Välja rätt Linux-distro till gammal bärbar dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

För priset av en 4 TB M.2 kan du få en användbar laptop xD
Jag tänker i samma banor som du i det sistnämnda, ska unna mig en 1 TB i dagarna men sen får det räcka ett bra tag framöver då jag har NASar till det mesta.

Vet inte vad du har för burk men om det finns USB 3 eller bättre kan du köpa en resonabel M.2-disk att ha internt och sedan använda eventuell överbliven disk om du har det, annars köpa en mindre och sätta i en kabinett.
SSD-priserna ligger en bra bit under 1 kr/GB nu och om inte det är definitonen på prisvärt så vettifan.
De är så små att det tlll och med finns cases som sätts i direkt i porten dvs. helt utan sladd, bara en USB-hane direkt in i porten och jag vet inte ens om det kan anses som extrakraffs i mina ögon
Det är iallafall det jag har tänkt göra med den 500 GB jag kommer att få över, om jag inte låter min "because of reasons"-sida ta över sätter de två 500 GB M.2 jag får över i R0 för att lagra spel på

sant... bara en vanlig Sata SSD 4TB ligger ju mellan 4-5tusen, så japp det får man en ny laptop för.
Ingen av mina bärbara stödjer M.2 om jag inte löder in en slott själv. hepp.. gick inte det.
De gör sitt jobb och då jag inte gör något prestandakrävande med dem så får de hänga med några år till.. På dem kör jag LMDE samt dualboot OEMwin som följde med dem.. ifall jag skulle hamna i en sits o behöver ett windows only program.
Sedan har jag mina stationära med multiboot, Fördel med dem är ju att de har gott om sata platser Så där går ju ha en SSD som swap.......... bara att jag vart lat och inte satt in någon ännu... även att jag har tre liggandes. *pinsamt*

Okej.. Vad för NAS/ar kör du då?
själv använder jag en HP-server med win2008R2 då jag kan windows hundra gånger bättre än linux än så länge.. Jag försöker lära mig Linux serverlösning lite då o då när lusten faller på.. Men jag är inte "mogen nog" att testa det skarpt... jag vill inte få driftstop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

sant... bara en vanlig Sata SSD 4TB ligger ju mellan 4-5tusen, så japp det får man en ny laptop för.
Ingen av mina bärbara stödjer M.2 om jag inte löder in en slott själv. hepp.. gick inte det.
De gör sitt jobb och då jag inte gör något prestandakrävande med dem så får de hänga med några år till.. På dem kör jag LMDE samt dualboot OEMwin som följde med dem.. ifall jag skulle hamna i en sits o behöver ett windows only program.
Sedan har jag mina stationära med multiboot, Fördel med dem är ju att de har gott om sata platser Så där går ju ha en SSD som swap.......... bara att jag vart lat och inte satt in någon ännu... även att jag har tre liggandes. *pinsamt*

Okej.. Vad för NAS/ar kör du då?
själv använder jag en HP-server med win2008R2 då jag kan windows hundra gånger bättre än linux än så länge.. Jag försöker lära mig Linux serverlösning lite då o då när lusten faller på.. Men jag är inte "mogen nog" att testa det skarpt... jag vill inte få driftstop

Står i sign men
NETGEAR RN204, 4 x 4 TB i RAID5
NETGEAR RN2100/RNRX4000 (1U), 4 x 3 TB i RAID10
Synology DS216j, 2 x 4 TB i RAID1
Synology DS418, 4 x 8 TB i RAID6
Två ZyXEL NSA326 med vardera 2 x 3 TB i RAID1

Behöver byta upp mig men pengarna finns inte för tillfället :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Står i sign men
NETGEAR RN204, 4 x 4 TB i RAID5
NETGEAR RN2100/RNRX4000 (1U), 4 x 3 TB i RAID10
Synology DS216j, 2 x 4 TB i RAID1
Synology DS418, 4 x 8 TB i RAID6
Två ZyXEL NSA326 med vardera 2 x 3 TB i RAID1

Behöver byta upp mig men pengarna finns inte för tillfället :/

oj, det var inte bara en utan det var i plural
missade signaturen.... du vet det som är närmast är det man inte ser.
Jag känner igen den... Jag skulle behöva gradera upp diskarna i servern och nätverket börjar snart bli dax, då min cisco brandvägg inte har långt kvar innan EOL.. Men jag funderar på pfSense för att spara in på kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej.. Vad för NAS/ar kör du då?
själv använder jag en HP-server med win2008R2 då jag kan windows hundra gånger bättre än linux än så länge.. Jag försöker lära mig Linux serverlösning lite då o då när lusten faller på.. Men jag är inte "mogen nog" att testa det skarpt... jag vill inte få driftstop

En Ubuntu Headless server på en HPE-järn ger inte några driftstopp som du inte själv initierat och nästa allt administreras via ssh. Omstarter och uppgraderingar bestämmer du själv när det skall göras - jag brukar köra sudo apt upgrade var gång jag går in på admin-kontot då massor av program kan uppgraderas utan omstart men har slarvat lite med omstarten för att det finns nyare kärnor även om det uppmanas var gång man loggar in.

den gör inget själv på eget bevåg även om det går att få det mer automatiskt om man vill.

Men man skall också komma ihåg att det är inte klick i GUI ala windows utan man editerar text i en editor och ibland startar om en service.

tex smb.conf för att sätta upp SMB-nätverk och utdelade volymer görs med texteditor - och det finns massor att läsa om man skall ha mera komplexa uppsättningar och tegelstenar på typ 900 sidor om du har svårt att somna på kvällen

https://www.samba.org/samba/docs/Samba3-HOWTO.pdf
https://www.samba.org/samba/docs/Samba3-ByExample.pdf

Visst i köpeNAS så har man GUI för sådant men det slutar ändå som en configurations-textfil i slutändan till samba-servern...

man får vara beredd att leta och läsa i olika guide för det man tänker göra, men svårt - nej...

och vill du inte härja på en HPE så kan du öva på en RPI4 med en disk inkopplad och när det fungera som tänkt kan man i princip flytta med konfigurationsfilerna till den stora servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

oj, det var inte bara en utan det var i plural
missade signaturen.... du vet det som är närmast är det man inte ser.
Jag känner igen den... Jag skulle behöva gradera upp diskarna i servern och nätverket börjar snart bli dax, då min cisco brandvägg inte har långt kvar innan EOL.. Men jag funderar på pfSense för att spara in på kostnaden.

Sant, jag brukar visserligen läsa igenom dem ibland när jag har tråkigt men oftast är det ju inte något man tänker på nej
Generellt sett håller ju Ciscos enterpriseprylar typ en halv livstid för en privatperson ur kvalitetssynpunkt men det finns ju andra faktorer.
Om du inte är rädd för deras IOS och är iallafall smått bekant med UNIX (egentligen BSD men det är ganska whatever i detta fallet) lär du känna att pfSense är busenkelt och jag rekommenderar dig absolut att testa, jag var extremt nöjd när jag körde det i "produktion" 2009-2015 och det ser inte ut att ha blivit sämre med åren.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

En Ubuntu Headless server på en HPE-järn ger inte några driftstopp som du inte själv initierat och nästa allt administreras via ssh. Omstarter och uppgraderingar bestämmer du själv när det skall göras - jag brukar köra sudo apt upgrade var gång jag går in på admin-kontot då massor av program kan uppgraderas utan omstart men har slarvat lite med omstarten för att det finns nyare kärnor även om det uppmanas var gång man loggar in.

den gör inget själv på eget bevåg även om det går att få det mer automatiskt om man vill.

Men man skall också komma ihåg att det är inte klick i GUI ala windows utan man editerar text i en editor och ibland startar om en service.

tex smb.conf för att sätta upp SMB-nätverk och utdelade volymer görs med texteditor - och det finns massor att läsa om man skall ha mera komplexa uppsättningar och tegelstenar på typ 900 sidor om du har svårt att somna på kvällen

https://www.samba.org/samba/docs/Samba3-HOWTO.pdf
https://www.samba.org/samba/docs/Samba3-ByExample.pdf

Visst i köpeNAS så har man GUI för sådant men det slutar ändå som en configurations-textfil i slutändan till samba-servern...

man får vara beredd att leta och läsa i olika guide för det man tänker göra, men svårt - nej...

och vill du inte härja på en HPE så kan du öva på en RPI4 med en disk inkopplad och när det fungera som tänkt kan man i princip flytta med konfigurationsfilerna till den stora servern.

Jo jag vet... jag svär fan emellanåt för att få mina linuxmaskiner att harmoniera med windows nätverk.. och med smb1 då mina äldre maskiner även ska få viss lokal nätverksaccess. Linux och netbios namn som har en förmåga att ibland och ibland inte..
Så den biten grävde jag mig in på redan 2018 då jag är starkt beroende av nätverksdelningar och nätverksdiskar... windows 5min setup.. linux 15min setup för samma funktioner. Hårda länkar har jag inte lärt mig i linux ännu så jag kan adressera en lokal home-mapp till en nätverksdisk.

När det gäller server så handlar det inte bara om att få operativet att fungera.. det är ju alla tjänster jag måste lära mig att konfigyrera i linux då det är som du säger.. GUI-fattig miljö. ssh använder jag inte på servern nu, så jag kommer inte göra det senare heller.. Den är kopplad till stora KVM-switchen så att sköta den med lokalaccess är simplare.. samt med windows kan man se det som högre säkerhet oxå när det inte går att remotestyra.
Jag har min labbdator som jag kikar lite på hur linux server fungerar.. sentOS var tanken, men IBM sabbade ju allt vad lång livslängd heter, så det lutar åt rockylinux när det blir dax.
Så det jag menade med driftstop är det blonda problemet bakom tangentbordet när kunskapen brister.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Sant, jag brukar visserligen läsa igenom dem ibland när jag har tråkigt men oftast är det ju inte något man tänker på nej
Generellt sett håller ju Ciscos enterpriseprylar typ en halv livstid för en privatperson ur kvalitetssynpunkt men det finns ju andra faktorer.
Om du inte är rädd för deras IOS och är iallafall smått bekant med UNIX (egentligen BSD men det är ganska whatever i detta fallet) lär du känna att pfSense är busenkelt och jag rekommenderar dig absolut att testa, jag var extremt nöjd när jag körde det i "produktion" 2009-2015 och det ser inte ut att ha blivit sämre med åren.

Precis... Det är därför jag kört cisco sedan 20-25år tillbax.. Min gamla 24p 100/100 switch vart enbart utbytt för prestanda höjning, men jag har kvar den än på hyllan.. bra att ha kvar ifall åskan tar nuvarande. Lika så brandväggarna har bara bytts ut för EOL.. och det känns ganska skönt att det bara går o går oavsett hur hårt jag belastar det.. den gnäller aldrig över för många anslutningar eller att den stått på utan omstarter i ettpar år.. sista omstarten var vid strömavbrott tror jag.
Cisco litar jag inte på ett dugg sedan NSA skandalen även att de skickade ut patchar.. så jag har extra nätverksmonetorering med en watchdog som blockerar okänd trafik.
pfSense har jag redan labbat med i ettpar år och provkört.. dock har jag den på en PC så det är lite klumpig lösning just nu.. Jag måste kika efter en bra rackhårdvara för pfSence framöver.. Men jag gillar GUI'n och den har riktigt bra funktioner med regler för utgående, inkommande samt regler för lokal trafik.. smidig i Vlan setup o allt.. och att det gick lägga in extra grejer oxå.. det gillade jag.
Dock vet jag inget om hur bra den är i långvarig drift.. Men det kanske du kan svara på då du körde det i 6år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Precis... Det är därför jag kört cisco sedan 20-25år tillbax.. Min gamla 24p 100/100 switch vart enbart utbytt för prestanda höjning, men jag har kvar den än på hyllan.. bra att ha kvar ifall åskan tar nuvarande. Lika så brandväggarna har bara bytts ut för EOL.. och det känns ganska skönt att det bara går o går oavsett hur hårt jag belastar det.. den gnäller aldrig över för många anslutningar eller att den stått på utan omstarter i ettpar år.. sista omstarten var vid strömavbrott tror jag.
Cisco litar jag inte på ett dugg sedan NSA skandalen även att de skickade ut patchar.. så jag har extra nätverksmonetorering med en watchdog som blockerar okänd trafik.
pfSense har jag redan labbat med i ettpar år och provkört.. dock har jag den på en PC så det är lite klumpig lösning just nu.. Jag måste kika efter en bra rackhårdvara för pfSence framöver.. Men jag gillar GUI'n och den har riktigt bra funktioner med regler för utgående, inkommande samt regler för lokal trafik.. smidig i Vlan setup o allt.. och att det gick lägga in extra grejer oxå.. det gillade jag.
Dock vet jag inget om hur bra den är i långvarig drift.. Men det kanske du kan svara på då du körde det i 6år?

Jamen då så, då finns det verkligen inte någon som helst anledning att tveka!
Mjukvaran fungerar ju likadant oavsett vilken formfaktor och arkitektur och du har redan nätverkskunskap och logik via Cisco-erfarenhet. Kod knackar man inte dagligen i pfSense (om man inte vill det så klart) så du har med all sannolikhet arbetat på ett mer avancerat sätt med din tidigare nätverksstruktur och det som faktiskt behöver konfigureras är saker såsom NAT, brandväggsregler, eventuella tillhörande saker såsom QoS, RADIUS, content filtering, VPN och sådant som man ju bara behöver göra en gång i början - och det är kunskap jag skulle tro att du redan kan utnyttja sovandes

Att det är freeBSD i grunden och inte heller avviker från dess filosofi medför så klart att det är utvecklat från grunden för effektivitet, upptid och säkerhet osv. och det är långt större sannolikhet att hårdvaran börjar krångla innan mjukvaran gör det om du inte själv fuckar upp det på något sätt; det är extremt välanvänt sedan många år tillbaka och används i allt från vanliga familjehem till medelstora företag, den diversa användarbasen gör det tramsigt lätt att få svar på nästintill alla frågeställningar och problem man kan tänkas stöta på och om du inte hittar något på Google finns det extremt många forum, chattar och så vidare där det garanterat finns folk att fråga.
Den enda nackdelen jag kommer på är en ytterst liten sådan i form av den attityd en lite elitistisk och bitter minoritet trycker i huvudet på alla som inte kan allt som de kan, men det är tyvärr också en del av UNIX-världen och det är varken mindre eller mer utbrett inom pfSense - alltså mer av grus i skon än en dealbreaker då majoriteten gladeligen hjälper till och oftare än inte till en långt högre grad än man förväntat sig.

Så jag är lite av en repig skiva här, men på det positiva sättet; jag kan verkligen inte komma på någon nämnvärd anledning till att du inte ska köra pfSense baserat på mina erfarenheter och vad du skrivit här. Hade jag inte gått från kollektiv till arbetslös till sambo till hemlös hade jag nog kört pfSense oavbrutet istället för att köpa routrar till höger och vänster.
Första maskinen jag körde var en sunkig Dell med en P2 på på 333 MHz, 384 MB SDRAM och tre 3C905-TX, bootad från ett CompactFlash vilken gladeligen skyfflade 100/100 24/7 till ett tjugotal enheter utan att ens ha någon märkbar load, det var alltså den maskinen jag körde oavbrutet i 6 år och den var låååångt ifrån ny när jag fick den.

Skulle det ändå vara så att du inte trivs så har du ju inte investerat något, så det är bara att köra igång direkt!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är en 64 bitars CPU i alla fall. Om du trycker in mer minne i den , så den har 2 GB eller mer, byter ut HDD emot en SSD. Så kommer du få en helt ok maskin med t.ex Ubuntu eller Lubuntu.

Har själv gjort en liknade övning med en Sony Vaio med Atom CPU. Atom cpu är verkligen ett lobotomerat härke. Men Sony fungera helt ok mycket pga SSD.

Skrivet av Emalf:

Hej, jag har sökt här på SweClockers forum men jag hittade inte rätt...Så jag frågar i en ny tråd.
Har en gammal LG e510 med Windows Vista Basic.
CPU: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU T7250 @ 2.0 GHz
RAM: 1gb
32bit
HDD: 140gb(mer eller mindre)
Vet inte om den har nått grafikkort (eller integrerad grafik).

Vill gärna ha Linux på den!
Men det finns många att välja på... Så det jag skulle behöva hjälp med är att välja rätt typ av distribution.

Nått som inte är för krävande och fungerar smidigt (som har allt packat och klart för att fungera som vanligt så att säga.).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

Finns det 32bit för Xubuntu ? För jag ser bara x64 på hemsidan :/

Den där CPU är 64 bitars. Nog Windows Visa som är 32 bitars. Annars finns Debian i i386 kompilerad version, om du vill köra 32 bitars.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/31728/in...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Jamen då så, då finns det verkligen inte någon som helst anledning att tveka!
Mjukvaran fungerar ju likadant oavsett vilken formfaktor och arkitektur och du har redan nätverkskunskap och logik via Cisco-erfarenhet. Kod knackar man inte dagligen i pfSense (om man inte vill det så klart) så du har med all sannolikhet arbetat på ett mer avancerat sätt med din tidigare nätverksstruktur och det som faktiskt behöver konfigureras är saker såsom NAT, brandväggsregler, eventuella tillhörande saker såsom QoS, RADIUS, content filtering, VPN och sådant som man ju bara behöver göra en gång i början - och det är kunskap jag skulle tro att du redan kan utnyttja sovandes

Att det är freeBSD i grunden och inte heller avviker från dess filosofi medför så klart att det är utvecklat från grunden för effektivitet, upptid och säkerhet osv. och det är långt större sannolikhet att hårdvaran börjar krångla innan mjukvaran gör det om du inte själv fuckar upp det på något sätt; det är extremt välanvänt sedan många år tillbaka och används i allt från vanliga familjehem till medelstora företag, den diversa användarbasen gör det tramsigt lätt att få svar på nästintill alla frågeställningar och problem man kan tänkas stöta på och om du inte hittar något på Google finns det extremt många forum, chattar och så vidare där det garanterat finns folk att fråga.
Den enda nackdelen jag kommer på är en ytterst liten sådan i form av den attityd en lite elitistisk och bitter minoritet trycker i huvudet på alla som inte kan allt som de kan, men det är tyvärr också en del av UNIX-världen och det är varken mindre eller mer utbrett inom pfSense - alltså mer av grus i skon än en dealbreaker då majoriteten gladeligen hjälper till och oftare än inte till en långt högre grad än man förväntat sig.

Så jag är lite av en repig skiva här, men på det positiva sättet; jag kan verkligen inte komma på någon nämnvärd anledning till att du inte ska köra pfSense baserat på mina erfarenheter och vad du skrivit här. Hade jag inte gått från kollektiv till arbetslös till sambo till hemlös hade jag nog kört pfSense oavbrutet istället för att köpa routrar till höger och vänster.
Första maskinen jag körde var en sunkig Dell med en P2 på på 333 MHz, 384 MB SDRAM och tre 3C905-TX, bootad från ett CompactFlash vilken gladeligen skyfflade 100/100 24/7 till ett tjugotal enheter utan att ens ha någon märkbar load, det var alltså den maskinen jag körde oavbrutet i 6 år och den var låååångt ifrån ny när jag fick den.

Skulle det ändå vara så att du inte trivs så har du ju inte investerat något, så det är bara att köra igång direkt!

Så sant.. Det är bara i linux maskinerna jag inte riktigt har pejl på allt med nätverk.. Men det är ju bara en tidsfråga när behovet överstiger viljan att ta tag i det.
Det som skiljer sig åt i brandväggs OS är väl att Cisco är lite "egna" lite som apple sekten.. man får aldrig se bakom kulisserna och det är höjt i skyarna med inbjudningar till seminarier hit o dit, nästan sektstämpel över det.*haha*
Nu under coronaskiten så har man fått utskick där de ber om ursäkt för inställda seminarier o skit.. apple som sagt.

Okej... pfsense har ju eget forum har jag sett.. dock inte reggat mig då jag inte stött på patrull ännu... Men tyvärr är det ofta den mentaliteten som finns på många forum, där det finns de som idiotförklarar folk för att de inte googlat först i fyra dagar och sedan läst 7ton dokumentation från pärm till pärm eller hänvisar till "googla på det" Sedan om man skriver fel term eller är lite trött o inte orkar skriva korrekt då man "vet" att de andra fattar vad man menar.. då kan man bli hånad för det.. Men som tur är, så är det som du säger en liten minoritet av folk, och majoriteten är glada o hjälpsamma.
Det svåraste är ju precis i början när man byter ekosystem innan man kommer in i det nya.. om man inte går på utbildning, för då går det ju fortare.. eller. nja inte fortare, men mer från grund till gren. och jag hatar skolbänkar nu mer. *hahaha* Men jag känner nästan att det skulle vara nyttigt att ta en kurs på linux server o nätverksteknik för att få en större omfattning.

Nice, det låter lovande.. den P2an hoppas jag du har sparat som retro maskin idag.
Jag använder en dell oxå för att lära mig pfsense fullt ut, en OptiPlex 760 SFF Intel E8600 4GB ram med ett intel Quadport pcie nätverkskort för Lan sidan.. Den gör jobbet utan att svettas det minsta faktiskt.. det är bara klumpigheten jag stör mig saklöst på.
Så njaee jag är inte riktigt där ännu att köra på med pfSense... så länge mitt nuvarande skräp har support så har jag tid att hitta vettig hårdvara, då jag inte vill ha en klumpig PC ståendes för jobbet... Jag har smygkikat lite här https://teklager.se/sv/produkter/routers/ men samtidigt vill jag nästan passa på att framtidssäkra med SFP portar på både WAN, LAN då min nuvarande switch har fyra SFP portar. samt jag vill ha dubbla wan och usb för failover lösningar... Jag hatar velighet och villhöver känslan. *hahaha*
I och för sig är detta sjukt overkill på saker för privat bruk, men det är ganska trevligt att veta att nätverket kan aldrig vara flaskhalsen som kan få andra enheter att tappa kontakt osv. osv som man kan läsa i trådar här inne med konsumentrouters o switchar.

Stavfel (dyslexi)
Permalänk
Inaktiv

Jag ber om ursäkt @Emalf att vi kidnappade din tråd lite.. säg till om du tycker det inte är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Den där CPU är 64 bitars. Nog Windows Visa som är 32 bitars. Annars finns Debian i i386 kompilerad version, om du vill köra 32 bitars.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/31728/in...

Jag hade en 1gb ddr2 liggandes till hands som jag körde in i den (den hade tydligen 2 platser!) Så nu har den 2gb RAM!

Om jag kan få tag på två 2gb ram att köra i den.
Kan jag köra nått 64bitars Linux då eller är det fortfarande bara 32 som gäller ?
Edit: Skaffa en SSD också!

Skrivet av anon309108:

Jag ber om ursäkt @Emalf att vi kidnappade din tråd lite.. säg till om du tycker det inte är okej.

Det gör inget!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Jag hade en 1gb ddr2 liggandes till hands som jag körde in i den (den hade tydligen 2 platser!) Så nu har den 2gb RAM!

Om jag kan få tag på två 2gb ram att köra i den.
Kan jag köra nått 64bitars Linux då eller är det fortfarande bara 32 som gäller ?
Edit: Skaffa en SSD också!
Det gör inget!

Du kan köra 64 bit os om du har en 64 bit cpu, minnesmängden har inget direkt samband med det. Däremot är det bra att ha rimligt mycket ram för att saker ska flyta smidigt och ska du inte bara använda datorn som skrivmaskin så är det bra om du kan komma upp i 4Gbyte såvida det inte kostar mycket pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emalf:

Jag hade en 1gb ddr2 liggandes till hands som jag körde in i den (den hade tydligen 2 platser!) Så nu har den 2gb RAM!

Om jag kan få tag på två 2gb ram att köra i den.
Kan jag köra nått 64bitars Linux då eller är det fortfarande bara 32 som gäller ?
Edit: Skaffa en SSD också!
Det gör inget!

Tackar tackar.

Som @mrqaffe skrev kan du köra 64bitar på din CPU.. Bra att veta är att vissa linux distar kan ibland vara lite tjurskalliga att vilja boota i Legacy mode och installera... om du råkar ut för det.. gör detta..
På live stickan finns det en mapp som heter: EFI Byt namn på mappen EFI exempel: EFI-old eller radera mappen.. Du har även en mapp som heter: boot öppna den mappen och i den mappen finns det en mapp som heter: grub Öppna även denna så kommer du se att i mappen grub finns det en fil som heter: efi.img
Radera eller flytta den filen till mappen: x86_64-efi som du ser där i grub mappen. Byt namn på mappen: x86_64-efi exempel: x86_64-efi-old
Nu har du en Legacy live sticka så du kan installera utan att få felmeddelanden om att den vill installera i efi mode.

Permalänk
Medlem

Har du SSD så kommer SSD snabbhet kompenserar att du har för lite minne i maskinen. På en mekanisk hårddisk bli datorn slö när minne tar slut, men eftersom SSD är snabbare, så kan köra datorn på mindre mängd RAM utan den bli grotesk slö.

Skrivet av Emalf:

Jag hade en 1gb ddr2 liggandes till hands som jag körde in i den (den hade tydligen 2 platser!) Så nu har den 2gb RAM!

Om jag kan få tag på två 2gb ram att köra i den.
Kan jag köra nått 64bitars Linux då eller är det fortfarande bara 32 som gäller ?
Edit: Skaffa en SSD också!
Det gör inget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Har du SSD så kommer SSD snabbhet kompenserar att du har för lite minne i maskinen. På en mekanisk hårddisk bli datorn slö när minne tar slut, men eftersom SSD är snabbare, så kan köra datorn på mindre mängd RAM utan den bli grotesk slö.

Har tyvärr inte en SSD just nu men jag ska införskaffa en snart (och mer RAM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan köra 64 bit os om du har en 64 bit cpu, minnesmängden har inget direkt samband med det. Däremot är det bra att ha rimligt mycket ram för att saker ska flyta smidigt och ska du inte bara använda datorn som skrivmaskin så är det bra om du kan komma upp i 4Gbyte såvida det inte kostar mycket pengar.

Har tittat lite här och där efter 2gb RAM-minnen.
Skulle nån utav dom här funka ?
Team RAM-minne

Qumox RAM-minne

Fastene RAM-minne

Eller ska jag titta på Tradera/Blocket istället ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Har tittat lite här och där efter 2gb RAM-minnen.
Skulle nån utav dom här funka ?
Team RAM-minne

Qumox RAM-minne

Fastene RAM-minne

Eller ska jag titta på Tradera/Blocket istället ?

De borde fungera men hittar du beg billigare så är det bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De borde fungera men hittar du beg billigare så är det bättre.

Jag köper nog RAM-minnet nytt för jag är lite skeptisk till att köpa begagnat utan att testa först. (Kan ej ta mig vart som helst för jag bor i en by mitt ute i ingenstans...)

Morsans gubbe har ju råkat ut flera gånger att han köpt nått defekt fast det är publicerat som "Bra/Ok skick" :/

Permalänk
Medlem

Jag körde en live boot med Lubuntu (20.04.3 LTS) 64bit
Och det funkade bra
Installerade det på HDD'n just nu då.

Körde på Rensa hårddisken under installationen. Så måste jag skapa en swap partition/file själv nu eller är det inte ett måste ?

Kommer kanske testa nån annan distribution framöver när jag skaffat en SSD och mer RAM-minne...

Edit: Ska jag uppdatera allt som går via Muon just nu eller vänta ?

Permalänk

apt-get update och apt-get upgrade är det man brukar köra i terminalen för att uppdatera systemet.
Jag är nyfiken på hur minneskrävande Lubuntu är, vad säger "free -h"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Jag körde en live boot med Lubuntu (20.04.3 LTS) 64bit
Och det funkade bra
Installerade det på HDD'n just nu då.

Körde på Rensa hårddisken under installationen. Så måste jag skapa en swap partition/file själv nu eller är det inte ett måste ?

Kommer kanske testa nån annan distribution framöver när jag skaffat en SSD och mer RAM-minne...

Edit: Ska jag uppdatera allt som går via Muon just nu eller vänta ?

Det borde ha skapats en swap automatisk, kolla hur disken ser ut
Genomför alla föreslagna uppdateringar om du inte vet varför du absolut inte borde göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

apt-get update och apt-get upgrade är det man brukar köra i terminalen för att uppdatera systemet.
Jag är nyfiken på hur minneskrävande Lubuntu är, vad säger "free -h"?

Titta här

Finns det nån annan "lightweight" distro ?
Läste på flera ställen att Peppermint OS tar mindre och är fortare än Lubuntu. Men är ungefär likadant.
Stämmer det ?

Skrivet av mrqaffe:

Det borde ha skapats en swap automatisk, kolla hur disken ser ut
Genomför alla föreslagna uppdateringar om du inte vet varför du absolut inte borde göra det.

Fanns ingen swap. Bara ext4 :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Titta här

Finns det nån annan "lightweight" distro ?
Läste på flera ställen att Peppermint OS tar mindre och är fortare än Lubuntu. Men är ungefär likadant.
Stämmer det ?

Fanns ingen swap. Bara ext4 :/

Puppy är nog den minsta relativt kompletta och användbara versionen.
https://puppylinux.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Puppy är nog den minsta relativt kompletta och användbara versionen.
https://puppylinux.com/

Hmm...Men är Peppermint snabbare än Lubuntu ?

Jag bootade Lubuntu på den andra laptopen och det funkade inte alls lika bra (ändå är den 4-5 år yngre och har mer RAM än LG'n)

Felskrivet ord bytt.
Permalänk
Skrivet av Emalf:

Titta här

Finns det nån annan "lightweight" distro ?
Läste på flera ställen att Peppermint OS tar mindre och är fortare än Lubuntu. Men är ungefär likadant.
Stämmer det ?

Fanns ingen swap. Bara ext4 :/

Inte illa, runt 300 MB använt ram. Vanliga Ubuntu ligger runt 700 har jag för mig.

Du kan göra en swapfil så här:

$ sudo dd if=/dev/zero of=/swapfilen bs=1M count=4000 $ sudo mkswap /swapfilen $ sudo swapon /swapfilen

Lägg sedan till raden: (sudo nano /etc/fstab)

/swapfilen swap swap defaults 0 0

i /etc/fstab för att den skall monteras automatiskt när du startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Puppy är nog den minsta relativt kompletta och användbara versionen.
https://puppylinux.com/

Försökte ladda ned puppy Linux men det kom upp att det inte var säkert att ladda ned ? 🤔

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emalf:

Försökte ladda ned puppy Linux men det kom upp att det inte var säkert att ladda ned ? 🤔

Vet inte varifrån du provade men gissar att du vält nått ställe som inte använt HTTPS och då får du en varning i webbläsaren ? Jag provade ett par platser och fick ingen sådan varning men de förekommer om du valt en icke HTTPS sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde ha skapats en swap automatisk, kolla hur disken ser ut
Genomför alla föreslagna uppdateringar om du inte vet varför du absolut inte borde göra det.

Jag genomförde alla rekommenderade uppdateringar och nu så har jag en svart skärm och en muspekare...F*n också, jag som precis fixat till så den har 4gb RAM