Permalänk
Medlem

INTEL CORE I7 930 vs I7 960

Hej ja som rubriken lyder lite gran så undrar jag hur pass stor skillnad det är mellan dom båda och vilken som är mest prisvärd att köpa ? hade tänkt uppgradera från min nuvarande C2Q Q9550 och har ingen lust att bli besviken. Skulle även uppskata om någon kunde rekomendera en bra kyllare då jag inte alls hängt med vilka som är något att ha till 1156 och 1366 vad tror ni är bäst att köpa ?

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Det är aldrig prisvärt att köpa något annat än instegsmodellerna.

D.v.s. i5 750, i7 860 och i7 930(/920).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

930 är prisvärdast. Den andra är bara trevlig att spendera pengar på om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem

jösses vad snabba ni var på att svara trode inte det var möjligt att någon kunde svara så snabbt tackar så mycket för hjälpen . skulle tro att det blir en 930 och eventuellt senare någon sex kärnig processor. vilken kyllare tycker ni man ska köpa ? har tittat på en Zalman CNPS9900 vad tror ni om den ?

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Avstängd

hmm va man kom fram till när man sökte på

i7 930 vs i5 860. ja då kom man till en meingslös tråd här på sweclockers.

Om någon skulle råka ut för en test mellan dessa 2 plattformar så kan ni väl länka dom. Jag ska i allfall fortsätta min sökning på google som inte är min vän just nu

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Alla modeller över 920/930 är endast fabriksklockade, de lägger på flera tusen för ett jobb du klarar hemma efter någon timmes pillande. Förutom typ 975/980 men de är ju i en klass för sig.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av St4lin:

Alla modeller över 920/930 är endast fabriksklockade, de lägger på flera tusen för ett jobb du klarar hemma efter någon timmes pillande. Förutom typ 975/980 men de är ju i en klass för sig.

hur tänker du nu igentligen. Igen av processorerna har upplåsta multipliers så den kan inte vara fabriksklockad det som sker mellan i7 920 respektive i7 930 är just ökad multiplier.
nu va inte detta mitt faktum utan jag vill veta skildnaden mellan en i7 930 och en i5 860 av just det skälet att jag vill se hur stor skildnaden är. jag har testat både i7 920 och sitter nu på en i5 750. skälet att jag bytte va just att värmen på min c0 va outhärdlig den låg på 55grader idle i 3,4ghz. Och sen märkte jag som sagt att minnes bandbredden va större med sina 22gb/s medans jag ligger på 10-15gb/s i läs /skriv och blandad minnes körning på min i5 750 , men den andra skildnaderna som jag vill veta.

siter nämligen i tankan på att upgradera till en i5 860

jag har även testat minnen som är specade på 1,9volt på min i5a och det funkar superpt när nu minnerna är undervoltade till den gräns som intels i5/17 moderbord tillåter den gränsen är 1,5-1,65 och det som körs för mig är 1,5volt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kockski:

hur tänker du nu igentligen. Igen av processorerna har upplåsta multipliers så den kan inte vara fabriksklockad det som sker mellan i7 920 respektive i7 930 är just ökad multiplier.
nu va inte detta mitt faktum utan jag vill veta skildnaden mellan en i7 930 och en i5 860 av just det skälet att jag vill se hur stor skildnaden är. jag har testat både i7 920 och sitter nu på en i5 750. skälet att jag bytte va just att värmen på min c0 va outhärdlig den låg på 55grader idle i 3,4ghz. Och sen märkte jag som sagt att minnes bandbredden va större med sina 22gb/s medans jag ligger på 10-15gb/s i läs /skriv och blandad minnes körning på min i5 750 , men den andra skildnaderna som jag vill veta.

siter nämligen i tankan på att upgradera till en i5 860

jag har även testat minnen som är specade på 1,9volt på min i5a och det funkar superpt när nu minnerna är undervoltade till den gräns som intels i5/17 moderbord tillåter den gränsen är 1,5-1,65 och det som körs för mig är 1,5volt

Det är intel som låser multipeln så de kan också låsa upp den för faktum är precis det jag sade att 940, 945, 950 och 960 är alla fabriksöverklockade 920/930 (Både 920 och 930 har upplåst till 21multipel).
Vad jag menar är att en låst multipel stoppar inte självaste tillverkarna att överklocka, gjorde det vore det ju idiotiskt. Och FYI så är 860 en i7 cpu.

Den enda större skillnaden mellan i5 och i7 är att i7 sitter på HT.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av St4lin:

Det är intel som låser multipeln så de kan också låsa upp den för faktum är precis det jag sade att 940, 945, 950 och 960 är alla fabriksöverklockade 920/930 (Både 920 och 930 har upplåst till 21multipel).
Vad jag menar är att en låst multipel stoppar inte självaste tillverkarna att överklocka, gjorde det vore det ju idiotiskt. Och FYI så är 860 en i7 cpu.

Den enda större skillnaden mellan i5 och i7 är att i7 sitter på HT.

i5 860 har HT åxå. angående multiplier frågan har någon sagt att processorn blir sämre att överklocka på en i7 930. pga att dom låst upp mutilpiern och satt upp den ett steg. på en i7 920 ligger normal klocken på ca 4ghz, så på en i7 930 borde det va lätt att uppnå 4,2ghz då ligger man rätt till , men sen beror det på vilket exemplar man nu fått. men va jag vill få med denna diskution är just att DU skälv kan aldrig överklocka på detta vis och fortfarande ha en BLC på 133 ska du nå 2,8ghz med en sån processor typ i7 920 då måste du höja blcn med minst 5steg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In min värd är 133*21=2.8

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 9 i reglerna.

Permalänk
Skrivet av Kockski:

i5 860 har HT åxå. angående multiplier frågan har någon sagt att processorn blir sämre att överklocka på en i7 930. pga att dom låst upp mutilpiern och satt upp den ett steg. på en i7 920 ligger normal klocken på ca 4ghz, så på en i7 930 borde det va lätt att uppnå 4,2ghz då ligger man rätt till , men sen beror det på vilket exemplar man nu fått. men va jag vill få med denna diskution är just att DU skälv kan aldrig överklocka på detta vis och fortfarande ha en BLC på 133 ska du nå 2,8ghz med en sån processor typ i7 920 då måste du höja blcn med minst 5steg

i5 860 existerar inte. Det finns däremot en i7 860 tillverkad för socket 1156.

i7 920 har en standardmultiplier på 20x som kan ökas till 21x. För alla andra värden är den låst. Ersättaren i7 930 däremot har en standard multiplier på 21x vilket ger den en standardklockfrekvens på 2800mhz, och kan, så vitt jag vet, ökas till 22x.

En i7 920 går att klocka till 2.8ghz utan att justera bclk värdet, genom att sätta upp multipliern till 21x. Är turbo aktiverat görs detta automatiskt och du har en klockfrekvens på 2.8ghz då fåtal kärnor arbetar. Möjligtvis är det av denna anledning du kan öka multipliern med 1 även på låsta processorer.

Om jag hade varit du, för min egen skull, så hade jag tagit bort den kommentar du har. Tror inte det är många som kommer att ta dig på allvar så länge den står där.

För att ge min personliga åsikt angående TS fråga:

Den största skillnaden mellan 930 och 960 är att 960 sitter på en högre multiplier, 24x. Detta öppnar upp för bättre överklockningsmöjligheter då din platform generellt sätt klockar bättre på lägre base clock värden.

Alla processorer genomgår samma tillverkningsprocess men potentialen varierar mellan exemplaren då vissa genomgår en bättre tillverkning än andra. Processorerna fabrikstestas för att testa hur hög prestanda de kan ge. De bästa processorerna blir modeller i det högre segmentet medan de som presterat sämre blir processorer längre ner i skalan.

Ser man till detta har i7 930 processorer genomgått en sämre tillverkningsprocess medan i7 960 processorer har genomgått en bättre. Därför klockar generellt sätt även i7 960 processorer bättre än i7 930 processorer oberoende av vilka värden man använder vid överklockning.

Det är dock värt att nämna att detta var mycket mer betydelsefullt förr i tiden då prestandan mellan exemplar varierade mer än vad de gör idag. Vilket innebär att skillnaden i kvalité mellan 930 och 960 troligtvis inte är speciellt stor.

I grund och botten blir den största skillnaden att modellerna högre upp har en högre multiplier och därför kan klockas bättre. Jag tycker dock att det är fel att bortse från de andra faktorerna helt och hållet.

Så länge du inte är en extrem entusiast kommer du klara dig lika bra på en 930. Jag kör en 920 24/7 helt stabilt på 21x205 vilket jag tror är mer än många får upp sina 975 exemplar till. Så även om en skillnad existerar, är den inte speciellt stor!

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

i5 860 existerar inte. Det finns däremot en i7 860 tillverkad för socket 1156 i 32 nanometers teknologi.

endast i7 980x och dess syskon är 32 nm vad jag vet. i7 860 är en 45 nm processor.

jag tycker att om man är villig att betala det dubbla priset för 2 hack högre multipel och det övertag det ger i överklockning så kan man lika gärna slå till på en i7 975

ska man hålla sig till luftkylning så vill jag påstå att det övertag som en i7 960 ger inte är värt de extra kronorna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

endast i7 980x och dess syskon är 32 nm vad jag vet. i7 860 är en 45 nm processor.

jag tycker att om man är villig att betala det dubbla priset för 2 hack högre multipel och det övertag det ger i överklockning så kan man lika gärna slå till på en i7 975

ska man hålla sig till luftkylning så vill jag påstå att det övertag som en i7 960 ger inte är värt de extra kronorna.

Stämmer! Vet inte varför jag fick för mig att ange 32nm för Lynnfield.

Visa signatur

Arch Linux