LG slutar tillverka Blu‑ray‑spelare

Permalänk
Melding Plague

LG slutar tillverka Blu‑ray‑spelare

Samsung och Sony hade redan slutat och nu återstår i princip bara Panasonic.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är synd!

Jag har precis börjat min "Blu ray samling", det är ändå något speciellt att ha sin media fysiskt och oberoende av streamingsiter och deras föränderliga utbud. I alla fall de riktigt "klassiska" filmerna som man vill kunna se om lite då och då känns väldigt bra att ha på Blu ray eller helst UHD Blu ray.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Om streamingtjänsterna bara kunde börja erbjuda Dolby TrueHD / DTS-X. Bildmässigt tycker jag redan de är hemma, men ljudet vinner BluRay utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Känns tragiskt tycker jag. Kvaliteten på Blu-Ray och Netflix är löjligt påtaglig, samt att behöva sitta och surfa runt i en kvart för att se vem som möjligen just nu visar en viss film eller show är frustrerande. Vissa saker var kanske inte alltid bättre för, men de kändes mer och hade mer tyngd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Detta tycker jag är synd!

Jag har precis börjat min "Blu ray samling", det är ändå något speciellt att ha sin media fysiskt och oberoende av streamingsiter och deras föränderliga utbud. I alla fall de riktigt "klassiska" filmerna som man vill kunna se om lite då och då känns väldigt bra att ha på Blu ray eller helst UHD Blu ray.

Om Blu-ray blir lite mer utdaterat så kommer folk säkert sälja av sina samlingar, då kan du passa på att plocka upp dom

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Om Blu-ray blir lite mer utdaterat så kommer folk säkert sälja av sina samlingar, då kan du passa på att plocka upp dom

100 ex av götakanal 2 snart hos en myrornas nära dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Känns tragiskt tycker jag. Kvaliteten på Blu-Ray och Netflix är löjligt påtaglig, samt att behöva sitta och surfa runt i en kvart för att se vem som möjligen just nu visar en viss film eller show är frustrerande. Vissa saker var kanske inte alltid bättre för, men de kändes mer och hade mer tyngd.

Det finns tjänster som försöker lösa just det. Jag använder JustWatch för att hålla koll på det. Använder inte längre "Min lista" hos de olika streamingtjänsterna utan har istället byggt upp en watchlist i JustWatch som jag utgår från

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Jag har snart 800 filmer i min samling, givetvis en Panasonic 9000 spelare och jag tycker att en 4K stream ser sämre ut en standard bluray i de flesta fall. Ljudet ska vi inte ens prata om, det är milsvid skillnad. Men så kör jag upp det i 4K på 135" oavsett källa och kör ut det i ett 7.2.4 Dolby Atmos system. Är tyvärr för få entusiaster som mig kvar och återväxten är obefintlig som det verkar. Ser mörkt ut för framtiden.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

Vem gör blu-ray enheterna som sitter i xbox och playstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om streamingtjänsterna bara kunde börja erbjuda Dolby TrueHD / DTS-X. Bildmässigt tycker jag redan de är hemma men ljudet vinner BluRay utan tvekade.

Vaaa....bilden är ju klart sämre via streamingtjänsterna. Och ja, ljudet lämnar också en del att önska. Oklart när vi får upp bild- och ljudupplösningen via streaming.

Dock tror jag att detta är en tidsfråga men samtidigt tycks majoriteten vara nöjd så...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Vem gör blue-ray enheterna som sitter i xbox och playstation?

Jag antar att Sony gör dom till PS..

Permalänk
Medlem

Det är dags för en tjänst likt Steam för digital media som kan ersätta Bluray. Det är något jag genuint inte förstår varför ingen har tagit tag i. Ingen ekonom i deti? Jag hade nog köpt fler filmer om det var ett alternativ att kunna dra ner filmer och serier i absolut högsta kvalitet som jag "äger".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det finns tjänster som försöker lösa just det. Jag använder JustWatch för att hålla koll på det. Använder inte längre "Min lista" hos de olika streamingtjänsterna utan har istället byggt upp en watchlist i JustWatch som jag utgår från

Inte testat denna, men skall kolla upp det, tack för tipset!

Permalänk
Musikälskare

Riktigt tråkigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Först kom de och tog min skivspelare, men jag sade ingenting eftersom jag just köpt en CD-spelare. Därefter kom de och tog min CD-spelare, men jag sade ingenting eftersom jag just köpt en DVD-spelare. Därefter kom de och tog DVD-spelaren, men jag sade ingenting då heller eftersom jag just köpt en Blu-ray-spelare. Men när de sen kom och tog min Blu-ray-spelare stod jag handfallen eftersom det inte fanns något att ersätta den med, så för att kunna konsumera min media tvingades jag in på den uppdelade och alldeles för dyra digitala streamingmarknaden.

-- Okänd cineast och audiofil, 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om streamingtjänsterna bara kunde börja erbjuda Dolby TrueHD / DTS-X. Bildmässigt tycker jag redan de är hemma men ljudet vinner BluRay utan tvekade.

Håller med, 768 kbps Atmos är så sjukt tråkigt. Borde inte vara en svår uppgradering att göra, bandbredden kan ju knappast vara ett hinder för de som redan sitter på 4K-abonnemang till streamingtjänsterna.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Först kom de och tog min skivspelare, men jag sade ingenting eftersom jag just köpt en CD-spelare. Därefter kom de och tog min CD-spelare, men jag sade ingenting eftersom jag just köpt en DVD-spelare. Därefter kom de och tog DVD-spelaren, men jag sade ingenting då heller eftersom jag just köpt en Blu-ray-spelare. Men när de sen kom och tog min Blu-ray-spelare stod jag handfallen eftersom det inte fanns något att ersätta den med, så för att kunna konsumera min media tvingades jag in på den uppdelade och alldeles för dyra digitala streamingmarknaden.

-- Okänd cineast och audiofil, 2024.

Finns ju dem som går åt andra hållet som Magnetar
https://magnetar-audio.com/bluray-player-udp-800/

Permalänk
Medlem

mörkt - fattar att dom flesta inte vill hålla på med skivor men så trist när enda alternativen är sämre kvalité med otydligt ägandeskap. Kanske får bli en uhd blurayspelare till jul..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag antar att Sony gör dom till PS..

Sony gör nog alla inte komponenterna, Sony lade ner Optiarc 2013. Till datorer och externa spelare är det därför 2 firmor kvar som tillverkar själva mekanism och firmware till de.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att det läggs ner. Visst det är drygt o ha massa skivor som kan repas o degraderas under tid.
Men som sagts tidigare, streaming tjänsterna är så sjukt komprimerade.
Nu får dom ta o uppa sin kvalitet på både bild OCH ljud till TrueHD.
kaleidescape är ju ett alternativ. Men det är ju orimligt dyrt.
Dumt att man ska behöva deras orimligt dyra hårdvara för att se filmer. Med dagens fiberanslutningar borde man kunna få streama deras filmer i deras fulla kvalitet.

Det finns på tok för många streamingtjänster, som dessutom är på tok för mycket geoblockade. Känns som att geoblocking är ett gammal skit som borde försvinna i denna globala värld.

Inte konstigt att folk piratkopierar. Det enda sättet att få bluray kvalitet på ett smidigt sätt i hemmabion.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att köpa en spelare innan de försvinner.
Vilken spelare skulle bi välja om ni skulle köpa en nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Jag har snart 800 filmer i min samling, givetvis en Panasonic 9000 spelare och jag tycker att en 4K stream ser sämre ut en standard bluray i de flesta fall. Ljudet ska vi inte ens prata om, det är milsvid skillnad. Men så kör jag upp det i 4K på 135" oavsett källa och kör ut det i ett 7.2.4 Dolby Atmos system. Är tyvärr för få entusiaster som mig kvar och återväxten är obefintlig som det verkar. Ser mörkt ut för framtiden.

Skrivet av Novdid:

Det är dags för en tjänst likt Steam för digital media som kan ersätta Bluray. Det är något jag genuint inte förstår varför ingen har tagit tag i. Ingen ekonom i deti? Jag hade nog köpt fler filmer om det var ett alternativ att kunna dra ner filmer och serier i absolut högsta kvalitet som jag "äger".

Är inte Apple kända för att erbjuda bäst kvalitet på deras digitala releaser? Man kan köpa filmer i 4K med Dolby Atmos och jag vet inte hur de står sig mot en fysisk BD men det kan vara värt att kolla upp om man är intresserad. 🙂

Köper man filmerna genom deras plattform så finns det kanske möjlighet att ladda ned en fet 40GB-fil med maxad bitrate? Jag fattar så klart att det inte är samma sak som att ha en samling fysiska filmer men kritiken verkar främst handla om bild- och ljudkvalitet och Apple kanske har något vettigt att erbjuda i det avseendet jämfört med traditionella streamingtjänster?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

Tråkigt att det går åt det hållet,allt blir digitalt och kan tas bort närsomhelst. Föredrar min fysiska samling,😁 inte lika kul att samla digitalt precis. bättre bild och ljud med🙂 utdöende art,men håller kvar vid det fysiska

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en värdelös samling film på DVD samt Bluray. Kan inte se mig koppla in en Blurayspelare till tvn trots att jag har en. Det känns som om det tåget har gått. Dessutom har behovet av att samla på sig film helt försvunnit för min del då allt finns tillgängligt digitalt, mer eller mindre.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är inte Apple kända för att erbjuda bäst kvalitet på deras digitala releaser? Man kan köpa filmer i 4K med Dolby Atmos och jag vet inte hur de står sig mot en fysisk BD men det kan vara värt att kolla upp om man är intresserad. 🙂

Köper man filmerna genom deras plattform så finns det kanske möjlighet att ladda ned en fet 40GB-fil med maxad bitrate? Jag fattar så klart att det inte är samma sak som att ha en samling fysiska filmer men kritiken verkar främst handla om bild- och ljudkvalitet och Apple kanske har något vettigt att erbjuda i det avseendet jämfört med traditionella streamingtjänster?

Sony har en streaming tjänst med lossless. Dock bara endel filmer ifrån deras eget utbud.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/film/sony-bravia-core/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Frågan är ju om du verkligen äger något du köpt online?
https://www.sweclockers.com/nyhet/37747-sony-snuvar-kunder-pa...
Dock så backade Sony I detta fallet senare
https://www.sweclockers.com/nyhet/37892-sony-backar-om-discov...

Permalänk
Medlem

Gäller detta även UHD Blu-Ray? För isf är ju det fomatet dött också. Har ju fattat att det inte är många som köper det heller, men min uppfattning är att det är stor skillnad mellan en UHD skiva och den 4K som streamas.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hade varit bra med en motsvarighet till GoG så man kan ha möjlighet att ladda ner filmerna DRM fritt och lagra på en extern hårddisk eller NAS eller vad man nu vill.
Så du alltid kan ha en kopia så länge du har backup. Även om tjänsten skulle försvinna i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad jag förstår så har de visserligen hög bitrate men tillåter enbart nedladdning av 1080p SDR.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tyvärr går det bara att ladda ned dem i 1080p även om de kan strömmas i 4K.

ChatGPT (detta stämmer, trots att vissa hävdar att LLM:er killgissar):

Movies purchased from Apple are generally only available to download in HD (1080p), not in 4K. This is a limitation set by Apple due to licensing agreements with content providers. While you can stream movies in 4K on compatible devices, the download option is limited to HD quality.

Jag frågade:

Why would there be a difference when it comes to licensing from 1080p files and 4K?

Svaret:

The difference in licensing between 1080p and 4K content often comes down to how content creators and distributors perceive the value and risks associated with higher-resolution media.

Gällande detta med att Blu-ray kanske är på väg bort så tycker jag också det är synd så länge det inte på icke-fysisk väg går att få tag på filmer med samma ljud- och bildkvalitét som Blu-ray erbjuder, men det kommer kanske ikapp med tiden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia