Permalänk
Medlem

Hjälp en gammal gubbe

Hej!

Känner att jag är för gammal för detta så jag behöver all hjälp jag kan få. Har ställt några frågor förut och fått bra hjälp av b la xJom (tack igen). Har nu försökt lära mig mer om denna djungel.....men de går sakta. Beror väll på åldern....

Spelar inte men vill ändå ha en burk som klarar av de då intresset kanske skapas om jag har en vettig burk (spelar idag på konsol). Kommer inte att pyssla med någon OC.

Lite krav på burken:
-tyst
-skapligt snabb
-wifi
-eSATA

//Stigge

Vad tror ni om detta paket?

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W

Asus P5K-E/WIFI-AP iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN WiFi-AP Firewire Socket775 ATX
ASP5K-EWIFI

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ6600R

Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-8500 1066MHz EPP
2GBKCD1066D

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
WDC5000AAKS

Sharkoon Media Reader 2 30in1 Intern 3.5"/5.25" SILVER/BLACK
SHARKMR2

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA
SAMSH-S203BBL

Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
SAMDVD16BL

XFX GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
XFXGF88GT-512

Windows Vista Home Premium 32-bit DVD Svensk OEM
WINVHP32SE

Montering/test av datorsystem (Lev.tid ca 7-14 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 071023)
MONT

Totalpris 13 419:-
Eventuell fraktkostnad tillkommer, från 269:- (Leverans till närmaste postkontor)

Permalänk
Hedersmedlem

De fina minnena är helt onödiga om du inte skall leke med processormulitpeln och FSB:n för då räcker vanliga PC6400 CL4 minnen gott och väl. Skall du bränna från DVD till DVD eftersom du la med en extra DVD-ROM?

Alllt ser mycket bra ut men du har inte funderat på Vista64?

Jag kör med Vista64 själv och allt är helt perfekt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skön setup där^^,
Jag har nästan exakt samma:)

Men som sagt, byt ut minnena.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Q6600 är fin. Vi borde starta en Q66 klubb.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Avstängd

kör på 6400 ram samt 4gb.
minne idag är billigt och Vista gillar mycket minne.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kanonburk. Bra viktat. Inga flaskhalsar!

Ang Vista X64... Bra, buggfritt, snabbt, dittan å dattan - men se upp: Det är inte säkert att det finns drivrutiner till din scanner, NAS, skrivare osv... Det är ett superoperativsystem om man har hårdvara vars tillverkare har fixat drivrutiner, men...

Alltså, kolla igenom respektive tillverkares hemsidor på de grejer du vill koppla in till burken och försäkra dig om att de släppt drivare till x64. Saknas det bör du förstås köpa x86 (32-bitars)

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vi borde starta en Q66 klubb.

Amen to that

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Några till funderingar:

Minnen:
De är bättre att gå på 6400 minnen istället och då 4GB. Några spec 6400 minne som är bra?

Vista 64 eller 32?
Har inte riktig koll på vad som gäller där. Vad är de för krav på på att köra 64-bitars egentligen? Funkar de på den burken jag har tänkt och hur vet jag det till 100%?
Inga buggar med 64-bitar? (mer än vanlig då...:-)) Kör ju en NAS-server idag från Netgear, misstänker att den inte kommer att funka.....den har ju fungerat sådär i XP så....Men den skall väll inte avgöra valet på OS i slutändan.

DVD-brännare/läsare
Tog en DVD-brännare och en DVD-läsare då jag fått tips om att de är onödigt att slita på brännare i inödan, då de brukar gå sönder pga slitage.
Visserligen kostar de ju inte så spec mycket.

Jag behöver inte komplettera med något?
Tänker t ex på en extra fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja Q6600 är fin. Vi borde starta en Q66 klubb.

Japp, gruppen för fredliga Q66-användare, synd att min sign är full:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stigge33
Tack för svaren!

Några till funderingar:

Minnen:
De är bättre att gå på 6400 minnen istället och då 4GB. Några spec 6400 minne som är bra?

Vista 64 eller 32?
Har inte riktig koll på vad som gäller där. Vad är de för krav på på att köra 64-bitars egentligen? Funkar de på den burken jag har tänkt och hur vet jag det till 100%?
Inga buggar med 64-bitar? (mer än vanlig då...:-)) Kör ju en NAS-server idag från Netgear, misstänker att den inte kommer att funka.....den har ju fungerat sådär i XP så....Men den skall väll inte avgöra valet på OS i slutändan.

DVD-brännare/läsare
Tog en DVD-brännare och en DVD-läsare då jag fått tips om att de är onödigt att slita på brännare i inödan, då de brukar gå sönder pga slitage.
Visserligen kostar de ju inte så spec mycket.

Jag behöver inte komplettera med något?
Tänker t ex på en extra fläkt?

Du kan ju ta dom här dom tar alla:P (har själv såna)

Inga större buggar inom 64bit (enligt vad jag har hört här, mkt mindre än 32), men så det är ju det där med drivrutiner. Du får kolla upp all utrustning du har, oc se hur mycket du behöver välja bort, och om det är värt det.
Extra fläkt? Till chassit? Du kanske vill köpa annan kylare till processorn (den kan låta lite) annars så ska du klara dej bra.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Japp, gruppen för fredliga Q66-användare, synd att min sign är full:D

Du kan ju ta dom här dom tar alla:P (har själv såna)

Inga större buggar inom 64bit (enligt vad jag har hört här, mkt mindre än 32), men så det är ju det där med drivrutiner. Du får kolla upp all utrustning du har, oc se hur mycket du behöver välja bort, och om det är värt det.
Extra fläkt? Till chassit? Du kanske vill köpa annan kylare till processorn (den kan låta lite) annars så ska du klara dej bra.

Vilken kylare skulle du då rek. till processorn?
Vill ha en skapligt tyst dator i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag överklockar lite lätt med sandardkylaren och den hörs inte men visst skall även jag köpa till en kylare och valet ligge på antingen.

Thermalright Ultra-120 eXtreme. Detta är nog den bästa kylaren på marknaden just nu men den är stor!
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA1...

eller

Thermalright Ultima-90i. Lillebror till Ultra-120 eXtreme men mindre fast kyler näsatn lika bra.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTIMA...

Man måste köpa till en fläkt och båda klarar 120mm fläktar fast Ultima-90i ser snyggare ut med en 92mm.

@RobbaZ91: Jag googlar...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Thermalright Ultima-90i. Lillebror till Ultra-120 eXtreme men mindre fast kyler näsatn lika bra.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTIMA...

Man måste köpa till en fläkt och båda klarar 120mm fläktar fast Ultima-90i ser snyggare ut med en 92mm.

I 2:end that.

Citat:

@RobbaZ91: Jag googlar...

?

Visa signatur