Senaste nytt om G92! [Sammanslagen med "Information kring G92"]

Permalänk
Avstängd

om ryktena om G92 stämmer så kommer ATi behöva hosta upp ett riktigt bra kort, riktigt fort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
om ryktena om G92 stämmer så kommer ATi behöva hosta upp ett riktigt bra kort, riktigt fort.

Ja deras HD2950PRO kommer inte hjälpa dom speciellt mycket, inte alls faktiskt, inte på prestandatronen i alla fall.

Men det är inte high-end kort som säljer och som resulterar till att ett företag tjänar stålar visserligen. Det är low/mid segmentet men vad spelar det för roll för oss? Vi vill ha Power!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men kan vi inte bjuda in Kinc på afterwork-öl och en riktigt fin svart spritpenna som man kan använda på en whiteboard tavla?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Kan vi inte vi alla ta en afterwork öl och reda ut allt detta?

Känner att man inte hänger med längre...

Kan inte A.N'doja och Sthlmkille82 ta med sig en stor fin white-borad till detta öl-hak, där ni två tillsammans kan sammanställa all info på ett bra sätt?

Jag hänger med mycket bättre då, eller vad sägs?

Jag kan köpa pennor och öl...

Vem kan se till att ta med sig en whiteboard?

Hehe det vore grejer det Lärarna talar och eleverna sitter tysta och lyssnar med varsin öl i näven

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Hehe det vore grejer det Lärarna talar och eleverna sitter tysta och lyssnar med varsin öl i näven

Helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Mycket snack om PCI-e 2.0. När ser vi denna tekniken på moderkort i svenska butiker? Slutet av detta året?
Och, kanske det viktigaste av allt.. är PCI-e 2.0 bakåt kompatibel?

Vill även tilläga att jag läser med glädje i denna tråd då den håller än betydligt mer mogen nivå än vissa tidigare trådskapare/trådar (tråden som låstes) kring samma ämne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Mycket snack om PCI-e 2.0. När ser vi denna tekniken på moderkort i svenska butiker? Slutet av detta året?
Och, kanske det viktigasteav allt.. är PCI-e 2.0 bakåt kompatibel?

Vill även tilläga att jag läser med glädje i denna tråd då den håller än betydligt mer mogen nivå än vissa tidigare trådskapare (nämner inga namn) kring samma ämne.

Ja, PCI.ex 2.0 kommer säkerligen att vara bakåtkompatibel. Det vore väldigt tråkigt och utvecklarna av Pci.ex 2.0 skulle förlora massvis med pengar då majoriteten sitter kvar på Pci.ex 1.1 även när 2.0 är lanserad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jädrans Marcus. Stämmer det då har vi ett monster på G. Men stämmer ryktena kring November tror du? Nvidia lovade ju ny lansering av arkitektur varje år om jag förstod dom rätt.

Men om det du skriver stämmer så är det inte omöjligt att G9X skulle prestera dubbelt så bra som 8800GTX. Jag menar DDR4 minnen med låg NS, 800Mhz GPU, 65nm, hela 2500Mhz shaderclock. Det tyder på goda möjligheter att bli dubbelt så snabbt?

Aja det ska bli väldigt intressant. Dock vill jag veta mer om R700 som jag ser som ett mer intressant kort.

Presens tech day är i oktober så någon gång i november skulle jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Men det bekräftar ju att PCI-E knappast är tilltagen i överkant. Som jag har förstått det, så gör det mer på ATi än på Nvidia, och framförallt under CF. Stämmer det? Jag tyckte inte det gav så mycket med mina GTX, inte ens i SLI....

Det ger mkt mer med ATI, framförallt i Crossfire. 8800 överklockat på luft påverkas inte nämnvärt av högre pcie.

Min uppskattning är att 2x16X PCIE2.0 kommer ge ca 500 poäng rakt av i 3dmark 06 för 2900XT Crossfire (överklockat). Samt ge högre överklockningar med anledning av bättre strömförsörjning och bredare bus.

Jag komemr ha X38 nästa vecka, håll utkik på Nordichardware där lär dyka upp lite smaskig information i slutet av nästa vecka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Presens tech day är i oktober så någon gång i november skulle jag säga.

Superb. Det kommer bli väldigt intressant. Vad tror du om G9X generellt? Tror du det blir ett monsterkort?

Personligen tycker jag det verkar lite lågt med 800Mhz GPU tanke på att folk klockar utan vmodd upp mot en 700Mhz på luft på ett Ultra till exempel. Jag menar 65nm tillverklningsteknik är betydligt mindre än 80 eller 90, kommer ej ihåg. Fast och andra sidan så 2500Mhz shaderclock är ju endel och genererar säkerligen endel värme det också.

Kortet skulle ju vara långt som 8800GTS är idag, cirkus 23cm och dra mindre ström än 8800GTX så vi får väl se.

Angående PCI EX 2.0 så var det rykten om att sloten skulle leverera mot en 300watt eller har jag fått det fel om bakfoten?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv

dra mindre ström än gtx kan det nog göra, tack vare mindre tillverkningsteknik och effektivare arktiektur.

Permalänk
Medlem

När ska vi "boka mötet"? Ska vi göra ny tråd?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Avstängd

På pappret blir de lätt dubbelt så snabbt och skulle dessa frekvenser hålla i sig till lansering (hoppas, hoppas) så kommer de nog prestera nära nog iaf.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

kommer GTX först sen GTS? Eller kommer dom samtidigt?

Permalänk
Avstängd

Dom släpper nog toppsegmentet först (GTS, GTX om nu namnen följer med) men de ringer lite i huvuduet på mig om att NVIDIA skulle lansera midrange först och high-end sen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

okej tack

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra övriga komponenterna måste vara för att maxa ett sådant kort

Permalänk
Avstängd

Med tanke på spec på G9?, hur 8800 korten presterar så tror ja G9? kommer behöva all ny bandbredd PCIE2 erbjuder.

Lätt att ja kikar in där Kinc!

Men 300w känns inte realistiskt på ett moderkort. Kanske 150w men ja vet inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är senaste ordet kring G92GTS? Menar uppskattad prestanda och prisnivå.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Undrar hur bra övriga komponenterna måste vara för att maxa ett sådant kort

att få ett grafikkort på knäna kan man göra med dagens hårdvara, spel med maximal kvalité gör fortfarande att kort går på knäna i dagens spel.
detta lär gälla g90 och kommande generationer rent överskådligt framöver.

Kommande spel som tex crysis ger oss en rejäl tur med texturer, dagens och kommande grafikkort är fortfarande begränsade med allt påslaget.

dock är g90 och amd´s lösningar i kommande tecknologi intressanta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
att få ett grafikkort på knäna kan man göra med dagens hårdvara, spel med maximal kvalité gör fortfarande att kort går på knäna i dagens spel.
detta lär gälla g90 och kommande generationer rent överskådligt framöver.

Kommande spel som tex crysis ger oss en rejäl tur med texturer, dagens och kommande grafikkort är fortfarande begränsade med allt påslaget.

dock är g90 och amd´s lösningar i kommande tecknologi intressanta.

Har fortf inte fått min rigg med e6600, 8800 gtx osv gå ner på knäna än, allt flyter på utmärkt utan lagg i 1680x1050

Så jag tycker personligen Crysis blir intressant för att se om man kan pressa datorn till absolut max, men det känns som jag fortf kommer ha lite svängrum

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd

Har du testat Oblivion (som är irriterande krävande?) med allt på Max i 1680x1050 med AAx6 och HDR? Får du inte lagg då? Drar jag på så mycket (har visserligen ett sämre grafikkort och processor occh antagligen minne) ramlar jag ner på 1-10fps.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

eller microsoft flight sim. x?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Har du testat Oblivion (som är irriterande krävande?) med allt på Max i 1680x1050 med AAx6 och HDR? Får du inte lagg då? Drar jag på så mycket (har visserligen ett sämre grafikkort och processor occh antagligen minne) ramlar jag ner på 1-10fps.

Min lägsta fps i Oblivion i 2048*1536, max AA/AF+HDR och max ingame med diverse mods enligt fraps är 14fps. Så att jämföra ditt kort med 8800GTX är som att jämföra en Volvo mot en Supra. Men jag håller med, Oblivion är verkligen krävande tanke på hur skit spelet ser ut jämfört med dagens nya spel som är betydligt mycket snyggare och kräver mindre. Titta bara på Bioshock, extremt snyggt med verkligen högupplösta texturer. Löjligt men spelet flyter ju på ett AMD 2.4Ghz och ett 7800GTX i 1280*1024 i höga inställningar ingame. Bra optimering kallas det.

EDIT:
NoCc: Spela Colin Mcrae - DiRT i 1680*1050 max ingame och ditt system går ner på knä ordentligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollade inte fps.en, men inget lagg överhuvudtaget och allt flöt på fint

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Vissa tycker ju 30fps är flyt så det säger kanske inte så mycket

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Diggar inte heller optimeringen samt de förbannade StarForce som finns i DiRT som drar ner på prestandan men kul är de iaf.
Men ja undrar om de kommer göra så mycke skillnad om man slänger i ett G92 eller så för StarForce är ju med i ilden hela tiden?

Visa signatur

Permalänk

ja kommer lätt att köpa antagligen ett gts eller ett gtx om de fortraande heter det, beroende på hur mkt dekosstar och när detkommer, och de hade ju vart skoj med 100% ökning i prestanda :D..

men lär kunna maxa de flästa spelen idag isf

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Hmm... Trodde inte att de fanns skärmar än som har Displayport? Tror inte kortet blir utrustat med en kontakt ingen kan använda än.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hmm... Trodde inte att de fanns skärmar än som har Displayport? Tror inte kortet blir utrustat med en kontakt ingen kan använda än.

Dell släpper skärmar runt CES 08 med DP. Därav kravet.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640