G-sync fungerar inte längst ner på skärmen

Permalänk
Medlem

G-sync fungerar inte längst ner på skärmen

Har stött på ett skumt problem som jag inte har en aning om hur man löser. Längst ner på skärmen fungerar inte g-sync på högre frekvenser som samtidigt ligger under g-syncspannet. En av skärmarna stödjer upp till 120, men för att få komplett sync måste jag låsa det till under hundra. Har testat att låsa till 115 men icke, då blir det tearing i botten. Har testat på 2 skärmar och 3 olika kablar. Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Är det G-sync kompatibel eller G-sync modul? dvs vilken skärm?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är det G-sync kompatibel eller G-sync modul? dvs vilken skärm?

Ena skärmen fungerar med gsync men är inte officiellt listad av nvidia (xf270hua) och den andra skärmen är lg cx som är gsync-kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Ena skärmen fungerar med gsync men är inte officiellt listad av nvidia (xf270hua) och den andra skärmen är lg cx som är gsync-kompatibel.

Vad kör du för settings?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Utan V-sync brukar det bli tearing i botten av skärmen

Visa signatur

[ Stationär ] i7 13700K, RTX3080Ti
[ Laptop ] AMD AI 9 HX 370, RTX4070
Bild: 32" 4K 240hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har stött på ett skumt problem som jag inte har en aning om hur man löser. Längst ner på skärmen fungerar inte g-sync på högre frekvenser som samtidigt ligger under g-syncspannet. En av skärmarna stödjer upp till 120, men för att få komplett sync måste jag låsa det till under hundra. Har testat att låsa till 115 men icke, då blir det tearing i botten. Har testat på 2 skärmar och 3 olika kablar. Vad kan felet vara?

Kör du spelet i fullskärmsläge eller i "borderless window"? Som standard är bara g-sync på i riktig fullscreen

Om din bildskärm har en "fps-räknare" man kan slå på så kan du kolla att g-sync fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad kör du för settings?

Skrivet av Pontooz:

Utan V-sync brukar det bli tearing i botten av skärmen

Skrivet av pv2b:

Kör du spelet i fullskärmsläge eller i "borderless window"? Som standard är bara g-sync på i riktig fullscreen

Om din bildskärm har en "fps-räknare" man kan slå på så kan du kolla att g-sync fungerar

Okej, detta är ju väldigt intuitivt gjort av nvidia. Marknadsföra gsync som vsync-killer för att man sedan ska behöva slå på det för att få helt tearing free experience... Tack, det löste problemet. Har du någon aning om varför det är på detta vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Okej, detta är ju väldigt intuitivt gjort av nvidia. Marknadsföra gsync som vsync-killer för att man sedan ska behöva slå på det för att få helt tearing free experience... Tack, det löste problemet. Har du någon aning om varför det är på detta vis?

Kan inte svara på varför exakt saker funkar som de gör, men detta är läsvärt angående lämpliga inställningar: https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se... (hela artikeln också för den delen, men åtminstone summeringen på slutet som länken går till).

Det som ÄR bra är ju att man med korrekta inställningar faktiskt får kombinationen av låg input lag utan tearing, vilket är själva poängen. (Traditionellt har man ju fått välja det ena eller det andra, med vsync på eller av, med gsync får du båda givet korrekta inställningar)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Som föregående skrev är jag lika omedveten varför det fungerar exakt på det sättet.
G-sync jobbar ihop med V-sync vad jag vet.

Det är otroligt dåligt hur mycket tweaks man måste läsa på och lära sig för att sist testa dessa på alla spel för att få en bra upplevelse med G-sync.

Mitt råd är att kolla Battlenonsense då blurbusters är rätt gammal information baserad på hur g-sync fungerade när det var nytt och exotiskt.

Visa signatur

[ Stationär ] i7 13700K, RTX3080Ti
[ Laptop ] AMD AI 9 HX 370, RTX4070
Bild: 32" 4K 240hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Skrivet av Kladdpapper:

kan ha fel i detta men,

vad jag fattat det som är så kallad Screen Tearing bara när du har högre FPS än din skärm kan hantera dvs den börjar rita ny bild innan den första är färdigritad på din skärm.

har du fps lika med eller under din på skärmen inställda uppdateringshastighet så ska inte tearing vara ett problem då skärmen ritar bilden fortare än grafikkortet skickar den till skärmen.

tror det du upplever är något annat än tearing.

glömt att ställa in din skärm på högsta uppdateringsfrekvens?

flera skärmar med olika uppdateringsfrekvens kan också ställa till det och ge div grafikartefakter testa att sätta bägge skärmarna på en uppdateringsfrekvens som bägge stödjer.

t.ex. har du en 120hz och en 144hz skärm ställ bägge på 120hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vet du va freesync rangen är på den skärmen? Kanske inte sträcker sig till din max refreshrate.

Edit: Såg att du skrivit att den ligger inom spannet. Skumt , va är det för skärm?

Annars ska gsync funka även utan vsync, kanske har me att den inte är kompatibel eller nått och därför den inte slår på det om inte vsync är igång, kan ju låsa skärmen 3 fps under så slipped du iallafall vsync även om det är på i kontrollpanelen.

Kanske kan slå på g-sync indicator och kolla om det faktiskt är igång när du får den där tearingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan ha fel i detta men,

vad jag fattat det som är så kallad Screen Tearing bara när du har högre FPS än din skärm kan hantera dvs den börjar rita ny bild innan den första är färdigritad på din skärm.

har du fps lika med eller under din på skärmen inställda uppdateringshastighet så ska inte tearing vara ett problem då skärmen ritar bilden fortare än grafikkortet skickar den till skärmen.

Screen tearing uppstår oavsett fps, det sker när grafikkortet inte är synkad med skärmen och skickar en ny bild medan skärmen håller på att rita föregående bild. Om skärmen inte hinner få en ny bild innan det är dags att uppdatera panelen igen så ritar den om föregående bild, så oavsett hur lång tid det tar för grafikkortet att skicka nästa bild så får man sannolikt tearing om man inte synkar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Screen tearing uppstår oavsett fps, det sker när grafikkortet inte är synkad med skärmen och skickar en ny bild medan skärmen håller på att rita föregående bild. Om skärmen inte hinner få en ny bild innan det är dags att uppdatera panelen igen så ritar den om föregående bild, så oavsett hur lång tid det tar för grafikkortet att skicka nästa bild så får man sannolikt tearing om man inte synkar.

ok.

hade jag ingen aning om. har nog aldrig haft tearing vad jag vet när jag legat under skärmens uppdateringshastighet bara om jag går över typ.

så brukar skippa alla former av sync och bara köra ett FPSlås på 144, 75Hz eller 60 beroende på spel.

så trodde bara tearing uppstod om inte skärmen hann rita färdigt föregående bild innan den började rita upp nästa pga att grafikkortet matade skärmen med bilder för fort så den inte hann rita färdigt.

fast samtidigt brukar jag inte köra med speciellt mycket ögonlyx heller så fpsen brukar ligga relativt konstant på vad jag låst den till tycker det är mer störande att ha mycket variationer i fps än att ha en konstant halvlåg fps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

hade jag ingen aning om. har nog aldrig haft tearing vad jag vet när jag legat under skärmens uppdateringshastighet bara om jag går över typ.

Det är väldigt individuellt hur mycket man märker av tearing, vissa kan ha hur mycket tearing som helst utan att märka någonting.

Men hela poängen med adaptiv synkronisering som G-Sync är att hantera just fallet när man har lägre fps än skärmens uppdateringsfrekvens. Har man högre fps så har adaptiv synkronisering inte längre någon effekt utan då brukar man oftast använda V-Sync istället. Se Sweclockers artikel om adaptiv synkronisering för mer detaljer.

Permalänk
Medlem

Så som jag minns det så ska man helst ha både vsync och freesync/gsync igång för att få lägsta möjliga inputlag.

Helst låsa max fps till 1fps under vad v-sync kommer jobba med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

så trodde bara tearing uppstod om inte skärmen hann rita färdigt föregående bild innan den började rita upp nästa pga att grafikkortet matade skärmen med bilder för fort så den inte hann rita färdigt.

Jag tror du har råkat vända på sammanhangen...
Bildskärmen får en ström av bildrutor (traditionellt i en förutbestämd frekvens, 60Hz, 144Hz eller vad det nu må vara) skickade till sig och bara ritar det den får, den börjar inte om mitt i eller något sådant.
Dvs, tearing uppstår inte i skärmen, den fanns i bildsignalen och bara ritas upp av skärmen.

Problemet är alltså hur man på datorsidan ska synka ihop skapandet av bildrutor med skickandet av bildrutor. Om du med en traditionell skärm inte klarar att skapa bildrutorna i just den takten som bildsignalen är (t.ex. 60Hz) så får du någon typ av problem oavsett hur du gör; med vsync får du fördröjning, utan vsync kommer du skicka halvritade bildrutor (tearing) ibland.

Skillnaden med variabel synk (exempelvis Gsync) blir just att det går att justera bildfrekvensen dynamiskt så att man kan skicka bildrutorna när de är klara (med begränsningen att det måste vara inom det intervall som skärmen klarar) istället för att försöka passa in de ritade bildrutorna så gott det går i en ström med förutbestämd konstant frekvens. På så vis eliminerar man tearing samtidigt som bildrutorna skickas med minimal fördröjning.
Och implikationen blir då att man måste hålla sig inom skärmens synkintervall för att det ska fungera, därav att man behöver ett tak på fps.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man "ska" väl ha vsync på i nvidia control panel och avstängt i spelen för bäst "prestanda" är vad jag förstått. Kör iallafall så med min freesync skärm.