Skrivet av evil penguin:
För tydlighets skull, vad exakt var svaret på detta (mer än att det var tråkigt)? Majoriteten av "diskussionen" i tråden är spekulation kring huruvida du accepterade den lösningen eller ej och aggressivt argumenterande baserat på vad det ena respektive det andra skulle implicera?
Jag hade inte tänkt mig så mycket respons, och eftersom det är en del turer fram och tillbaka så blir det lätt rörigt och jag känner själv att jag rört till det med en del saker. Jag kan publicera all kommunikation i rätt ordning nedan så får ni se den; blir nästan lite som reality TV.
1. Airmee har sönder kartongen och börjar hitta på saker om försenad leverans etc. enligt ovan.
2. Konversation med Webhallen via mail.
Från Webhallen
23 Jun 2021, 08:54
Hej,
Vi fick precis information från airmee angående er leverans, och att detta paket var skadat.
Därmed skickar dem tillbaka det till oss, och vi får lösa er som kund.
Eftersom vi ej har några av dessa TV'ar kvar, fixar vi en återbetalning för hela summan som kommer åter via swish inom ca 3-5 bankdagar.
Beklagar för strulet!
Med vänliga hälsningar / Kind regards
[XXX]
Från mig
23 Jun 2021, 10:00
Hej
Ja det var ju tråkigt, och Arimee skötte det heller inte så snyggt när de typ 19 på kvällen meddelar att leveransen blivit "försenad" efter att ha aviserat under dagen att de kommer mellan 17-22. [XXX] behövde lämna från jobbet tidigare för att kunna vara hemma vid 17 då det är till [XXX] TV:n är köpt.
Står det någonting om hur pass skadat paketet var? Om TV:n fortfarande är hel/nyskick så spelar det ingen direkt roll. [XXX] kan/vill inte lägga så mycket på en TV och jag har spanat rätt länge för att hitta en så bra/prisvärd TV till [XXX] som möjligt (istället för att köpa något billigt skräp från NoN [XXX] först var inne på).
Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX] /vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?
Mvh [XXX]
Från Webhallen
23 Jun 2021, 13:51
Hej,
Beklagar för allt strul angående leveransen, inte bara strulet med att det sedan också inte kom.
Skadan har vi inte fått veta exakt hur det ligger till, men med all sannolikhet är denna skadad så kommer panelen vara kvaddad och därmed obrukbar för er.
Jag kan absolut undersöka, men tyvärr kommer den processen att dröja en stund då vi måste undersöka internt och sköta en reklamation mot airmee angående detta.
Alternativet vi kan erbjuda är att dunka in 300kr som tillgodo på ditt konto, så kan du använda det på en TV av annan form då jag misstänker att denna TV är det slut för.
Återkom gärna med hur ni vill göra så fixar vi!
Från mig
28 Jun 2021, 14:53
Hej igen,
Tack för erbjudandet, men du får hellre undersöka hur kartongen blev skadad och om TVn fortfarande är brukbar och vad ni då vill sälja den för.
Jag vet inte vilka rutiner som Airmee har överlag, men jag har för mig att de även levererade min TV jag köpte för några månader sedan (en 65" LG) och den låg vinklad längst in mot högra kanten i en skåpbil med baklyft. Ingenting "mjukt" emellan eller så, ej heller några spärrband vad jag kunde se som höll allt på plats. Det var en del andra paket på rad så den kunde inte helt slå över mot vänster och ligga rakt mot golvet; men vid snabba svänger eller inbromsningar finns alltid risken att skulle tippa över och vinkla sig åt andra sidan (kanske med en 45 gradig vinkel) vilket blir rätt hårda smällar ändå. Blir inte förvånad att paket går sönder om de ofta fraktas på det här sättet.
Från Webhallen
29 Jun 2021, 08:24
Hej,
Absolut, men då ber jag lagret skicka bilder till mig så for denna återkommit till oss, så kikar jag och dem tillsammans om denna är skadad internt eller ej så återkommer jag när vi fått bekräftelse på detta.
Återkommer så fort jag kan!
Från Webhallen
9 Jul 2021, 15:34
Hej,
Nu har vi mottagit denna, den funkar men kartongen är definitivt kvaddad.
Har kontrollerat att det ser bra ut med lagret och dem har skickat bilder där det inte finns synliga interna skador även när dem har startat upp den och prövat så att det inte fanns någon panelskada.
Är detta något ni fortfarande är intresserade av?
Trevlig helg!
Från mig
12 Jul 2021, 08:52
Tjena!
Tack för att ni hör av er. Ja, jag är fortfarande intresserad om den fungerar utan skador.
Eftersom kartongen är borta nu, hur fungerar frakt i sådant fall? Behöver jag hämta den hos er i butik, eller någon annanstans? Och vilket pris begär ni för den? Förut var den klass 1, men antar att den blir någon annan nu när kartong etc. är kvaddat.
Från Webhallen
12 Jul 2021, 10:35
Hej,
Frakt ska det vara ok för, den kan skickas precis som ni beställde förra!
Priset så här har du länken (fick den för 2 min sedan) till att den finns uppe att köpa på hemsidan nu! https://www.webhallen.com/se/product/329935-Philips-2020-55-L...
Trevlig måndag!
3. Här hinner någon annan köpa TV:n då jag och mottagaren går in först vid 17/18/19 eller så och ska köpa den. Ringer Webhallen dagen efter (13 Jul), men de säger att de inte kan göra något via telefon. Vi diskuterar några minuter men kommer ingenstans och vi beslutar att ta det via mejl istället.
4. Fortsatt mejlkonversation
Från Webhallen
13 Jul 2021, 09:31
Hej,
Beklagar att det strulade till sig så mycket i slutet ändå.
Jag kikade runt lite kring vad för alternativ vi hade för att kunna lösa detta, och vad vi kom fram till är att vi kan erbjuda en snarlik, i detta fall: https://www.webhallen.com/se/product/304636-Philips-2019-55-L... till priset 5578kr, så att ni får både en ny TV nedsatt + kompensation allt i ett.
Skulle detta vara något som funkar, återkom gärna så fixar vi!
Trevlig tisdag!
Från mig
13 Jul 2021, 15:20
Hej igen
Tack för erbjudandet, men denna TV är nästan ren budgetklass alternativt åtminstone ett par klasser under 55PUS9435. Främst saknar den inbyggd soundbar (vilket jag sade i samtalet var något jag letade efter) vilket ger den betydligt sämre ljud i främst lägre frekvenser (alltså, den har en svag bas), sedan har den även mycket äldre HDMI-version, en helt annan paneltyp, ett annat operativsystem, saknar flera appar samt möjlighet att lägga till vissa sådana då den inte har Android som operativsystem (vilket den andra har) och är en äldre årsmodell (den nya versionen av denna TV är 55PUS7906, vilken ni verkar få in nu i veckorna) m.m. Den har genomgående sämre betyg på flera sajter, så jag skulle inte säga att den motsvarar den andra TV:n speciellt mycket mer än till storleken och att den har ambilight. Det är väl brukligt att när man gör ett misstag att man ger ett lika bra, eller bättre, erbjudande tillbaka. Inte ett sämre erbjudande till ett högre pris (5578 vs ~5200). Enligt uppgift var ingenting fel på den andra TV, mer än att kartongen var "definitivt kvaddad". Kartongen och ev. skyddsemballage har dock inget direkt värde förutom under frakt (och då främst från grossist till detaljist), utan det är ju TV:n som är intressant.
Vi hade ju en överenskommelse om att jag skulle få köpa nämnda TV om den fortfarande fungerade, och även om jag förstår att det inte var du personligen som generade länken och publicerade denna tycker jag att ni som företag borde ta ansvar för detta - speciellt nu när processen dragit ut på tiden rätt länge och en del tid redan offrats på detta (speciellt via Airmee som gjorde att mottagaren fick lämna jobbet tidigare då det inte går att be om kvällsleverans, och att de därtill ljög och sade att leveransen var försenad när de egentligen förstört kartongen p.g.a. vårdslöshet). Det finns ingen annan modell inne just nu som uppfyller de kriterier som jag söker och som inte kostar betydligt mer (t.ex. OLED 935 serien, som dock ligger långt bortom budget) och därmed tycker jag att ni borde stå upp för motsvarande vi kom överens om. Om kartongen får smällar i leveransen igen av Airmee så kanske den ändå hamnar som kartongskada/klass 1/2 i slutändan etc., vad vet jag. Det är ju inte som att detta var den sista TV:n i lager, utan jag ser att de finns 30+ likadana kvar.
Hade det varit jag som gjort fel etc. hade jag bett om good will och hoppats på det bästa, men nu är det tvärtom. Hade jag inte hört av mig på ett par veckor förstår jag, men nu var jag alert på denna process och svarade så fort jag kunde men fick inte ens en dag på mig. Så jag tycker att du/ni bör hedra det vi kom överens om, d.v.s sagda vara till sagda pris, och sedan får ni väl ta en process med Airmee och/eller förbättra rutinerna på hur lagret hanterar returer, återköpt och informationsspridning etc. Detta ska inte behöva drabba mig i slutändan tycker jag.
Från Webhallen
16 Jul 2021, 08:55
Hej,
Förstår detta, men tyvärr har vi ingen möjlighet att fixa en likadan TV till samma pris.
Dessvärre är det den TV'n som jag länkade till sedan tidigare. Om du har andra TV'ar som du undrar om vi kan fixa några bättre priser än det som står på sidan kan du jätte gärna återkomma, så kan jag föra vidare det och se vad vi kan erbjuda.
Några exempel som jag kikat på nyss: https://www.webhallen.com/se/product/337585-TCL-55-55C815-QLE... 6839kr
https://www.webhallen.com/se/product/330399-Philips-2020-55-5... 5346kr
Om du är intresserad av något, kan vi alltid kika på det och se om vi kan fixa fram något, dessvärre kan vi inte fixa just någon sådan TV som vi utgick från i förstahand.
Beklagar ytterligare, men önskar er en trevlig helg!
Från mig
16 Jul 2021, 13:36
Hej igen,
Ni har ju möjlighet att ordna en likadan till samma pris om ni vill, det inte är ju som sagt inte någon omöjlighet då den finns kvar. I sådant fall är det för att du/ni inte vill, inte för att ni inte kan vilket är skillnad. Det handlar heller inte om några större summor, dock betydligt större för mig än för er.
Tycker att det är riktigt dåligt att ni ger mig ett offert/erbjudande och vi ingår en muntlig överenskommelse, som ni sedan bryter av olika anledningar - men sedan inte vill stå upp för det och rätta till det när möjlighet finns? Det här handlar återigen inte om jag som gjort fel, någon felskrivning eller leverantörsproblem etc. utan om ansvarstagande och att stå upp för sitt ord i den överenskommelse man hade.
Jag är tyvärr inte intresserad av de TV du länkar för motsvarande pris då de inte motsvarar 55PUS9435 i kvalité eller funktioner, och prisreduceringen är inte ens är i närheten med vad vi ursprungligen kom överens om (500-700:- gentemot 4000-5000:-). Jag har inget behov av kartonger eller ev. emballage och det var därför jag letade flera veckor efter en TV med vissa specifika funktioner till en pris som är inom den budget jag/mottagaren har. Hade jag haft mycket mer pengar hade självklart jag köpt en betydligt mer premium TV till denna mottagare.
Vilken av butikerna var det som sålde denna TV ursprungligen? Var det Bredden?
Skulle också vilja ha ett utlåtande från en annan person med mer övergripande ansvar på supporten angående detta.
Från Webhallen
19 Jul 2021, 08:33
Hej,
Vi har diskuterat eventuella lösningar med våra chefer och det som min kollega [XXX] har erbjudit per mail är vad vi kan erbjuda dig i dagens läge.
Som tidigare nämnt så om du är intresserad av någon annan tv så kan vi kika på något mer fördelaktigt pris på den.
/////////////
Slut på konversation
Kan även tillägga att jag någonstans i den senare delen av konversationen går förbi Webhallen i min stad. De sålde inte denna TV ursprungligen, men tar sig ändå tid och lyssnar och ger mig rådet att ligga på mot supporten. Har för mig att de suckar lite samt säger att det inte är första gången som lagret (?) gör misstaget att publicera länkar öppet när de inte ska vara det varpå detta händer. De kan dock inte göra så mycket då de inte sålde denna TV ursprungligen, vilket jag har full förståelse för. De ger mig även rådet att fråga vilken butik det var för att kanske ta kontakt med dem direkt och se vad de säger, men detta har jag inte fått reda på.