Problem med internetdelning (Telia-modem)

Permalänk
Medlem

Problem med internetdelning (Telia-modem)

Har en vän med ett problem. Ett internetdelningsproblem.

Han kör bredband och tv från Telia via telefonjacket. Har ett modem (Zyxel P-660H-D1) som sköter både bredband och tv.
Men vi får inte internetdelningen att fungera. Har kopplat in den röda kabeln från port 1 till routern (Cisco WRT54GL) som kör tomato som firmware. Har DHCP på och kommer åt nätverket perfekt men det är just internet som inte vill "nå fram" till routern verkar det som, dåligt insatt.

Hur kan man lösa detta/börja felsöka?

Tack på förhand,
Jacob

Permalänk
Medlem

Väntat på att MAC-låset släpper efter 15-30 min som alltid med Telia?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Väntat på att MAC-låset släpper efter 15-30 min som alltid med Telia?

Okej, ingen aning om hur det fungerar hos Telia. Men så jag stänger av modemet i 30 min och kopplar sedan in routern som jag beskrev ovan för att efter dessa 30 min slå på modemet?

Permalänk
Medlem

när jag behöver ändra på min config brukar jag stänga av modem och router, skifta sladdarna sen starta upp grejorna igen, sen är det bara att vänta ca en kvart tills internet hostar igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Okej, ingen aning om hur det fungerar hos Telia. Men så jag stänger av modemet i 30 min och kopplar sedan in routern som jag beskrev ovan för att efter dessa 30 min slå på modemet?

Bara koppla in routern och starta om modemet möjligtvis, vänta 15-30 minuter.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Testat men inget fungerar, och supporten på Telia är hjärndöda tyvärr... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Bara koppla in routern och starta om modemet möjligtvis, vänta 15-30 minuter.

Eller skriv: ipconfig/release i cmd så slipper du vänta 15-30 min.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Testat men inget fungerar, och supporten på Telia är hjärndöda tyvärr... :/

Troligtvis är routern felkonfigurerad, om du har väntat ut maclåset. Ring och hör med Telia vad de kräver för att det ska fungera, men jag hoppas inte att du förväntar dig att de sitter med dig och ställer in det på din router..

Permalänk
Medlem

Har du satt routerns WAN interface så den får IP från Telia? Så du inte har någon statiskt IP konfigurerad på WAN interfacet. Har du gjort detta, kolla så du har igång NAT på routern så dina adresser som delas ut av routern NAT:as till den IP du får av Telia.

Permalänk
Vila i frid

Säg åt din router att använda den MAC-adress (clone/klona) som din dator har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruz:

Har du satt routerns WAN interface så den får IP från Telia? Så du inte har någon statiskt IP konfigurerad på WAN interfacet. Har du gjort detta, kolla så du har igång NAT på routern så dina adresser som delas ut av routern NAT:as till den IP du får av Telia.

Här någonstans låg felet, pratade med min vän nyss och nu fungerar allt. Var dels det du pratar om, med inställningarna i WAN. Men också att routern stog som "router" istället för "gateway" stort tack till er alla!