Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Melding Plague

Kabel smälte med RTX 5080

Nu är det inte bara RTX 5090 som får strömkablar att smälta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Bara glad att jag inte fick tag på varken 5080 eller 5090 denna omgången.

Permalänk
Medlem

Så trots att ASUS gjorde det mesta av grundarbetet för att kunna känna av felet kunde kortet inte gå ner i felsäkert läge själv, utan varnade bara användaren. Vilken besvikelse.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

När jag tänkte köpa ett 5090 vid lanseringen och betala det hutlösa priset å 28.000 kronor, kom skalparnas bot-armé och köpte ut det ynkliga lagret som Nvidia förnedrande erbjöd till gamers.

När jag bestämde mig att vänta till nästa leveransen, höjde återförsäljarna priser ca 15%, flyttade leveransdatum framåt, men lade grafikkort undan i smyg för sina prebuild datorer.

Men när det började ramla in rapporter om att Nvidias strömanslutningar i deras premium produkter är omdesignade till en ännu sämre variant och börjar smälta/brinna även på ett 5080 kort...

Då bestämde jag mig. Min familjs säkerhet väger mer.

Jag köpte ett AMD 7900 XTX kort i natt.

Tack Nvidia för att ni kunde rädda mig från en dålig (farlig) affär!

Permalänk
Medlem

Härligt med nya grafikkort idag, man ska ligga och oroa sig om kabeln kommer smälta på sitt nya dyra grafikkort.. hur kunde utvecklingen gå så här fel undrar man?

Permalänk
Medlem

Fick tag på MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC WHITE

jag har inte öppnat den ens då har inte haft tid. Så den är oöppnad. hämtade den igår från webhallen men vågar man nu använda den eller ska man göra retur istället? man blir orolig när man läser kablarna smälter… hur funkar ens garanti om det ens händer oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Fick tag på MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC WHITE

jag har inte öppnat den ens då har inte haft tid. Så den är oöppnad. hämtade den igår från webhallen men vågar man nu använda den eller ska man göra retur istället? man blir orolig när man läser kablarna smälter… hur funkar ens garanti om det ens händer oss

De kommer skylla på handhavande fel och du blir kvar med ett bränt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De kommer skylla på handhavande fel och du blir kvar med ett bränt kort.

Ja troligen.. osäker nu ens använda den. hade tänk fixa i helgen

Permalänk
Medlem

Bara att göra om och göra rätt nVidia samt AIBs.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Skamligt att se det inte blir en förändring. Det ska dra en jäkla massa ström som ej kan hanteras av kontakter, Hutlösa summor för ett kort som ej går i safe mode när den känner av att belastningen är ojämn.

Går vi frammåt eller bakåt?

Nej jag Bojkotta Nvidia redan efter 3000 serien.

kör idag ett komplett AMD system och har aldrig varit så nöjd som nu.

(Nu är detta mina åsikter,ni andra får tycka som ni vill så slipper vi en diskussion om fanboy mm. )

Permalänk
Medlem

Vad är den gemensamma nämnaren? Är det adapterkablar? Klarar sig den nya 12V-2x6 utan problem?
Jag har kört mitt TUF 5080 OC utan problem flera timmar med 12V-2x6 kabeln som följde med mitt Corsair RM1000x ATX3.1.

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch (2019) |

Permalänk
Medlem

Snacka om att bränna sina pengar!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrAZZeL:

Skamligt att se det inte blir en förändring. Det ska dra en jäkla massa ström som ej kan hanteras av kontakter, Hutlösa summor för ett kort som ej går i safe mode när den känner av att belastningen är ojämn.

Går vi frammåt eller bakåt?

Nej jag Bojkotta Nvidia redan efter 3000 serien.

kör idag ett komplett AMD system och har aldrig varit så nöjd som nu.

(Nu är detta mina åsikter,ni andra får tycka som ni vill så slipper vi en diskussion om fanboy mm. )

Samma här och gjort i några år nu. Supernöjd med prestandan som erbjuds för dom pengarna jag betalat.
Jag menar hela mitt system hade kunnat köpas 2 gånger om för ett 5090.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem

Kineserna/Ryssarna trollar rätt bra!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När jag tänkte köpa ett 5090 vid lanseringen och betala det hutlösa priset å 28.000 kronor, kom skalparnas bot-armé och köpte ut det ynkliga lagret som Nvidia förnedrande erbjöd till gamers.

När jag bestämde mig att vänta till nästa leveransen, höjde återförsäljarna priser ca 15%, flyttade leveransdatum framåt, men lade grafikkort undan i smyg för sina prebuild datorer.

Men när det började ramla in rapporter om att Nvidias strömanslutningar i deras premium produkter är omdesignade till en ännu sämre variant och börjar smälta/brinna även på ett 5080 kort...

Jag känner som dig. Var såklart också sugen på ett 5080 men de ockerpriserna och tillgången fick mig att köpa ett 7900XTX.
Det känner jag mig väldigt nöjd med såhär i efterhand

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Vad är den gemensamma nämnaren? Är det adapterkablar? Klarar sig den nya 12V-2x6 utan problem?
Jag har kört mitt TUF 5080 OC utan problem flera timmar med 12V-2x6 kabeln som följde med mitt Corsair RM1000x ATX3.1.

kolla så stiften i kabeln är lika långa och inte åker in i höljet när du trycker in kabeln i kortet.
Kolla Jaytwocents video. det var just en corsair kabel han visade.
https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM&t=985s

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kommer detta spilla över på 5070 och 5060 också?
Kommer 5000-seriens största features vara MFG och MPC (melting PSU cable)?

Permalänk
Medlem

Inget är omöjligt för en händig karl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

kolla så stiften i kabeln är lika långa och inte åker in i höljet när du trycker in kabeln i kortet.

Ah såg det nu Blir kontroll ikväll!

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch (2019) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Problemet har inget med kontakten i sig utan nVidias FE design. Efter pluggen samlas alla 12v linor till en enkel lina. Detta är inget problem om alla 12v linor i kabeln är helt identiska, då fördelas power draw uniformt...

Att hitta identiska linor är i princip omöjligt, variationer i koppar kvalitet, lödningar (och till viss del stift kontakt) gör att olika 12v linor kommer transportera mer W och därmed bli varma. I vissa fall är det så extrem skillnad att nästan all kraft går via en single 12v kabel (det är rätt osannolikt att det är så pass dåligt men som sagt kan hända).

Vad nVidia borde ha gjort är att lastbalansera varje 12v kabel eller iaf i ett antal grupper så att draw kunde vara lite mera kontrollerat.

Lösningen är lustigt nog att använda adaptern, då är iaf risken bra mycket mindre (fler 12v linor).

-Rickard

PS: Borde förtydliga att 12vhpwr kablarna har 6 stycken individuella 12v linor där varje lina skall klara 114W, när jag refererar till 12V lina ovan menar jag dessa 6 linor i 12HPWR kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag känner som dig. Var såklart också sugen på ett 5080 men de ockerpriserna och tillgången fick mig att köpa ett 7900XTX.
Det känner jag mig väldigt nöjd med såhär i efterhand

haha har också kollat på 7900xtx men kom fram till att även den är ockerpris. 9000 är ju intressant men det gäller ju att de presterar bättre för mindre summa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Lösningen är lustigt nog att använda adaptern, då är iaf risken bra mycket mindre (fler 12v linor).

OM nätagget har flera separata (virtuella) linor, vilket är långt från normen. I grunden har moderna agg en enda fet 12v lina och man kan inte räkna med att varje kontakt har sin egen strömbegränsning om det inte nämns i spelningen nånstans.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

OM nätagget har flera separata (virtuella) linor, vilket är långt från normen. I grunden har moderna agg en enda fet 12v lina och man kan inte räkna med att varje kontakt har sin egen strömbegränsning om det inte nämns i spelningen nånstans.

Beror iofs på PSUn tror jag, ATX 8pin har bara 3 12V linor och är enligt standard enligt speccad för 150W, även om PSUn internt har en s12V rail skall dom möta standarden (såvida det inte är något cheapo brand).

Permalänk

Går detta på garantin om detta inträffar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Går detta på garantin om detta inträffar?

nVidias default svar kommer bli "Inte vårt fel" tills det finns tillräckligt med brända kort och då kanske dom kan gå med på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Skrivet av Defender:

Detta är inte grund problemet, du kan rent teoretiskt ha lött fast kablarna på kortet och ändå få problem i fall 1 kabel har betydligt bättre kontakt. Utan lastbalansering väljer strömmen minsta motståndets lag.

Skrivet av eneq:

Problemet har inget med kontakten i sig utan nVidias FE design. Efter pluggen samlas alla 12v linor till en enkel lina. Detta är inget problem om alla 12v linor i kabeln är helt identiska, då fördelas power draw uniformt...

Att hitta identiska linor är i princip omöjligt, variationer i koppar kvalitet, lödningar (och till viss del stift kontakt) gör att olika 12v linor kommer transportera mer W och därmed bli varma. I vissa fall är det så extrem skillnad att nästan all kraft går via en single 12v kabel (det är rätt osannolikt att det är så pass dåligt men som sagt kan hända).

Vad nVidia borde ha gjort är att lastbalansera varje 12v kabel eller iaf i ett antal grupper så att draw kunde vara lite mera kontrollerat.

-Rickard

PS: Borde förtydliga att 12vhpwr kablarna har 6 stycken individuella 12v linor där varje lina skall klara 114W, när jag refererar till 12V lina ovan menar jag dessa 6 linor i 12HPWR kabeln.

Det hjälper inte om du slänger in 100 kablar till kortet (just teoretiskt), strömmen kommer fortfarande välja kablarna med minst motstånd. Vist slänger du in fler kablar ökar ju chansen att flera kablar har mindre motstånd och strömmen går genom dessa, men i slutändan går dessa in till 6 pinnar på grafikkortet och där kan det fortfarande bli en felkälla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta är inte grund problemet, du kan rent teoretiskt ha lött fast kablarna på kortet och ändå få problem i fall 1 kabel har betydligt bättre kontakt. Utan lastbalansering väljer strömmen minsta motståndets lag.

Det hjälper inte om du slänger in 100 kablar till kortet (just teoretiskt), strömmen kommer fortfarande välja kablarna med minst motstånd. Vist slänger du in fler kablar ökar ju chansen att flera kablar har mindre motstånd och strömmen går genom dessa, men i slutändan går dessa in till 6 pinnar på grafikkortet och där kan det fortfarande bli en felkälla.

Sant, skillnaden är dock att 12HPWR är speccad till 600W medans ATX8Pin är bara speccad till 150W så istället för 600W över en enskild 12v kabel blir det iaf max 150W (Sivåda inte PSUn är out of spec).

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När jag tänkte köpa ett 5090 vid lanseringen och betala det hutlösa....

Haha jag sitter i samma båt. Köpte ny dator i november med ett 4080Super och hade inte tänkt köpa ett 5080/90 men blev till slut jäkligt sugen på ett 5090 så har lagt bevakning överallt. Men nu börjar man känna att nja.. kanske är dumt ändå 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du köpte ett över 2 år gammalt kort.