GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Avstängd

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=210149

10fps mellan 3ghz quad i7 och 3ghz dual i 1920x1200 är en ansenlig siffra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Stäng av Clip Capture. Funkade för mig i alla fall.

Var stänger man av den då?

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tourrent
Var stänger man av den då?

I spelet: ESC > Game > Clip Capture

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har spelat sedan i torsdags (inte konstant ) och har inte blivit utsatt för några som helst problem. Spelar med: 1680*1050, medium-inställningar. Fungerar hur bra som helst och spelet är ljuvligt snyggt, dock saknar jag kantutjämning inget som egentligen behövs.

- HD3870
- c2d8400 @3ghz
- 5gb ram
- 600gb hårddiskutrymme med vista ultimate 64

Ska testa att lägga till -novblanc i genvägen, det ska tydligen ta bort v-sync. Lär höja fps lite. Nu har jag väl runt 30-40. Ska se hur det blir nu.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Är det bara för mig som gas/broms har av/på-funktion bara? Alltså att man inte kan smyggasa utan allt eller inget? Lite irriterande att inte kunna smygköra osv :/
Har 360 trådlös...

Jag kör 360-handkontroll och jag kan smyggasa.

Någon som vet vad det vart av med att man kunde sätta ut grejjer på kartan och lägga till bilder och grejjer? Hade varit bra att markera flyg, har inte hittat något...

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Hur mycket ram-minne äter spelet i xp?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Har haft spelet sen i tisdas och har fungerat helt felfritt men nu idag när jag ska starta spelet krashar spelet och det kommer inte upp något felmeddelande... någon som kan hjälpa mig?

Annars tänkte jag installera om spelet men hur fungerar det med aktiveringen osv? Någon som vet?

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta hur fan man gör för att spela multiplayer?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Någon som kan berätta hur fan man gör för att spela multiplayer?

I spelet tar man upp mobilen (pil uppåt) sedan väljer man multiplayer i menyn.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Jag kör 360-handkontroll och jag kan smyggasa.

Någon som vet vad det vart av med att man kunde sätta ut grejjer på kartan och lägga till bilder och grejjer? Hade varit bra att markera flyg, har inte hittat något...

Konstigt...har du köpt det via steam? Borde ju inte skilja nåt dock?

Shit...gjorde just min första avrättning i spelet, fy fan va brutalt, mådde ju nästan dåligt av att se det ju Förstår att det är barnförbjudet i alla fall...Nu vet man att man inte passar som mördare i alla fall

Permalänk

Men vafan!
http://data.fuskbugg.se/skalman01/GTAIV%202008-12-05%2016-08-...
Spelar ingen roll om jag ändrar Mipmap detail i CCC det är fortfarande sådär...
Har ändrat inställningar ingame också ingen skillnad vad fan är detta funkade igår

Permalänk
Medlem

Ett tips!
Har ni problem så är det bra om ni skriver hur ni har köpt spelet.
Det verkar som versionen på Steam har mindre buggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Har haft spelet sen i tisdas och har fungerat helt felfritt men nu idag när jag ska starta spelet krashar spelet och det kommer inte upp något felmeddelande... någon som kan hjälpa mig?

Annars tänkte jag installera om spelet men hur fungerar det med aktiveringen osv? Någon som vet?

EDIT: Köpt spelet i affär..

Fan vad dum jag är, råkade trycka på citera istället för Ändra och märkte ingenting xD.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RalleRalle
Men vafan!
http://data.fuskbugg.se/skalman01/GTAIV%202008-12-05%2016-08-...
Spelar ingen roll om jag ändrar Mipmap detail i CCC det är fortfarande sådär...
Har ändrat inställningar ingame också ingen skillnad vad fan är detta funkade igår

jag hade samma problem men jag la in denna rad i LaunchGTAIV.exe

-windowed -texturequality=2 -renderquality=4 -detailquality=99 -viewdistance=99 -width=1680 -height=1050

Det flyter på fint nu har dock inga fps uppgifter men duger för mig att spela i

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk

Om spelet nu har stöd för 4-kärnor, varför får ni då bara en CPU-användning på runt 60 %? Känns snarare som att spelet använder 50 % och att resterande är bakgrundsapplikationer i Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Hur mycket ram-minne äter spelet i xp?

Två gigabyte verkar man klara sig med.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Om spelet nu har stöd för 4-kärnor, varför får ni då bara en CPU-användning på runt 60 %? Känns snarare som att spelet använder 50 % och att resterande är bakgrundsapplikationer i Windows.

Två gigabyte verkar man klara sig med.

Spelet använder 60-70% hela tiden. Två av mina kärnor ligger i alla fall på 90% hela tiden och dom andra ligger på 40-50%. Händer det fler saker på skärmen så jobbar dom andra två kärnorna mer verkar det som.
I dom flesta andra spel så har jag bara 20-30% load.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk

Någon fler än jag som upplever att spelet bara blir segare och segare för varje minut som går? När spelet först startar så funkar allt prima men efter ca. 15min så är det nästan ospelbart pga. allt laggande. Minnesläcka kanske? Eller att minnet flushas för ofta?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Någon fler än jag som upplever att spelet bara blir segare och segare för varje minut som går? När spelet först startar så funkar allt prima men efter ca. 15min så är det nästan ospelbart pga. allt laggande. Minnesläcka kanske? Eller att minnet flushas för ofta?

Jag har med märkt det problemet med GTA men det är nåt den nya patchen ska fixa som verkar komma ut nästa vecka någon gång

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
I spelet tar man upp mobilen (pil uppåt) sedan väljer man multiplayer i menyn.

Oh tackar. nu ska jag bara komma på vad de olika spel lägena går ut på

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hej alla gta4 personer, jag har gta4 på steam, köpt ofc,

Jag blir utkastad ur spelet lite då och då, har en ny dator så kan inte tänka mig att det kan vara det. Har testat ändra graffen men de hjälper inte, nån som vet vad som är felet?

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/recensioner/spel/articl...

Undrar om det är samma version som "vi" spelar på

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuPrAn
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/recensioner/spel/articl...

Undrar om det är samma version som "vi" spelar på

Haha, det var den kortaste och mest innehållslösa recensionen jag någonsin läst

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Någon fler än jag som upplever att spelet bara blir segare och segare för varje minut som går? När spelet först startar så funkar allt prima men efter ca. 15min så är det nästan ospelbart pga. allt laggande. Minnesläcka kanske? Eller att minnet flushas för ofta?

Som fan nu ja, va inte så innan jag ominstallera iaf. men tex efter en stund laggar det isönder och oftatst när jag kollar inte eller kör mot staden alla höghus osv. behöver inte äns se dem bara jag riktar gubben dit laggar de. samma online jag blir kickad för det laggar och står jag har för segt system typ.
Har en 4870x2...

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Medlem

KAN NÅN HJÄLPA MIG? När jag startar spelet så kraschar secuROM launcher!

Sen säger windows live id login att jag måste ladda ner nån hotfix men det funkar inte på mitt OS språk?(svenska)

Testat ominstallera två gånger, ta bort windows live id.

Vad kan det vara för fel?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tittade igenom alla resultat. De som kör intel quad core når upp i 65-75% CPU-användning så nog används det.
De har ju som rekommendation en intel quad core eller amd tri core (då intel inte har tri core så kan man ju inte rekommendera lägre).

Jag såg på processoranvändningen i ett "externt program" under spelets gång (körde med dubbla skärmar) och processoranvändningen låg ganska konstant på 50%.

I vilket fall som helst så finns det inget i GTA IV som skall kräva en monstermaskin, fysiken är helt enkelt inte så avancerad. De testskivor som gått ut till journalister fungerar dessutom alldeles utmärkt så den stora frågan är varför den vanliga konsumenten har fått en annan mycket sämre version?

Till den släppta versionen verkar det ju krävas en överklockad quadcore, 4870x2 (2GB) och 8 GB arbetsminne för att komma upp i en acceptabel framerate, det är inget annat än vansinne. Spelet är inte så krävande, bara se på hur det ser ut det är inte snyggt direkt och det finns heller inget som skulle kräva några direkt tunga fysikberäkningar. Ett spel som crysis till exempel kräver mycket mer beräkningar med sina förstörbara omgivningar men det går ändå att spela med en fullt acceptabel framerate på en singelcore, 2gb minne och en 8800gts.

Något är fel i GTA IV.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuPrAn
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/recensioner/spel/articl...

Undrar om det är samma version som "vi" spelar på

Den sämsta recensionen jag läst.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Jag såg på processoranvändningen i ett "externt program" under spelets gång (körde med dubbla skärmar) och processoranvändningen låg ganska konstant på 50%.

I vilket fall som helst så finns det inget i GTA IV som skall kräva en monstermaskin, fysiken är helt enkelt inte så avancerad. De testskivor som gått ut till journalister fungerar dessutom alldeles utmärkt så den stora frågan är varför den vanliga konsumenten har fått en annan mycket sämre version?

Till den släppta versionen verkar det ju krävas en överklockad quadcore, 4870x2 (2GB) och 8 GB arbetsminne för att komma upp i en acceptabel framerate, det är inget annat än vansinne. Spelet är inte så krävande, bara se på hur det ser ut det är inte snyggt direkt och det finns heller inget som skulle kräva några direkt tunga fysikberäkningar. Ett spel som crysis till exempel kräver mycket mer beräkningar med sina förstörbara omgivningar men det går ändå att spela med en fullt acceptabel framerate på en singelcore, 2gb minne och en 8800gts.

Något är fel i GTA IV.

Jag kan fortfarande inte hålla med om det där. Jag slängde upp task manager på en skärm bredvid och inomhus i "hemmet" så låg det på 30-40% men utomhus på en hetsig jakt Algonquin var det 70-80%.
Vad är det för processor och OS du kör på? Eftersom signaturen inte är den rätt ivf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Statistics Average FPS: 18.34 Duration: 36.81 sec CPU Usage: 95% System memory usage: 71% Video memory usage: 75% Graphics Settings Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz) Texture Quality: Medium Render Quality: High View Distance: 54 Detail Distance: 100 Hardware Microsoft® Windows Vista" Ultimate Service Pack 1 Video Adapter: ATI Radeon HD 3870 Video Driver version: 7.14.10.621 Audio Adapter: Högtalare (2- Creative SB X-Fi) Intel(R) Core(TM)2 CPU 4400 @ 2.00GHz

Snabbt går det ju inte, CPUn kör i 3 GHz och det är alltså 2 3870 jag har, SLI fungerar och är aktivt.
Verkar vara ett CPU-monster helt enkelt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Efter en jäkla massa trassel så fick jag igång spelet på XP SP3 till sist. Innan har jag fått massa felmeddelanden, "pop-ins" och en blåskärm. Lösningen var ATI:s betadrivrutiner.

http://www.mediafire.com/?dojmwyjn4nt

Q6600 2.4GHz
2GB DDR2
HD3650 512MB

GL&HF.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Statistics Average FPS: 18.34 Duration: 36.81 sec CPU Usage: 95% System memory usage: 71% Video memory usage: 75% Graphics Settings Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz) Texture Quality: Medium Render Quality: High View Distance: 54 Detail Distance: 100 Hardware Microsoft® Windows Vista" Ultimate Service Pack 1 Video Adapter: ATI Radeon HD 3870 Video Driver version: 7.14.10.621 Audio Adapter: Högtalare (2- Creative SB X-Fi) Intel(R) Core(TM)2 CPU 4400 @ 2.00GHz

Snabbt går det ju inte, CPUn kör i 3 GHz och det är alltså 2 3870 jag har, SLI fungerar och är aktivt.
Verkar vara ett CPU-monster helt enkelt

Som jag (och andra) har sagt tidigare i denna tråd är spelet väldigt CPU-beroende. Sedan heter det Crossfire till ATi och SLI till nVidia. En sista sak är också att SLI och Crossfire inte stödjs än...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |