Permalänk
Medlem

Svårt problem

Hej!

Vi har stött på ett problem med följande hårdvara/mjukvara som vi inte lyckas lösa:

SPEC:
Modekort: Asus A7V8X-X
Grafikkort: Inno3D
Hårddisk: Seaget Baracuda 80 GB IDE
Minne: 512 MB

Operativsystem: Windows XP SP2 SWE

GRUND:
Datorn uppförde sig konstigt, den låste sig ett per sek då och då. Avast installerades och en kontroll utfördes efter omstarten. Avast hittade och tog bort ialla fall en trojan, dock var vi tvungna till att avbryta sökningen på grund av tidsbrist. Datorn användes under två dagar, sen frös datorn sig. Efter frysningen så gick inte Windows att starta upp igen.

PROBLEM:
Vi satte i Windows skivan för att installera om windows på C partitionen(på Segate Baracuda disken). Installationen påbörjas, den laddar in en del grejer, och tillslut står det nere i högra hörnet ”Windows XP startar” och sen blir det svart med en prompt. Även efter 20 min så har det inte hänt något, man kan inte häller skriva något vid prompten(dock blinkar den). Om vi inte minns fel så är nästa del där man ska välja om man ska reparera befintligt windows eller göra en ”ren” installation.

Vi fixar då en ny Windows XP skiva för att se om den går bättre, det visar dock sig att det är samma problem .

Vi provar då två andra CD spelare med inga framgångar alls.

Hårddisken sätts i en annan dator där vi flyttar över viktig information från partition C till denna andra dator, vi formaterar även partition C via denna dator. Detta ger dock inga framgångar i installationen när disken placeras tillbaka i original datorn.

Vi provar koppla om hårddisk och CD spelare så att de sitter på samma IDE (hårddisken som primary master och CD spelaren som primary slave), inga andra enheter är inkopplade, detta ger oss dock inga framgångar med installationen.

Vi har även tryckt på korten i datorn men allt verkar sitta som det ska?

Vi har provat att använda ”set to default” i biosen, och även satt ner hastigheten på CPUn till 1350(valen vi kan göra är 1350, 1800 och 2250), men detta har inte häller hjälpt?(CPUN är en AMD 1800).

Vi har provat ta ut hårddisken helt men installations programmet stannar ändå på exakt samma ställe?

Funderingar vi har är att det kanske har hänt något med biosen? Men den verkar fungera som den ska?

Vi har tacksam för all hjälp vi kan få.

MVH
SnowJim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

typ samma för mig fast det blev bluescreen :/ har typ provat allt t.o.m köpa en ny hdd.

på min comp så tror jag att de är mitt moderkort som strular. bryr mig knappt, ska ändå köpa nytt vid sänkningen och då hoppas jag att den kommer funk bra.

sry kan inte hjälp dig :/

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg. Signaturen får vara maximalt fyra rader, med forumet i fast bredd.

Permalänk
Medlem

Jo vi har också provat annan hårddisk, dock samma sak.

Det måste ju nästan vara något hårdvarumässigt som har laggt av?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Jo vi har också provat annan hårddisk, dock samma sak.

Det måste ju nästan vara något hårdvarumässigt som har laggt av?

Be om support därifrån ni köpte datorn.

Permalänk
Medlem

Den är tyvärr för gammal för det =(

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Låter som att det är moderkortet som strular, men ni kan ju försöka köra memtest för kolla minnena också.