Western Digital lanserar Xbox-lagring – dyrare än Seagate

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar Xbox-lagring – dyrare än Seagate

Ett par år efter lansering får Seagate konkurrens i Xbox-världen, men en tidigare prissänkning gör Western Digitals lansering måttligt spektakulär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu i efterhand så var Sonys val bättre. Det svåra med Sonys är att veta åt vilket håll man ska skruva för att lossna m.2 skruven. Man testar medurs, moturs och medurs igen och tar i och slinter och man förstör ens ps5
Nå jag tycker ssd till konsolerna är på tok för dyra, men de sjunker sakta men säkert.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Problemet ligger nog även i att tillverkarna utav dessa enheter måste betala licenskostnader till Microsoft.

Stora björnen skall ha sin del av honungen också innan bina får nyttja det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Problemet ligger nog även i att tillverkarna utav dessa enheter måste betala licenskostnader till Microsoft.

Stora björnen skall ha sin del av honungen också innan bina får nyttja det.

En följdfråga är om bättre garantiskydd finns för konsumenter? Jag tänker en ssd till ps5 är som en ssd till ens dator. Vid strul så får man bråka med 2st parter.
Microsoft lösning är mer att det bara mer ska fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu i efterhand så var Sonys val bättre. Det svåra med Sonys är att veta åt vilket håll man ska skruva för att lossna m.2 skruven. Man testar medurs, moturs och
medurs igen och tar i och slinter och man förstör ens ps5
Nå jag tycker ssd till konsolerna är på tok för dyra, men de sjunker sakta men säkert.

Nu känns inte MS lösning så bra, men då hade de ju faktiskt expansion av det "interna" minnet långt innan Sony lyckades med det och långt innan det fanns diskar på marknaden som uppnådde Sonys krav.

Jag hoppades, och hoppas fortfarande, att det stora problemet är exklusiviteten till en tillverkare. De kunde ta nästan vilka priser de ville för det var ju det enda alternativet, och nu när den är borta så vill man nog känna lite på vilka priser man kan ta. Men konkurrens borde ju leda till lägre priser ganska snart i alla fall.

Skrivet av andreas_dock:

Problemet ligger nog även i att tillverkarna utav dessa enheter måste betala licenskostnader till Microsoft.

Stora björnen skall ha sin del av honungen också innan bina får nyttja det.

Tja det är säkert en del av det. Samtidigt borde ju den stora kostnaden ha varit vad Seagate betalade för exklusiviteten under ett antal år, som de nu inte betalar längre. Jag kan inte tänka mig att MS har en licenskostnad för att bygga en sådan här på närmare 100% av priset liksom, vilket är kostnaden nu jämfört med vanliga SSD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kan inte tänka mig att MS har en licenskostnad för att bygga en sådan här på närmare 100% av priset liksom, vilket är kostnaden nu jämfört med vanliga SSD:er.

Det har ju under lång tid varit standard med stora påslag på tillbehör till tv-spel. Allt från de 2,5-tummare som såldes till Xbox 360 till minneskorten till Vita till digital spelförsäljning och nu dessa. Företagen vet att utnyttja en monopolsituation.

Och visst är det dyrt med 2400 kronor för 1 TB, men man mer än dubblerar användbar lagringsyta. Sedan har ju Xbox stöd för extern lagring på billiga usb-diskar. Ingen perfekt lösning, men samtidigt en god kompromiss mellan bekvämlighet, pris och prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Det har ju under lång tid varit standard med stora påslag på tillbehör till tv-spel. Allt från de 2,5-tummare som såldes till Xbox 360 till minneskorten till Vita till digital spelförsäljning och nu dessa. Företagen vet att utnyttja en monopolsituation.

Jo jag vet det, men så himla dyrt brukar det ju sällan vara. När dessa lanserades så var de ju inte dyra jämfört med motsvarande SSD, men priset har sedan dess kraftigt gått ner för vanliga SSD:er men inte för dessa, vilket säger mig att de har ökat sina marginaler ganska kraftigt.

Citat:

Och visst är det dyrt med 2400 kronor för 1 TB, men man mer än dubblerar användbar lagringsyta. Sedan har ju Xbox stöd för extern lagring på billiga usb-diskar. Ingen perfekt lösning, men samtidigt en god kompromiss mellan bekvämlighet, pris och prestanda.

För mig är det en nödvändighet med externa diskar, men det räcker inte utan jag får hela tiden ta bort spel på den interna disken för att platsen för "Series-spel" är slut. Alltså hade jag gärna köpt på mig ett minneskort, helst ett på 2TB, men priset är ju löjligt.

Permalänk
Medlem

I diskussionen kring PS5 vs Xbox series lagringen så tycker jag att den största vinsten Sony gjorde var att tillåta vanliga SSD format istället för xbox special-disk. Jag brukar hellre en öppen standard (även om jag eventuellt får strul med det) än en proprietär lösning som "bara ska funka".

Nu äger jag en xbox och fick faktiskt en riktigt bra deal på seagate expansion-card via SC marknaden men ändå, det stör mig.

Permalänk
Medlem

Hold up, kommer inte senaste generationen konsoller med en SSD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Hold up, kommer inte senaste generationen konsoller med en SSD?

Jo det gör dom, en väldigt snabb SSD, och spel som förväntar sig så snabb lagring funkar inte att köra från en extern disk med USB-anslutning eller så, oavsett hur snabb anslutningen är. Dessa minneskort är lösningen för att expandera den "interna" lagringen på XB så att man kan ha fler nya spel redo att spela samtidigt. PS valde att ha en vanlig m2-plats istället med lite diffusa krav på hastighet och så (eller de är väl inte så diffusa, men det verkar funka bra för det mesta att köra på en långsammare än kraven), som de inte tillät någon att använda förrän efter ett bra tag efter lanseringen.

Permalänk
Medlem

Grabbar det är rätt svårt att installera denna SSD, kritiskt att man kollar denna tutorial före man använder den:

Jag behövde återvända till instruktionen flera gånger innan jag fick till det.

Permalänk

1Tb WD Black C50 till Xbox - 2399kr
1Tb WD Black SN850 till ps5 - 1599kr (med heatsink)
2Tb WD Black SN850 till ps5 - 2649kr (med heatsink)

Alla 3 exempel officiellt licenserade

Så inte bara rejält billigare utan snabbare läs/srkivhastighet också till ps5. För att inte nämna att man även kan använda ps5ans till en PC också om man märker att man inte nödvändigtvis behöver/vill ha den till konsolen.

Priser tagna direkt från Wester Digitals egna shop

-DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk

Inga som kör m2->xbox adaptrarna som finns ute?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Inga som kör m2->xbox adaptrarna som finns ute?

Jag kollade lite snabbt på den. Tyvärr funkar den bara med en väldigt specifik modell av SSD som inte är billig, och knappt finns i lager någonstans.

Permalänk
Inaktiv

Har nog inte sett någon installerad innan, den sticker ut lite väl långt tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Har nog inte sett någon installerad innan, den sticker ut lite väl långt tycker jag.

Tja, samtidigt sticker ju HDMI-kablar och så ut ungefär lika mycket på samma ställe. Och man bör ha det luftigt runt konsolen med tanke på luftflödet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte är samma bra pris för oss i Europa som i USA.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Ger mig minneskort vibes från den gamla eran.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /