Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skebohof
Någon annan som upplevt problem vid användande av VPN? Jag kopplar upp PPTP till ett VPN (eg Relakks), när jag belastar uppkopplingen med nerladdningar slutar VPN:et att fungera efter några minuter. Hastigheten sjunker snabbt mot noll. Detta oavsett om det är HTTP, FTP eller torrent som jag laddar hem med. Självklart enbart legala ubuntu-torrents...
Har ej upplevt samma problem med BBB, jag bytte i veckan till Comhem XL med Cisco EPC2607.
Ser att de som har routern har en spärr för IP Flood Detection, finns det något sånt dolt i 2607:an också trots att det bara skall vara ett modem? Har gått igenom admingränssnittet utan att hitta något sådant.

Jag har inte märkt av det. Kör själv med relakks och comhem 24/10 tankar som vanligt .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gjorde en felanmälan till Comhem gällande min förbindelse till Internet, redan vid första kontakten blev man förklarad som idiot. Efter två vänder till fick jag till svar att de inte har några fel och de måste bero på uppgraderingen av nätet som skedde igår fick jag som svar.

ursäkta..... i mitt första mail skrev jag ganska tydligt att problemet har varit under en längre tid. Har kört tracert under en tid och svarstiderna är grymt långsamma.

Men som sagt.... kundtjänst har alltid rätt....

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Jag har inte märkt av det. Kör själv med relakks och comhem 24/10 tankar som vanligt .

Använder du också EPC2607? Skumt i så fall, här stoppas trafiken efter några minuter så fort jag har mer än en anslutning på över några 100 kbit/s.
Kundtjänsten tyckte jag hade lite dålig signalnivå på en av kanalerna, men det skall ju inte kunna ge denna symptom. Jag skulle även gå in i setupen på modemet, men den finns ju inte på 2607:an...

Permalänk

Tjena, funderar starkt på att beställa Comhem Xl50 men det dem skriver att det är enbart utbyggt på vissa delar i Sverige, jag bor i Uddevalla som ligger 8,5 norr om Göteborg, Kan det funka bra?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Uddevalla är klart för 50/10 sedan några veckor tillbaka. Troligen inga problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hooken_waa
Tjena, funderar starkt på att beställa Comhem Xl50 men det dem skriver att det är enbart utbyggt på vissa delar i Sverige, jag bor i Uddevalla som ligger 8,5 norr om Göteborg, Kan det funka bra?

Tacksam för svar

Hejsan, har haft 50/10 i några veckor nu och det funkar kanonbra

Permalänk
Medlem

Jag har märkt nu att mitt nät kopplar ner sig själv i mellanåt och sedan snabbt upp igen, kan man på något sett med något program mäta hur ofta detta sker?

Sedan kan man se på något sett hur bra uppkoppling man har? alltså typ hur bra signal man har

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

ClowneN: Det går att se i modemets gränssnitt vilken signal man har. Annars kan även comhems support se detta om man ringer dem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
ClowneN: Det går att se i modemets gränssnitt vilken signal man har. Annars kan även comhems support se detta om man ringer dem.

Ok, hur kommer jag åt modemets gränssnitt?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

192.168.100.1 eller om det var 192.168.0.1 Minns ej riktigt. Testa i din webläsare. Finns info om detta bara några sidor bak i denna tråd. Där finns oxo info om vilket lösenord du ev behöver.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tycker dock att det är sällan man kommer upp i hastigheter över 3,2mbit.
Bortsett från tptest/bredbandskollens super prioriterade trafik.

Men tycker uploaden blev bättre sedan ipred kom

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla inne på modemet som förövrigt var 192.168.100.1, tack Phunky men så står det:
This feature is not enabled.
This feature has not been enabled in your cable modem.

Please contact your data services provider for more information about this feature and its availability on the network.

To exit this page, click on the "Back" button on your browser tool bar to return to the previous page or click on the "System" link above.

Visa signatur

Permalänk

Någon annan som har haft problem med att modemet startar om sig? har ett EPC2607 (?) modem.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Någon annan som har haft problem med att modemet startar om sig? har ett EPC2607 (?) modem.

Jo mitt 2607 startar om sig ungefär 1 gång om dagen, känner att det blir väldigt varmt så tänkte jag skulle ställa det ovanpå min dators utblås fläkt och se vad som händer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jo mitt 2607 startar om sig ungefär 1 gång om dagen, känner att det blir väldigt varmt så tänkte jag skulle ställa det ovanpå min dators utblås fläkt och se vad som händer.

Okej, ja mitt gör det också 1 gång om dagen. Riktigt irriterande, mitt är inte så farligt varmt just nu, får kolla senare när man har "surfat" omkring lite

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson

Jodå mitt starta om lite då och då tidigare . Men supporten fixa det. Tror de låste det på en fast frekvens.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Mitt första EPC2607 fungerade klockrent i 1 månad, sen började de starta om ~10-100 gånger per dag, så fick tillslut (efter 4 veckar med detta problem) ett nytt EPC2607, som fungerade ganska bra. Internet dör nu kanske en gång varannan dag. Det är ju jobbigt, men klart bättre än jag hade tidigare.

Mitt blir otroligt varm och luktar smält plast, typ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har haft modemet stående på min dator sen 1 idag och inga tecken på omstart, imorse blev det så varmt att det fastnade i en reboot loop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick precis mitt 50/10 nu och det fungerar klockrent.

Får ut 52.63/10.68.

Permalänk
Medlem

Hej
HAr försökt och läsa men hittar inte vart det står om EPC2607 ifall hur man öppnar portar på denna? ommer ju inte in i modemet. förstår inget, har aldrig haft problem förut men nu så kan man inte öppnaportar som man vill ? ska ringa dit och kolla med dom så klart, men vart lite nyfiken ifall någon här visste någonting om detta och ifall dom har andra modem
ang 50/10.

Har aldrig haft hastighets problem och man får 50/10.

Visa signatur

*Jag är inte dum, har bara lite otur när jag tänker*

Permalänk
Medlem

Portar? EPC2607 är ett modem och ingen gateway.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Portar? EPC2607 är ett modem och ingen gateway.

EPC2607 är ett modem och ingen router om man ska vara petnoga

Permalänk
Medlem
Citat:

Har haft modemet stående på min dator sen 1 idag och inga tecken på omstart, imorse blev det så varmt att det fastnade i en reboot loop.

tror inte det är meningen att modemet ska bli så varmt att det "startar om"
jummet ska det vara.. typ 30 grader kanske.
använder du rätt nätadapter?

kanske är läge för ett byte annars..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
EPC2607 är ett modem och ingen router om man ska vara petnoga

Nej, en router är faktist något helt annat. Plugga en cisco kurs så får du lära dig vad en router är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av js0n
tror inte det är meningen att modemet ska bli så varmt att det "startar om"
jummet ska det vara.. typ 30 grader kanske.
använder du rätt nätadapter?

kanske är läge för ett byte annars..

Ja klart jag använder rätt grejer, har knappt haft grejerna en månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka utorrent settings har ni på 50/10?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer upp i ca 4700kB/s och kör med: 800 / 125 / 25

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Jag kommer upp i ca 4700kB/s och kör med: 800 / 125 / 25

Samma här, kommer dock upp i 5800KB/s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

800 / 125 / 25

Alltså 800 aktiva totti
125 max per torrent
25 ansl max upload

eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

yes box.

Visa signatur