GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk

Fan vad värdelöst att ska vara idag, måste installera en massa skit för att kunna spela ett spel. Sen fungerar det heller inte som det ska..totalt värdelöst

Minns Quake1 tiden..installera, klart.

Orka

Permalänk
Citat:

Rockstar have just revealed on our forum that a patch for GTA IV PC is due to be made available in the next few days. Here is what they had to say:

Driver News

We’re pleased to announce that in co-operation with Nvidia a new driver has been released that improves performance and fixes a major issue with 7900 series cards. If you haven’t gotten the driver yet download it here: http://www.nzone.com/object/nzone_gtaiv_downloads.html

ATI has also agreed to officially release Catalyst 8.12 which will release on Dec 10th from http://game.amd.com. Expect significant performance improvements when using this new driver.
Patch Is On The Way

We are working on making a patch available in the next few days. Since Grand Theft Auto IV is a Games For Windows – Live game the patch must be certified by Microsoft before release. The patch is already at Microsoft and we expect a speedy approval. The patch contains a variety of fixes including:

* A fix to the crash after legal screen that some German customers were reporting.
* Numerous improvements to the video editor: Smarter naming of videos, improved rendering quality, better fx during replays
* Fix to bowling while using certain sensitive mice
* Fix for ATI 1900 shadows
* Overall savings to memory
* Graphic improvements to particle systems and mirrors
* Multiplayer character settings are preserved
* Support for DirectInput controllers. Note: The current hack way of supporting these controllers may not work with the improved functionality. So we recommend you remove the hack before upgrading to the patch.

Issues with power management software have also been fixed (slow speed, double speed issues). Even after the patch comes out setting power management software to maximum performance is recommended. We’ve seen cases where power management software does not detect the game is running and puts the CPU in green mode.

Besides the patch we’ve also improved the way the Social Club handles data this should have greatly reduced or eliminated the Mma10 error. If you are still receiving this error after logging in and out of Social Club we would like to know as much info as you can about it.

Taget från http://www.gta4.net/news/index.php

Permalänk
Medlem

Snacka om att de släppte spelet nu bara för att hinna med julförsäljningen.. Spelet skulle ha behövt testas och fixas en hel del mer innan release..

Permalänk
Medlem

Fan vad jag längtar till patchen och till version 8.12 av grafik-drivrutinerna Hoppas verkligen spelet seglaggar mindre då.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isis
Nyss installerat spelet och när jag ska spela så blir i princip allting svart... gubben, gatorna, hus osv får massa stora svarta prickar.
Har ett HD 4870 och har provat med både Catalyst 8.10 och 8.11 men felet har inte försvunnit, någon som vet vad som är fel?

Såhär ser det ut:
http://img223.imageshack.us/img223/5691/gtaivrs5.jpg

Sätt Mip-mapping på Quality istället för Performance i Catalyst-3Dflik.

Permalänk
Medlem

According to Rockstar a small number of fan have problems while running gta 4? Det verkar bara vara recesenterna som inte har problem >:( .
Har också svårt att tänka mig att en patch kan fixa problemet fullt ut då det krävs 3-4x högre fps. wtf

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kona90
Det verkar som nvidia har släppt GTA drivrutiner för sina kort. Kanske värt att ta en titt på.
http://www.nzone.com/object/nzone_gtaiv_downloads.html

Tack! fick min fps att öka med 10ungefär,

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
According to Rockstar a small number of fan have problems while running gta 4? Det verkar bara vara recesenterna som inte har problem >:( .
Har också svårt att tänka mig att en patch kan fixa problemet fullt ut då det krävs 3-4x högre fps. wtf

Precis min tanke. Hur kommer det sig att Gamereactor är de enda som påtalat problemet? SÅ illa trodde jag inte att det var med köpta recensenter men tydligen kan man inte lite på någon längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Haha! Hoppas alla pirater får sitt lilla straff nu FZ meddelar att de får en rad roliga saker på köpet.

Har en god vän och det funkar perfekt.

(Även om det är ett jävla skitspel då, sämsta jävla optimeringen ever)

Citat:

Redigerat av MaLo: § 7 inget snack om att ladda ner olagligt tack!

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

hur ska man göra med genvägen? fattar inte riktigt.. nån som kan förklara på svenska?

Visa signatur

Amd X2 6400+ BE@3,4Ghz | 4096 Corsair 6400 | Asus 8800GTS 512@810-1940-1030 | Asus M2N-E | Corsair HX520 | 3 Maxtor diskar Och en Samsung Spinpoint F1 totalt 1,35TB | Antec P182

Permalänk
Avstängd

de där piratkopierings skydded. det tog dom 1½ dag att komma igenom securom. så där tog den slut;) det går inte att försöka göra kopieringsskydd som dom inte kan lösa:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke_lonn
hur ska man göra med genvägen? fattar inte riktigt.. nån som kan förklara på svenska?

vad vill du göra?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
de där piratkopierings skydded. det tog dom 1½ dag att komma igenom securom. så där tog den slut;) det går inte att försöka göra kopieringsskydd som dom inte kan lösa:P

Vad jag förstått är spelet inte ordentligt crackad ännu, bara nån loader som funkar, men inte i ordets rätta mening crackad.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Som jag förstod det, efter att ha läst på Asus Support, så var det någon kompromiss man var tvungen att göra för nyare CPU:n. Ska kolla igen.

Så här var det:
My motherboard has been listed on ASUS CPU support list as being able to support FSB1333 processors.
However, after checking Intel website, the north bridge chipset only suppose to support up to FSB1066.
Does this mean there is going to be some limitation to its FSB1333 support?

Yes, as the FSB1333 support was implmented based on overclocking north bridge chipset from FSB1066 mode,
while chipset does not support asynchronous frequency adjustment between FSB and RAM,
the supported memory specification will differ as compare with its natively supported FSB settings, in order to keep the same FSB/RAM frequency ratio.
For P965 chipsets, under FSB1333 mode, memory can only operate under the following frequencies:
Originally DDR2-800 will become 800MHz*1333/1066 = 1000MHz

Hence only when operate under 1333/667 mode, will the system operate under a FSB 1333 configuration without CPU and memory overclock or underclock.
It is adviceable to adjust memory timing and its supply voltage manually if desired memory frequency cannot be achieved.

Kände att 500 (1000) MHz på minnena var lite "pushing it".

Det var som f-n. Jag planerade att köpa Q9450 eller Q9550 till min P5B Dlx men det är tveksamt om mina minnen klarar av överklockning till 500Mhz. Just nu kör jag dem i 266Mhz(2:3).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Någon annan än jag som tycker bilarna svänger dåligt som fan eller för mycket ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Någon annan än jag som tycker bilarna svänger dåligt som fan eller för mycket ?

Mjo, det tycker jag med. Betydligt svårare än i verkligheten att svänga bra när man kör i kanske 50-90 km/h i spelet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag tycker att bilarnas styrning är väldigt bra. Det är ju som sagt svårt att ta en 90-graders kurva i 100 knyck med en vanlig bil även i verkligheten. Det lilla jag har att klaga på är att det verkar finnas någon sorts traction control som gör att man inte kan ge full gas när man får sladd med bakvagnen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Jag tycker att bilarnas styrning är väldigt bra. Det är ju som sagt svårt att ta en 90-graders kurva i 100 knyck med en vanlig bil även i verkligheten. Det lilla jag har att klaga på är att det verkar finnas någon sorts traction control som gör att man inte kan ge full gas när man får sladd med bakvagnen.

Ja, men jag måste sakta in till kanske 20-40 km/h för att ens kunna svänga ordentligt utan att använda hanbromsen. Det är inte verkligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har nu kört GTAIV några gånger senaste dygnet och kan efter en del trixande köra helt hackfritt. Enda gången det hackar för mig är när jag flygger runt i helicoptern och snurrar runt.

Istället för att klaga på forumet försök istället att trixa med inställningarna - de lägsta inställnignarna betyder inte automatiskt att spelet rullar snabbare.

Har för övrigt en 2 ghz quadcore, 2 gig ram och 4850.

Permalänk

Man kan ju verkligen de får ut den där jävla patchen så spelet rular på bättre. Gta har börjat gräva sin egna grav!!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

lägg in nya drivrutinerna till nvidia ni som har såna kort... blev en markant skilland i spelets flyt...
funkar riktigt bra nu

Permalänk
Medlem

Ngn person här sa att man kan trycka på knappen P under spelets gång, då appliceras det ett filter så att grafiken blir suddig och alla grafikskavanker försvinner tex den fula skuggan. Min första tanke var om inte detta var samma grafik som på consolerna. I så fall har ju Rockstar inte jobbat med att förbättra PC grafiken så att den skall se skarpare ut redan på Medium inställningar på en PC. Consolerna borde altså nästan ha lika skarp grafik som PCn fast den blir suddig och otydlig pga att detta filter är påslaget konstant på dessa maskiner?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Co Rolla
lägg in nya drivrutinerna till nvidia ni som har såna kort... blev en markant skilland i spelets flyt...
funkar riktigt bra nu

Iiihh! Längtar till den 10'e då 8.12 av grafikdrivrutinerna till ATI-korten kommer ut! Ska bli väldigt spännande o se hur mycket det kommer flyta på då

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag får bluescreen efter någon minut när jag spelar... :/

Har gått in och ut flera gånger... samma sak varje gång.

Har försökt ominstallerat drivrutiner (vilket inte fungerade?!), gått in i felsäkert läge etcetera... men kommer inte på vad som är felet.

Någon som har samma problem, eller kanske en lösning?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Jag lirar inte mer förräns en patch är ute. Jag får, oavsett inställningar, felkoden REC10.

Tänker inte förstöra spelkänslan. Då väntar jag hellre. Och bilarna är fan hur roliga som helst att köra.
Lugnt det roligaste än så länge i spelet.

Vill ni ha realistisk? Ta en bil och ut och kör då.

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Medlem

Hur kan ni klaga ?... Har bara haft problem första 20 timmarna pga av steam o deras problem... Upplever INGET LAGG!

Statistics
Average FPS: 44.63
Duration: 37.19 sec
CPU Usage: 74%
System memory usage: 63%
Video memory usage: 54%

Graphics Settings
Video Mode: 1024 x 768 (75 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 100
Detail Distance: 68

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 Ultra
Video Driver version: 180.48
Audio Adapter: Headphones (High Definition Audio Device)
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz

File ID: benchmark.cli

Permalänk
Medlem

så du får 40fps ingame också aldrig under30 fps eller?

Permalänk
Medlem

Har installerat och kört igång GTA 4 utan nåra större problem men det verkar inte så optimerat för PC men visst är det kul att åka runt lite men med dom kraven så tycker man att grafiken borde vara lite bättre än såhär. Märker dock inte av några större problem inne i spelet allt flyter på bra. Skulle dock vilja ställa in så jag kan köra 1920x1200 men jag lyckas inte trots att jag lägger till massa text på genvägen.

Statistics
Average FPS: 54.24
Duration: 37.18 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 65%
Video memory usage: 97%

Graphics Settings
Video Mode: 1768 x 992 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9800 GX2
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Högtalare (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jefe
Har installerat och kört igång GTA 4 utan nåra större problem men det verkar inte så optimerat för PC men visst är det kul att åka runt lite men med dom kraven så tycker man att grafiken borde vara lite bättre än såhär. Märker dock inte av några större problem inne i spelet allt flyter på bra. Skulle dock vilja ställa in så jag kan köra 1920x1200 men jag lyckas inte trots att jag lägger till massa text på genvägen.

Statistics
Average FPS: 54.24
Duration: 37.18 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 65%
Video memory usage: 97%

Graphics Settings
Video Mode: 1768 x 992 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9800 GX2
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Högtalare (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz

hur fixar man sådan info?

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Avstängd

Statistics
Average FPS: 9.45
Duration: 37.66 sec
CPU Usage: 72%
System memory usage: 73%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8600GS
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Hörlurar (High Definition Audio Device)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+

File ID: benchmark.cli

nuvarande settings...
Statistics
Average FPS: 15.80
Duration: 37.72 sec
CPU Usage: 85%
System memory usage: 72%
Video memory usage: 63%

Graphics Settings
Video Mode: 800 x 600 (56 Hz)
Texture Quality: Low
Render Quality: Low
View Distance: 1
Detail Distance: 1

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8600 GS
Video Driver version: 169.06
Audio Adapter: Högtalare (Realtek High Definition Audio)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+

File ID: Benchmark.cli

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P