rätt till ledighet vid anställning?

Permalänk
Medlem

rätt till ledighet vid anställning?

Hej,

Undrar om det finns någon lag som gör att man har rätt till att ta ut ledighet/semester om man säger till i tid. Ex. Om jag säger till ett år innan att dagen xx behöver jag vara ledig. Finns det då någon lag som säger att arbetsgivaren inte kan neka mig detta?

Tack på förhand.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart du har ju alltid rätt till semester enl. lag.. Synd å jobba 40 timmar/veckan resten av ditt liv utan rätt till ledighet..

Men om du vet med dig att du måste vara ledig dagen xx ett år innan så go ahead

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klart du har ju alltid rätt till semester enl. lag.. Synd å jobba 40 timmar/veckan resten av ditt liv utan rätt till ledighet..

Men om du vet med dig att du måste vara ledig dagen xx ett år innan så go ahead

Jo jag vet att man har rätt till semester. Jag undrar mer specifikt om man har rätt att ta ut en viss dag ledighet om man säger till i god tid. Tex om man vill vara ledig på sin födelsedag.

Visa signatur

- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?

Permalänk
Medlem

Pratat med chefen?
Det är lättare att lösa det om man frågar snällt. Och ingen vettig person kan neka en ledighet om man frågar i god tid.
Att börja rabbla paragrafer och lagar(om du nu tänkt göra det) är inte den bästa vägen att gå.
Du har rätt att ta ut semester inte bara på sommaren. Vet du redan när du ska fylla i din semester att du vill vara ledig på tex din födelsedag så fyll i att du vill vara ledig då, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Pratat med chefen?
Det är lättare att lösa det om man frågar snällt. Och ingen vettig person kan neka en ledighet om man frågar i god tid.
Att börja rabbla paragrafer och lagar(om du nu tänkt göra det) är inte den bästa vägen att gå.
Du har rätt att ta ut semester inte bara på sommaren. Vet du redan när du ska fylla i din semester att du vill vara ledig på tex din födelsedag så fyll i att du vill vara ledig då, så ska det inte vara några problem.

Det är inte jag. Men personen i fråga har sagt till 1 år i förväg och chefen sa då "vi får se". Och nu nekar chefen ledighet. tänkte bara kolla om det finns något att gå på eller om chefen har rätt att bestämma detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kort svar är att arbetsgivaren har sista ordet i hur semestern förläggs, om inte annat sägs i anställnings- eller kollektivavtal. (Det är en liten pedagogisk lögn, dock. Men jag orkar inte gå in på det. Kolla 10-17 §§ semesterlagen om du är intresserad.)

Semesterlag (1977:480)

Permalänk
Medlem

Om man säger till i god tid har arbetsgivaren ingen rätt att neka. God tid brukar anses vara två veckor innan. Tyvärr är inte alla arbetsgivare så väl insatta i vilka regler som gäller och folk har fått sparken då de tagit ut sin rätt till ledighet. Man kan dock stämma och enkelt vinna om man har facklig hjälp, och orkar med eländet.
Bättre att prata med arbetsgivaren.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Kort svar är att arbetsgivaren har sista ordet i hur semestern förläggs, om inte annat sägs i anställnings- eller kollektivavtal. (Det är en liten pedagogisk lögn, dock. Men jag orkar inte gå in på det. Kolla 10-17 §§ semesterlagen om du är intresserad.)

Semesterlag (1977:480)

Tänk även på att delar av vissa lagar kan vara bortförhandlade i kollektivavtalet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Det är inte jag. Men personen i fråga har sagt till 1 år i förväg och chefen sa då "vi får se". Och nu nekar chefen ledighet. tänkte bara kolla om det finns något att gå på eller om chefen har rätt att bestämma detta.

Nöjde sig personen med "vi får se" i tron om att han/hon skulle få ledigt? Var det semester denna personen ansökte om?
Det låter som om det finns mer i denna historia, kanske tom en konflikt mellan chefen och den här personen?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Nöjde sig personen med "vi får se" i tron om att han/hon skulle få ledigt? Var det semester denna personen ansökte om?
Det låter som om det finns mer i denna historia, kanske tom en konflikt mellan chefen och den här personen?

Man kan tro det men så är inte fallet. 2 månader innan så frågade personen om den fick ledigt på sin födelsedag (och hänvisade även till att den frågat för nästan ett år sedan). Men fick då svaret att detta inte gick.

Problemet är att det är en rätt konstig människa som är chef på det stället... Just därför hade det varit bra att kunna ha något att hänvisa till..

Visa signatur