Celeron (Tualatin) + Soyo TISU - Överklockningsproblem

Permalänk
Medlem

Celeron (Tualatin) + Soyo TISU - Överklockningsproblem

Jag har en Celeron med Tualatin-kärna på 1200 MHz orginal och ett Soyo TISU-moderkort. En sak som gör mig konfunderad är att när jag klockar den mycket (säg ett par hundra MHz) så går det inte längre att starta om datorn, den hänger sig i reboot-processen. Vill jag starta om så får jag helt enkelt stänga av datorn och slå på den igen.

En annan konstig sak är att jag kan klocka processorn till 1584 MHz (12x132), vid den frekvensen så är den 100% stabil (med 1.75VCore). Men försöker jag dra upp FSB:n med bara en MHz så vill inte datorn boota längre. Det har inte varit så på alla andra processorer jag klockat innan, det brukar gå att klocka lite till, men då blir processorn instabil. Jag har provat att öka VCore, men det hjälper inte.

Jag har läst på nätet förut att vissa Pentium III-moderkort inte ställer om VCore förens datorn POST:at. Kan det vara så med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Min Tullie gör samma sak på mitt Antik-mobo (Bx6). Klockar till en viss gräns 100%-stabilt sedan tokvägrar den i POST. Spelar ingen roll hur hög Vcore jag sätter. Max. för mig 1,52 GHz.

Tror att den behöver en högre AGTL-busspänning på mitt kort. Standard är 1,25 Volt, är inte säker på vad min ger. Kan moddas genom att dra en ledare mellan Pin AK4 till AN11 (ca 1,25 V). Eller om man vill ha högre spänning AK4-AK26 (för de modiga?). Får väl testa någon dag när man är "burkgrävsugen".

Permalänk
Medlem

Jag har inte kommit högre än 123 i FSB med min Tualatin och då har jag gett den max, 1.75v (vilket i själva värket är ca: 1.73v då mitt nätagg "undervoltar" lite) men så är det ju en 1.4Ghz org. så den skall väll inte kunna gå mycket högre...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |