Svart Xbox Series S får dubbel lagring och högre pris

Permalänk
Melding Plague

Svart Xbox Series S får dubbel lagring och högre pris

Microsoft drygar ut sin spelspäckade sändning med kommande hårdvara, närmare bestämt Xbox Series S med ny färg, nytt pris och mer utrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det är bra, storleken på disken var en stor begränsning för Series S. Vi får hoppas att det snart kommer en prissänkning också så att den gamla blir permanent billigare och denna hamnar på max priset för den gamla Series S. Rent produktionsmässigt borde kostnaden för tillverkningen ha gått ner ganska kraftigt sedan lanseringen, och jag vet ju att det liksom är tanken att sälja billigt från början och sen öka vinsten allt eftersom, men SSD:n var ju en väldigt stor del av kostnaden känns det som, och nu är de väldigt billiga.

Permalänk
Medlem

Bra med mer lagring och kul med annat färgval men priset blir ju alldeles för nära X. För det priset kunde de åtminstone ha satt dit en skivspelare så man kan köra fysiska spel på den. Tycker det är uselt att inte kunna köra sina fysiska spel. Många har ju fysiska Xbox, 360, one spel om inte nya fysiska spel.

Du lär snabbt förlora på att köpa denna mot X när du inte kan spara pengar på att köpa fysiska spel som ofta kostar mindre än digitala. Dessutom kan man inte använda S som blu-ray och dvd spelare. Alldeles för mycket negativt med den för det priset. Borde definitivt kosta samma som gamla Series S.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Originalet är rätt ofta nedsatt till 2890-2990:- så runt 1800:- mer för 512GB extra utrymme känns inte riktigt värt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kan man inte utöka utrymmet i den vanliga på något sätt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Kan man inte utöka utrymmet i den vanliga på något sätt?

Jo. Dels med externa USB-diskar, men de kan inte köra de nyaste spelen byggda för Series, och dels med proprietära "minneskort" som i princip är en liten snabb SSD, som dock är dyra.

Permalänk

Alldeles för dyrt. De borde peta ner den vita i pris och denna på priset som den vita hade.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Dels med externa USB-diskar, men de kan inte köra de nyaste spelen byggda för Series, och dels med proprietära "minneskort" som i princip är en liten snabb SSD, som dock är dyra.

Ah, tänkte väl det. Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tusen kronor mer och man får en betydligt mer kapabel maskin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

De borde ändra så att man kan stoppa in en vanlig nvme disk som på PS5an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Verkligen. Jag har en XSX och tycker MS gjort mycket rätt denna generation, men överprisade minneskort är extremt idiotiskt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Verkligen. Jag har en XSX och tycker MS gjort mycket rätt denna generation, men överprisade minneskort är extremt idiotiskt.

Tanken är väl dels att tjäna mer pengar på minneskorten, men kan ju även ha handlat om omtanke om konsumenterna. Betydligt fler lär känna sig bekväm med att stoppa i ett stort minneskort än att installera en nvme-disk, även om det förra kostar mer. Inte för att det senare är svårt med det senare, utan för att många inte vågar göra något så fort som lite PCB är exponerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Bra med mer lagring och kul med annat färgval men priset blir ju alldeles för nära X. För det priset kunde de åtminstone ha satt dit en skivspelare så man kan köra fysiska spel på den. Tycker det är uselt att inte kunna köra sina fysiska spel. Många har ju fysiska Xbox, 360, one spel om inte nya fysiska spel.

Du lär snabbt förlora på att köpa denna mot X när du inte kan spara pengar på att köpa fysiska spel som ofta kostar mindre än digitala. Dessutom kan man inte använda S som blu-ray och dvd spelare. Alldeles för mycket negativt med den för det priset. Borde definitivt kosta samma som gamla Series S.

Priset för nära X? X kostar ju 6.2k plus nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Skrivet av superapan:

Jo men man får ju se beslutet i tiden det togs. MS ville erbjuda möjligheten till att utöka lagringen från lanseringen, och då var detta enda möjligheten eftersom det inte riktigt fanns så snabba SSD:er tillgängliga (vilket är varför det dröjde så länge innan Sony fick sin lösning på plats), och då var heller inte priset så högt jämfört med en snabb SSD. Men hade de inte gjort den exklusiv till en tillverkare så kanske priserna hade gått neråt stadigt tillsammans med priserna på vanliga SSD:er.

Jag betalar gärna lite extra för att det är en smidig lösning, 10-20 kanske upp till 30 procent mer hade väl varit hyfsat rimligt i mina ögon för enkel inkoppling och hyfsat tåligt skal, men nu är det ju mer än dubbla priset och det är inte rimligt någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens velat köpa Xbox Series S för 2890:- med ett par spel. Vill kunna spela utan att behöva något abonnemang likt Xbox Live Gold/Game Pass/Playstation Plus etc.

Känns som att Nintendo Switch och PC/Mac/Linux är enda alternativen för mig.

Visst kostar även Nintendo Online, men där fungerar även flertalet av spelen helt offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag som inte ens velat köpa Xbox Series S för 2890:- med ett par spel. Vill kunna spela utan att behöva något abonnemang likt Xbox Live Gold/Game Pass/Playstation Plus etc.

Visst kostar även Nintendo Online, men där fungerar även flertalet av spelen helt offline.

Väldigt många spel fungerar ju offline utan prenumeration på Xbox också.

Annars tycker jag priset hamnar helt snett på den här, rimliga hade varit att sänka 512 GB till 2990 som nytt normalpris och så hade den här fått ersätta på 3890.

Permalänk
Medlem

Det är för dyrt för vad man får. Hamnar nog i ingenmansland då den är för dyr för att anses vara billig samtidigt som Series X inte är speciellt mycket dyrare och är bra mycket snabbare.

Webhallen säljer ju Series S för 2000kr billigare. En riktigt bra deal jämfört med denna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Det är för dyrt för vad man får. Hamnar nog i ingenmansland då den är för dyr för att anses vara billig samtidigt som Series X inte är speciellt mycket dyrare och är bra mycket snabbare.

Webhallen säljer ju Series S för 2000kr billigare. En riktigt bra deal jämfört med denna.

Hur är 2600 kr inte särskilt mycket dyrare? Folk gråter tårar när det handlar om grafikkortpriser där öriset ökat med baaaara 1000 kr. Eller är det vad är din lön tråden som slinkit in här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många av XBOX spelen finns på PC så har man inget emot att sitta framför datorn istället för i soffan när man spelar så är det nog ett bra alternativ. Switchen är ganska död här hemma, hårdvaran är inte mycket starkaren än Wii U från 2012 och utbudet på spel av den typen som man köper Nintendo för är enligt oss(som äger Wii U) botten. Så tipset är att fokusera på vilka spel du vill spela och se så att konsolerna har vad du söker, det är trots allt spelen som avgör hur mycket du spelar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur är 2600 kr inte särskilt mycket dyrare? Folk gråter tårar när det handlar om grafikkortpriser där öriset ökat med baaaara 1000 kr. Eller är det vad är din lön tråden som slinkit in här.

Vadå 2600kr? 1400kr är priset upp till Series X och när vi pratar om summor runt 5000kr är det ett ganska litet kliv i sammanhanget.

En 1TB av Series S borde inte kosta mer än 4000kr med tanke på att övrig hårdvara är så mycket sämre än Series X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag hade önskat är en typ av adapter eller en expansionsmodul som skulle ge den mer RAM. Jag känner att dom flesta av problemen Series S har kan fixas om man skulle öka RAM:en upp till 16 GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Vadå 2600kr? 1400kr är priset upp till Series X och när vi pratar om summor runt 5000kr är det ett ganska litet kliv i sammanhanget.

En 1TB av Series S borde inte kosta mer än 4000kr med tanke på att övrig hårdvara är så mycket sämre än Series X.

Series X kostar i dagsläget som minst 6180, normalpris på 6495 eller så. Dennas preliminära pris är 4795 så det är 1700 skillnad, men det är också preliminärt. I USA kostar den $350 mot $499 för X så 30% mindre, här bara 26% mindre (mot RRP) så skillnaden är inte lika stor. Men sannolikt lär väl även denna Series S säljas rabatterad för det mesta.

Permalänk
Medlem

Det Microsoft förlorar på gungorna (game pass) tar de igen på karusellerna (priset på konsolen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Series X kostar i dagsläget som minst 6180, normalpris på 6495 eller så. Dennas preliminära pris är 4795 så det är 1700 skillnad, men det är också preliminärt. I USA kostar den $350 mot $499 för X så 30% mindre, här bara 26% mindre (mot RRP) så skillnaden är inte lika stor. Men sannolikt lär väl även denna Series S säljas rabatterad för det mesta.

Med normalpris antar jag att du menar dollar till sek plus moms? Officiella priset är ju samma som butikerna säljer för (6200kr). Så visst, skulle det riktiga priset för Series S 1TB bli 4400kr (0,7*6200kr) är ju det bättre men fortfarande lite för högt skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Med normalpris antar jag att du menar dollar till sek plus moms? Officiella priset är ju samma som butikerna säljer för (6200kr). Så visst, skulle det riktiga priset för Series S 1TB bli 4400kr (0,7*6200kr) är ju det bättre men fortfarande lite för högt skulle jag säga.

Jo. Det rimliga vore som sagt att denna kostade som den gamla vita och den istället gick ner i pris en femhundring eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det jag hade önskat är en typ av adapter eller en expansionsmodul som skulle ge den mer RAM. Jag känner att dom flesta av problemen Series S har kan fixas om man skulle öka RAM:en upp till 16 GB.

Precis som till N64 som dubblerade RAM med memory expansion pack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

$349 lär hålla lika länge som en glass utomhus i Sverige för-sommaren 2023.
Speciellt om "PS5 Refresh" (med option för BD-drive) kommer i höst från $399 (vet att Digital Edition redan ligger där men den är en lite udda fågel).

Näe, känns mest till för att de ska kunna köra "nu sänkt till $299"-drivar senare iår.

Permalänk
Medlem

Vad är motivationen som köpare med Xbox Series S?
Hur kan man inte vid behov spara lite längre och köpa Xbox Series X istället?

Xbox Series X är som jag förstår det en på många vis mer kapabel maskin.

Jag äger ingen av dom så.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Om nu 1600 kr är ett såpass litet kliv så kan vi inte längre använda samma argument för grafikkort. Tar med mig detta till när 4060 släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om nu 1600 kr är ett såpass litet kliv så kan vi inte längre använda samma argument för grafikkort. Tar med mig detta till när 4060 släpps

Varför blandar du in GPUer i diskussionen?
Det jag argumenterar för är att den här modellen blir varken A eller B för det här priset.

-spydig kommentar
Visa signatur