Uppgradera en 3år gammal Dell - HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Fri frakt från INET https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

När det gäller ram minne för Dell så rekommenderar dom godkända minnen, men det bör fungera med med nästan alla PC2 5300 och PC2 6400 1GB som har 1.8 volt som standard.

Jag tror att dom DDR2 minnen som mAster9 föreslog passar bra, men om du har otur så kanske du måste byta om det inte fungerar.

Edit, jag tog bort en länk som inte var tillförlitlig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Fri frakt från INET https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

När det gäller ram minne för Dell så rekommenderar dom godkända minnen, men det bör fungera med med nästan alla PC2 5300 och PC2 6400 1GB som har 1.8 volt som standard.

Jag tror att dom DDR2 minnen som mAster9 föreslog passar bra, men om du har otur så kanske du måste byta om det inte fungerar.

Edit, jag tog bort en länk som inte var tillförlitlig.

Okej men Dells minnen kostar mer än dubbelt så mycket så det blir nog att köpa dem där ändå och kolla. Här är vad jag har kommit fram till:

Saxat från Inets hemsida, så om dem inte passar borde jag få byta ut minnerna.
"I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. Dock gäller ångerrätten endast då produkten returneras i väsentligen oförändrat skick och med produkten medföljande tillbehör och/eller förbrukningsartiklar."

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, Inet brukar vara bra på kundsupport så det blir nog inga stora problem om du måste byta minnen.

Du får gärna skriva i denna tråd hur minnet fungerar när du har stoppat in dom i datorn, det är nog fler som har Dell och vill uppgradera minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja det ska jag göra, tror att jag lägger ordern på måndag så jag borde väll ha fixat det om typ en vecka. En sak till som jag tänkte, vad tror ni är smartast?
Koppla in allting och testa i min Windows XP eller installera Windows 7 helt fräsch med dem nya komponenterna? Tänkte kanske att det skulle vara bättre att testa dem i XP först men hur fungerar det med alla gamla drivrutiner osv som jag har på datorn?

Permalänk
Medlem

Avinstallera din gamla grafikdrivrutin innan du stänger av datorn och plockar ur gamla grafikkortet. In med det nya grafikkortet, starta upp och installera senaste drivrutin till ditt nya grafikkort så ska det funka bra utan att behöva installera om XP. Jag tror det är smartast att testa i XP först.

Om du vill kan du sedan köra dual boot. Då installerar du Windows 7 i en annan ledig hårddiskpartition och behåller ditt gamla XP. På så sätt kan du välja XP eller Windows 7 när datorn startar upp och kan i lugn och ro prova på hur det funkar i respektive operativsystem innan du bestämmer dig för vilket som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Mycket bra förslag från ronnylov, om du kör dual boot och sedan bestämmer att ta bort XP så kommer Master Boot Record (MBR) inte att fungera för Windows 7, men det finns möjlighet att reparera i efterhand.

Jag har löst dualboot på annat sätt, på en HDD har jag XP och sedan Windows 7 på en annan HDD, sedan väljer jag vilket OS som skall bootas genom att välja i bios vilken HDD som skall vara aktiv.

Fördelen med detta är att jag kan testa olika OS utan risk att förstöra XP och slipper att reparera MBR, nackdelen är att jag kan endast utnyttja 1 hårddisk i taget.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

På min dator kan man i bios-inställningarna välja boot-ordning på hårddiskarna, alltså vilken som datorn ska försöka starta upp först. På så sätt man ändå utnyttja flera hårddiskar. Man behöver alltså inte inaktivera hårddisken, det räcker att ställa in ordningen de ska starta upp på. Jag kan alltså komma åt innehållet på de andra hårddiskarna på detta sätt.

Lite off-topic så har jag trippelboot med Windows 7, Mandriva Linux och OpenSolaris installerade på varsin hårddisk. Disk 1 först i bootordningen i bios så startar windows, disk 2 först så startar Mandriva och disk 3 först så startar opensolaris. Men med mandriva följde en bra stövel-laddare (bootloader) som heter GRUB och där har jag ställt in i menyn så att jag kan välja vilken hårddisk som ska bootas upp. Jag har en NTFS lagringspartition på varje hårdisk också så det är bra att kunna komma åt de andra diskarna oavsett vilket operativsystem jag kör.

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite försiktig att testa om det skulle fungera att bara ställa om boot ordningen för jag visste inte om det skulle bli någon konflikt med hårdiskarna eftersom det kommer att bli 2 st C: och 2 st D: om jag endast ändrar boot ordning.

Jag får nog vara lite modigare och prova om det fungerar med båda hårdiskarna aktiverade i bios.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men jag testar hårdvaran i XP först sen kör jag å installerar windows 7 (orkar inte krångla till det ännu mer). Om det blir något fläsk installerar jag bara XP igen, är ändå dags för en formatering.

Kommer tillbaka med resultat om ca 1 vecka hoppas jag

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite problem med Windows 7 Beta installationen på min DELL,den var otroligt långsam och jag trodde att den hade hängt sig helt men efter drygt 2 timmar var installationen klar.

Windows 7 RC Build 7100 fungerade mycket bättre, installationen tog 1 timme, och jag behövde inte ladda in några drivrutiner, Windows 7 hittade automatisk alla drivrutiner till min DELL Dimension 5150.

Det enda som jag har laddat hem själv är senaste Catalyst Control Center.

Om du har ett USB minne på 4GB eller mer och vill installera W7 på 20 minuter så kan du använda denna guide http://tipsomvista.se/guider/111-windows-7/550-installera-win... och sedan packa upp W7 ISO till USB minnet med WinRar.

Sedan är det bara att starta om datorn med USB minnet instoppat och direkt vid start gå in i bios och flytta upp USB minnet som först i bootordningen.

Edit, jag kom på en sak, du måste använda en dator med Vista eller W7 för att kunna använda guiden som förbereder USB minnet med diskpart, allt det övriga fungerar med XP.

När W7 installationen är nästan klar så kommer det upp en meny som säger datorn startar om efter 10 sekunder då måste man ta bort USB minnet eller ändra tillbaka i bios annars startas en helt ny installation av W7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag exakt fick reda på att mitt paket ligger redo att hämtas ut på posten så ikväll blir det till att pressa in sakerna i datorn. Återkommer med hur det går.

Uppdatering 1: Har fått in alla 4 ramstickor nu, allting fungerar som det ska och dem kommer upp i windows osv. Tillbaka om ett par timmar med grafiken.

Permalänk
Medlem

Tack för uppdateringen, nu vet alla som har Dell att dom kan även köpa minnen från Inet.

Jag är också intresserad av hur mycket grafikkortet låter och hur bra eller dåligt XFX HD4770 fungerar i ett Dell BTX chassi.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, äntligen har jag fått saker att fungera

Det tog lite tid pga Win7, fick lite bluescreens och så när jag installera drivrutiner till grafikkortet.

Själva monteringen gick helt problem fritt, passade hur fint som helst. Kortet låter väll en del men än så länge är det inte särskillt farligt faktiskt, har hört att det "brusar" upp ibland men annars är det relativt tyst när jag bara surfar (inte märkbart mer ljud än mitt X1300).

Jag vill passa på att tacka alla er som har hjälpt mig, sjuuuukt tacksam. Tvivlar på att jag skulle klarat av det här på en månad själv. Mycket, mycket tacksam :).

Värt att påpeka är väll att jag inte var tvungen att använda adaptern, i mitt HD4770 fanns det bara en sladdingång, det var en liten 8-pin sladd som skulle in där och en sån hade jag.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla minnena med memtest86 nu när du satt i nya. Ibland kan man behöva finjustera minnesinställningar i bios för att få det stabilt med 4 stickor. Tänkte om det var något lurigt med minnena som kanske orsakade blåskärmarna.

http://www.memtest86.com

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte det har något med minnerna att göra. Den enda gång jag fick blåskärm var när jag installerade drivrutiner till grafikkortet och efter jag laddat ner lite uppdatering och saker till windows fick jag inte det igen.