Hjälp mig bygga ett mining rigg :)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga ett mining rigg :)

Jag skulle vilja investera och bygga eget mining rigg. Har dock ingen aning om vad jag behöver och hur man gör men har däremot en budget på 100k och fritid

Permalänk
Medlem

Nu vet man aldrig hur framtiden ser ut, men känns som de populäraste (eth) är på väg från proof-of-work.

Om det är grafikkort du vill mina med så behöver du en (eller flera) dator, gärna med plats för flera grafikkort.

Är det bitcoin du vill mina så är det en asic rigg du vill ha.

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit en bättre affär att investera direkt i valutorna än att investera i mining riggar.

Som @Sions skrev, Ethereum kommer att byta från Proof-of-Work till Proof-of-Stake. Detta innebär att alla de grafikkort som nu gräver Ethereum kommer att skifta över till andra PoW-valutor. Det innebär i sin tur att lönsamheten kommer att sjunka som en sten på dessa pga difficulty adjustment och du kommer att gå back på mining troligen i flera år tills nya prisrekord slås. Du måste alltså inte bara ligga ute med dina 100k för hårdvaran, du behöver också ligga ute med några hundratusen till för elkostnaderna i några år innan du kanske kan sälja av den valuta du grävt fram med vinst. Mining med GPU:s är inte något jag rekommenderar i nuläget om man inte är extremt långsiktig och väldigt duktig på att gissa precis vilken av alla valutor som kommer att gå bra i framtiden. Om du tröttnar och säljer hårdvara och valutor om några år och ingen ny pristopp skett innan dess så kan du räkna med ganska stor förlust.

En sista aspekt är att grafikkort är extremt högt värderade just nu. När Ethereum går över till PoS så kommer många lägga ner sin mining-verksamhet och begagnatmarknaden fyllas till bredden. Värdet på de grafikkort du äger kommer att halveras över en natt.