TV-tillverkaren TCL talar om 8K-stöd hos grafikkort och konsoler år 2023

Permalänk
Melding Plague

TV-tillverkaren TCL talar om 8K-stöd hos grafikkort och konsoler år 2023

Framtiden får utvisa om det är önsketänkande eller välgrundade uppgifter. Klart är i alla fall att TCL tror på 8K-kapabla spelkonsoler och grafikkort till nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dvs fler spel med medioker framerate

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Hur mycket snabbare blir RX 7700 XT än RX 6700 XT? Runt 30%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Dvs fler spel med medioker framerate

Hmm? Upplever att varje fps från en konsol är av högre kvalité än PC fps.

Permalänk
Medlem

Stöd, visst, med 60-120 Hz med hyfsad grafik och raytracing känns viktigare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Hmm? Upplever att varje fps från en konsol är av högre kvalité än PC fps.

Nu fattar jag ingenting. Kan du utveckla på hur du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Snitt FPS är ganska ointressant i praktiken.

T.ex. på PC så kanske du har betydligt högre FPS i snitt men det skiljer mycket mer mellan Max 10% FPS och min 10% FPS medan konsoler har mer jämnt med FPS.

Och när du sitter vid din dator så sitter du (oftast) ganska nära och arbetar med kabelkopplad mus och tangentbord och du märker enklare små fördröjningar jämfört med en konsol där du sitter en bit bort i en soffa med en trådlös handkontroll.

Permalänk
Medlem

Som vanligt totalt BS - Spelen för i hel.. blir ju bara tyngre - tack o lov självklart huh, då vi inte vill vara kvar på Pong nivå 😁
Garanterat behövs nextgen för att överhuvudtaget kunna köra renoldlade NextGen UE5 lir i bra fps med RT etc..

Som jag längtar och hoppas nVidias kommande X4 serie blir så mycket bättre det snackats om - RT prestandan lär höjas mångfallt, sen hoppas vi på DLSS 3 därtill 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Dvs är lägre fps är mer acceptabelt på en konsol då de inte upplevs så hemskt så som på en dator. Ju tidigare 8K a’la 30 fps kommer desto bättre, för de upplevs ungefär som 50 fps på en dator.

Permalänk
Medlem

Så de känner till nån konsol vi inte vet om? För den bör ju vara färdigdesignad redan om den ska släppas nästa år.

Så total BS med andra ord bara för att sälja en gimmick TV...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Därtill är det vanligt att Microsoft och Sony följer upp de ursprungliga konsolerna med uppgraderade varianter"
Vanligt? Det har hänt en gång (tjaa, One S fick ju iofs 10% högre GPU-klocka men det vanliga är att man inte uppgeaderar prestanda).

Däremot så nyttjar de tekniska framsteg, i första hand för att få ner BOM under generations gång.

Permalänk
Medlem

Nån borde påminna TCL om 8K loggan på PS5 lådan. Så supporten behöver ingen ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Och Nintendo Switch kommer att vara kvar på 1080p även år 2023?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ungefär lika mycket som att 3090 var ett 8K kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket snabbare blir RX 7700 XT än RX 6700 XT? Runt 30%?

Dagens rykten säger 80<% bättre

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch 2
Ljud: Steelseries Nova Pro Wireless, LS50 Meta, AUDIOPHONICS HPA-S500ET, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Skrivet av danskung:

Dagens rykten säger 80<% bättre

Det där är nog bara för NAVI 31.

Permalänk
Medlem

Dagens kort som redan klarar 4K120 klarar ju också 8K30 okomprimerat eller 8K60/120 med DSC om jag minns rätt

Känns lite konstigt att prata om detta som en framtidsgrej

DP2 har ju mer bandbredd, men brukar inte vara relevant för TV

Men att rendera 8K stabilt i mer än 60Hz känns ju som en extrem önskedröm, vid höga inställningar har ju dagens kort svårt med 4K i flera spel, krävs ofta DLSS eller liknande redan där. 8K är dock mer tolerant för uppskalning skulle jag gissa

Det är nog snarare tvärtom att TCL kommer med sin första 8K-tv då och vill sälja den som en naturlig partner till kommande enheter och kräsna spelare

Kul dock med en oberoende bekräftelse på kommande hårdvara från konsoler och grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Dvs är lägre fps är mer acceptabelt på en konsol då de inte upplevs så hemskt så som på en dator. Ju tidigare 8K a’la 30 fps kommer desto bättre, för de upplevs ungefär som 50 fps på en dator.

Okej ja det köper jag till fullo men jag tar ju hellre 4K 60fps före 8K 30fps alla dagar i veckan, särskilt om man spelar på TVn. Kan tillägga att jag inte har sk 20/20 syn så det påverkar säkert men (som PC gamer i grunden) så tycker jag nog att flyt går före upplösning. Behöver absolut inte vara nå 120/240+ men 60 fps minst är fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Förmodligen beror det på att kontrollen har mycket lägre sensitivity när man kollar omkring med joysticken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag upplever 30 på konsol som värre än 30 FPS på PC
Speciellet PS4 Xbox one generationen kändes många spel segt som sirap.
Om det har med tv eller inmatning att göra vet jag inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Svårt att få någonlunda bra pris/prestanda i 1080p ens inte tala om 8k... kanske om 15år så som utvecklingen har gått... eller ja stagnerat snarare. Tråkiga datorbyggartider man lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men att rendera 8K stabilt i mer än 60Hz känns ju som en extrem önskedröm

Nyheten, TCLs presentation, handlar iofs inte om 8K rendering. Utan om 8K utsignaler (vilket som sagt redan PS5/Series X har förutsättningarna för).

Personligen tror jag inte TCL vet ett endaste dyft. 4Pro/OneX kom 3 resp 4 år efter OG konsolerna släpptes. Presentationen bygger helt enkelt på antagandet att nått liknande händer denna generation. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

TCL's representant uttalanden om 8K upplösning för spel i 120hz visar en överoptimism för tekniken. Kanske att AMD Rdna 3 respektive Nvidia Lovelace klarar 8K i 60 fps. Men till priset av att man får ha Raytracing avstängt och ställa ner grafikinställningarna till medium i många av de nyare spelen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

TCL's representant uttalanden om 8K upplösning för spel i 120hz visar en överoptimism för tekniken.

Njae. Visar mest att folk inte läser artiklarna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tror nog inte hårdvaran är där ännu för 8K skulle bli relativt. Kanske för PS7.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

PS5/SX har redan hårdvaran för det nyheten handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS5/SX har redan hårdvaran för det nyheten handlar om.

Jo men sen om den kan utnyttjas på ett bra sätt är vad jag syftar på, ha stöd och sen kunna utnyttja det är ju två olika saker. Tror nog krävs 2 generationer förrän de mest grafikkrävande spelen ska bli relevanta med 8k i konsoller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så de känner till nån konsol vi inte vet om? För den bör ju vara färdigdesignad redan om den ska släppas nästa år.

Så total BS med andra ord bara för att sälja en gimmick TV...

Ja det lär väl krävas minst RDNA3 om ens det räcker för att uppnå vad de vill.
Vid RDNA 4 tillsammans med optimerade skalningstekniker så kanske det börjar bli möjligt.

Jag hoppas dock på 4K120 vid PS5 Pro, alternativt att Unreal enginge rullar på minst i 60FPS som standard, helst högre såklart.
Men det kan nog krävas skalningsteknik för det.

Skrivet av ipac:

Nån borde påminna TCL om 8K loggan på PS5 lådan. Så supporten behöver ingen ny hårdvara.

Finns väl ett 8K spel så det är ju inte omöjligt
Dock så körs det internt 8K med 4k output, men det är ju inte konsolens prestandas fel.

Skrivet av RPGWiZaRD:

För simplare spel så går det nog redan idag att köra 8K, men de är ju väldigt begränsande vad som är kan visas då.
Men typ indispel eller andra spel med simplare grafik skulle säkert se fantastiskt ut på +75" tv i 8K och säkert kunna rulla i över 30FPS. Känns inte relevant för mainstream dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo men sen om den kan utnyttjas på ett bra sätt är vad jag syftar på, ha stöd och sen kunna utnyttja det är ju två olika saker.

Precis, så varför det snackas om 8K rendering i denna tråd är lite lustigt.

Citat:

Tror nog krävs 2 generationer förrän de mest grafikkrävande spelen ska bli relevanta med 8k i konsoller.

Njae. Häng på riktig tung RT och inte ens 2 generationer räcker. Dvs det blir ett ständigt rörligt mål eftersom belastningen ökar för varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hoppas dock på 4K120 vid PS5 Pro, alternativt att Unreal enginge rullar på minst i 60FPS som standard, helst högre såklart.
Men det kan nog krävas skalningsteknik för det.

Jag tror på en PS5 Pro (och motsvarande Xbox) till 2024. Mer än dubbla GPU-prestandan och lätt CPU-uppklockning ijmf PS5

Huvudpoängen skulle vara att köra spelen i Resolution (Quality) OCH Framerate settings. Inte Resolution ELLER Framerate settings som idag.

Typexempel är Horizon 2 i native 4K60 istället för native 4K30 eller fejk4K60.

I bästa fall utan att spelen behöver uppdateras.

Utöver det kan ju tänka sig Resolution Pro. Typiskt högre upplösning/högre settings/fetare RT än dagens Resolution mode. Men samma framerate som dagens Resolution mode.

Samt förstås Framerate Pro, förutsatt att spelet inte är för CPU-krävande. GT7 i 4K120, t.ex.

Och just ja, ett Pro mode för PSVR2 oxå förstås.

Givetvis kommer nyttjandet variera med titel men med en strukturerad grundprincip (precis som PS4 Pro hade, typiskt att 1080p spel körde i fejk4K) så tror jag det kan bli framgångsrikt.