Vad unnar du dig inom datorköp?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Vad unnar du dig inom datorköp?

När ni bygger eller köper en dator, vad är det ni unnar er med? Alltså den där detaljen som inte är nödvändig, men som ni ändå vill ha för känslan, upplevelsen eller bara för att det gör er glada?

För egen del brukar jag hålla mig rätt strikt till prestanda per krona-tänket, helt utan någon form av extravaganser. Så länge tröskeln är uppnådd vad gäller exempelvis godtagbara ljudnivåer djupdyker jag inte ytterligare. Däremot sträcker jag gärna budgeten för en bättre bildupplevelse. Dock inte riktigt för att jag unnar mig, i ordets bemärkelse, utan för att jag är ytterst kinkig vad gäller att undvika exempelvis backlight bleeding. Det är mer att betala extra för att inte bli arg, snarare än att bli glad.

Så, är det RGB? En extra fet skärm? Ett tyst kylsystem? Eller lägger ni hellre extra pengar på kringutrustningen?

Permalänk
Medlem

Brukar spåra ur i rimlig mängd så man får lite av varje, nästa gång jag bygger nytt kommer jag med stor sannolikhet satsa på lite lyxigare grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Snusfri

Jag bygger nytt så pass sällan att då går jag "all-in" när det kommer till komponenter och kvalitén.
Prestanda per krona spelar ingen roll för mig alls, jag vill ha det "bästa" och betalar för det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Lagom-nivå på CPU/GPU, men ta i rejält på skärm, bra stol och bra ljud!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är också lite lagd åt det hållet att jag försöker jaga prestanda per krona, inget onödigt bling m.m. Gillar i.o.f.s. inte ens RGB och chassin med glas, så det blir ju lite lättare då att inte lockas av det.

Med min senaste dator så valde/unnade jag mig att byta ut alla fläktarna i chassit, men dom var inte speciellt dyra dock.

Permalänk

Historisk så en jämn belamrad på fokus arbete. Mitt dyraste grafikkort kostade nog 3000kr men då skulle jag jobba mycket med CAD/3d.

Idag, ja man får ej ha privat dator i arbete. Fritiden, ja vad är det för konstig ord.

Så det blir att mina pengar blir på kringutrustning. Det är lite komisk att jag som en enkel it-nisse inom vissa områden har bättre prylar än vissa företag. Jag pratar om mätinstrument som inte är dyra, bara att många anställda kräver en Fluke och de får billigast möjliga och de är glada. Medans jag har dubbelt så dyrt instrument med fler funktioner av ett mycket billigare märke.

Permalänk
Medlem

Jag unnar mig en bra mus, då den används väldigt flitigt även vid slösurfande.
Jag skulle kunna köra med en 99kr mus och det skulle vara helt ok, men har unnat mig en G403 för 599kr.
Jag brukar även unna mig extra lagring och RAM, för det behövs det alltid mer av, förr eller senare.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Försöker hålla mig undan RGB när det kommer till datorkomponenter, annars får tangentbordet gärna lysa i någon solid färg.

Ska inte säga att jag lägger extra pengar på mus och tangentbord men gäller att hitta rätt som ligger gött i handen

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

GPU utan coil whine
Köper begagnat, säljer vidare tills jag hittar rätt

Asus är bäst

Permalänk
Medlem

Jag unnar mig allt och det är väl okej när det gäller ens favorit hobby?

Jag har sällan tid och ork att sätta mig vid min privata dator på fritiden, så när jag väl gör det så vill jag ha en så bra upplevelse som möjligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Genom åren har jag aldrig brytt mig om bling i datorn, det har alltid varit en svart sluten låda. Men för nåt år sen köpte jag ett chassi med glassida och fann det plötsligt givande med RGB. Vet inte varför riktigt, ville bara ha det och då skaffade jag det, så nu har jag en låda som Liberace skulle vara stolt över.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Hedersmedlem

Bra fläktar och kylning
Kan betala extra för att slippa RGB
Hembyggt, ombyggt, moddat och väl anpassat chassi kan få kosta många timmar. Nästa blir troligen att väcka liv i ett projekt jag påbörjade för 20 år sedan.

Skärmar och ljud som passar mig går på egen och väl tilltagen budget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skäggig legend

Mitt senaste köp var min MacBook Pro M4 1TB. Jag har verkligen tröttnat på hur Windows hanterar uppdateringar, batteri och trackpads. Jag har aldrig haft en tillräckligt bra upplevelse med Windows för att jag skulle föredra det över MacOS egentligen, men när jag tycker om att spela har det ju alltid varit en klar fördel - eller rättare sagt ett krav att köra en stationär windows baserad dator. Där har jag alltid kört prestanda per krona, jagat frekvenser och annat dylik och på yngre dar överklockat sista MHz med dator på fönsterblecket i vinterkylan. Those were the times... Idag har jag ju min speldator i min sign och tycker den gör det den ska, spela.

Sen är jag en person som verkligen föredrar kvalité över pris. Det ska kännas gediget och välbyggt, där finns det bara en bärbar dator i min mening, MacBook Pro. Microsoft Surface Laptop är en bra bit dit men tyvärr inte hela vägen.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Det har blivit lite annorlunda som vuxen när man har lite mer pengar än jag hade innan jag hade ett jobb. Fokus har för mig gått från att köpa prisvärt och trimma och optimera till att funka som jag vill direkt ur lådan. Känns som mitt attention span blivit helt minimalt på att mickla själv. Var nästan jobbigt att ställa in expo på minnena bara. Har inte ens gjort de optimeringar man "ska" på min 7800x3d, har inga smart beräknade fläktkurvor i chassit utan kör allt på fasta 50% rakt av. Datorn är tyst och sval och kraschfri så då är jag nöjd.

Däremot funderar jag på en ny dac+hörlursförstärkare. Det jag vill ha kostar nästan som hela riggen i övrigt så det är ju bara dumheter egentligen eftersom upplevelsen lär inte ens bli märkbar. Så förhoppningsvis hinner jag tänka om där.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Lägger alltid lite extra pengar på att få en så tyst dator som möjligt.
Sen är prestanda också viktig så där snålar jag helst inte.
Sen är skärmen viktigt så där lägger jag också extra pengar.

Det är inte alltid billigt med hobbys.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Kylningen. Ett chassi med bra och genomtänkt luft flöde och inbyggd hub för fläktar. En bra torn-kylare, moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

SFF/ITX.
Det är dyrt för samma prestanda. Är en utmaning att bygga snyggt och bra.
Tillfredsställande resultat när det är klart gör att det är värt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ljudnivå är viktigt. Köper därför sällan den enklaste/billigaste modellen av grafikkort och lägger mer pengar på CPU-kylaren och bra fläktar till chassit. Tycker det är skönt att kunna spela utan lurar ibland och då vill jag inte störas av överdrivet fläktljud.

Permalänk
Hedersmedlem

Har sedan ett gäng år sedan riktat in mig på ITX/SFX, vilket inte alltid behöver betyda att det blir dyrt, men risken finns.

Är noga när jag väljer delar och säkrar att det är något jag är nöjd med prestandamässigt vilket ofta innebär att man skippar det som är mest prispressat, även om jag generellt skulle säga att jag är rätt prismedveten.

Att vissa, mer eller mindre, snik-modeller av t.ex. GPU-kylare ens finns i segment över insteg och ibland hela vägen upp till tokdyra toppkort känns rätt absurt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Min förra var en med "extra allt" (med GPU byte efter några år) och den var lite drygt 10 år så det vart en ny tidigare i år enligt samma koncept.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skärm, tangentbord och mus + ljud tycker jag det är värt att lägga en hel del krut på. Bra prylar förhöjer verkligen upplevelsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Nu när jag har råd så köper jag det bästa om det ger ok prestanda lyft

Men. . . Det jag VERKLIGEN har börjat "ösa" pengar på är allt runt om sjävla datorn. Dvs kontoret/ rummet. Har ett höjj o sänkbart bord i ek med maxlast på 150kg, super stabilt.

Två olika stolar för omväxling och nymålat / inredet rum med div växter, tavlor , ljus och matta. Det kanske är åldern (36) som kryper på men satan va det har gjort mkt för mig och min pc / spel hobby att spendera den i ett rent , fräscht, funktionellt och estetiskt miljö som tidigare aldrig vart en prio.

Visa signatur

CPU: 7800X3D
GPU: Asus ROG Astral LC OC 5090
Skärm: Asus FO32UP 4k 240hz QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är en gamer och unnar mig der bästa på marknaden har att erbjuda sig när det gäller prestanda för spel. Så körde en "all in" på prestanda och stor skärm i år bara se på signaturen min.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk

Jag är generellt sett rätt snål ända tills jag gjort all research och bestämt mig för att det är något jag ska ha. Vid det laget landar jag generellt sett på en relativt dyr variant av vad det nu var jag skulle skaffa, baserat inte bara på funktion utan också på upplevelse: ljudnivå, bildåtergivning, materialval, mekanisk känsla, huruvida jag subjektivt gillar tillverkaren, och så vidare.

Jag vet hur jag funkar, så jag lägger månatligen undan pengar i en leksaksfond tills jag blir väldigt sugen på något nästa gång.

Permalänk
Medlem

En bra OLED-Skärm med bra HDR är den stors skillnaden tycker jag. Kör med en LG G4 till datorn sen ett halvår tillbaka och har även en hyfsad skärm också för att spela med mus/tb. Detta kräver ju också tyvärr en bra gpu för att få minst 60fps. När mitt kort inte klarar detta med höga settings i 4K kommer jag köpa nytt oavsett pris. Köpte mitt 4090 2022 för 24000kr, sjukt mycket pengar. Men 3 år senare maxar jag fortfarande allt och det ligger i toppen på bästa korten. Räknar med jag klarar mig till 6090 minst.
Gaming är min nr 1 hobby och avkoppling på en annars stressigt jobb och privatliv. Värt vartenda öre. Livskvalitet för mig.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Senast unnade jag mig att bygga en custom vattenkylningsloop. Mest för att jag alltid velat testa, och tycker det är kul att pilla datorn.

Men ärligt talat så.. med en bra lön som programmerare, inget hus, och inga barn så har jag börjat unna mig vad gäller det mesta med datorköp..

Permalänk
Medlem

Minst 2 SSD NVMe mina dator där det är möjligt.
Kommer unna mig en 32" oled när priset < 6500k

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

En bra kylpasta

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Apple's absurda priser på ssd & ram uppgraderingar, men det är väl värt för att slippa mecka med externa ssd:er.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny skärm i veckan. En Samsung Oled G93SC begagnad. Alltså, det blev enorm skillnad även mot tidigare 34” 4K skärmen från dell den ersatte.