Gratis mail-forwarding?

Permalänk
Medlem

Gratis mail-forwarding?

Jag har en domän+DNS hos Inleed men ingen mailtjänst. Av någon anledning finns det gratis SMTP-tjänster (testade på https://www.emailtooltester.com/en/blog/free-smtp-servers/) och likaså mail-forwarding-tjänster, t ex https://improvmx.com/.

Frågan är vilka som är något att ha - har någon här erfarenhet av så'na tjänster?

Permalänk
Medlem

Du har annars cloudflare som fungerat riktigt bra för mig att skicka vidare mail från olika domäner till min primära inbox.
https://www.cloudflare.com/sv-se/developer-platform/email-routing/

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du verkligen tratta alla dina mail genom en gratis tjänst som drivs av lite vem som helst? Tänk på att den som har åtkomst till din mail har möjlighet att göra lösenordsåterställningar på dina konton, eller skapa nya konton i ditt namn.

Mailtjänst från välrenommerade företag för 1 användare kostar några tior i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vill du verkligen tratta alla dina mail genom en gratis tjänst som drivs av lite vem som helst? Tänk på att den som har åtkomst till din mail har möjlighet att göra lösenordsåterställningar på dina konton, eller skapa nya konton i ditt namn.

Mailtjänst från välrenommerade företag för 1 användare kostar några tior i månaden.

Bra synpunkt som jag underskattade i mitt sömnbrist-tillstånd! Cloudflare som @Kopen rekommenderar borde vara välrenommerat nog (tror jag iaf, eller missar jag något?).

Skrivet av Kopen:

Du har annars cloudflare som fungerat riktigt bra för mig att skicka vidare mail från olika domäner till min primära inbox.
https://www.cloudflare.com/sv-se/developer-platform/email-routing/

Tack, jag tog det tipset och experimenterar just nu med det.

Jag trodde jag skulle kunna köra vidare med Inleed som DNS och bara ha Cloudflare för mail-forward. Jag får det inte att fungera. Om jag skickar till min Cloudflare-definierade 'custom address' får jag inget autosvar med felmeddelande men mailet hamnar ingenstans. Jag testade att skicka till en felstavad adress (men korrekt domän, förstås) och fick då autosvaret "The address you sent your message to wasn't found at the destination domain", så sändande server har definitivt en kommunikation med Cloudflare.

När jag byter ut Inleeds namnservrar mot Cloudflares funkar det däremot och mailen trillar snällt in på gmail-kontot.

Kör du Cloudflare som DNS och inte bara MX-forward?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte själv att man behöver oroa sig för Cloudflare, men även där jobbar individer, individer som kan missbruka sin access, så bara för att företaget har gott rykte betyder det inte att det är omöjligt att något händer

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, Cloudflare kan man väl betrakta som välrenommerat Det jag menar var att det inte gäller alla gratistjänster på nätet. Risken är också att tjänsten får dataintrång, något som kanske är mer sannolikt med en tjänst mer på periferiet snaraer än en central tjänst i verksamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Bra synpunkt som jag underskattade i mitt sömnbrist-tillstånd! Cloudflare som @Kopen rekommenderar borde vara välrenommerat nog (tror jag iaf, eller missar jag något?).

Tack, jag tog det tipset och experimenterar just nu med det.

Jag trodde jag skulle kunna köra vidare med Inleed som DNS och bara ha Cloudflare för mail-forward. Jag får det inte att fungera. Om jag skickar till min Cloudflare-definierade 'custom address' får jag inget autosvar med felmeddelande men mailet hamnar ingenstans. Jag testade att skicka till en felstavad adress (men korrekt domän, förstås) och fick då autosvaret "The address you sent your message to wasn't found at the destination domain", så sändande server har definitivt en kommunikation med Cloudflare.

När jag byter ut Inleeds namnservrar mot Cloudflares funkar det däremot och mailen trillar snällt in på gmail-kontot.

Kör du Cloudflare som DNS och inte bara MX-forward?

Yes jag har mina domäner pekad mot Cloudflare och hanterar all DNS genom deras kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Yes jag har mina domäner pekad mot Cloudflare och hanterar all DNS genom deras kontrollpanel.

Det bör ju isf funka för mig med. DNS som DNS och Inleed lär ju inte ha något som en storaktör som Cloudflare inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Det bör ju isf funka för mig med. DNS som DNS och Inleed lär ju inte ha något som en storaktör som Cloudflare inte har.

Cloudflare är gratis OM du använder deras DNS.