Senaste nytt om G92! [Sammanslagen med "Information kring G92"]

Permalänk
Avstängd

De skulle va de då, men men. Blir de 2 de DP kontakter så blir de ju fint med adapter på adapter.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Ingen som postat denna länk tidigare?

http://www.vr-zone.com/?i=5207

Edit: http://www.theinquirer.net/?article=42015

Eftersom man missar länkarna som du postat och hela tråden handlar om G92 och inga skärmar så citerar jag dig.

Läs nu alla!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men hallå, dojan. Hela argumentet i the inqs resonemang försvinner om det inte finns skärmar som stöder kortet. Länkarna är intressanta, inte bara för vad de skriver, utan just för att de skriver rakt motsatta saker. Det visar väl egentligen mest på att man knappt kan lita på några som helst rykten om hårdvara

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Skulle vara riktigt komiskt ifall g92 bara blir en övergång till 65nm och bara en lätt klockning jämfört med g80 serien...

Då blir nog många människor sura. gddr4 är nog möjligt också iom lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Skulle vara riktigt komiskt ifall g92 bara blir en övergång till 65nm och bara en lätt klockning jämfört med g80 serien...

Då blir nog många människor sura. gddr4 är nog möjligt också iom lägre strömförbrukning.

Var ju precis samma dravel från fanboysen när G71 var på väg och alla som köpt X1800-1900 skulle gråta blod blablabla , vi får se närmare lanseringen men man ska kanske inte vänta sig några stordåd.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Varför skulle nVidia helt plötsligt få för sig att släppa ett mainstream kort först?
De börjar ju alltid med de värsta modellerna och sedan mainstream och budget.
Jaja.. vi får väll se..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Varför skulle nVidia helt plötsligt få för sig att släppa ett mainstream kort först?
De börjar ju alltid med de värsta modellerna och sedan mainstream och budget.
Jaja.. vi får väll se..

Min poäng är bara att det absolut inte kommer vara något dubbelt upp prestanda monster jämfört med gtx som ryktena säger.

Visa signatur

Permalänk

Kinc borde ju vara den som egentligen vet mest av oss här inne angående G9X och enligt vad han trodde och visste så såg det mer ut som ryktena stämmer mer eller mindre.

mortifer666: Varför inte egentligen? Det har gått ett år snart och varje år så lovade Nvidia att lansera ett helt nytt kort med helt ny arkitektur. Time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kinc borde ju vara den som egentligen vet mest av oss här inne angående G9X och enligt vad han trodde och visste så såg det mer ut som ryktena stämmer mer eller mindre.

mortifer666: Varför inte egentligen? Det har gått ett år snart och varje år så lovade Nvidia att lansera ett helt nytt kort med helt ny arkitektur. Time will tell.

Iofs så har du rätt i att det gått ett år men samtidigt är det otroligt sällsynt att man fördubblar prestandan på ett år. Var verkligen 7800 dubbelt så snabbt som ett 6800? Var geforce 3 dubbelt så snabbt som ett geforce 2 (i prestanda menar jag.)

25-50% kan jag tänka mig. Var gränsen går för en helt ny arkitektur är ju frågan. Räcker det med att stuva om och optimera placeringen av transistorena eller måste man lägga till någon miljon till?

Är det en ny arkitektur ifall man går över från ddr3 till ddr4 men behåller gpun i sitt ursprung fast tillverkar den med 65nm teknik istället för 90nm?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Iofs så har du rätt i att det gått ett år men samtidigt är det otroligt sällsynt att man fördubblar prestandan på ett år. Var verkligen 7800 dubbelt så snabbt som ett 6800? Var geforce 3 dubbelt så snabbt som ett geforce 2 (i prestanda menar jag.)

25-50% kan jag tänka mig. Var gränsen går för en helt ny arkitektur är ju frågan. Räcker det med att stuva om och optimera placeringen av transistorena eller måste man lägga till någon miljon till?

Är det en ny arkitektur ifall man går över från ddr3 till ddr4 men behåller gpun i sitt ursprung fast tillverkar den med 65nm teknik istället för 90nm?

7800 var nästan dubbelt så snabbts om ett 6800Ultra. 7900GTX var dubbelt så snabbt som 7800GTX. 8800GTX är mer än dubbelt så snabbt som två 7900GTX samt två 7950GX2 som egentligen är 4 kort (även om det aldrig har fungerat bra).

Prestandan ökas mer och mer varje gång ett kort lanseras från Nvidia verkar det som.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

7800-korten var bannemig inte dubbelt så snabba som 6800Ultra. Det var ju först iochmed 8800-korten som nvidia kom med en helt ny kärna. Annars tweakada och förfinade de bara den. Samma sak med Gf 4 korten, de ändrade sig inte nämnvärt mycket från geforce 3 korten, de stödde nästan samma funktioner osv samma kärna i grunden än en gång. Antagligen så blir ju g92 baserat på samma teknik som 8800-korten bara aningen tweakat.

Permalänk
Citat:

7800 var nästan dubbelt så snabbts om ett 6800Ultra. 7900GTX var dubbelt så snabbt som 7800GTX. 8800GTX är mer än dubbelt så snabbt som två 7900GTX samt två 7950GX2 som egentligen är 4 kort (även om det aldrig har fungerat bra).

Prestandan ökas mer och mer varje gång ett kort lanseras från Nvidia verkar det som.

? Så om man fick 40fps i ett spel så fick man 80 fps med det andra kortet under samma inställningar? Det är inte riktigt så jag minns mina uppgraderingar iallafall.

Visa signatur

Permalänk

7800GTX var nästan dubbelt så snabbt som 6800Ultra i majoriteten av spel då om inte mer. Idag skulle 7800GTX köra över två 6800Ultra i nyare spel.

Prestandatesterna nedan gjordes vid lansering av 7800GTX och både du och jag vet hur drivrutinerna är i början right? Idag så äter 7800GTX upp ett 6800Ultra med hästlängder.
Läs hela testet:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=3

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2451&p=8

Nästan tre gånger bättre:
http://images.anandtech.com/graphs/nvidia%20geforce%207800%20...

Ojsan
http://www.firingsquad.com/hardware/evga_e-geforce_7800_gtx_r...

7900GTX är nästan dubbelt så snabbt som två 7800GTX. Sök, google är gratis Nordblom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

http://techreport.com/articles.x/9529/7

Knappt 2000 poäng mer i 3dmark 06 mellan 7800GTX och 7900GTX.

Med det sagt tror jag fortfarande att vi får ett 8900 istället för ett 9800.

EDIT:
Dock är jag medveten om att möjligheten finns men jag tycker inte man ska förutsätta för mycket. <särskilt inte när inget rykte verkar konfirmera något annat.

EDIT2:
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_9_Series

Ryktena låter fantastiska och antalet transistorer låter väldigt troligt men varför gick man inte över till 65nm teknik på g80 serien, hade varit billigare att tillverka.
G80 kommer ju fasas ut en del nu och 7800,7900 kommer väl börja försvinna på riktigt.

Är det en helt ny teknik eller har de bearbetat g80 kärnan så som de gjorde med NV40 när de fixade fram G70 serien?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

7800GTX var nästan dubbelt så snabbt som 6800Ultra i majoriteten av spel då om inte mer. Idag skulle 7800GTX köra över två 6800Ultra i nyare spel.

Prestandatesterna nedan gjordes vid lansering av 7800GTX och både du och jag vet hur drivrutinerna är i början right? Idag så äter 7800GTX upp ett 6800Ultra med hästlängder.
Läs hela testet:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=3

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2451&p=8

Nästan tre gånger bättre:
http://images.anandtech.com/graphs/nvidia%20geforce%207800%20...

Ojsan
http://www.firingsquad.com/hardware/evga_e-geforce_7800_gtx_r...

7900GTX är nästan dubbelt så snabbt som två 7800GTX. Sök, google är gratis Nordblom.

Det där är i stort sett bara i maxade upplösningar, och då påverkar ju minnesmängden hur mycket som helst. Jag skulle vilja påstå att prestandaökningen ligger närmare 50% mellan generationerna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det där är i stort sett bara i maxade upplösningar, och då påverkar ju minnesmängden hur mycket som helst. Jag skulle vilja påstå att prestandaökningen ligger närmare 50% mellan generationerna.

SLI ger mellan 50-80% prestanda och ibland upp mot en 90-100% faktiskt i endel spel, i endel upplösningar. 6800Ultra@Sli har inte en suck mot ett 7800GTX AVG idagens spel.

Mer än 100% i många spel i höga upplösningar. Det är inte intressant för mig att spela i 1024, 1280 eller 1600 upplösningar. För min smak så ger 7800GTX dubbelt upp prestanda idagens spel.

Citat:

http://techreport.com/articles.x/9529/7

Knappt 2000 poäng mer i 3dmark 06 mellan 7800GTX och 7900GTX.

Med det sagt tror jag fortfarande att vi får ett 8900 istället för ett 9800.

EDIT:
Dock är jag medveten om att möjligheten finns men jag tycker inte man ska förutsätta för mycket. <särskilt inte när inget rykte verkar konfirmera något annat.

EDIT2:
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_9_Series

Ryktena låter fantastiska och antalet transistorer låter väldigt troligt men varför gick man inte över till 65nm teknik på g80 serien, hade varit billigare att tillverka.
G80 kommer ju fasas ut en del nu och 7800,7900 kommer väl börja försvinna på riktigt.

Är det en helt ny teknik eller har de bearbetat g80 kärnan så som de gjorde med NV40 när de fixade fram G70 serien?

Häng dig aldrig upp på 3dMark points. 3Dmark har verkligen inget med spel att göra.

Angående G9X serien är nog en bearbetad arkitektur fast med 65nm tillverkningsprocess. Men jag är inte säker.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

SLI ger mellan 50-80% prestanda och ibland upp mot en 90-100% faktiskt i endel spel, i endel upplösningar. 6800Ultra@Sli har inte en suck mot ett 7800GTX AVG idagens spel.

Mer än 100% i många spel i höga upplösningar. Det är inte intressant för mig att spela i 1024, 1280 eller 1600 upplösningar. För min smak så ger 7800GTX dubbelt upp prestanda idagens spel.

Fast återigen, det har ju mest med den större minnesmängden att göra, och mindre med arkitekturen. Jämför t.ex. 7800GTX och 7900GT 256, så ser man att det är mer eller mindre samma sak. Skillnaden mellan G70 och 71 var minimal.
När det kommer till upplösningar, så förstår jag vad du menar, men samtidigt kan man kanske inte alltid enbart jämföra kort i de högsta tillgängliga upplösningarna och de senaste spelen, särskilt inte när man ska jämföra arkitekturers styrka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det skett en 100 procentig prestandaökning sedan det första Geforce-kortet kom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afulm
Jag tror inte att det skett en 100 procentig prestandaökning sedan det första Geforce-kortet kom.

8800GTX presterar mer än dubbelt så bra som två 7900GTX och även två 7950GX2 som blir fyra stycken 7900GS eller GT, kommer ej ihåg vilket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

8800GTX presterar mer än dubbelt så bra som två 7900GTX och även två 7950GX2 som blir fyra stycken 7900GS eller GT, kommer ej ihåg vilket.

GT-kortet. 8800gtx kan nog inte prestera dubbelt så bra som två 7900gtx, men nära dubbelt så bra som ett.

mortifer666: konstigt ställe du länkade till, aldrig att ett 7800gtx har högre minnesbandbredd än ett 7900gtx.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
GT-kortet. 8800gtx kan nog inte prestera dubbelt så bra som två 7900gtx, men nära dubbelt så bra som ett.

Sorry, 8800GTX presterar bättre än två 7900GTX och presterar bättre än två 7950GX2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Sorry, 8800GTX presterar bättre än två 7900GTX och presterar bättre än två 7950GX2.

ja bättre ja, men inte dubbelt så bra som 2 sen så presterar det bättre än 2 stl 7950gx2, för nV verkar inte ha fått det att funka riktigt korrekt med quad SLI.

Permalänk
Citat:

ja bättre ja, men inte dubbelt så bra som 2 sen så presterar det bättre än 2 stl 7950gx2, för nV verkar inte ha fått det att funka riktigt korrekt med quad SLI.

Det presterar bättre än två 7900GTX. Jag kan lägga fram säkert över 7 tester som bevisar det. Men jag låter sig söka själv lite grann. Titta bara på det senaste testet i Bioshock. Ett 8800GTS 640 presterar över 90% bättre än ett 7900GTX.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vad ska man tror om detta?
http://www.nordichardware.se/nyhet,13262.html
En besvikelse om det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Men 7900GTX var ju inte det snabbaste kortet när 8800GTX kom. 8800 GTX presterar inte hundra procent mer än den förra prestandakungen 1950XTX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scombei
Vad ska man tror om detta?
http://www.nordichardware.se/nyhet,13262.html
En besvikelse om det är sant

Det låter som det jag sagt så jag känner mig fullt belåten isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afulm
Men 7900GTX var ju inte det snabbaste kortet när 8800GTX kom. 8800 GTX presterar inte hundra procent mer än den förra prestandakungen 1950XTX.

Förra prestandakung var 7950GX2, inte X1950XTX (som många får för sig av någon anledning).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Förra prestandakung var 7950GX2, inte X1950XTX (som många får för sig av någon anledning).

om man nu ska se det som "ett" kort, 7950gx2 är 2 stk 7900gt ihopklistrade. man kräver således SLI-mobo vilket man inte ska behöva ha med ett single kort. så imo är x1950xtx också det snabbaste single-kortet.

AN.doja: ett 7900gtx är INTE dubbelt så snabbt som ett 7800gtx, det är cirka 15% snabbare på grund av nedgång till 90 nm från 110, och optimeringar i arktiekturen. och 7800gtx utpresterar visserligen 6800U@SLI men det gör det inte dubbelt så snabbt som 1 kort. SLI ger ju bara cirka en 50% prestandaboost.
det du hävdar är alltså att 7900gtx presteratr 1/4 av 8800gtx, när det i själva verket 1/2. dags att plocka fram matematikförrådet

Permalänk
Medlem

edit: postade i fel tråd inlägget borttagit

Visa signatur

Nya- Gigabyte GA-M57SLI-S4 AMD2 5600+ 2* 2048 + 2* 1024 corsair PC6400 Geforce 8800GTS 320mb, 500 GB WD Sata 2
Gamla- Abit Nf7-S Rev 2, Barton XP Mobile 2400+ @ 2200mhz. 2st 512 ddr PC3200 400MHZ, Geforce FX 5900 Ultra (MSI), 2st 120 GB maxtor 7200 Rpm, 1 st 200 GB maxtor SATA 1 st 250 GB maxtor SATA,

Permalänk
Citat:

om man nu ska se det som "ett" kort, 7950gx2 är 2 stk 7900gt ihopklistrade. man kräver således SLI-mobo vilket man inte ska behöva ha med ett single kort. så imo är x1950xtx också det snabbaste single-kortet.

Du har helt fel, min vän!
Man behöver inte ha SLI moderkort. 7950GX2 funkar i pricip på alla chip som finns där ute.
http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp

7950GX2 är ett kort, eftersom det funkar som ett kort. Man behöver inte ha någon speceillt moderkort eller nåt annat. Det är bara att sätta i kortet och köra. Och detta gör 7950GX2 till den snabbaste singelkort av föra generation.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."