Intel släpper rekommenderade BIOS-inställningar för Raptor Lake

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper rekommenderade BIOS-inställningar för Raptor Lake

Intels utredning av stabilitetsproblemen på de kraftfullaste processorerna i 13:e och 14:e generationen fortsätter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta race om maximal prestanda och minskade säkerhetsmarginaler har sina problem. För många är ett datafel lite mer kostsamt än att starta om datorn och starta spelet igen.

Permalänk
Medlem

Se där, jag som stod i begrepp att uppgradera till 14th gen, men sånt där strulande orkar jag inte med längre. Det får bli AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Se där, jag som stod i begrepp att uppgradera till 14th gen, men sånt där strulande orkar jag inte med längre. Det får bli AMD.

Ja tiden där Intel = Strulfritt är förbi. Ångrar själv att jag inte valde AMD. Hade jag sparat en slant.

Permalänk
Medlem

Ser att det omfattar mer än 1*900K-processorerna. Innebär det att de upptäckt liknande problem med de 1*600K/1*700K? Om man får sämre prestanda med ändringarna, kommer Intel att betala tillbaks för den förlorade prestandan eller ska man räkna den som Intel-skatt? Så många frågor som egentligen inte behöver något svar eftersom det är uppenbart vad svaren är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

@Falistar
Ja och Amd har släppt riktigt trevliga drivrutiner i veckan 🙂

https://www.pcforalla.se/article/2371113/amd-rullar-ut-nya-dr...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

jag är simpel, kör mina egna inställningar och förlitar mig inte på några profiler eller auto boost funktioner. om det är ostabilt så är det mina egna inställningar som orsakat det.

samma med amd, när jag uppgraderade till amd vid den tiden då 7800x3d kom ut så var det så sjukt buggigt och gjorde att jag bytte tillbaka till intel igen.

dock var man rätt låst på amd spec med 7800x3d, sen fanns det ju sjuka saker med amd på den tiden, som att amd hade långa boot tider, minnesträning som misslyckades utan att man gjorde några ändringar. och att amd inte funkade så bra prestadamässigt när man körde full amd konfiguration, dvs amd grafikkort på am5 plattform.

både intel och amd verkar haft/har problem på något sätt.

mena än idag så har jag bättre prestanda med en sleten 12700k och amd high end kort i wz än med am5 plattform och mina amd kort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ser att det omfattar mer än 1*900K-processorerna. Innebär det att de upptäckt liknande problem med de 1*600K/1*700K? Om man får sämre prestanda med ändringarna, kommer Intel att betala tillbaks för den förlorade prestandan eller ska man räkna den som Intel-skatt? Så många frågor som egentligen inte behöver något svar eftersom det är uppenbart vad svaren är.

Jo, rent moraliskt vet vi vilka svaren är. Intel bör självklart ta sitt ansvar och stå för att de lovat för mycket i sin strävan att konkurrera med AMD. Allra prydligast vore om de erbjöd sig att köpa tillbaks såväl processor som moderkort till fullpris, då det senare är låst till Intels processorer. Kanske även minnen, med avseende på XMP.

Mer rimligt vore väl någon slags cashback, där kunderna får tillbaks en procentandel av köpeskillingen mot uppvisande av kvitto.

Ska bli intressant att se vad som händer juridiskt. Finns potential för att det ska ta hus i helvete med grupptalan osv åtminstone på andra sidan Atlanten. Utgången av det behöver dock inte alls vara den moraliskt rätta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om man kör dessa standardinställningar, kommer då prestandan bli sämre än vad intel säger i specifikationen för processorn? Jag hade fått intryck av att det var moderkortstillverkarna som hade egna överklockningsinställningar som default som orsakade problem men nu verkar det också vara någon bugg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Om man kör dessa standardinställningar, kommer då prestandan bli sämre än vad intel säger i specifikationen för processorn? Jag hade fått intryck av att det var moderkortstillverkarna som hade egna överklockningsinställningar som default som orsakade problem men nu verkar det också vara någon bugg.

Intels siffror är vad jag förstått i regel baserade på "extreme"-profilen; isåfall ja, om man kör på baseline/performance så får man sänkt prestanda. Enligt HUBs test är skillnaden c:a -10% i spel i 1080p. I flertrådade laster lär den ju vara klart större.

Återstår att se om Intel kommer hedra garantiersättningar av de som kört på deras tidigare rekommenderade inställningar och fått defekta processorer av det.
Det verkar gå mot att de kommer rekommendera "baseline"-profilen till de där "extreme" inte längre är stabil, vilket förstås isåfall inte alls vore OK, eftersom det uttryckligen var "in spec" att köra obegränsad effekt tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har jag gjort bort mig nu som precis ska smälla ihop en ny rigg med en i7 14700? Ngn som enkelt kan förklara vilka problem som kan uppstå?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har jag gjort bort mig nu som precis ska smälla ihop en ny rigg med en i7 14700? Ngn som enkelt kan förklara vilka problem som kan uppstå?

Nej, varför skulle du ha gjort bort dig? Jag kör själv en 14900K och dessa problem som beskrivs är inte närvarande på min processor överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Nej, varför skulle du ha gjort bort dig? Jag kör själv en 14900K och dessa problem som beskrivs är inte närvarande på min processor överhuvudtaget

@Spiky88
Men problemen finns på alla, du kanske inte upplevt det än bara.

Bara tanken att veta om att det är fel på grejerna och man borde få kompensation eller få lämna tillbaka grejerna.

Mvh
Pantburk

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Förmodligen är det delvis kopplat till om man hade tur med silikonlotteriet eller inte. Ett bra sample klarar förmodligen
dom "överspecade" inställningarna utan problem medans om man inte hade lika tur kan man få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Absolut inte, bygg i saklig takt & njut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Min 13900kf funkar fint i 5800mhz (all core) 8200mhz ddr5

Har kört så här sedan december 2022.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tack!!! Det ska bli ett nöje!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Spiky88
Men problemen finns på alla, du kanske inte upplevt det än bara.

Bara tanken att veta om att det är fel på grejerna och man borde få kompensation eller få lämna tillbaka grejerna.

Mvh
Pantburk

Vilka problem har jag på min CPU som klarar timmar av stabilitetstest i bland annat Prime95 och OCCT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka problem har jag på min CPU som klarar timmar av stabilitetstest i bland annat Prime95 och OCCT?

Att cpu:n degraderas över tid, men helt möjligt att det inte gäller alla, en degradering som leder till att vad som var stabilt inte längre kommer vara det. Och den degraderingen behöver ju inte vara ett problem beroende på hur ofta du köper nytt, kan dock leda till lägre priser om när du säljer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att cpu:n degraderas över tid, men helt möjligt att det inte gäller alla, en degradering som leder till att vad som var stabilt inte längre kommer vara det. Och den degraderingen behöver ju inte vara ett problem beroende på hur ofta du köper nytt, kan dock leda till lägre priser om när du säljer den.

Vad finns det som visar att chipen degraderas mer än normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja man önskar ju att man kunde uppgradera sisådär en gång om året med tanke på att det är rena Julafton å bygga ny burk!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Att CPUer som var stabila över ett år börjat strula är väl ett ganska bra tecken på det?
Utöver det så är det nu bekräftat av moderkortstillverkare (med info från Intel) att det är orsaken till kraschproblematiken som diskuterats på sistone.

Att det inte är att anse som normalt hoppas jag vi kan vara överens om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att CPUer som var stabila över ett år börjat strula är väl ett ganska bra tecken på det?
Utöver det så är det nu bekräftat av moderkortstillverkare (med info från Intel) att det är orsaken till kraschproblematiken som diskuterats på sistone.

https://www.youtube.com/watch?v=vfUcKJwbAFk&t=110s

Att det inte är att anse som normalt hoppas jag vi kan vara överens om.

Det låter obra. Finns det siffror på hur hög spänning som moderkorten matat till CPU;n?

Ps. Kan också vara intressant att veta vad för energiläge som körts på CPU;erna. Kör man högre än balanserat kommer det konstant matas hög spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

@DasIch

Ser att du redan fått svar på vad som kan hända, obra om du stressar din cpu i timmar då den kommer degraderas.

Mvh
Pantburk

Visa signatur

Permalänk

Jag har problem med min 14700kf
Spelen bara hänger sig ibland.
Händer i dota med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

har följt det hela, allt verkar fortfarande peka på kassa inställningar och inte att cpuerna degraderas. och eventuella degraderingar spec när det sägs utav aib:arna är mer rykten/och vad de tror när det pratas om det utåt.

samma sak när amd låste ner spänningen på alla mobos för 7800x3d till 1.3max. har kört ett asus mobo

ni minns när amd låte soc spänningen på alla mobos som kör med 7800x3d antar jag? har forfarande ett mobo som rullar på en bios innan låsningen och med 1.35-1.4v är det ingen fara än. var ju problem med asus främst som övervolta som satan här, men funderar till att byta till senaste för am5 kan ändå inte klocka minnena högt 1:1.

Skrivet av Pantburk:

@DasIch

Ser att du redan fått svar på vad som kan hända, obra om du stressar din cpu i timmar då den kommer degraderas.

Mvh
Pantburk

tvivlar, om han kör med en ok spänning så tvivlar jag på att han påverkar sin cpu alls. även om han övervoltat så tvivlar jag, 1.45v kanske kan göra nått i det långa loppet men då har han gjort så att cpun throttlar ner istället pga tempen...

att de kraschas å så är nog helt enkelt att chippet är inte bra nog för den spänning den kör på, spec inte för just den appen/belastningen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det kan bli instabilt när både tillverkningsprocess och arkitektur är snarlik/identisk med 12:th gen men med 500-700MHz högre boost frekvens. Låter som upplagt för att det skall bli vingligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om jag får summera hur marknaden ser ut. AMD har sin beskärda del av problem det första året. De är ett mindre företag där design-avdelningen måste prioritera vad som skall vara fixat när Lisa ställer sig på scenen. Intel å andra sidan verkar få sina problem efter ett år, där säkerhet tidigare utmärkt sig, numera BIOS-inställningar kombinerat med aggressivt tekniknyttjande. Lite trist att kunderna måste bli mer och mer pålästa för att göra ett lyckat köp då det hela tiden dyker upp rötter att snava på för båda företagen. Men så är det när det är en hård konkurrens, det gäller att vara innovativ och att komma ut först, annars får man hitta en annan strategi. Det finns många vägval att ta och det måste bli rätt, någon tid för ånger finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om jag får summera hur marknaden ser ut. AMD har sin beskärda del av problem det första året. De är ett mindre företag där design-avdelningen måste prioritera vad som skall vara fixat när Lisa ställer sig på scenen. Intel å andra sidan verkar få sina problem efter ett år, där säkerhet tidigare utmärkt sig, numera BIOS-inställningar kombinerat med aggressivt tekniknyttjande. Lite trist att kunderna måste bli mer och mer pålästa för att göra ett lyckat köp då det hela tiden dyker upp rötter att snava på för båda företagen. Men så är det när det är en hård konkurrens, det gäller att vara innovativ och att komma ut först, annars får man hitta en annan strategi. Det finns många vägval att ta och det måste bli rätt, någon tid för ånger finns inte.

Ja vi får hoppas att intel kunderna får bra kompensation eller får någon möjlighet att få en cpu som fungerar/håller med tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Min 13900kf funkar fint i 5800mhz (all core) 8200mhz ddr5

https://i.imgur.com/zfUxfyq.png

Har kört så här sedan december 2022.

Det var väl specifikt en del spel som kraschar när dom komplierar shaders. Spelar du inte dom spelen eller lyckas ta dig igenom komplieringen en gång så är det ju lugnt.