Veckans fråga: Hur ofta uppdaterar du BIOS?

Permalänk
Medlem

Lägger på de nyaste när jag köpt nytt moderkort. Om jag får några problem som kan vara bios relaterat så uppdaterar jag annars uppdaterar jag kanske varje 1-2 år för att få de senaste.

Permalänk
Hjälpsam

Så ofta jag kan, speciellt när datorn är ny, det händer mycket det första året.
Efter det kollar jag efter uppdateringar mer sällan, men jag brukar uppdatera när jag upptäcker ett nytt tillgängligt BIOS (UEFI).
Betaversioner undviker jag vanligtvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

När jag böt cpu häromveckan. Så vid kritiska uppdateringar då.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 7 9800X3D
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1TB

Permalänk
Medlem

När det kommer viktiga säkerhetsuppdateringar (brukar kika lite snabbt på hur hög CVE-siffra sårbarheten har och vad den innefattar) och/eller buggfixar och/eller ny/förbättrad funktionalitet. Är dock lite irriterande att behöva få till konfigurationen efteråt, inte minst fläktstyrningen i mitt fall, med custom kurvor på allt. Och Gigabytes Windowsmjukvara för att ställa in dessa är... inte särskilt rolig, så det gör jag hellre i UEFIn.

Imponerad av att mitt X570-kort fortfarande får hyfsat regelbundna uppdateringar ändå.

Permalänk
Medlem

Om nåt strular/kan strula eller faktiskt support för nåt användabart tittar in, ex.

a) support för ny CPU (om byte)
b) bättre minnessupport/rebar/annat småkrafs (om jag trycker in mer minne)
c) övrigt som riktigt stora säkerhetshål, kanske

Så eg. så sällan som möjligt om man inte måste, i vissa burkar aldrig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kollar lite då och då (typ nån gång vart/vartannat kvartal) om det finns någon uppdatering. Finns det en så uppdaterar jag när det passar.

Permalänk
Skrivet av V1_Deluxe:

1- När jag bygger nytt eller byter komponenter.
2- När det kommer stöd för ny hårdvara, nya funktioner eller bättre kompatibilitet med det jag har
3- När jag får ett ryck och börjar pilla fast allt funkar finfint innan 😅

Bra sammanfattat!

Skulle bara lägga till:
4- När något inte fungerar som det ska längre och vill eliminera alla felkällor

Jag tillhör nog skaran av människor som uppdaterar BIOS mer frekvent än majoriteten av användarna. Jag har uppdaterat UEFI flertalet gånger på min nuvarande burk, och är rätt säker på att jag sitter med senaste versionen just nu. I våras märkte jag att minnena hade tappat sin överklockning, så körde på senaste UEFI innan jag klockade om dem (och hoppades på bättre SMP-profiler). De var nog lite bättre än innan, men inte helt enligt förväntningarna

EDIT: Det känns också bra att ha stöd för de senaste AM4-processorerna, ifall min nuvarande skulle ge upp av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Bara om ny hårdvara kräver ny BIOS, t.ex. processorbyte, eller om det annonseras att ny BIOS ökar stabiliteten men då bara om jag upplevt stabilitetsproblem.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Förr när bios var bios på riktigt så var det ofta nervöst att uppdatera. Allt skulle göras från en start diskett med enbart command.com, flash programmet samt bios ROMen.
Disketter kunde vara lite lynniga och läste fel eller kunde stanna. Problemet var att hände det under en bios uppdatering så var man rökt.
I instruktionsböckerna uppmanades man att uppdatera bios en barn när det verkligen var nödvändigt, annars undvik.

Idag är det väldigt säkert och väldigt enkelt men samma sak går jag efter att jag enbart gör det vid behov, kritisk säkerhet eller hårdvara som kräver det, annars får det vara om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Varje gång det släppts en ny version för att se om mitt moderkort slutar totalt döda wifi och bluetooth när man dödar datorn på knappen så att det krävs en CMOS-reset för att få tillbaka det, inklusive att träna om all RAM och göra om fläktkurvorna. Det är inte alls jobbigt.

Permalänk
Medlem

Bara om något inte funkar

Permalänk
Medlem

Vid nybyggen och när jag kommer ihåg, kanske en gång i halvåret eller nåt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Oftast vid problem med datorn.

Bara då jag kommer ihåg att man kan göra det.

Kan vara antingen dåliga resultat i spel eller faktiskta problem, som att AMD drivarna crashar eller något sånt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Bara om det har uppstått problem, eller som i fallet med Raptor Lake; om mikrokod-uppdateringar krävs för att skydda mot allvarlig skada.

Permalänk
Medlem

När jag kommer på det helt enkelt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Beror ju på, är det en helt ny plattform uppdaterar jag ofta och efter ett eller två år mindre ofta men intentionen är iaf att ligga på senaste/ näst senaste stabila version...

Permalänk
Medlem

Ni som regelbundet uppdaterar bios när det släpps nya versioner, hur gör ni för att ha koll på om det släpps nya bios uppdateringar till just ert moderkort? Sitter ni och F5:ar produktsisan på moderkortstillverkarens hemsida?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Vid köp om man orkar, beror på hur mkt tid det gick åt att ta sig fram till windows

Permalänk
Medlem

när jag känner att jag saknar spänning i vardagen

nae men är väl oftast rätt säkert numera särskillt om man har dubbla bios, men uppgraderar bara om det krävs för ny cpu numera

när jag byggde den här datorn då var det andra bullar, varenda ny bios åkte in för att försöka lösa barnsjukdomarna, pci-e ssd orsakade stabilitetsproblem och korrupta filer, lite småsegt att installera om datorn varje vecka men till slut kom en uppdatering som fixade det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Någon slags blandning av när jag känner för det och när det kommer fixar/features jag vill ha. När grejerna är nyköpta brukar såväl känsla som faktiskt behov tränga sig på mer frekvent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag gjort det på någon av de datorerna som jag själv monterat ihop. Däremot på "färdiga datorer"... där sköts det ju per automatik.

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig uppdatera UEFI. Men iom alla Intel problem så fick man ju slänga sig på uppdateringsknappen när jag körde med den datorn. Har även en Intel dator på jobbet så även den är uppdaterad för att skydda hårdvaran. Men bortsett från den typen av extremare saker så brukar jag försöka undvika bråka för mycket mer systemet, så länge de inte strular för då uppdateras det friskt för att hitta ett stabilt läge.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Uppdaterar så fort jag ser det finns någon ny.
Brukar komma till lite olika fläkt funktioner och stabilare/ mer prestanda.

Har asus x670e-plus kretskort.

Permalänk
Medlem

När jag har problem t.ex. dvs nästan aldrig. Uppdaterade en gång förra året för att kolla om boothastigheterna ökades på lite (tydligen långsamt med min 7800x3D)

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig, funkar det så funkar det, ser sällan ett behöv av att gå in och peta på bioset i så fall.

Av någon anledning uppdaterade jag ändå bios ganska nyligen på min primära dator men frustrerande nog kan jag inte komma ihåg exakt varför. Jag vet att jag som 50+ börjar bli gammal men trodde inte att jag redan skulle börja bli senil

Jag tror att en del av det var för att vara säker på att ha allt som windows 11 kunde efterfråga inför uppgraderingen av windows men vill minnas att det inte var enda anledningen.

Permalänk
Medlem

När jag ser att en ny version har släppts. Ibland med ett visst dröjsmål tills jag fått "orken" att uppdatera samtliga enheter.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bara när det krävs för att få nåt att fungera. Nuvarande moderkortet uppdaterade jag när jag gick från 3xxx-processor till 5xxx-processor, och eventuellt nån version till för att få resizable BAR att funka, men det kan ha varit innan. Annars petar jag inte på det, eftersom risken för problem är relativt stor. Fick ju ett våldsamt spoltjut genom flera versioner, tills en kom som tystade det igen. Vill inte uppleva det!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om jag känner att det är nödvändigt beroende på changelog.

Permalänk

Om det inte är trasigt försök inte fixa det ..

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Helt random typ, "när jag känner för det" eller när jag är på humör att uppdatera saker och ting så plötsligt så tänker jag "just det, BIOS kanske behöver uppdateras"

Men...2-3 gånger per år kanske