl kunna betraktas som en tyst accept. Då kan det ligga så illa till att du inte har så mycket att hämta. Dock hade jag frågat någon med bättre insikt i juridik än vad jag har.

Det är inte omöjligt, det var dock ingenting jag tänkte på det. Utan jag gav de istället ett annat erbjudande, som de accepterat och lett oss in på det som utspelat sig hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det är inte omöjligt, det var dock ingenting jag tänkte på det. Utan jag gav de istället ett annat erbjudande, som de accepterat och lett oss in på det som utspelat sig hittills.

Jag förstår det. Jag tycker knappast Webhallen har agerat klanderfritt i den här soppan. De har lovat dig en sak men agerat annorlunda för att därefter bemöta dig utan kompromissvilja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levan:

Från Webhallen

9 Jul 2021, 15:34

Hej,

Nu har vi mottagit denna, den funkar men kartongen är definitivt kvaddad.

Har kontrollerat att det ser bra ut med lagret och dem har skickat bilder där det inte finns synliga interna skador även när dem har startat upp den och prövat så att det inte fanns någon panelskada.

Är detta något ni fortfarande är intresserade av?

Trevlig helg!

Från mig

12 Jul 2021, 08:52

Tjena!

Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.

Eftersom kartongen är borta nu, hur fungerar frakt i sådant fall? Behöver jag hämta den hos er i butik, eller någon annanstans? Och vilket pris begär ni för den? Förut var den klass 1, men antar att den blir någon annan nu när kartong etc. är kvaddat.

Från Webhallen

12 Jul 2021, 10:35

Hej,

Frakt ska det vara ok för, den kan skickas precis som ni beställde förra!

Priset så här har du länken (fick den för 2 min sedan) till att den finns uppe att köpa på hemsidan nu! https://www.webhallen.com/se/product/329935-Philips-2020-55-L....

Trevlig måndag!

De har frågat om du fortfarande var intresserad, du svarat ja, de har länkat direkt till produkten för din enkelhets skull, till en tydligt sagd publik länk. Du slutförde inte köpet.
Ska inte ses som en offert/bindande avtal.

Dock det du ska göra som tidigare sagt är att anmäla till ARN, för att få beslut på om ursprungliga ordern hävts korrekt, eller inte.

ARN beslut kan ta lång tid, men också gå snabbt.

Tänk på att de inte tar åt dig allt för komplicerade ärenden. Skapa ett ärende, och bifoga din mailkonversation, kvitto på köpet. Så bör det räcka, sedan får Webhallen yttra sig, antingen kommer de med et förslag på lösning direkt (för att undvika att ARN tar beslut) eller då står de på sig, och ARN tar beslut åt något håll.

Permalänk
Medlem

Precis som jag trodde säger de ingenstans att det är något personligt erbjudande. Tvärt om säger de att den ligger uppe på hemsidan, vilket för mig betyder att den är publikt tillgänglig för alla. Där var det nog helt enkelt ett missförstånd, men de har inte vad jag ser ingått något nytt avtal med dig TS där.

Därmed är det huruvida de faktiskt hävt det första köpet på ett korrekt sätt som är det intressanta. Det är åtminstone min tolkning.

Skrivet av TKD_1337:

De drivs separat men inköp och annat sker tillsammans. Inte otänkbart någon högre upp bestämt om att göra detta på både sidorna/företagen.

Har du något belägg för det påståendet? Enligt Komplett själva hanteras inköp helt separat för Komplett och Webhallen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du något belägg för det påståendet? Enligt Komplett själva hanteras inköp helt separat för Komplett och Webhallen.

Det säger sig själv ju att de fick stordriftsfördelar av förvärvet. Här har du en källa på det uppenbara:

"Till SweClockers uppger Wilhelm Sporrong att det inte blir några märkbara förändringar för de befintliga kunderna. Varumärket Webhallen blir kvar liksom butikskonceptet och webbhandeln.

– Det blir ingen skillnad, vi kommer att köra på precis som vanligt. Affären med Komplett ger oss däremot stordriftsfördelar vid inköp av varor och större möjligheter till expansion."

https://www.sweclockers.com/nyhet/16903-komplett-forvarvar-sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

De har ftågat om du fortfarande var intresserad, du svsrat ja, de har länkat direkt till produkten för din enkelhets skull, till en tydligt sagd publik länk. Du slutförde inte köpet.
Ska inte ses som en offert/bindande avtal.

Dock det du ska göra som tidigare sagt är att anmäla till ARN, för att få beslut på om ursprungliga ordern hävts korrekt, eller inte.

ARN beslut kan ta lång tid, men också gå snabbt.

Tänk på att de inte tar åt dig allt för komplicerade ärenden. Skapa ett ärende, och bifoga din mailkonversation, kvitto på köpet. Så bör det räcka, sedan får Webhallen yttra sig, antingen kommer de med et förslag på lösning direkt (för att undvika att ARN tar beslut) eller då står de på sig, och ARN tar beslut åt något håll.

Jag tycker det är tydligt att erbjudandet riktade sig till mig enbart genom dialogen vi haft, allt annat vore ju orimligt. Jag har haft liknande processer förut, och då har det alltid varit länkar som inte publicerats publikt.

En liknelse vore att gå förbi en säljare som yppar ett erbjudande riktat till en annan person, och sedan ta det erbjudandet innan den tilltänkta köparen hinner reagera och tycka att det inte är något problematisk i det.

Webhallen har ju även erkänt att det var ett misstag två gånger. I butiken höll medarbetaren (butikschefen) med om det inte sulle ha varit publikt, vilket personen jag pratade med över telefon dagarna innan också erkände var ett misstag har jag för mig. Min telefon spelar in alla samtal automatiskt, har visserligen inte lyssnat om samtalet men har för mig att personen sade det mer eller mindre explicit.

Så jag anser att belägg för offert och acceptans föreligger, och att Webhallen brutit mot sin del och nu inte vill erbjuda ett nytt avtal av samma värde för mig.

En intressant del är väl även att många TV-apparater som är fyndvara är någonting som en kund köpt, öppnat och sedan valt att lämna tillbaka på öppet köp; åtminstone av vad jag hört.

Webhallen verkar i sådant fall att det är lönt att ha ett sådant system för "vem som helst", och ta den ekonomiska vikten av det, när de inte vill göra ungefär motsvarande erbjudande till en kund som funnits med ett tag efter en sådan här process. Jag har handlat en del där igenom åren, visst är mycket på erbjudandepris och dylikt, men har ändå nått till typ "lvl 12" eller något sådant så lite pengar har de nog vunnit på mina inköp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levan:

Jag tycker det är tydligt att erbjudandet riktade sig till mig enbart genom dialogen vi haft, allt annat vore ju orimligt. Jag har haft liknande processer förut, och då har det alltid varit länkar som inte publicerats publikt.

En liknelse vore att gå förbi en säljare som yppar ett erbjudande riktat till en annan person, och sedan ta det erbjudandet innan den tilltänkta köparen hinner reagera och tycka att det inte är något problematisk i det.

Webhallen har ju även erkänt att det var ett misstag två gånger. I butiken höll medarbetaren (butikschefen) med om det inte sulle ha varit publikt, vilket personen jag pratade med över telefon dagarna innan också erkände var ett misstag har jag för mig. Min telefon spelar in alla samtal automatiskt, har visserligen inte lyssnat om samtalet men har för mig att personen sade det mer eller mindre explicit.

Så jag anser att belägg för offert och acceptans föreligger, och att Webhallen brutit mot sin del och nu inte vill erbjuda ett nytt avtal av samma värde för mig.

En intressant del är väl även att många TV-apparater som är fyndvara är någonting som en kund köpt, öppnat och sedan valt att lämna tillbaka på öppet köp; åtminstone av vad jag hört.

Webhallen verkar i sådant fall att det är lönt att ha ett sådant system för "vem som helst", och ta den ekonomiska vikten av det, när de inte vill göra ungefär motsvarande erbjudande till en kund som funnits med ett tag efter en sådan här process. Jag har handlat en del där igenom åren, visst är mycket på erbjudandepris och dylikt, men har ändå nått till typ "lvl 12" eller något sådant så lite pengar har de nog vunnit på mina inköp.

Som sagt, mailet med länken de skickade tolkar vi som ett publikt tillgängligt erbjudande, då de utryckligen skriver ”uppe på hemsidan”.
Skulle det varit ett erbjudande specifikt till dig skulle de nämnt pris, och lagt upp ordern direkt på ditt konto, inte på en publik länk och bara länkat den till dig.

Det ska således inte ses som en offert/anbud eller ett ingånget avtal,

Dock så vore det intressant att få hävningen av det ursprungliga köpet prövat av ARN, för att se om det är korrekt hävt.

Men då de inte har någon annan tv i den klassen (fyndklass 1) tillgänglig så kan de inte leverera den varan, således borde det vara korrekt gjort.

https://arn.se/konsument/

Anmäl där, bifoga dina mail som printscren, och sen invänta svar.

Antingen kommer Webhallen ge med dig, för att undvika ett ARN beslut, eller så kommer de svara ARN sin ståndpunkt, och därefter kommer ARN ta beslut om vad de rekommenderar till lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Som sagt, mailet med länken de skickade tolkar vi som ett publikt tillgängligt erbjudande, då de utryckligen skriver ”uppe på hemsidan”.
Skulle det varit ett erbjudande specifikt till dig skulle de nämnt pris, och lagt upp ordern direkt på ditt konto, inte på en publik länk och bara länkat den till dig.

Det ska således inte ses som en offert/anbud eller ett ingånget avtal,

Dock så vore det intressant att få hävningen av det ursprungliga köpet prövat av ARN, för att se om det är korrekt hävt.

Men då de inte har någon annan tv i den klassen (fyndklass 1) tillgänglig så kan de inte leverera den varan, således borde det vara korrekt gjort.

https://arn.se/konsument/

Anmäl där, bifoga dina mail som printscren, och sen invänta svar.

Antingen kommer Webhallen ge med dig, för att undvika ett ARN beslut, eller så kommer de svara ARN sin ståndpunkt, och därefter kommer ARN ta beslut om vad de rekommenderar till lösning.

En länk du får kan också vara en privat länk. Exempelvis en olistad youtube-video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Som sagt, mailet med länken de skickade tolkar vi som ett publikt tillgängligt erbjudande, då de utryckligen skriver ”uppe på hemsidan”.
Skulle det varit ett erbjudande specifikt till dig skulle de nämnt pris, och lagt upp ordern direkt på ditt konto, inte på en publik länk och bara länkat den till dig.

Det ska således inte ses som en offert/anbud eller ett ingånget avtal,

Dock så vore det intressant att få hävningen av det ursprungliga köpet prövat av ARN, för att se om det är korrekt hävt.

Men då de inte har någon annan tv i den klassen (fyndklass 1) tillgänglig så kan de inte leverera den varan, således borde det vara korrekt gjort.

https://arn.se/konsument/

Anmäl där, bifoga dina mail som printscren, och sen invänta svar.

Antingen kommer Webhallen ge med dig, för att undvika ett ARN beslut, eller så kommer de svara ARN sin ståndpunkt, och därefter kommer ARN ta beslut om vad de rekommenderar till lösning.

Om du med "Vi" menar Webhallen, annars håller inte "vi" med dig någonstans eller tolkar något som du har fått för dig att gång på gång försöka hävda i denna tråd.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal